Οκτώ συν μία αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται στον αέρα καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση είτε τις ναρκοθέτησε ώστε να αποτελέσουν καυτές «πατάτες» για την επόμενη είτε καθυστέρησε τη δρομολόγησή τους λόγω ιδεοληψιών.

Πρόκειται για οκτώ επενδυτικά σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ που αφορούν την παραχώρηση και την ανάπλαση της έκτασης του Ελληνικού, τις υπο-παραχωρήσεις των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας, τον διαγωνισμό για την προσέλκυση επενδυτή στο 30% του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, τα τεράστια εμπόδια της Εγνατίας Οδού, η εκκρεμότητα για την επανεκκίνηση διαγωνισμού πώλησης του 50,1% των Ελληνικών Πετρελαίων, η τύχη της χρεοκοπημένης ΛΑΡΚΟ και η αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου της Καβάλας.

Και η ένατη αλλά ακανθώδη υπόθεση είναι αυτή της ΔΕΗ, για την οποία αναζητείται επειγόντως λύση προκειμένου να αποφύγει την κατάρρευση.

Αναφορικά με τον στόχο των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ για το 2019 φαίνεται ότι η είσπραξη 1,5 δισ. ευρώ από νέες αποκρατικοποιήσεις δεν επιτυγχάνεται.

Ολα δείχνουν, όπως αναφέρουν τα “Νέα” και με δεδομένες τις εξαγγελίες της ΝΔ για τις περισσότερες των αποκρατικοποιήσεων ότι αυτές ξαναγράφονται από την αρχή. Προϋπόθεση είναι, όμως, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, η σύναψη νέας συμφωνίας με τους θεσμούς και ιδίως ως προς το σκέλος του ισοδύναμου αποτελέσματος. Με πιο απλά λόγια, αν όντως η κυβέρνηση της ΝΔ προχωρήσει στην αλλαγή των όρων αξιοποίησης των εννέα projects αυτά θα πρέπει να φέρνουν τα ίδια αποτελέσματα με εκείνα που είχαν συμφωνηθεί με τον ΣΥΡΙΖΑ.

Αναλυτικά οι εξελίξεις ανά επενδυτικό σχέδιο έχουν ως εξής:

Ελληνικό . Η επένδυση των 8 δισ. ευρώ στην τεράστια έκταση του πρώην αεροδρομίου φαίνεται ότι έχει πολύ δρόμο μπροστά της. Η πρόσφατη κοινή υπουργική απόφαση που εκδόθηκε και αφορούσε το Μητροπολιτικό Πάρκο προκάλεσε την αντίδραση της Lamda Development μια και όπως σχολίασε για κάθε ενέργειά της απαιτείται πρώτα η γνώμη και έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού και άρα προκαλεί γραφειοκρατικά εμπόδια τα οποία καθιστούν την υλοποίηση του έργου αβέβαιη. Η ΝΔ, έχει αναγγείλει την κατάργησή της και την έκδοση νέας αλλά και συνολικά έχει εξαγγείλει την ταχύτατη επίλυση των εκκρεμοτήτων. Σημειώνεται δε, πως η επίμαχη απόφαση αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου να διεξαχθεί η φάση των δεσμευτικών προσφορών για το Καζίνο.

Εκκρεμούν επίσης δύο ακόμη κοινές υπουργικές αποφάσεις με τη μία να αφορά τη χωροθέτηση και πολεοδόμηση των περιοχών ανάπτυξης καθώς και τη δεύτερη σε ζητήματα γενικότερης πολεοδόμησης.

Επίσης απομένουν η ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης ιδιωτών, γραφειοκρατικές διαδικασίες για την κατανομή των δικαιωμάτων του Δημοσίου και του επενδυτή, μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων στην «Ελληνικό Α.Ε.» και φυσικά όλα τα προαναφερόμενα υπό την αίρεση των αποφάσεων του ΣτΕ επί προσφυγών ακύρωσης της μεταβίβασης.

