– Οι οδηγοί που δεν θα φορούν κράνη και ζώνες ασφαλείας θα καταγράφονται από κάμερες που θα τοποθετηθούν σε σημεία – κλειδιά του οδικού δικτύου της Αττικής.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, πρόκειται για δρόμους στους οποίους σημειώνονται τα περισσότερα , όπως έκανε γνωστό ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη , προσθέτοντας πως έχει ζητήσει ήδη από τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης να του καταθέσουν ολοκληρωμένη πρόταση για την τοποθέτηση 1.000 καμερών.

Ιδιαίτερα στάθηκε ο πρωθυπουργός στο θέμα της χρήσης του κράνους από τους δικυκλιστές, τονίζοντας ότι «η Ελλάδα αποκλίνει πάρα πολύ από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ως προς τα ατυχήματα με μηχανάκια, μοτοσικλέτες και τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις ως αποτέλεσμα της μη καθολικής χρήσης του κράνους. Αυτό είναι απαράδεκτο. Και είναι η πρώτη μάχη την οποία πρέπει να δώσουμε και να κερδίσουμε με πολύ αυστηρά πρόστιμα».

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην Ελλάδα το 2021 το ποσοστό θανάτων μοτοσικλετιστών ήταν στο 38%, ενώ ο μέσος όρος στην Ε.Ε. ήταν στο 19%. Οι δικυκλιστές που δεν φοράνε κράνος διατρέχουν 3 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να χάσουν τη ζωή τους σε τροχαίο.

Στο πλαίσιο αυτό, μέσα στον Σεπτέμβριο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα θέσει σε δημόσια διαβούλευση τον νέο ΚΟΚ, με πηγές να εξηγούν στον «Ελεύθερο Τύπο» πως θα υπάρχουν αυστηρές κυρώσεις σε παραβάσεις που μπορούν να προκαλέσουν ατυχήματα. Με δεδομένο δε, ότι καθημερινά στη χώρα σημειώνονται τροχαία, σκοπός του ΥΠΟΜΕ μέσω του νέου ΚΟΚ είναι να αλλάξει η νοοτροπία των οδηγών στους δρόμους.

Ειδικότερα, ο νέος ΚΟΚ εισάγει μια ολοκληρωμένη πολιτική δίκαιων ποινών για τις παραβάσεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα και την επικινδυνότητά τους, χωρίς όμως τιμωρητικό χαρακτήρα. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών και η μείωση των ατυχημάτων.

Μία από τις μεγάλες αλλαγές που θα φέρει είναι ότι οι ποινές θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα. Αυτό σημαίνει ότι θα εξακολουθούν να προβλέπονται χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης και βαθμοί ποινής στο point system, αλλά όχι αφαίρεση των πινακίδων κυκλοφορίας.

Μεταξύ των διατάξεων που θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση είναι φυσικά και τα όρια ταχύτητας. Ο ΚΟΚ θα προβλέπει ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές στα 30 από 50 χλμ/ώρα. Πέριξ των σχολείων οι οδηγοί θα έχουν όριο τα 20 χλμ/ώρα, ενώ αντίθετα θα αυξηθεί από τα 120 στα 130 χλμ/ώρα σε ορισμένους αυτοκινητόδρομους.

Διευκρινίζεται πως τα 30 χλμ/ώρα θα εφαρμοστούν σε ορισμένα σημεία των πόλεων, σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές, όπου σημειώνονται συχνά τροχαία ατυχήματα και σήμερα το όριο είναι 50 χλμ/ώρα. «Μιλάμε για πολύ συγκεκριμένους δρόμους, στο βασικό αστικό ιστό. Προφανώς δεν μιλάμε για τους δρόμους όπου υπάρχει μεγαλύτερη κυκλοφορία. Θα παραμείνει το όριο των 50 και των 70 χλμ/ώρα σε δρόμους των πόλεων. Το όριο των 30 χλμ/ώρα μελετάται για συγκεκριμένα τμήματα του αστικού ιστού και αξιολογείται», έχει δηλώσει ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

Το υπουργείο Μεταφορών έχει δεχθεί εισηγήσεις/αποτελέσματα ερευνών, σύμφωνα με τα οποία ένα τροχαίο που συντελείται, π.χ. με ταχύτητα 20 χλμ., έχει περιορισμένες πιθανότητες, της τάξεως του 20% να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στους εμπλεκόμενους στο τροχαίο, ενώ ένα που γίνεται με ταχύτητα 50 χλμ., έχει πιθανότητες 80%, είτε με νεκρό είτε με βαριά τραυματισμένο.

Στον νέο ΚΟΚ επίσης θα υπάρχουν και διατάξεις με ιδιαίτερη μέριμνα για τους ευάλωτους χρήστες των οδών και επέκταση των παραβάσεων που ενέχουν αντικοινωνική συμπεριφορά.

Εκρηκτική αύξηση τροχαίων με εγκατάλειψη

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., μόνο τον Μάιο, τα οδικά τροχαία ατυχήματα που προκάλεσαν τον θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων αυξήθηκαν κατά 10,3% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 (1.000 τον Μάιο του 2024, έναντι 907 τον Μάιο του 2023). Εκρηκτική είναι όμως και η αύξηση των τροχαίων με εγκατάλειψη τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία του «SOS Τροχαία Εγκλήματα». Σε δύο μήνες καταγράφηκαν 38 περιστατικά (19 τον μήνα), όταν το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχαμε 46 (κάτω από 8 ανά μήνα). Από τα 46 θύματα (με δύο νεκρούς), οι ήταν μοτοσικλετιστές (54%), οι 10 πεζοί (22%), οι 6 ποδηλάτες (13%), οι 4 οδηγοί Ι.Χ. και ένας οδηγός αμαξιδίου. Από τους δράστες, η συντριπτική πλειονότητα ήταν οδηγοί Ι.Χ. (34), τρεις ήταν οδηγοί μοτό και ένας ήταν οδηγός πατινιού!