Από την Ολυμπία Οδό και το υβριδικό σύστημα που θέτει σε εφαρμογή ξεκίνησε η χιλιομετρική χρέωση στους σταθμούς, η οποία εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με στόχο το επόμενο διάστημα να ενσωματωθεί σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.

: Πρώτη δοκιμή από τον υπουργό Μεταφορών

Το «Υβριδικό Σύστημα Χιλιομετρικής Χρέωσης» (Hybrid ETC), ένα σύστημα χρέωσης με βάση τη διανυθείσα απόσταση, το οποίο θα ισχύει για όλα τα οχήματα πλην των δικύκλων, ήταν δέσμευση της Ολυμπίας Οδού, την οποία ξεκίνησε να σχεδιάζει και στη συνέχεια να υλοποιεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής της Κορίνθου – Πατρών.

Αφορά ειδικότερα στην ενίσχυση του υπάρχοντος «ζωνικού» συστήματος με την εγκατάσταση «Ηλεκτρονικών Πυλών» (gantries) σε επιλεγμένες εξόδους του αυτοκινητόδρομου, έτσι ώστε οι συνδρομητές O-pass να χρεώνονται με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που διανύουν. Σύμφωνα μάλιστα με την εταιρία η χρέωση στα διόδια του αυτοκινητοδρόμου θα είναι έως και 76% χαμηλότερη κατά περίπτωση. Η ιδέα του στηρίζεται στη λογική της χρεω-πίστωσης: Το εξοπλισμένο με πομποδέκτη όχημα διέρχεται από τον μετωπικό σταθμό, πληρώνει όλο το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης και στην περίπτωση που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, επιστρέφεται και πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.

Πρακτικά το νέο χιλιομετρικό σύστημα διοδίων Hybrid, που λειτουργεί αποκλειστικά με τον πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS της Ολυμπίας Οδού, έχει τη δυνατότητα να υπολογίζει τα χιλιόμετρα που έχει οδηγήσει ο χρήστης και να επιστρέφει αυτόματα τα χρήματα για την απόσταση που δεν διένυσε, πιστώνοντάς τα άμεσα στον λογαριασμό του. Ετσι, ο οδηγός περνάει τα διόδια με τη χρήση του ΟΛΥΜΠΙΑ PASS και χρεώνεται το αντίτιμο της διαδρομής. Στην έξοδό του από την Ολυμπία Οδό, το σύστημα Hybrid αναγνωρίζει τον πομποδέκτη και επιστρέφει τη διαφορά των χρημάτων, άρα ο χρήστης χρεώνεται μόνο για τα χιλιόμετρα που διένυσε μέσα τον αυτοκινητόδρομο.

Ωστόσο το νέο σύστημα δεν αφορά τους δικυκλιστές, για τους οποίους θα ισχύσει ένα ακόμα εκπτωτικό πρόγραμμα, το Moto VALUE, το οποίο – συμφωνα με την Ολυμπία Οδό – θα προσφέρει σταθερή έκπτωση 20% από την πρώτη διέλευση. Το υβριδικό σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες, κάμερες και συστήματα ενδοεπικοινωνίας εγκατεστημένα στους κόμβους εισόδου και εξόδου του αυτοκινητόδρομου. Βασίζεται στη δημιουργία «Ηλεκτρονικών Πυλών» με την χωροθέτηση διατάξεων προβόλων (δηλαδή μεταλλικού φορέα) και των απαραίτητων τεχνικών κτιρίων Η/Μ επί των υφιστάμενων σταθμών διοδίων. Ειδικότερα, για τη λειτουργία του συστήματος εγκαταστάθηκε τεχνολογικός εξοπλισμός (αισθητήρες, κάμερες και κεραίες τεχνολογίας DSRC) σε 13 ανισόπεδους κόμβους της Ολυμπίας Οδού:

Ανισόπεδος Κόμβος Νέας Περάμου, Πάχης, Αγ. Θεοδώρων, Λουτρακίου, Επιδαύρου, Ζευγολατιού, Κιάτου, Δερβενίου, Ακράτας, Καλαβρύτων, Σελιανίτικων, Δρεπάνου και Ημικόμβος Μεγάρων.

Ωστόσο τα οφέλη του νέου υβριδικού συστήματος θα έχουν μόνο οι κάτοχοι πομποδέκτη της Ολυμπίας Οδού καθώς θα λειτουργεί αποκλειστικά με τη χρήση πομποδέκτη. Οι οδηγοί που επιλέγουν να πληρώνουν με μετρητά ή κάρτα, αναγκαστικά συνεχίζουν να χρεώνονται με το υφιστάμενο «ζωνικό σύστημα». Το υβριδικό σύστημα συνδυάζει εξάλλου κλειστό σύστημα χρέωσης με μπάρες (διατηρώντας το προηγούμενο σύστημα), με σύστημα ανοιχτής κυκλοφορίας Free-flow για να δίνει επιστροφές.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε το νέο σύστημα Hybrid στην Ολυμπία Οδό. Επιβιβάστηκε ως οδηγός σε αυτοκίνητο, στο οποίο τοποθετήθηκε πομποδέκτης, στο Σημείο Εξυπηρέτησης Πελατών Ελευσίνας, με συνοδηγό το Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη. Στην έξοδο της Νέας Περάμου, δεν υπάρχει μπάρα και δεν χρειάστηκε να σταματήσουν, αλλά άκουσαν απλώς τον ήχο αναγνώρισης του πομποδέκτη από το σύστημα Hybrid. Στη συνέχεια έφτασαν στα κεντρικά γραφεία του αυτοκινητόδρομου, όπου τους υποδέχθηκαν ο CEO της Ολυμπία Οδός ΑΕ, Παναγιώτης Παπανικόλας και ο CEO της Ολυμπία Οδός Λειτουργία ΑΕ, Κώστας Παπανδρέου.

