Θέσπιση μειωμένης θητείας 9 μηνών για την Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό και 8 μηνών για το Στρατό Ξηράς για όλους τους αδελφούς και όχι μόνο για τον πρώτο από οικογένεια με τρία ή τέσσερα αδέλφια, προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός, Παναγιώτης Ρήγας, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Στις διατάξεις τού υπό διαβούλευση νομοσχεδίου προβλέπονται, ακόμη, ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους ανυπότακτους, ενώ μειώνεται το όριο ηλικίας για τους αντιρρησίες συνείδησης.
Για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης με την Τουρκία ο κ. Ρήγας σημείωσε «πως αποτελούν μια πρακτική δοκιμασμένη στο χρόνο με θετικά αποτελέσματα σε επίπεδο κλίματος, αλλά και πρακτικών».
Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ για την κατάσταση στις εταιρείες της εγχώριας κρατικής αμυντικής βιομηχανίας ο κ. Ρήγας σημείωσε πως η κυβέρνηση τις παρέλαβε σε κατάσταση πλήρους αποσύνθεσης και απαξίωσης, αλλά κατάφερε να τις διασώσει. Μάλιστα δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο προσλήψεων, αφού όμως πρώτα λυθούν πολλά συσσωρευμένα προβλήματα.
Ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε πως με την είσοδο της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ υπάρχει πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη στενών σχέσεων στρατιωτικής συνεργασίας και προανήγγειλε άμεσες εξελίξεις.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Άμυνας Παναγιώτη Ρήγα στους Κώστα Γιανναράκο και Δημήτρη Σπυρίδων για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
Ερ.: Ποιες είναι οι ευεργετικές διατάξεις του προωθούμενου νομοσχεδίου για τους τρίτεκνους, πολύτεκνους, ανυπότακτους, αντιρρησίες συνείδησης; Θα διαφοροποιηθούν οι διατάξεις για τους προστάτες οικογενείας;
Απ.: Με τις προωθούμενες ρυθμίσεις διευρύνεται η έννοια «προστάτης οικογένειας». Θεσπίζεται μειωμένη θητεία εννέα μηνών για το Πολεμικό Ναυτικό και Πολεμική Αεροπορία και οκτάμηνη για το Στρατό Ξηράς για όλους τους αδελφούς και όχι μόνο για τον πρώτο από οικογένεια με τρία ή τέσσερα αδέλφια. Για δε τις οικογένειες με πέντε και πάνω αδέλφια, θεσπίζεται εξάμηνη θητεία για όλους και στους τρεις Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων.
Επίσης, προβλέπεται η στρατολογική, ποινική και διοικητική τακτοποίηση όσων κηρύχθηκαν ανυπότακτοι, μέχρι την έναρξη ισχύος του εν λόγω νομοσχεδίου, εφόσον καταταχθούν στις Ένοπλες Δυνάμεις μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020. Με τη ρύθμιση αυτή επιτυγχάνουμε μείωση του αριθμού των ανυπότακτων, παρέχοντάς τους ένα κίνητρο για να καταταγούν. Έχει ιδιαίτερη σημασία αυτή η διάταξη, καθώς αφορά πολλούς νέους οι οποίοι αναγκάστηκαν για βιοποριστικούς λόγους να φύγουν τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό. Απαλλάσσονται έτσι από την καταβολή του χρηματικού ποσού για την αποπληρωμή τού ομολογουμένως μεγάλου διοικητικού προστίμου των 6.000 ευρώ. Μειώνεται επίσης το όριο ηλικίας για τους αντιρρησίες συνείδησης, που επιθυμούν να εξαγοράσουν το υπόλοιπο της εναλλακτικής τους θητείας, από το 35ο στο 33ο έτος, όπως ισχύει για όλους τους στρατεύσιμους. Παράλληλα τροποποιείται σημαντικά η σύνθεση της ειδικής επιτροπής γνωμοδότησης για την υπαγωγή των αντιρρησιών συνείδησης στην εναλλακτική υπηρεσία, με αύξηση συμμετοχής των καθηγητών ΑΕΙ από 2 σε 3 και αντίστοιχη μείωση των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων από 2 σε 1, στο πλαίσιο της συμμόρφωσης της χώρας μας με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Ερ.: Θα αναλάβει περισσότερες αρμοδιότητες το γυναικείο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων;