Λιμάνια. Για τις υπο-παραχωρήσεις των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας εκκρεμεί η κοινή υπουργική απόφαση που θα προβλέπει το ανταποδοτικό όφελος το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν οι επενδυτές στους οργανισμούς λιμένων.

Ομως η αξιοποίηση των λιμανιών θα αλλάξει εντελώς ρότα, αν τελικά η ΝΔ υλοποιήσει τις εξαγγελίες της για τη ριζική αλλαγή του μοντέλου αξιοποίησής τους.

ΔΕΠΑ. Ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών με σκοπό την έναρξη της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου της πρώτης εταιρείας, αν και ψηφίστηκε δεν έχει επέλθει καμία πρόοδος. Δηλαδή δεν έχουν συσταθεί οι νέες εταιρείες.

Η ΝΔ έχει αναγγείλει διαφορετικό μοντέλο για τη Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου. Δηλαδή να μη διαχωριστεί και να αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής για ποσοστό ίσως και 66%.

Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών. Το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 30% του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών. Εκκρεμεί από την πλευρά των μετόχων η υπογραφή της συμφωνίας παραίτησης (waiver) για την πώληση του 30%, η οποία θα συνοδεύεται και από θέματα εταιρικής διακυβέρνησης. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επιδίωκε αλλαγές στο νέο διοικητικό συμβούλιο δυσανάλογες με το ποσοστό των μετοχών που θα είχε μετά την πώληση του 30%.

Εγνατία Οδός. Το μεγάλο project της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπως κι εκείνο του Ελληνικού, ναρκοθετήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Για να ξεπαγώσει θα πρέπει να τρέξουν από την ίδια την εταιρεία σειρά αδειοδοτήσεων για τις σήραγγες και τις γέφυρες προκειμένου ο αυτοκινητόδρομος να είναι ασφαλής, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα πρέπει σύμφωνα με τη γενική διεύθυνση Μεταφορών της ΕΕ να αποφασιστεί η αύξηση των τελών διέλευσης και η κατασκευή νέων διοδίων. Επίσης δεν έχουν γίνει έργα βαριάς οδικής συντήρησης για περισσότερα από 20 χρόνια. Οταν ξεκαθαρίσει το τοπίο τότε οι υποψήφιοι επενδυτές θα είναι σε θέση να κάνουν τις αποτιμήσεις τους.

Ελληνικά Πετρέλαια. Θα πρέπει η κυβέρνηση σε συνεννόηση και με τον έτερο μέτοχο την Paneuropean να αποφασίσουν για το αν θα επαναληφθεί ο προηγούμενος άγονος διαγωνισμός για την πώληση του 50,1% των μετοχών τους.

Ολα θα εξαρτηθούν από τη στάση της νέας κυβέρνησης.

ΔΕΗ. Η τραγική οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ σε συνδυασμό με τα εμπόδια στο άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την απροθυμία επενδυτικής συμμετοχής στον διαγωνισμό πώλησης των λιγνιτικών μονάδων, οδηγούν τη νέα κυβέρνηση σε άλλες αποφάσεις. Η ΝΔ φέρεται να έχει σχέδιο για την πώληση μέχρι τριών χαρτοφυλακίων με μονάδες ρεύματος της ΔΕΗ και στη συνέχεια την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην εταιρεία.

ΛΑΡΚΟ. Αμεση παρέμβαση απαιτείται και για την κρατική βιομηχανία παραγωγής νικελίου, η οποία βουλιάζει σε ζημιές. Επιπλέον η ΛΑΡΚΟ με βάση απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου θα πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο παράνομες κρατικές ενισχύσεις ύψους 136 εκατ. ευρώ.

Τα σχέδια ιδιωτικοποίησης του παρελθόντος δεν προχώρησαν ποτέ και τώρα αναζητείται επειγόντως λύση σωτηρίας.

Υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα. Πρόκειται για ένα πρωτότυπο επενδυτικό σχέδιο που προβλέπει την παραχώρηση των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης ενός παλιού υποθαλάσσιου εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου.

Το ΤΑΙΠΕΔ προγραμμάτιζε την προκήρυξη διαγωνισμού στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025