Μέσα στον Ιούλιο θα εφαρμοστεί πιλοτικά το μεταφορικό ισοδύναμο για τα . Τα βήματα που θα ακολουθήσουν παρουσίασαν στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής και ο υφυπουργός, Νεκτάριος Σαντορινιός.

«Το μεταφορικό ισοδύναμο στοχεύει να περιορίσει τα ελλείμματα ισοπολιτείας που υπάρχουν σε αυτή την περιοχή» ανέφερε ο κ. Κουρουμπλής και σημείωσε την ανάγκη το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων να ισοσταθμιστεί με το αντίστοιχο κόστος στη χερσαία Ελλάδα.

«Αυτός είναι ο κεντρικός στόχος αυτής της προσπάθειας. Εάν αυτό θα το πετύχουμε εξαρτάται από όλους μας. Εάν πραγματικά εργασθούμε σε αυτό το πνεύμα είναι βέβαιο ότι αυτό το εγχείρημα θα πετύχει» είπε ο υπουργός και εξήγησε ότι «η πρώτη προσπάθεια θα είναι πιλοτική με περίπου 40 νησιά και θα ξεκινήσει περίπου τον Ιούλιο».

«Έχουμε εξασφαλίσει 50 εκατ. ευρώ για φέτος και 150 εκατ. για τον επόμενο χρόνο. Αυτά είναι χρήματα του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Αυτό είναι ένα κομμάτι υλοποίησης του άρθρου 101 του Συντάγματος, το οποίο οφείλουμε να έχουμε πάντα στο μυαλό μας, όσοι κατά καιρούς έχουμε την ευθύνη να διαχειριζόμαστε τα ζητήματα της νησιωτικής Ελλάδας» τόνισε ο κ. Κουρουμπλής. Όπως πρόσθεσε, παράλληλα θα συνεχιστούν οι προσπάθειες προς τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα ώστε να εξασφαλιστούν χρήματα και από εκεί για τη στήριξη του προγράμματος.

«Νομίζω ότι ο τρόπος που επελέγη να υπάρξει η χρηματοδότηση απευθείας στους πολίτες και απευθείας σε όσους έχουν την ευθύνη να αγοράζουν και να μεταφέρουν προϊόντα, το ότι θα είναι σε λογαριασμούς ακατάσχετους, είναι και αυτό ένα στοιχείο θετικό, αλλά και μία σειρά άλλων μέτρων που έχουν προνοηθεί για να μπορέσουν να διασφαλίσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά αυτού του εγχειρήματος» επισήμανε ο υπουργός.

«Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μία ουσιαστική νησιωτική πολιτική» υποστήριξε ο κ. Σαντορινιός και συμπλήρωσε ότι με την εφαρμογή του, ο νησιώτης επιβάτης δεν θα χρειάζεται να πληρώσει περισσότερα από όσα πληρώνει ο οποιοσδήποτε κάτοικος της ηπειρωτικής χώρας. «Αυτό δεν θα γίνει με χρηματοδότηση κάποιας ναυτιλιακής εταιρείας, αλλά στον λογαριασμό του νησιώτη επιβάτη, ο οποίος θα πληρώσει το αντίτιμο του εισιτηρίου, θα μπαίνει η διαφορά του κόστους, χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες» υπογράμμισε, συμπληρώνοντας ότι το μεταφορικό ισοδύναμο είναι ένα δίκαιο αίτημα των νησιωτών, εδώ και πολλά χρόνια.

«Το μεταφορικό ισοδύναμο δεν είναι απλά ένα ακόμα μέτρο της κυβέρνησης για τη στήριξη των νησιών μας. Αφορά, πρωτίστως, στη στρατηγική για την αποτελεσματική εφαρμογή αναπτυξιακών και κοινωνικών πολιτικών στη νησιωτική χώρα» ανέφερε ο πρόεδρος της Υποεπιτροπής Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, Δημήτρης Γάκης, σημειώνοντας ότι οι αναπτυξιακοί στόχοι θα πρέπει να συνδυάζουν την οικονομική ευημερία, την κοινωνική συνοχή και την προστασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος των ευαίσθητων νησιωτικών περιοχών.

