«Θεωρούμε ότι είναι μία γραφειοκρατική διαδικασία, που ορισμένοι δικαστικοί λειτουργοί -δεν καταλαβαίνω για ποιον λόγο- οδηγούν στα δικαστήρια τους πρυτάνεις, που καμιά απολύτως ευθύνη δεν έχουν γι’ αυτά τα ζητήματα»

«Δεν έχουν καμία απολύτως ευθύνη οι πρυτάνεις» για τις ανείσπρακτες εισφορές υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), υπογράμμισε ο , , μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, με αφορμή τις ποινικές διώξεις για ανείσπρακτες οφειλές 37 εκατ. ευρώ στον ΕΛΚΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), ο κ. Γαβρόγλου τόνισε: «Θεωρούμε ότι είναι μία γραφειοκρατική διαδικασία, που ορισμένοι δικαστικοί λειτουργοί -δεν καταλαβαίνω για ποιον λόγο- οδηγούν στα δικαστήρια τους πρυτάνεις, που καμιά απολύτως ευθύνη δεν έχουν γι’ αυτά τα ζητήματα».

Υπογράμμισε, δε, ότι στο νόμο που θα ψηφιστεί στα τέλη Μαΐου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, «θα ψηφίσουμε και μία διάταξη, που όχι μόνο θεωρεί ότι οι πρυτάνεις δεν έχουν καμία απολύτως ευθύνη, αλλά θα πρέπει να προστατεύσουμε και τους πρυτάνεις, τους αντιπρυτάνεις από τέτοιου είδους καταστάσεις, γιατί σε λίγο κανένας σοβαρός άνθρωπος δεν θα θέλει να βάλει υποψηφιότητα γι’ αυτά τα αξιώματα».

«Θα παρακαλούσα, λοιπόν, τους εισαγγελείς να μην προχωρήσουν», σημείωσε ο κ. Γαβρόγλου και πρόσθεσε: «Έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι δεν υπάρχει μια καθολική δίωξη. Είναι εντοπισμένα. Εν πάση περιπτώσει, νομικά θα κατοχυρώσουμε και τους τωρινούς πρυτάνεις αλλά και στο μέλλον να μην γίνονται τέτοια πράγματα».

Αναφερόμενος επίσης στην τροπολογία που θα δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές που ασθένησαν κατά την εξεταστική περίοδο των του Ιουνίου ή υπέστησαν κάποιο ψυχολογικό σοκ λόγω απώλειας στενού συγγενικού τους προσώπου, να δώσουν τον Σεπτέμβριο, ο τη χαρακτήρισε «κοινωνικά δίκαιη» και «ορθολογική». Συγκεκριμένα, είπε:

«Αυτή είναι μία και κοινωνικά δίκαιη και παιδαγωγικά ορθή λογική και αυτός πρέπει να είναι ο βασικός μας στόχος. Η ακαδημαϊκότητα. Πως αυτά τα πράγματα δεν θα είναι πάντα αποτέλεσμα των πιέσεων, των αγχών, των παθογενειών κ.λπ.», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Σημείωσε ότι «η φροντίδα μας είναι μόνο για τα παιδιά που έχουν ανάγκη» και «όχι για τους επιτήδειους» και ξεκαθάρισε πως «έχουμε βάλει εξαιρετικά αυστηρούς κανόνες για το πώς πιστοποιείται αυτό, μέσα από ιατρικές εξετάσεις, νοσοκομεία κ.λπ.».

«Η φροντίδα μας, η βασική, θα πρέπει να είναι για τα παιδιά που αρρωσταίνουν λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Η αρρώστια μπορεί να είναι σε πολλά επίπεδα, π.χ. μία κρίση επιληψίας ή να έχει υποστεί μια απαραίτητη φαρμακευτική αγωγή, από την οποία βγαίνει το παιδί πάρα πολύ κουρασμένο, ή να έχει πάθει ένα ψυχολογικό σοκ λόγω της απώλειας ενός πολύ κοντινού προσώπου», επισήμανε ο υπουργός.

Υπογράμμισε, δε, πως τα παιδιά αυτά χρειάζονται χρόνο για να σταθούν στα πόδια τους: «Αυτά τα παιδιά που το έχουν ανάγκη, μας έχουν πει παιδαγωγοί και ψυχολόγοι, πως αν το πάθεις τον Ιούνιο ή λίγο πριν από τις  θέλει 1-1,5 μήνα για να σταθείς στα πόδια σου […] τους δίνουμε λοιπόν το περιθώριο του καλοκαιριού και τον Σεπτέμβριο εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα».

Εξηγώντας γιατί οι μαθητές αυτοί πρέπει να σε όλα τα μαθήματα τον Σεπτέμβριο, σημείωσε πως «υπάρχει ένας νομικός λόγος κι ένας κοινωνικός» και διευκρίνισε: «Αν εξεταστείς π.χ. σε δύο μαθήματα και πάθεις κάτι μετά το δεύτερο μάθημα και εξεταστείς στα άλλα δύο μαθήματα που σου μένουν, τότε εγείρονται θέματα ισονομίας. Και αυτά μπορούν να έχουν σοβαρές επιπτώσεις και ως προς τα παιδιά που εξετάστηκαν τον Ιούνιο […] Αυτά τα παιδιά δίνουν όλα τα μαθήματα και μπαίνουν με την ίδια λογική που μπαίνουν ή δεν μπαίνουν τα παιδιά τον Ιούνιο».

