Ακρίβεια: Την τελευταία φορά που ο πληθωρισμός είχε βρεθεί πάνω από το 6% ήταν τον Μάρτιο του 1997 – Σήμερα αναμένεται να ανακοινωθεί ο πληθωρισμός, ο οποίος θα είναι υψηλότερος των τελευταίων 25 ετών.
Πιο αναλυτικά, η τιμή του φυσικού αερίου τον Δεκέμβριο ανήλθε σε 116 ευρώ/MWh, ενώ τον Ιανουάριο έπεσε σε 84,5 ευρώ/MWh. Παρά την αποκλιμάκωση, η τιμή παραμένει αισθητά υψηλότερη, σχεδόν 5 φορές παραπάνω σε σχέση με ένα έτος πριν, ενώ το τελευταίο διάστημα καταγράφονται εξαιρετικά υψηλές τιμές και στο πετρέλαιο. Η τιμή του Brent κινείται στα 92,2 δολάρια το βαρέλι, επίπεδα τιμών που είχαν σημειωθεί τον Οκτώβριο του 2014.
Σε μη οικιακά τιμολόγια
Σε ό,τι αφορά στους μη οικιακούς λογαριασμούς ρεύματος θα διατηρηθεί αμετάβλητη η επιχορήγηση των 65 ευρώ/MWh. Αφορά αγροτικά, επαγγελματικά, εμπορικά, βιομηχανικά και λοιπές χρήσεις.
Το σύνολο του μέτρου επιδότησης των επιχειρήσεων για τον Φεβρουάριο εκτιμάται σε 133 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι από τον Νοέμβριο του 2021 έως τον Μάρτιο του 2022 ισχύει και η αναστολή της πληρωμής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για τη στήριξη των επιχειρήσεων που είναι συνδεδεμένες στη Μέση Τάση.
Φυσικό αέριο
Σε σχέση με τους λογαριασμούς φυσικού αερίου, το ύψος της κρατικής επιχορήγησης δεν θα αλλάξει τον Φεβρουάριο. Αφορά σε 540.000 οικιακούς καταναλωτές ανεξαρτήτως εισοδήματος, μεγέθους κατοικίας ή παρόχου.
Θα είναι στα 20 ευρώ ανά MWh, όπως και η έκπτωση της ΔΕΠΑ Εμπορίας στα 20 ευρώ ανά MWh. Συνολικά το όφελος για τα νοικοκυριά ανέρχεται σε 40 ευρώ.
Ελαφρώς χαμηλότερη θα είναι η επιχορήγηση για τα μη οικιακά τιμολόγια φυσικού αερίου. Θα είναι στα 20 ευρώ ανά MWh για όλους τους παρόχους αντί για 30 τον Ιανουάριο.
Συνολικά για τον μήνα Φεβρουάριο η κυβέρνηση θα διαθέσει 350 εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση των νοικοκυριών.
Ακόμα ο υπουργός ανακοίνωσε παράταση για την υποβολή αιτήσεων για ένταξη στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ» έως τις 15 Μαρτίου.
ΕΕ: Εθνικές πολιτικές για την προστασία των καταναλωτών από την αύξηση των τιμών της ενέργειας
Η τρέχουσα αύξηση στις τιμές χονδρικής της ενέργειας στην Ευρώπη ώθησε τις κυβερνήσεις να θεσπίσουν μέτρα για την προστασία των καταναλωτών από τις άμεσες επιπτώσεις των ανατιμήσεων.
Το Ινστιτούτο Bruegel συνέλεξε δεδομένα, παρέχοντας μια επισκόπηση των διαφορετικών πολιτικών που χρησιμοποιούνται από τις χώρες σε εθνικό επίπεδο για να μετριάσουν τις επιπτώσεις της αύξησης των τιμών στους καταναλωτές.
Τα μέτρα σε υποεθνικό και υπερεθνικό επίπεδο εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής αυτού του συνόλου δεδομένων, αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι είναι λιγότερο σχετικά.
Την ώρα που οι πολιτικές σε περιφερειακό επίπεδο μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στους καταναλωτές, παραδείγματος χάριν στο Βέλγιο, στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης τόσο οι ρυθμίσεις όσο και οι εισφορές για την ενέργεια ορίζονται σε εθνικό επίπεδο. Ωστόσο, τα μακροπρόθεσμα μέτρα για την αντιμετώπιση της αστάθειας των τιμών της ενέργειας είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικά.
Χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία (μεταξύ άλλων) ζητούν από κοινού δράση σε επίπεδο ΕΕ για την εφαρμογή στρατηγικών αποθεμάτων και την κοινή προμήθεια φυσικού αερίου, ενώ άλλες, όπως η Ουγγαρία και η Τσεχία, θέλουν να επανεξετάσουν τον μηχανισμό του συστήματος εμπορίας εκπομπών και η Γαλλία φωνάζει για τη μεταρρύθμιση του μηχανισμού τιμολόγησης της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας.
Σημειώνεται ότι όλα τα μέτρα συζητήθηκαν, προτάθηκαν ή θεσπίστηκαν από τον Σεπτέμβριο του 2021, όταν ήδη εκτυλισσόταν η ενεργειακή κρίση. Το Ινστιτούτο Bruegel ένα μέτρο που πρέπει να «συζητείται» όταν σημαντικοί παράγοντες της κοινωνίας των πολιτών, όπως τα πολιτικά κόμματα, έχουν συζητήσει δημόσια το μέτρο αλλά δεν έχει ληφθεί επίσημη δράση για την εφαρμογή του.
Με τον όρο «προτεινόμενο» το Ινστιτούτο Bruegel αναφέρεται σε μέτρα που έχουν ανακοινωθεί δημόσια από υψηλά κυβερνητικά στελέχη, όπως υπουργούς. Τέλος, «θέσπισε» όλα εκείνα τα μέτρα που ισχύουν ήδη σήμερα.