Οδηγίες για τη συμπλήρωση του –  Οι παγίδες που πρέπει να αποφύγετε

Σύμφωνα με το sep4u, oι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων στρέφουν το ενδιαφέρον τους στη διαδικασία.

Η σχετική πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας αναμένεται να ανοίξει μέσα στην εβδομάδα.

Ο Στράτος Στρατηγάκης, εκπαιδευτικός αναλυτής και μαθηματικός μίλησε στην ΕΡΤ για τη διαδικασία συμπλήρωσης του , τα συχνά λάθη που κάνουν μαθητές και γονείς αλλά και πώς πρέπει να κινηθούν για να κάνουν τις επιλογές τους μετά τις Πανελλήνιες.

Όπως ανέφερε, «αύριο ή την Τρίτη θα ανακοινωθούν οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής και ταυτόχρονα θα ανοίξει η εφαρμογή του .

Σε αυτή την εφαρμογή θα μπαίνουν τα παιδιά με τους κωδικούς τους και θα βλέπουν μόνο τις σχολές που έχουν δικαίωμα να δηλώσουν. Το μηχανογραφικό θα είναι ανοιχτό περίπου για 10 ημέρες, άρα δεν υπάρχει ιδιαίτερος χρόνος για δεύτερες και τρίτες σκέψεις και αλλαγές. Πρέπει τα παιδιά να είναι ήδη αποφασισμένα για το τι θέλουν να κάνουν. Από εκεί και πέρα να πούμε κάποια λάθη, τα οποία γίνονται συχνά και οδηγούν σε λάθος επιλογές.

Ένα πρώτο λάθος και μεγάλο είναι από το άγχος μη μείνουν απ’ έξω. Δηλώνουν πάρα πολλά τμήματα. Όταν δηλώσεις 70-80 τμήματα, δεν ξέρεις ποιο τμήμα είναι νούμερο 50 και γιατί είναι 50 και δεν είναι 65, ποιο νούμερο είναι 72 και γιατί δεν είναι 23. Βλέπετε λοιπόν ότι χάνεις τη μπάλα που λέμε και κυρίως δε μπορείς να ελέγξεις αυτά τα τμήματα ως προς το πρόγραμμα σπουδών, που είναι το κλειδί. Άρα πώς αντιμετωπίζουμε αυτό το λάθος; Είναι πάρα πολύ απλό. Δηλώνουμε λίγες σχολές αλλά από όλη την γκάμα των βάσεων και υψηλές και μεσαίες και χαμηλές. Έτσι εξασφαλίζουμε ότι δεν θα μείνουμε απ’έξω.

Διατηρούμε τον έλεγχο του μηχανογραφικού, Μπορούμε δηλαδή και ελέγχουμε τη σειρά των σχολών και κυρίως δηλώνουμε σχολές που μας ενδιαφέρουν. Αυτό λοιπόν είναι ένα πρώτο, πάρα πολύ σημαντικό στοιχείο. Από κει και πέρα υπάρχουν και άλλα λάθη που γίνονται, τα οποία οφείλονται σε μια παρανόηση. Μια παρανόηση που συμβαίνει είναι ότι αν κάποιος υποψήφιος έχει δηλώσει τη σχολή πιο ψηλά από μένα, θα περάσει αυτός.

Όχι, θα περάσει αυτός που έχει τα περισσότερα μόρια και όχι αυτός που έχει περάσει ακριβώς τη σειρά. Tα αποτελέσματα των βάσεων τα περιμένουμε γύρω στις 28-29 Ιουλίου, περί τα τέλη του μήνα».

«Κάποιοι θεωρούν ότι έχουν κλειδώσει ότι θα ψάχνουν και για σπίτι ήδη εκεί. Μη το κάνουν αυτό. Αυτή είναι η βασική συμβουλή. Διότι οι βάσεις κρύβουν κάθε χρόνο εκπλήξεις. Έχω δει εγώ γονείς να είναι από νωρίτερα έξω και να ψάχνουν με το παιδί σπίτι. Και τελικά περνάνε σε άλλη πόλη και χάνουν τις προκαταβολές κλπ. Όχι, δεν έχει κανένα νόημα αυτό. Αφού ανακοινωθούν τα αποτελέσματα θα φτάσουν στο να ψάξουν για σπίτι. Έχουν όλο τον Αύγουστο να το κάνουν γιατί ευτυχώς εδώ και δύο χρόνια είναι η τρίτη χρονιά. Φέτος τα αποτελέσματα βγαίνουν τέλη Ιουλίου και όχι τέλη Αυγούστου, όπως παλαιότερα. Να ξέρουν ότι σε αρκετές πόλεις υπάρχουν σπίτια διότι λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής έχουν αδειάσει οι σχολές, οπότε έχουν αδειάσει και τα σπίτια. Βεβαίως υπάρχουν οι προβληματικές περιοχές, όπως είναι η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα, όπου εκεί είναι πραγματικά λόγω τουρισμού δύσκολο να βρει».

«Είμαστε σε μια εποχή που πλέον δεν είναι μόνο ιατρική ή η νομική που θα σου δώσει ένα καλύτερο μέλλον. Το Πολυτεχνείο έχει έρθει μπροστά με την τεχνολογία. Έχει έρθει η κλιματική αλλαγή, η κλιματική κρίση και σχολές που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον. Οι σχολές που περιγράφω μπορούν να βρουν δουλειά αύριο, σήμερα. Να πούμε για τις σχολές πληροφορικής ότι οι υποψήφιοι πτυχιούχοι της Πληροφορικής προσλαμβάνονται από τις εταιρείες πριν καν πάρουν το πτυχίο, ενώ είναι ήδη φοιτητές, διότι υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη έλλειψη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να τρέξουν όλοι στην πληροφορική. Αν δε σου ταιριάζει, δεν πας. Εγώ για παράδειγμα εδώ δε θα μπορούσα να πάω. Από κει και πέρα να πούμε ότι υπάρχουν σχολές πληροφορικής με 8.500 μόρια, 18,5 χιλιάδες μόρια. Ανάλογα λοιπόν με τις επιδόσεις του ο καθένας μπορεί να βρει κάτι και αυτό θέλω να πω στα παιδιά. Υπάρχουν πολλά μικρά διαμάντια, όπως τα λέω στην ουρά των βάσεων. Δηλαδή σχολές οι οποίες δίνουν δουλειά, έχουν ενδιαφέρουσες σπουδές, αλλά έχουν χαμηλή βάση. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Διότι είναι στην ακριτική Ελλάδα, είναι στο τέρμα και γι αυτό έχουν δεν έχουν υψηλή ζήτηση και συνεπώς έχουν χαμηλές βάσεις. Ας δουν, ας πούμε σχολές πληροφορικής που είπαμε, Σχολές Οικονομικών υπάρχουν πάλι από 8 έως 18. Διοίκησης Επιχειρήσεων, Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας. Που είναι η μόδα αυτή τη στιγμή. Πάλι έχουμε σχολές από 8 έως 18, Φιλολογίες, Μαθηματικά, Φυσικά τμήματα Φυσικής, εννοώ. Έχουμε πάρα πολλά τέτοια παραδείγματα. Άρα δεν πρέπει να απογοητεύονται τα παιδιά. Πρέπει να ψάξουν να βρουν τι είναι αυτό που τους αρέσει για να σπουδάσουν».

«Και θα ήθελα να πω λίγο προς τους γονείς. Μιλώντας ως γονιός κι εγώ, όσο λιγότερο ανακατευόμαστε εμείς οι γονείς στην επιλογή των σπουδών, τόσο καλύτερο για τα παιδιά. Φυσικά πρέπει να γίνει μια οικογενειακή σύσκεψη για να καθοριστεί σε ποιες πόλεις μπορεί να πάει το πακέτο. Βεβαίως και εδώ να πούμε ότι αυτά τα οικονομικά δεδομένα, επειδή τρομάζει ο κόσμος, λέει αν πάει το παιδί σε άλλη πόλη θέλει 800 ευρώ για να σπουδάσει. Αυτό είναι αλήθεια. Εκείνο που δεν συνυπολογίζουν αν μείνει στην πόλη τους, έχει και εκεί έξοδα. Θα χαλάσει ακριβώς και αν σπουδάζει το παιδί στην πόλη του».