Απ.: Η παρουσία των γυναικών στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αποτελεί τη συνέχεια μιας ιστορικής διαδρομής που έχει διαγράψει η συμβολή των γυναικών στους αγώνες του ελληνικού λαού. Ταυτόχρονα, είναι η έμπρακτη επιβεβαίωση της θέσης και του ρόλου της γυναίκας στην ελληνική κοινωνία. Όπου υπηρετούν, σε όλες τις βαθμίδες, εκτελούν στο ακέραιο την αποστολή τους. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, δεν τίθεται ζήτημα διεύρυνσης της γυναικείας συμμετοχής και βέβαια αποκλείεται η στράτευση των γυναικών. Το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί είναι η περαιτέρω αναβάθμιση του ρόλου των υπηρετούντων γυναικών στις Ένοπλες Δυνάμεις, στη βάση της ισονομίας και της ισοτιμίας. Μέχρι τώρα έχουμε κερδίσει πολλά. Γυναίκες υπηρετούν σε θέσεις που παλαιότερα θεωρούνταν ανδρικό προνόμιο. Ο ρόλος της γυναίκας στις Ένοπλες Δυνάμεις δίνει το μέτρο της ίδιας της κοινωνικής προόδου της ελληνικής κοινωνίας.
Ερ.: Υπάρχει ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης του αριθμού των ανωτάτων αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων;
Απ.: Το ζήτημα δεν είναι ποσοτικό αλλά ποιοτικό. Η πυραμιδοειδής δομή της ιεραρχίας των Ενόπλων Δυνάμεων, εκ των πραγμάτων οδηγεί σε μια συσσώρευση στελεχών στις ανώτερες και κυρίως στις ανώτατες βαθμίδες. Συνεπώς, προκειμένου να εξελιχθούν οι αξιωματικοί των πιο κάτω βαθμίδων, οδηγούνται στην αποστρατεία αυτοί που βρίσκονται στις παραπάνω βαθμίδες. Εδώ ακριβώς πρέπει να βρίσκεται κάθε φορά -με εργαλείο τις κρίσεις- η χρυσή τομή. Απαιτείται μέτρο και σύνεση, γιατί το κάθε στέλεχος, ο κάθε αξιωματικός αποτελεί πολύτιμο εθνικό κεφάλαιο, που δεν πρέπει να μένει αναξιοποίητο. Προϋπόθεση είναι να πρυτανεύουν τα αξιοκρατικά κριτήρια και οι υπηρεσιακές ανάγκες. Σε αυτή την κατεύθυνση κινηθήκαμε και κατά τις πρόσφατες κρίσεις.
Ερ.: Ποιες είναι οι εξελίξεις στο υπό συζήτηση πολυεθνικό αεροπορικό κέντρο εκπαίδευσης στην Καλαμάτα;
Απ.: Το Διεθνές Κέντρο Πτητικής Εκπαίδευσης στην 120 ΠΕΑ στην Αεροπορική Βάση Καλαμάτας βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης και η πλήρης λειτουργία του θα έχει πολλαπλά οφέλη για τη χώρα μας, τοπικά και ευρύτερα. Ειδικότερα, θα συμβάλει στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης των χειριστών των μαχητικών μας αεροσκαφών. Πρόκειται για το βασικό εκπαιδευτικό κέντρο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, όπου λαμβάνει χώρα η εκπαίδευση των Ικάρων και των νέων Ανθυποσμηναγών. Παράλληλα, συμβάλλει στην ανανέωση των μέσων και των υποδομών που είναι απαραίτητα για αυτόν τον σκοπό, ενώ η εκπαίδευση και η φιλοξενία πιλότων άλλων χωρών συμβάλλει στην ανάδειξη της στρατηγικής θέσης της χώρας αλλά και στην αναβάθμιση του ρόλου της.
