Περιορισμένο budget ακόμα και τις γιορτές των Χριστουγέννων έχουν οι Ελληνες καταναλωτές, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή χριστουγεννιάτικη έρευνα 2017 της Deloitte.
Το 62% των καταναλωτών στην Ελλάδα έχει λιγότερα χρήματα να ξοδέψει φέτος σε σχέση με πέρυσι, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που δηλώνουν ότι έχουν την ίδια ή μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη συγκριτικά με το 2016.
Την ίδια ώρα, οι Ελληνες έχουν την πιο απαισιόδοξη αντίληψη για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της χώρας, με μόλις το 23% των ερωτηθέντων να εκφράζει την άποψη ότι θα παραμείνει σταθερή ή θα βελτιωθεί. Πάντως, στο σύνολό τους οι Ελληνες έγιναν λιγότερο απαισιόδοξοι το 2017 (76%) σε σχέση με το 2016 (87%). Οπως προκύπτει από την έρευνα της Deloitte, ο προϋπολογισμός των Ελλήνων για τα Χριστούγεννα του 2017 αναμένεται να είναι 7 ευρώ χαμηλότερος σε σχέση με πέρυσι φτάνοντας τα 450 ευρώ, με τα 157 ευρώ να προορίζονται για την αγορά φαγητού και ποτών, τα 136 ευρώ για δώρα, 82 ευρώ για ταξίδια και 75 ευρώ για διασκέδαση.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι μπορεί το αρνητικό οικονομικό κλίμα να επηρεάζει την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων, ωστόσο η αποτίμηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού για τα Χριστούγεννα του 2017 είναι υψηλότερη σε σχέση με τον μέσο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, ο οποίος εκτιμάται στα 445 ευρώ.
Το υψηλότερο budget για τις χριστουγεννιάτικες αγορές εμφανίζει η Ισπανία με 633 ευρώ, ακολουθεί το Ηνωμένο Βασίλειο με 614 ευρώ, έπονται η Ιταλία και η Γερμανία με 529 ευρώ και 484 ευρώ αντίστοιχα και την πεντάδα συμπληρώνει η Ελλάδα με 450 ευρώ. Ακολουθούν το Βέλγιο με 432 ευρώ, η Πορτογαλία με 414 ευρώ, η Ρωσία με 339 ευρώ, η Ολλανδία με 295 ευρώ και η Πολωνία με 257 ευρώ.
Αναφορικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των Χριστουγέννων, το 39% των καταναλωτών πραγματοποιεί τις αγορές του την περίοδο μεταξύ 16ης και 24ης Δεκεμβρίου, ενώ το 11% είναι της «τελευταίας στιγμής». Εντυπωσιακό πάντως ήταν το ποσοστό (10%) των Ελλήνων που δήλωσε ότι θα ψωνίσει για τις γιορτές πολύ νωρίτερα, κατά τη διάρκεια ειδικών εκπτώσεων, όπως για παράδειγμα την Black Friday, προκειμένου να επωφεληθεί των προσφορών. Το ποσοστό αυτών που δήλωσε ότι φέτος δεν θα αγοράσει καθόλου δώρα ανέρχεται στο 15%, μειωμένο σε σχέση με πέρυσι (23%), αλλά υψηλό συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη (9%).
Ο ρουχισμός και η υπόδηση θα προσφερθούν περισσότερο ως δώρα σε ενήλικες, ενώ ακολουθούν τα βιβλία, τα καλλυντικά και τα αρώματα. Τα γεύματα σε εστιατόρια μπαίνουν στην ελληνική δεκάδα των πιο προσφερόμενων δώρων προς ενήλικες φέτος, τη στιγμή που πέρυσι βρίσκονταν στη 12η θέση.
Σχετικά με τα «κανάλια» αγοράς, τα παραδοσιακά πολυκαταστήματα παρουσιάζουν πτωτική τάση στην προτίμηση των Ελλήνων (17% το 2017) για τις αγορές των χριστουγεννιάτικων δώρων, μειωμένα σημαντικά σε σχέση με το 2016 (25%), τη στιγμή που οι εξειδικευμένες αλυσίδες παρουσίασαν μικρή αύξηση στην προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών για το 2017 (από 24% το 2016 σε 26% το 2017), σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο.