: Η κυβέρνηση παρά τις αντιδράσεις προτίθεται να δικαιώσει το αίτημα των ιδιοκτήτων ακινήτων για κατάργηση της χρονοβόρας και ουσιαστικά ανούσιας βεβαίωσης ΤΑΠ στις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Τι ισχύει με την διαδικασία

Όπως αναφέρει το Πρώτο θέμα, η βεβαίωση περί μη οφειλής ΤΑΠ (Τέλος Ακίνητης Περιουσίας), που χορηγείται από τους κατά τόπους δήμους, απαιτεί ακόμα και τρεις ή τέσσερις εβδομάδες για να χορηγηθεί, και αυτό εφόσον δεν υπάρξει κάποιο απρόοπτο με τυχόν ανείσπρακτη οφειλή, όχι μόνο από ΤΑΠ αλλά στην ουσία από οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ΤΑΠ εισπράττεται από τους δήμους κυρίως μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και πρέπει να έχει εξοφληθεί για να προχωρήσει μια μεταβίβαση. Πρόκειται για μια βεβαίωση που είχε καταργηθεί το 2014, αλλά επανήλθε το 2017 επί ποινή μάλιστα ακυρότητας του συμβολαίου, δυσχεραίνοντας έτι περαιτέρω τις μεταβιβάσεις ακινήτων, που ήδη απαιτούν σωρεία πιστοποιητικών και συνεπώς πολύμηνη καθυστέρηση!

Η ΠΟΜΙΔΑ γίνεται καθημερινός δέκτης εντονότατων διαμαρτυριών ιδιοκτητών ακινήτων από όλη τη χώρα για το θέμα αυτό. Τα προβλήματα που προκύπτουν στις μεταβιβάσεις ακινήτων είναι δύο κατηγοριών:

Η πρώτη κατηγορία αφορά τους ιδιοκτήτες που δεν έχουν καμιά οφειλή ΤΑΠ και συνωστίζονται άσκοπα στους Δήμους της χώρας για λήψη πιστοποιητικού μη οφειλής ΤΑΠ για να προχωρήσουν τις «αφορολόγητες» (και όχι μόνο).

Η δεύτερη κατηγορία αφορά τους ιδιοκτήτες που δεν πρόλαβαν να ρυθμίσουν (με τις ευνοϊκές διατάξεις) τις εκκρεμότητες με τα ακίνητα τους. Το αποτέλεσμα είναι όταν ζητούν βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ να, βρίσκονται αντιμέτωποι με υπέρογκα ποσά οφειλών μετά σημαντικών προστίμων για αναδρομικά δημοτικά τέλη καθαριότητας, φωτισμού και ΤΑΠ 13ετίας! Πρόκειται για τις επιβαρύνσεις που επιβάλλονται σε αδήλωτα εμβαδά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα οι οποίες είναι εξωπραγματικές καθώς φτάνουν ακόμα και το 200%.

Για να διορθωθεί η κατάσταση αυτή η κυβέρνηση εμφανίζεται θετική στο να καταργηθεί η υποχρέωση επισύναψης πιστοποιητικού μη οφειλής ΤΑΠ στις εμπράγματες συναλλαγές και να αντικατασταθεί με μια απλουστευμένη ηλεκτρονική διαδικασία. Σύμφωνος με την πρόταση αυτή είναι ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Κώστας Μπακογιάννης σε αντίθεση με άλλους μικρότερους δήμους που θέλουν να παραμείνει η ισχύουσα διαδικασία. Η απλουστευμένη ηλεκτρονική διαδικασία προβλέπει τα εξής:

α) Διαρκής δυνατότητα πρόσβασης των ενδιαφερομένων ιδιοκτητών και των συμβολαιογράφων στην πλατφόρμα δηλώσεως στοιχείων και

β) Υποχρέωση δήλωσης των διαφορών τετραγωνικών μέτρων στα προς μεταβίβαση ακίνητα, που διαπιστώνονται από τους συμβολαιογράφους, κατά τον έλεγχο πριν τη σύνταξη του συμβολαίου, οπότε θα διαπιστώνεται και η δήλωση ή μη των Μη Ηλεκτροδοτούμενων Ακινήτων.

γ) Δήλωση από τον συμβολαιογράφο σε ειδικό πεδίο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας τις τυχόν αλλαγές που προκύπτουν από το συμβόλαιο και αναγραφή στο προς σύνταξη συμβόλαιο του αριθμού καταχώρησης των αλλαγών στην πλατφόρμα.

δ) Βεβαίωση από την υπηρεσία εσόδων του Δήμου του αντίστοιχου ποσού της οφειλής, στην περίπτωση που αυτή υπάρχει. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο ο Δήμος δε θα έχει απώλεια εσόδων, αλλά θα γνωρίζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων εντός των ορίων της δικαιοδοσίας του.

Η κυβέρνηση φαίνεται να συμμερίζεται την άποψη των ιδιοκτητών ότι η έκδοση του εν λόγω πιστοποιητικού αποτελεί μία περιττή πρόσθετη γραφειοκρατική υποχρέωση των πωλητών/δωρητών ακινήτων που καθυστερεί τις εμπράγματες συναλλαγές, αλλά και προκαλεί σημαντικό φόρτο εργασίας για τις ίδιες τις υπηρεσίες εσόδων των ΟΤΑ που ασχολούνται με την έκδοση και συχνά επανέκδοσή του, χωρίς κανένα πλέον όφελος για αυτούς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025