Ερ.: Ποιες είναι οι προοπτικές για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, την ΕΛΒΟ την ΕΑΒ και την ΕΒΟ σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο προσλήψεων;
Απ.: Οι προοπτικές είναι ευοίωνες, αλλά για να φθάσουμε μέχρι εκεί πρέπει πρώτα να λυθούν πολλά συσσωρευμένα προβλήματα. Σε πρώτη φάση κληθήκαμε ως κυβέρνηση να διαχειριστούμε μια κατάσταση πλήρους αποσύνθεσης και απαξίωσης της εγχώριας κρατικής αμυντικής βιομηχανίας και των ναυπηγείων. Η διάσωση συντελέστηκε με επιτυχία και τώρα προχωράμε στα επόμενα βήματα. Είναι γεγονός πως υπήρχε ένα πλέγμα, ένας φαύλος κύκλος εγκλωβισμού και ασφυξίας αυτών των επιχειρήσεων, που τις οδηγούσε με βεβαιότητα στο κλείσιμο.
Όλο αυτό βέβαια ήταν συνδεδεμένο με συμφέροντα και επιλογές που δεν υπηρετούσαν ούτε την υπόθεση των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων, ούτε βέβαια της στήριξης της εγχώριας βιομηχανίας. Πιστεύω ότι τα δύσκολα τα αφήσαμε πίσω μας. Η κάθε επιχείρηση από αυτές που αναφέρετε στην ερώτησή σας αποτελεί και μια διαφορετική περίπτωση, όμως κοινός παρονομαστής είναι η διάσωση των θέσεων εργασίας και η σταδιακή δημιουργία των προϋποθέσεων για ενεργοποίηση της παραγωγικής τους βάσης, γεγονός που θα φέρει και νέες θέσεις εργασίας αλλά και τεχνογνωσία.
Ερ.: Υπάρχει ενδεχόμενο προσλήψεων ΕΠΟΠ και προσωπικού στα προκεχωρημένα εργοστάσια βάσης και τα κέντρα συντήρησης οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων;
Απ.: Είναι ένα θέμα που το αντιμετωπίζουμε. Ως προς τους ΕΠΟΠ (Επαγγελματίες Οπλίτες), αλλά και τις άλλες κατηγορίες στελεχών των βασικών βαθμίδων που έχουν προσληφθεί κατά καιρούς για την κάλυψη αναγκών και των τριών Κλάδων, υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα της ηλικιακής ωρίμανσης. Ήδη με το νομοσχέδιο που έχουμε προωθήσει λύνονται χρονίζοντα προβλήματα. Τιμάμε τους ανθρώπους που υπηρέτησαν επί δεκαετίες τις Ένοπλες Δυνάμεις. Από εκεί και πέρα λαμβάνουμε μέτρα για την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών σε προσωπικό όλων των ειδικοτήτων και αυτό αφορά και τη στελέχωση των εργοστασίων βάσης. Ταυτόχρονα, ενθαρρύνουμε και την εσωτερική κινητικότητα.
Στο σημείο αυτό να σας αναφέρω ότι στο νομοσχέδιο που προωθούμε προβλέπεται η παράταση θητείας των Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης (ΟΒΑ) για μία επιπλέον τριετία (3+3 χρόνια). Ο θεσμός των ΟΒΑ έχει χαρακτηρισθεί από επιτυχία, καθώς και υποστελεχωμένες μονάδες μπορεί να επανδρώσει, αλλά και δίνει τη δυνατότητα σε οπλίτες και εφέδρους να παράσχουν μισθωτή εργασία για ένα ικανοποιητικό χρονικό διάστημα που πλέον φτάνει τα έξι χρόνια.
