Το να δει ένας γονιός χαμηλούς βαθμούς στο σχολείο του παιδιού του μπορεί να προκαλέσει απογοήτευση, ανησυχία ή και εκνευρισμό. Είναι λογικό να αναρωτηθεί τι πήγε λάθος και να φοβάται ότι η σχολική επίδοση του παιδιού μπορεί να επηρεάσει το μέλλον του. Ωστόσο, το πιο σημαντικό σε αυτή την περίπτωση δεν είναι να εστιάσουμε αποκλειστικά στους αριθμούς, αλλά να κατανοήσουμε τους λόγους που οδήγησαν σε αυτούς και να βοηθήσουμε το παιδί να βρει τρόπους να βελτιωθεί. Η σωστή αντιμετώπιση από τους γονείς μπορεί να κάνει τη διαφορά και να μετατρέψει μια δυσάρεστη εμπειρία σε ευκαιρία για μάθηση και ανάπτυξη.
Η πρώτη αντίδραση πολλών γονιών όταν βλέπουν χαμηλούς βαθμούς είναι ο θυμός, η απογοήτευση ή ακόμα και η διάθεση για αυστηρές επιπλήξεις. Ωστόσο, η υπερβολική πίεση και οι αρνητικές αντιδράσεις μπορεί να κάνουν το παιδί να κλειστεί στον εαυτό του, να χάσει την αυτοπεποίθησή του ή να αρχίσει να βλέπει το σχολείο ως πηγή άγχους και όχι ως χώρο μάθησης. Είναι προτιμότερο να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας και να προσεγγίσουμε την κατάσταση με ψυχικό σθένος και υποστήριξη.
Δείτε Προστατεύστε τα παιδιά από τις Ιώσεις: Οδηγός Υγείας και Πρόληψης
Αντί να ρωτήσουμε «Γιατί πήρες τόσο κακό βαθμό;» ή να αρχίσουμε τις συγκρίσεις με άλλα παιδιά, είναι πιο αποτελεσματικό να ρωτήσουμε «Πώς αισθάνεσαι για τον βαθμό σου;». Αυτή η προσέγγιση βοηθά το παιδί να μιλήσει για τη δυσκολία του χωρίς φόβο και ενοχές. Είναι σημαντικό να το ακούσουμε προσεκτικά, χωρίς να το διακόπτουμε, ώστε να καταλάβουμε αν οι χαμηλοί βαθμοί οφείλονται σε έλλειψη προσπάθειας, σε δυσκολίες κατανόησης ή σε άλλους παράγοντες, όπως άγχος, κούραση ή χαμηλή αυτοπεποίθηση.
Οι χαμηλοί βαθμοί δεν σημαίνουν απαραίτητα ότι το παιδί δεν είναι ικανό ή ότι δεν προσπαθεί. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να επηρεάζουν την απόδοσή του. Μερικοί από αυτούς είναι:
Δυσκολία κατανόησης της ύλης: Κάποια μαθήματα μπορεί να είναι πιο απαιτητικά και να χρειάζονται διαφορετική προσέγγιση.
Έλλειψη καλής μελέτης: Το παιδί μπορεί να μην έχει αναπτύξει αποτελεσματικές τεχνικές διαβάσματος ή να μην αφιερώνει αρκετό χρόνο στη μελέτη του.
Άγχος εξετάσεων: Μερικά παιδιά γνωρίζουν το αντικείμενο αλλά μπλοκάρουν λόγω στρες στις εξετάσεις.
Προβλήματα συγκέντρωσης: Η έλλειψη συγκέντρωσης μπορεί να προέρχεται από παράγοντες όπως ο ύπνος, η διατροφή, οι πολλές ώρες μπροστά σε οθόνες ή ακόμα και προσωπικά ζητήματα.
Δυσκολίες στο σχολικό περιβάλλον: Προβλήματα με τους συμμαθητές ή τους εκπαιδευτικούς μπορεί να επηρεάζουν αρνητικά την απόδοση του παιδιού.
Δείτε επίσης Γιατί χάνουμε φίλους καθώς περνούν τα χρόνια; – Τι μπορείτε να κάνετε
Η αντίδραση των γονιών σε μια σχολική αποτυχία μπορεί να καθορίσει το πώς θα την αντιμετωπίσει το παιδί. Η αυστηρή τιμωρία και οι συνεχείς παρατηρήσεις μπορεί να δημιουργήσουν φόβο και αποφυγή, ενώ η υποστήριξη και η ενθάρρυνση μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να προσπαθήσει περισσότερο. Αντί να επιβάλλουμε απαγορεύσεις ή να αφαιρούμε προνόμια, μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να οργανώσει καλύτερα το διάβασμά του, να το ενθαρρύνουμε να ζητήσει βοήθεια όταν δυσκολεύεται και να του δείξουμε νέους τρόπους μάθησης που μπορεί να το βοηθήσουν να αποδώσει καλύτερα.
Εάν οι χαμηλοί βαθμοί δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση αλλά ένα επαναλαμβανόμενο φαινόμενο, είναι σημαντικό να επικοινωνήσουμε με τους εκπαιδευτικούς. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές μπορούν να μας δώσουν πολύτιμες πληροφορίες για την πρόοδο του παιδιού στην τάξη, τις αδυναμίες του και τρόπους που μπορούμε να το στηρίξουμε στο σπίτι. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να χρειάζεται επιπλέον βοήθεια, όπως ιδιαίτερα μαθήματα ή υποστήριξη από ειδικούς εκπαιδευτικούς.
Δείτε ακόμη Το σύνδρομο της άδειας φωλιάς: Όταν τα παιδιά φεύγουν – Πώς το αντιμετωπίζουμε
Οι χαμηλοί βαθμοί μπορεί να επηρεάσουν την ψυχολογία του παιδιού και να το κάνουν να νιώθει αποτυχημένο. Είναι πολύ σημαντικό να του δείξουμε ότι ένας κακός βαθμός δεν το καθορίζει ούτε μειώνει την αξία του. Η αυτοπεποίθηση είναι το κλειδί για την επιτυχία, και οι γονείς μπορούν να τη χτίσουν μέσα από ενθάρρυνση και θετική ενίσχυση. Αντί να επικεντρωνόμαστε μόνο στα αρνητικά, μπορούμε να τονίζουμε τις προσπάθειες του παιδιού και να το βοηθούμε να βρίσκει λύσεις για να βελτιωθεί.
Οι χαμηλοί βαθμοί, όσο απογοητευτικοί κι αν φαίνονται, δεν είναι το τέλος του κόσμου. Αντιθέτως, μπορούν να γίνουν μια ευκαιρία για το παιδί να μάθει να διαχειρίζεται τις αποτυχίες, να οργανώνεται καλύτερα και να βρίσκει νέους τρόπους να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες. Με τη σωστή καθοδήγηση, την υποστήριξη και τη συνεργασία, μπορούμε να το βοηθήσουμε να ξεπεράσει τα εμπόδια και να εξελιχθεί τόσο ακαδημαϊκά όσο και προσωπικά.