Αρχίζει διάλογος για το μάθημα της ιστορίας

Σε ό,τι αφορά στο μάθημα της ιστορίας, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε πως την ερχόμενη Τετάρτη εγκαινιάζεται «μία μεγάλη συζήτηση γύρω από το θέμα διδασκαλίας της ιστορίας, περιεχομένου της ιστορίας, εκσυγχρονισμό των βιβλίων και των προγραμμάτων σπουδών».

«Αυτό», τόνισε ο υπουργός, «είναι ένα τεράστιο εγχείρημα» και πρόσθεσε: «Τα τελευταία 10-15 χρόνια έχουν γίνει συγκλονιστικές επεξεργασίες στις έρευνες για ιστορικά ζητήματα, όχι μόνο στον τόπο μας αλλά και στο εξωτερικό. Στη χώρα μας έχουμε αυτό το εκπληκτικό προνόμιο να έχουμε μια εξαιρετικά υψηλού επιπέδου κοινότητα ιστορικών. Εδώ, λοιπόν, πρέπει να αξιοποιήσουμε και τα αποτελέσματα της έρευνας. Γιατί σε όλες τις χώρες υπάρχει μία διάσταση μεταξύ των αποτελεσμάτων της έρευνας κι αυτών που περιλαμβάνονται στα βιβλία της ιστορίας. Και κάθε λίγο συζητούν και οι συνάδελφοι στο εξωτερικό με ποιον τρόπο η ψαλίδα αυτή θα κλείνει».

Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε και στη σημερινή επέτειο του απριλιανού πραξικοπήματος, υπογραμμίζοντας -μεταξύ άλλων- τη σημασία της εκπαίδευσης ως πυλώνα πάνω στον οποίο εδραιώνονται οι δημοκρατικές αξίες, ενώ επισήμανε και την ανάγκη «να μην παίρνουμε ποτέ δεδομένες τις κατακτήσεις μας».

Επιπλέον, μιλώντας στο Πρακτορείο ο υπουργός ζήτησε από τους προέδρους των εκπαδευτικών ιδρυμάτων να τού αποστείλουν τα κριτήρια με βάση τα οποία θα κριθεί ποια τμήματα των θα μπορούν να δίνουν διδακτορικά. Είπε ακόμη πως το υπουργείο επεξεργάζεται ένα σχέδιο, οι λεπτομέρειες του οποίου θα ανακοινωθούν τέλος Ιουνίου για τη δημιουργία διετών δομών φοίτησης μέσα στα ΤΕΙ για τους απόφοιτους των επαγγελματικών λυκείων, προκειμένου να μπορούν να παίρνουν επαγγελματική πιστοποίηση ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

«Τα ΤΕΙ είναι ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Άρα, εμείς στοχεύουμε σ’ έναν ενιαίο χώρο εκπαίδευσης και έρευνας. Στην τελευταία συνεδρίαση που είχαν οι πρόεδροι των ΤΕΙ τους παρακάλεσα να μας στείλουν επισήμως ποια θα είναι τα κριτήρια με βάση τα οποία θα κρίνουμε κάποια τμήματα να μπορούν να δίνουν διδακτορικά μόνα τους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Όπως είπε, πρόκειται για «ένα σωστό αίτημα των συναδέλφων των ΤΕΙ, γιατί έχουμε κάποια εξαιρετικά τμήματα, που δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα πανεπιστημιακά τμήματα».

Σε ό,τι αφορά τα σχέδια για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Σκεφτόμαστε και επεξεργαζόμαστε – και θα ανακοινωθούν οι λεπτομέρειες τέλος Ιουνίου – να δημιουργήσουμε μέσα στα ΤΕΙ διετείς δομές, στις οποίες θα μπορούν να πηγαίνουν οι απόφοιτοι των επαγγελματικών λυκείων και να παίρνουν επαγγελματική πιστοποίηση ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Άρα, τα παιδιά όταν τελειώνουν τα ΕΠΑΛ, αν έχουν πάρει απολυτήριο με τη βάση, θα μπαίνουν σ’ αυτές τις δομές, οι οποίες θα είναι πια μέσα στα ΤΕΙ, άρα κάτω από τη σκέπη ενός θεσμού που είναι ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα και θα πηγαίνουν για δύο χρόνια, στο τέλος των οποίων θα παίρνουν μία επαγγελματική πιστοποίηση από τα ΤΕΙ, που θα είναι ευρωπαϊκών προδιαγραφών».

Ερωτηθείς, τέλος, αν υπάρχει προοπτική για ένα νέο σχέδιο «Αθηνά», ο κ. Γαβρόγλου το απέκλεισε κατηγορηματικά: «Μακριά από εμάς. Το σχέδιο «Αθηνά» δεν είχε καμία σχέση με συγχωνεύσεις με κάποια ορθολογικά κριτήρια. Μας διέλυσε το σύμπαν. Δεν συζητάμε αυτό με κανέναν τρόπο».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025