Με 300 ειδικούς βοηθούς επιβατών που αναλαμβάνουν από σήμερα ρόλο καθοδήγησης και εκπαίδευσης για τις μετακινήσεις σε 45 κεντρικούς σταθμούς, αρχίζει σταδιακά η επαναλειτουργία των αστικών συγκοινωνιών ύστερα από 55 μέρες περιορισμένης λειτουργίας.

Το restart των ΜΜΜ, αποτελεί το πρώτο βήμα στο δρόμο για την κανονικότητα για το οποίο όμως η πρόληψη και η διαχείριση της επιβατικής κίνησης διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο.

Η χρήση μάσκας, η τήρηση αποστάσεων, η δημιουργία κενού ανά δύο καθίσματα με ειδική σήμανση απαγόρευσης και η αποφυγή του συγχρωτισμού αποτελούν τους βασικούς κανόνες των νέων μέτρων, τους οποίους θα φροντίσουν να προασπίσουν οι βοηθοί επιβατώνΠαράλληλα, θα συνεχιστούν οι απολυμάνσεις των οχημάτων ημερησίως στα αμαξοστάσια αλλά και ο τακτικός καθαρισμός με ειδικό απολυμαντικό διάλυμα σε σημεία που υπάρχει άμεση επαφή με τους επιβάτες (κουπαστές στις κυλιομένες σκάλες, ακυρωτικά μηχανήματα κ.α).

Φαίνεται πάντως ότι ένα μεγάλο κομμάτι της πρόληψης θα στηριχθεί στην ατομική υπευθυνότητα καθώς η αστυνόμευση στο σύνολο του συστήματος είναι πρακτικά αδύνατη.

«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, είναι να προλάβουμε αντί να θεραπεύσουμε. Προσπαθούμε να λύσουμε το πρόβλημα της διαχείρισης του πλήθους πριν ανέβουν στους συρμούς και τα οχήματα» δήλωσε τις προηγούμενες μέρες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, επισημαίνοντας ότι η αστυνομία δεν μπορεί να μπει σε κάθε μέσο μεταφοράς.

Οι επιθεωρήσεις στα λεωφορεία και τους συρμούς θα επικεντρωθούν σε σταθμούς ανταποκρίσεων με λεωφορεία και Μετρό, δηλαδή στην Ομόνοια στο Σύνταγμα, στους Αμπελόκηπους, στο Συγγρού – Φιξ και άλλους μεγάλους σταθμούς.

Οι ειδικοί βοηθοί, από σήμερα το πρωί θα βρίσκονται διασκορπισμένοι στα εκδοτήρια, τις αποβάθρες του μετρό και στις στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ για να κάνουν συστάσεις στους πολίτες και να φροντίσουν για την τήρηση των μέτρων.

Από τις εταιρείες τονίζουν πάντως ότι ο ρόλος τους θα περιορίζεται στην σύσταση καθώς η επιβολή κυρώσεων και προστίμων είναι αποκλειστικά ευθύνη της αστυνομίας, η οποία θα βρίσκεται στους σταθμούς της ΣΤΑΣΥ και τις ΟΣΥ και θα επιλαμβάνεται όπου κρίνεται απαραίτητο.

Είναι φανερό επίσης ότι μέχρι το «σύστημα» να δοκιμαστεί στις νέες όχι τόσο εύκολες συνθήκες για τους πολίτες θα υπάρχει μια ανοχή. Εκτιμάται πάντως ότι το κρίσιμο τεστ για τα μέσα αναμένεται να είναι η επόμενη εβδομάδα, κατά την οποία προβλέπεται να ανοίξουν τα εμπορικά καταστήματα και θα αυξηθεί σταδιακά η επιβατική κίνηση.

Για αυτό και είναι σημαντικό, η εβδομάδα που διανύουμε να αποτελέσει ένα είδος «πιλότου» για τις μετακινήσεις μέσα στην πόλη, τόσο για τους συγκοινωνιακούς φορείς όσο και για τους επιβάτες.

Από σήμερα, στους δρόμους θα κυκλοφορήσουν περίπου 1.100 λεωφορεία ενώ αυξάνεται η συχνότητα των συρμών στα δρομολόγια στο μετρό στις ώρες αιχμής (από 06 έως 10 π.μ και από 3.00 έως τις 6.00 το απόγευμα) ανά 6λεπτο (από 7,5 λεπτά που ήταν μέχρι σήμερα) και σε ώρες μη αιχμής ανά 10 λεπτά (από 15 λεπτά).

Ωστόσο από την ΣΤΑΣΥ, υπογραμμίζουν ότι ανάλογα με τις ανάγκες, θα υπάρχει ευελιξία και στο ωράριο στις ώρες αιχμής αλλά και με την προσθήκη νέων συρμών όπου αυτό κριθεί σκόπιμο. Αναστολή των αδειών ειδικού σκοπού σε αυτό το στάδιο δεν θα υπάρξει παρά μόνο εφόσον είναι αναγκαίο και για συγκεκριμένες ειδικότητες όπως για παράδειγμα σε οδηγούς, εκδότες εισιτηρίων κ.α. Για την τήρηση των κανόνων στα μέσα μαζικής μεταφοράς θα τρέξουν δύο ξεχωριστές καμπάνιες.

Μία από την ΣΤΑΣΥ με αφίσες στα διαφημιστικά ταμπλό και στις οθόνες των σταθμών αλλά και στα δάπεδα που θα θυμίζουν στους επιβάτες τις υποχρεώσεις της μάσκας και των αποστάσεων. Η ίδια καμπάνια θα τρέξει και στην ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ). Η δεύτερη καμπάνια θα βγει στον αέρα σε τηλεοπτικά κανάλια, ραδιόφωνα εφημερίδες και sites από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Σύμφωνα με το υπουργείο όσοι είχαν προμηθευτεί κάρτες απεριόριστων διαδρομών, μηνιαίας ή μεγαλύτερης διάρκειας, δεν θα χάσουν τα χρήματα τους για τις 55 ημέρες που κράτησαν οι περιορισμοί, καθώς θα έχουν πίστωση στην αγορά της επόμενης κάρτας από 1η Ιουνίου, ενώ θα υπάρχει επιπλέον έκπτωση 10% για όσους προμηθευτούν ετήσιες κάρτες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025