Την άποψη ότι θα πρέπει οι δάσκαλοι να φαίνονται στις διαδικτυακές μεταδόσεις μαθημάτων στη μετά – πανδημία εποχή, εξέφρασε ο Έλληνας καθηγητής Γλωσσολογίας και τέως πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Μπαμπινιώτης.
Σχολεία: Τι θα ισχύσει τελικά για τις κάμερες
Υπενθυμίζεται ότι η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας, στην οποία προβλέπεται η απευθείας μετάδοση μαθημάτων από τις σχολικές τάξεις για τους μαθητές που θα λείπουν δικαιολογημένα από τα σχολεία έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα. Οι εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται έντονα και όπως λένε κάτι τέτοιο μετατρέπει σε reality ή σ’ ένα ιδιότυπο εκπαιδευτικό… big brother. Θέση στο θέμα πήρε και η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως την ώρα που η χρήση καμερών κρίθηκε καταρχήν νόμιμη από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Μιλώντας στο OPEN, ο κ. Μπαμπινιώτης σημείωσε: «Δεν είναι δυνατόν ο δάσκαλος να μην φαίνεται, να είναι σαν να πρόκειται για τηλεφωνική σύνδεση ή για ραδιόφωνο, να είναι η αόρατος κεφαλή. Ο δάσκαλος είναι ένα πρόσωπο που πρέπει να τιμάμε, τα παιδιά τον υπολογίζουν, τον σέβονται, είναι μια αυθεντία για τα μικρότερα και τα μεγαλύτερα παιδιά, επομένως ο δάσκαλος πρέπει να φαίνεται και να διδάσκει σαν να ήταν ζωντανά μέσα στην τάξη (και είναι για τα μισά παιδιά) και οι μαθητές δεν φαίνονται, δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση, δεν υπάρχει περίπτωση να δείξουμε τους μαθητές, είτε αυτούς που είναι στην τάξη, είτε αυτούς που είναι στα σπίτια τους και παρακολουθούν».
Στους προβληματισμούς που θέτουν όσοι εναντιώνονται στην κάλυψη των μαθημάτων με κάμερα και στην απευθείας μετάδοσή τους, θεωρώντας πως θα χαθούν ο αυθορμητισμός και οι στιγμές γέλιου – αναπόσπαστα στοιχεία ενός «ζωντανού» μαθήματος – ο κορυφαίος καθηγητής Γλωσσολογίας απαντά: «Έχω μία τελείως διαφορετική εκτίμηση όντας 40 χρόνια σε επαφή με την εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο – και άρα μπορώ να έχω μία εκτίμηση και μία άποψη. Ο δάσκαλος είναι ένα σεβαστό πρόσωπο και στα παιδιά, αυτό που πάμε εμείς να εμφανίσουμε, ότι μπορεί να γίνει πλάκα, το ένα και το άλλο, δηλαδή πάμε να κρύψουμε τον δάσκαλο; Ντρεπόμαστε για τους δασκάλους μας; Είναι δυνατόν να σκεφτόμαστε έτσι στην Παιδεία, στην εκπαίδευση, να μην φανεί ο δάσκαλος, να μην μιλήσει με τους μαθητές γιατί δήθεν θα εκτεθεί; Κοιτάξτε, αυτή η σύλληψη είναι τελείως ανεδαφική και αντίθετη προς κάθε έννοια Παιδείας».
«Αυτό που έπρεπε να γίνει και σωστά γίνεται είναι ότι, από τις 17/5, 600.000 μαθητές της Δευτεροβάθμιας γυρίζουν στον φυσικό τους χώρο, δηλαδή στον χώρο που είναι οικείος για τα παιδιά, που είναι η προέκταση της ζωής τους, είναι το δεύτερο σπίτι τους», συμπλήρωσε ο κ. Μπαμπινιώτης.
Τέλος, όσον αφορά στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και τη χρήση καμερών στα μαθήματα, ο τέως πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών ανέφερε πως γνωρίζει ότι η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει πάρει άδεια να επιτρέπεται η βιντεοσκόπηση των μαθημάτων μόνο για την περίοδο της πανδημίας.
Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας για το ζήτημα δήλωσε: «Όταν η Πολιτεία προβλέπει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουν εκτός σχολείου για προληπτικούς λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας, είναι και αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να μεριμνήσει για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως».
Η κ. Κεραμέως τόνισε επίσης στις δηλώσεις της ότι παρά την εκστρατεία παραπληροφόρησης και τη δίκη προθέσεων, με την ανακοίνωση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα αποσαφήνισε ότι είναι καταρχήν νόμιμος ο σκοπός της ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως προβλέπεται στην πρόσφατη ρύθμιση, ότι το Υπουργείο Παιδείας είχε συμβουλευθεί την Αρχή πριν τη διαμόρφωση της ρύθμισης και ενσωμάτωσε συγκεκριμένες προτάσεις της.
Με Υπουργική Απόφαση θα οριστούν, μεταξύ άλλων, οι λεπτομέρειες της εφαρμογής της διάταξης, καθώς και μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων, λαμβανομένων υπόψη των δικαιωμάτων πρωτίστως μαθητών και εκπαιδευτικών καθώς και τυχόν άλλων ενδιαφερομένων.
Την εναντίωση της ΟΛΜΕ στην απευθείας μετάδοση μαθημάτων, μετέφερε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Θεόδωρος Τσούχλος, μιλώντας στην ΕΡΤ την Δευτέρα (11/05). Ο κ. Τσούχλος ζήτησε η εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές, να μην γίνονται βορρά σε όποιον θέλει να τους διακωμωδήσει. Εκτός από τις αντιρρήσεις της ΟΛΜΕ, ο κ. Τσούχλος παρέθεσε τις ελλείψεις σε υλικοτεχνικές υποδομές, προσθέτοντας πως είναι και πρακτικά αδύνατο το συγκεκριμένο μέτρο να τεθεί σε εφαρμογή.