Ερ.: Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις στα θέματα της αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16, ναυτικής συνεργασίας Ρ-3 και την προμήθεια των ελικοπτέρων Kiowa;
Απ.: Όταν ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση βρέθηκε αντιμέτωπη με μια συγκεκριμένη κατάσταση στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων που τη χαρακτήριζε, σε ό,τι αφορά τα ζητήματα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, ένα τέλμα και σειρά εκκρεμοτήτων που είχαν άμεση αντανάκλαση στην ίδια στην επιχειρησιακή διαθεσιμότητα των μέσων. Με όλα τα μέτρα που ελήφθησαν και συνεχίζουμε να λαμβάνουμε μεγιστοποιήθηκε η διαθεσιμότητα. Πέραν αυτού, είτε ολοκληρώθηκαν προγράμματα, όπως αυτά των νέων υποβρυχίων, είτε ενεργοποιήθηκαν προγράμματα όπως των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας, είτε αξιοποιήθηκαν ευκαιρίες όπως η απόκτηση από τις ΗΠΑ των ελικοπτέρων για το Στρατό Ξηράς. Ειδικότερα για το θέμα της αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16, το όλο πρόγραμμα έχει δρομολογηθεί και η υλοποίησή του θα γίνει εντός χρονοδιαγραμμάτων.
Ερ.: Ποια είναι η εκτίμησή σας αναφορικά με την εμβάθυνση των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης με την Τουρκία, μετά τη συνάντηση των ΥΠΕΞ των δύο χωρών, και με βάση την υφιστάμενη συμπεριφορά της γείτονος;
Απ.: Με αποφασιστικότητα και σύνεση λαμβάνουμε υπόψη και αξιοποιούμε σε όφελος των εθνικών μας συμφερόντων τους υπάρχοντες διεθνείς συσχετισμούς. Στη διαχείριση των ελληνοτουρκικών ζητημάτων και στην αντιμετώπιση της τουρκικής προκλητικότητας, άξονας της πολιτικής μας είναι η διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων και της ασφάλειας της χώρας μας, μέσα σε ένα πλαίσιο ειρηνικής συνύπαρξης και αμοιβαίου σεβασμού. Η υπόθεση των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία αποτελεί μια πρακτική δοκιμασμένη στο χρόνο, όπου όποτε τηρούνταν είχαμε θετικά αποτελέσματα σε επίπεδο κλίματος, αλλά και πρακτικών. Το ζητούμενο είναι η αμοιβαία κατανόηση και όχι η επιβολή και η υπεροχή της μιας χώρας επί της άλλης. Η χώρα μας αποτελεί πόλο σταθερότητας και σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή της Αν.Μεσογείου και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αυτό είναι μια κατάκτηση πάνω στην οποία οικοδομούμε τις διεθνείς μας σχέσεις.
Ερ.: Πού βρίσκεται η προοπτική υπογραφής συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας με τη Βόρεια Μακεδονία για την μετεξέλιξη των Ενόπλων Δυνάμεων της στα πρότυπα του ΝΑΤΟ;
Απ.: Η επικύρωση και η εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών ανοίγει μια νέα σελίδα, όχι μόνο στις σχέσεις Ελλάδας- Βόρειας Μακεδονίας αλλά και ευρύτερα στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η διάσταση της στρατιωτικής συνεργασίας της χώρας μας με τον βόρειο γείτονά μας περιγράφεται στην ίδια τη Συμφωνία των Πρεσπών και είναι το επιστέγασμα στην εμπέδωση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Η συνύπαρξη Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ αποτελεί το πρόσφορο έδαφος για μια διευρυμένη συνεργασία που θα έχει και πλευρές στενής διμερούς στρατιωτικής συνεργασίας. Αναμένεται να δρομολογηθούν άμεσα εξελίξεις σε αυτή την κατεύθυνση.