ΝΔ: Προεκλογικό πυροτέχνημα το μεταφορικό ισοδύναμο

«Εμείς πιστεύουμε ότι όλη αυτή η προσπάθεια γίνεται προκειμένου να μετατοπίσει το κέντρο βάρους η κυβέρνηση, που με ευθύνη της κατάφερε να καταργήσει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά» είπε ο βουλευτής της ΝΔ, Μανώλης Κόνσολας, και πρόσθεσε ότι το ποσό που θα διατεθεί από τους πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα αποδειχθεί φιλοδώρημα για τους νησιώτες σε σχέση με αυτά που έχασαν από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του . Ο βουλευτής της ΝΔ διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις για το κόστος του εγχειρήματος και για την προοπτική ευρωπαϊκής χρηματοδότησής του. «Πρόκειται για ένα προεκλογικού χαρακτήρα πυροτέχνημα της κυβέρνησης για να αμβλύνει τις εντυπώσεις για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Ουσιαστικά, έχουμε ένα μεταφορικό ισοδύναμο για λίγους, ένα φιλοδώρημα που δεν αντισταθμίζει την κατάργηση του μοναδικού αναπτυξιακού πλεονεκτήματος που είχαν τα νησιά και είναι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ» τόνισε ο κ. Κόνσολας και υποστήριξε: «Δεν μιλάμε για πλήρη και καθολική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τους κατοίκους και τους επισκέπτες των νησιών, κάτι που απαιτεί τεράστιους πόρους σε ετήσια βάση».

ΣΥΡΙΖΑ: Στόχος η καθολική εφαρμογή μελλοντικά

«Πρέπει να υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο που θα αποσκοπεί στην καθολική τελικά εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου. Γι’ αυτό πρέπει να βρεθούν πόροι για την πάγια χρηματοδότησή του» επισήμανε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός.

«Προφανώς, η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ ήταν μία πολιτική ήττα για τη χώρα και για την κυβέρνηση. Δεν σταματάμε να διεκδικούμε και το έχουμε δηλώσει αυτό όλοι οι νησιώτες βουλευτές, αλλά και η κυβέρνηση, ότι σε μία νέα περίοδο, που θα μπει η χώρα, πολλά πράγματα μπορούν να αλλάξουν και να διεκδικηθούν» υπογράμμισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος. Σημείωσε, όμως, ότι μετά την αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ υπήρξαν μία σειρά πολιτικές. Το, δε, μεταφορικό ισοδύναμο αποτελεί πάγιο αίτημα των νησιών, πρέπει σε δεύτερη φάση να έχει καθολική εφαρμογή και μελλοντικά να μην ισχύει για τους μόνιμους κάτοικους των νησιών ώστε να αυξηθεί και η επισκεψιμότητα.

Πρόχειροι σχεδιασμοί

Το οικονομικό αποτέλεσμα πρέπει να αποζημιώνει την αύξηση του ΦΠΑ, ανέφερε ο Γ. Καρράς από τη ΔΗΣΥ, συμπληρώνοντας ότι διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για τον όλο σχεδιασμό και θα περιμένει να μελετήσει το νομοσχέδιο.

Κοροϊδία για τους νησιώτες

Το μεταφορικό ισοδύναμο δεν αντισταθμίζει, δεν συμψηφίζει τις απώλειες που έχασαν όλοι οι εργαζόμενοι και οι νησιώτες εργαζόμενοι από τα 8, 9, 10 χρόνια των μνημονιακών βάρβαρων, σκληρών και αντιλαϊκών πολιτικών, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης. Κατηγόρησε, επίσης, την κυβέρνηση ότι αποσκοπεί να αποπροσανατολίσει και να κοροϊδέψει τον λαό των νησιών για να αποδεχθεί το βαρύ κόστος που υφίσταται από την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή του ΦΠΑ, τα πανάκριβα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, πολύ περισσότερο που δεν αναιρεί το δικαίωμα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, ανά πάσα στιγμή, να αυξήσουν και άλλο τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025