Για όσους δεν κατάφεραν να περάσουν εκεί που ήθελαν, ο κ. Στρατηγάκης ανέφερε: «Να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Δεν σημαίνει ότι αν πέτυχες σε μία σχολή τα έλυσες όλα. Θα το ακολουθήσεις αυτό και δεν σημαίνει ότι κάποιος αν δεν έχει πετύχει κι αν δεν έγραψε καλά σε πανελλαδικές, δεν θα έχει άλλες ευκαιρίες. Θα ακολουθήσει ένα άλλο δρόμο που μπορεί να είναι ακόμα περισσότερο επιτυχημένος. Διότι έχω δει πολλά παιδιά τα οποία τη μέρα που βγαίνουν οι βάσεις πανηγυρίζουν γιατί πέτυχαν στην πρώτη τους επιλογή. Μετά διαπιστώνουν ότι δεν είναι αυτό που θέλουν και άλλα παιδιά τα οποία περνούν σε μια από τις σχολές τέταρτης, πέμπτης επιλογής και είναι λίγο μουδιασμένοι. Τελικά ανακαλύπτουν ότι είναι αυτό ακριβώς που θέλανε».
Οδηγίες για τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού

Δήλωση Επιθυμίας: Ο αριθμός που παραθέτετε δίπλα σε κάθε τμήμα είναι η δήλωση επιθυμίας σας, η οποία, σε συνδυασμό με τα μόρια σας, αξιολογείται για την εισαγωγή σε κάθε τμήμα.
Ευρεία Επιλογή: Μπορείτε να δηλώσετε ακόμη και όλα τα τμήματα από το πεδίο ή τον τομέα που έχετε πρόσβαση. Μην κάνετε περιοριστικές επιλογές.
Σχεδιασμός Μηχανογραφικού: Δημιουργήστε ένα μηχανογραφικό που καλύπτει πολλά σενάρια αυξομειώσεων των βάσεων.
Σταθερότητα στις Επιλογές: Μην αλλάζετε τις επιλογές σας επειδή είχατε καλύτερη επίδοση από ό,τι περιμένατε.
Αξιολόγηση Πληροφοριών: Μην παρασύρεστε από τις προβλέψεις των βάσεων. Συγκεντρώστε όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία και δεδομένα.
Συμβουλές και Απόψεις: Ακούστε και αξιολογήστε τις συμβουλές και τις απόψεις τρίτων, αλλά μην παρασύρεστε από αυτές.
Κλίσεις και Ενδιαφέροντα: Μην αγνοείτε τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά σας προς όφελος της επαγγελματικής αποκατάστασης.
Διερεύνηση Τμημάτων: Εξετάστε προσεκτικά το πρόγραμμα σπουδών κάθε τμήματος, τα επαγγελματικά δικαιώματα και τα συνδεόμενα επαγγέλματα.
Βαθμολογία και Προοπτικές: Μην παρασύρεστε από τα μόρια ενός τμήματος. Η θέση που έχει κάθε σχολή δεν αντικατοπτρίζει πάντα τις προοπτικές των αποφοίτων της.

Εξερεύνηση Λιγότερο Γνωστών Τμημάτων: Μην υποτιμάτε τμήματα που δεν είναι ευρέως γνωστά.

Τελικές επισημάνσεις

Στη φάση αυτή επιλέγουμε σπουδές και όχι επάγγελμα.
Συμπληρώστε το μηχανογραφικό πριν μάθετε τους βαθμούς σας.
Υπάρχουν σχολές με μεγάλη βάση εισαγωγής χωρίς τις ανάλογες επαγγελματικές προοπτικές.
Οι σπουδές που αποτελούν πραγματική επιλογή του νέου έχουν αξία από μόνες τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025