Γίνεται γνωστό ότι με τις να καταγράφουν ανοδική τροχιά, υπερβαίνοντας τις 230.000 ετησίως, η κυβέρνηση νομοθετεί τρία νέα εργαλεία που θα ξεμπλοκάρουν χιλιάδες «παγωμένες» ή ξεχασμένες υποθέσεις.

Ειδικότερα, με ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις στο πολυνομοσχέδιο διευκολύνεται η διαδικασία μεταβίβασης ακινήτων μέσα από την απλοποίηση της διαδικασίας.

Συγκεκριμένα οι νέες ρυθμίσεις αφορούν στα εξής:

Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ: Για τη μεταβίβαση ακινήτων με τίμημα, το πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ θα εκδίδεται μόνο για να πιστοποιεί ότι το μεταβιβαζόμενο ακίνητο αναφέρεται στη δήλωση Ε9 τα 5 τελευταία χρόνια. Για τη μεταβίβαση ακινήτων που έχουν αποκτηθεί με κληρονομιά, γονική παροχή ή δωρεά δεν απαιτείται η προσκόμιση του αντίστοιχου πιστοποιητικού, αλλά ο συμβολαιογράφος αναφέρει στο συμβόλαιο ότι έχει δηλωθεί το ακίνητο στην αντίστοιχη δήλωση.

Η εξόφληση των φόρων θα γίνεται με παρακράτηση μαζί με τις υπόλοιπες οφειλές του πωλητή μέσω του αποδεικτικού ενημερότητας. Ειδικότερα, προβλέπεται σταθερό ποσοστό παρακράτησης, 70% επί του τιμήματος και μέχρι το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών, αντί 70% έως 100% του τιμήματος κατά την κρίση του προϊσταμένου της φορολογικής υπηρεσίας που ισχύει σήμερα.

 

Αυτόματο Ε9: Καθιερώνεται η αυτόματη δημιουργία ψηφιακής δήλωσης στοιχείων ακινήτων, του γνωστού Ε9, με την ανάρτηση από τον συμβολαιογράφο του συμβολαίου, με
το οποίο συστήνεται, μετατίθεται, μεταβάλλεται ή καταργείται δικαίωμα σε ακίνητο, στην εφαρμογή myPROPERTY της ΑΑΔΕ.

Χρωστούμενα… ΕΝΦΙΑ: Εξαλείφεται η αλληλέγγυος ευθύνη για την πληρωμή του ΕΝΦΙΑ και του φόρου κληρονομιάς, δωρεάς και γονικής παροχής, του τρίτου διακατόχου, δηλαδή των τελευταίων ιδιοκτητών ακινήτου, που το απέκτησαν με αγορά. Για τις οφειλές αυτές θα ευθύνονται πλέον μόνο οι αρχικοί υπόχρεοι που τις δημιούργησαν.

Στην ηλεκτρονική διέυθυνση λειτουργεί πιλοτικά η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον «Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτου». Πρόκειται για ένα νέο ψηφιακό εργαλείο που μπορεί να συλλέγει αυτόματα, από 6 δημόσιους φορείς, τα αναγκαία έγγραφα για την μεταβίβαση ενός ακινήτου. Στόχος είναι, η πλατφόρμα, να τεθεί σε παραγωγική – πλήρη λειτουργία από την 1 Νοεμβρίου, διευκολύνοντας την ζωή των πολιτών που «παλεύουν» σήμερα για να συλλέξουν περίπου 17 έγγραφα. Έναν μαραθώνιο ταλαιπωρίας που μπορεί να πάρει από μήνες μέχρι… χρόνια!

Η νέα πλατφόρμα αντλεί δεδομένα από πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημόσιου τομέα και ιδίως:

α) Το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
β) Τα πληροφοριακά συστήματα της Α.Α.Δ.Ε.,
γ) Το πληροφοριακό σύστημα του e-ΕΦΚΑ,
δ) Το πληροφοριακό σύστημα «Ταυτότητα κτιρίου», που παρέχεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.),
ε) Τις βάσεις δεδομένων του Ν.Π.Δ.Δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο»,
στ) Την εφαρμογή myProperty της Α.Α.Δ.Ε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025