Tο υπουργείο Ενέργειας προσανατολίζεται σε ειδική νομοθετική ρύθμιση που θα περιορίζει τη δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή αν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στον προηγούμενο.
Πιο αναλυτικά, πραγματοποιήθηκε στο ΥΠΕΝ σχετική σύσκεψη με τον υπουργό Κώστα Σκρέκα, τη γενική γραμματέα Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και τη συμμετοχή των προμηθευτών ενέργειας και εκπροσώπων της Ρυθμιστικής Αρχής, στην οποία συζητήθηκαν διεξοδικά οι προτάσεις των προμηθευτών και αναλύθηκαν οι κίνδυνοι της σημερινής κατάστασης.
Τι συζητήθηκε
Η ατζέντα της συνάντησης είχε να κάνει με τις προτάσεις για την τροποποίηση των άρθρων 42 και 44 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σχετικά με:
Την αλλαγή του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας κατόπιν καταγγελίας της σύμβασης προμήθειας και κυρίως στους όρους εξόφλησης ή και διακανονισμού τυχόν ληξιπρόθεσμων οφειλών του πελάτη προς τον παλιό πάροχο.
Τη θέσπιση ανώτατου χρόνου παραμονής του καταναλωτή στο καθεστώς καθολικής υπηρεσίας καθώς και στην υποχρεωτική ενημέρωση του πελάτη που μεταπίπτει στο εν λόγω καθεστώς μέσω των λογαριασμών που εκδίδει ο προμηθευτής καθολικής υπηρεσίας.
Εμφαση δόθηκε στο δυσχερές οικονομικό περιβάλλον που αναμένεται να επιδεινώσει τα δυνατότητα των καταναλωτών σε συνδυασμό με τη δυνατότητα κινητικότητας και αλλαγής προμηθευτή κάθε μήνα που τους δίνει το σημερινό πλαίσιο.
Αποφασίστηκε να διαμορφωθεί μια ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή προμηθευτών και της ΡΑΕ ώστε να καταλήξουν στα βασικά σημεία της νομοθετικής ρύθμισης που θα ετοιμαστεί.
Τι είχε προτείνει η ΡΑΕ
Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ έχει καταθέσει από το 2021 την άποψή της για τον τρόπο που μπορεί αν περιοριστεί το φαινόμενο του ενεργειακού «τουρισμού». Ειδικότερα, είχε προτείνει την καθιέρωση του συστήματος «Debt Flagging» που θα τηρεί ο ΔΕΔΔΗΕ και με βάση τις εντολές των προμηθευτών ρεύματος οι πελάτες θα επισημαίνονται με «κόκκινη» ένδειξη εφόσον έχουν χρέη, και με «πράσινη» εκείνοι που προχωρούν σε εξόφληση ή διακανονισμό των υπερήμερων οφειλών τους.
Στην περίπτωση που «παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης λογαριασμού ρεύματος» τότε ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να δώσει στο Διαχειριστή εντολή για την απενεργοποίηση του μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. « Η υποβολή εντολής απενεργοποίησης συνεπάγεται σε κάθε περίπτωση την επισήμανση του πελάτη – οφειλέτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του Διαχειριστή (debt flagging)», σημειώνει η Αρχή, επιμένοντας στην καθιέρωση του συγκεκριμένου συστήματος.
Καθολική Υπηρεσία
Συζητήθηκε επίσης και το θέμα της Καθολικής Υπηρεσίας και αποφασίστηκε να θεσπιστεί χρονικό όριο παραμονής των πελατών που μεταπίπτουν στον πάροχο καθολικής υπηρεσίας.
Η Καθολική Υπηρεσία αποτελεί ένα μεταβατικό στάδιο για τους καταναλωτές, τους οποίους οι πάροχοι καταγγέλλουν τις συμβάσεις λόγω οφειλών. Όσοι μεταπίπτουν στο καθεστώς αυτό, έρχονται αντιμέτωποι με υψηλότερες χρεώσεις, όμως μπορούν να διατηρούν ανεξόφλητους τους λογαριασμούς τους και να προστατεύονται από διακοπή της ηλεκτροδότησής τους.
Το πρόβλημα είναι ότι νομοθετικά κενά επιτρέπουν την κατάχρηση της υπηρεσίας με αποτέλεσμα οι οφειλέτες να μην μπαίνουν στη διαδικασία αναζήτησης άλλου παρόχου και να παραμένουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε αυτήν.
Στόχος είναι το διάστημα παραμονής στην καθολική υπηρεσία να μην ξεπερνάει τους 3 μήνες.