Μετά την ξενάγηση στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, ο κ. Παπανικόλας συνδέθηκε στην ηλεκτρονική υπηρεσία του Olympia Pass και στο λογαριασμό του συγκεκριμένου πομποδέκτη, όπου επέλεξε να δει τις κινήσεις. Όπως εξήγησε στον υπουργό και το Γενικό, όταν το όχημα πέρασε από τα διόδια της Ελευσίνας, χρεώθηκε στο λογαριασμό του το ποσό που αντιστοιχεί στο τμήμα Ελευσίνα- Κινέτα (2,10 ευρώ) και όταν βγήκε από την έξοδο της Ν. Περάμου, το σύστημα αναγνώρισε, υπολόγισε και πίστωσε πίσω στο λογαριασμό το ποσό που αντιστοιχεί στο τμήμα Ν. Πέραμος – Κινέτα (1,40 ευρώ). Έτσι, ο λογαριασμός χρεώθηκε μόνο το ποσό της διαδρομής που πραγματοποίησε το όχημα (0,70 ευρώ).

«Από τις 4 Νοεμβρίου δώσαμε λύση σε ένα φαινομενικά “μικρό”, αλλά ουσιαστικά σημαντικό θέμα, από αυτά που λέμε της καθημερινότητας. Οι οδηγοί πλέον μπορούν με τον ένα πομποδέκτη, που ήδη διέθεταν, να περνούν από όλα τα διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους» επεσήμανε ο κ. Καραμανλής προσθέτοντας ότι το επόμενο βήμα είναι η χιλιομετρική χρέωση. «Και το πρώτο βήμα γίνεται σήμερα, στην Ολυμπία Οδό. Οι οδηγοί θα χρεώνονται μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιούν. Έτσι θα διορθωθεί μία αδικία και λύνεται ένα ζήτημα που θέτουν οι πολίτες εδώ και χρόνια». Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης σημείωσε ότι «Το σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης είναι ένα έργο ευρωπαϊκών προδιαγραφών και είναι σαφές ότι βρισκόμαστε σε συζητήσεις ώστε το επόμενο διάστημα να είναι εφικτή η ομαλή ενσωμάτωσή του στο σύνολο των αυτοκινητοδρόμων της χώρας».

Πληροφορίες για τους οδηγούς από την Ολυμπία Οδό

Το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE θα συνεχίσει να προσφέρεται στα ΙΧ επιβατικά παράλληλα με το νέο σύστημα υπολογισμού διοδίων HYBRID. Έτσι, οι οδηγοί θα απολαμβάνουν τις κλιμακωτές εκπτώσεις ανάλογα με τις διελεύσεις τους στον αυτοκινητόδρομο και εν συνεχεία τις επιστροφές από το σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης. Μέσω του Hybrid, που θα ισχύει για όλους τους τύπους οχημάτων, πλην των δικύκλων, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα που εφαρμόζει χιλιομετρική χρέωση και στους επαγγελματίες οδηγούς.

Οι συνδρομητές ΟΛΥΜΠΙΑ PASS των δύο παραπάνω κατηγοριών, ΙΧ επιβατικών και βαν/φορτηγών, δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια, καθώς το σύστημα θα τεθεί αυτόματα σε λειτουργία την Παρασκευή, 1 Ιανουαρίου 2021. Στο μηνιαίο λογαριασμό του Ιανουαρίου θα δουν για πρώτη φορά την εφαρμογή του νέου συστήματος, δηλαδή τις επιστροφές ποσού που πιστώθηκαν στο λογαριασμό τους ανάλογα με τις διαδρομές που έκαναν.

Η απόκτηση του πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS είναι πολύ απλή. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν Online εγγραφή στην ιστοσελίδα www.olympiaodos.gr ή να τηλεφωνήσουν στο 22960 95555 και ο πομποδέκτης θα τους σταλεί δωρεάν εντός 10 εργάσιμων ημερών στη διεύθυνση που θα δηλώσουν. Για τους μοτοσυκλετιστές, οι οποίοι για λόγους ασφαλείας χρησιμοποιούν μόνο Moto Card και όχι πομποδέκτη, η Ολυμπία Οδός προέβλεψε ένα ακόμα εκπτωτικό πρόγραμμα, το Moto VALUE, το οποίο θα προσφέρει σταθερή έκπτωση 20% από την πρώτη διέλευση.

Αναλυτικές πληροφορίες για το νέο σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης Hybrid οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν είτε στην ιστοσελίδα της Ολυμπίας Οδού www.olympiaodos.gr ή καλώντας στο τμήμα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης Πελατών στο 22960 95555 από Δευτέρα έως Παρασκευή (08.00-18.00).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025