Ερ.: Ποια στρατόπεδα πρόκειται να διατεθούν στο αμέσως προσεχές διάστημα στις τοπικές κοινωνίες στο πλαίσιο της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων;
Απ.: Η διάθεση ανενεργών στρατοπέδων προς χρήση στις τοπικές κοινωνίες είναι μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη, σύμφωνα με όσα εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στα κατά τόπους Περιφερειακά Συνέδρια. Από όσο γνωρίζω γιατί δεν είναι θέμα αρμοδιότητας μου βρίσκονται σε τελική φάση η διάθεση στρατοπέδων στη Λάρισα, την Κοζάνη, τα Χανιά και το Ηράκλειο. Επίσης να θυμίσω πως έχει διατεθεί ακίνητη περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων και για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου στο Γουδί.
Ερ.: Ποια είναι η εκτίμηση σας για την επόμενη ημέρα των ευρωεκλογών και των αυτοδιοικητικών εκλογών για την κυβέρνηση, την Κεντροαριστερά και την αντιπολίτευση;
Απ.: Τόσο οι ευρωεκλογές όσο και οι αυτοδιοικητικές εκλογές είναι μια διαδικασία στο πλαίσιο της οποίας ο λαός καλείται να απαντήσει σε συγκεκριμένα ερωτήματα και συγκεκριμένα διλλήματα. Την επομένη των εκλογών γίνεται ο απολογισμός και με αυτόν δεδομένο ορίζονται τα επόμενα βήματα. Είναι προφανές πως το μήνυμα των ευρωεκλογών αλλά και των αυτοδιοικητικών εκλογών θα είναι πολιτικό, ωστόσο δεν θα ορίσουν τους κοινοβουλευτικούς συσχετισμούς. Στόχος μας είναι την επόμενη μέρα να συζητάμε για το μήνυμα της κάλπης που αφενός θα βάζει τη ΝΔ στη θέση που της αρμόζει, δηλαδή θα ξεφουσκώνει τις απατηλές και μεγαλόστομες διακηρύξεις της, και αφετέρου θα ενισχύει τις πολιτικές ανακατατάξεις στην κατεύθυνση της προοδευτικής συνεργασίας για τη διακυβέρνηση της χώρας μετά τις βουλευτικές εκλογές, που θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας.
Ερ.: Υπάρχει πολιτικός “πολιτισμός”;
Απ.: Ο πολιτικός πολιτισμός δεν είναι κάτι εφήμερο, εδράζεται σε ένα υπόβαθρο με θεμέλια στο χρόνο. Η Αριστερά και γενικότερα οι προοδευτικές δυνάμεις ακόμα και σε πολύ χαλεπούς καιρούς δεν έκαναν εκπτώσεις σε ζητήματα αρχών, ήθους και συμπεριφοράς. Αυτός ο αξιακός κώδικας διαπερνά τον ΣΥΡΙΖΑ και παρά τις δοκιμασίες τηής διαχείρισης της εξουσίας συνεχίζει να μας οδηγεί. Ο πολιτικός πολιτισμός είναι μια γραμμή άμυνας στην εξαχρείωση της πολιτικής και στην άλωση της από δυνάμεις που λειτουργούν στη σκιά της πολιτικής και στην παραπολιτική. Δυστυχώς, η ΝΔ υποτάσσει και θυσιάζει τα πάντα στους στενούς κομματικούς τους στόχους, υποβαθμίζοντας το επίπεδο της πολιτικής με εργαλεία την καταστροφολογία και την προπαγάνδα της παραπληροφόρησης και της κατασκευής γεγονότων.
Ερ.: Σε περίπτωση εκλογικής νίκης του ΣΥΡΙΖΑ και μη αυτοδυναμίας υπάρχει ενδεχόμενο συγκυβέρνησης και με ποιους;
Απ.: Αποτελεί ένα ενδεχόμενο, ωστόσο δεν είναι δυνατόν από τώρα να προσδιοριστεί το «με ποιους». Σε κάθε περίπτωση το ζητούμενο είναι προγραμματικές συγκλίσεις στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης των λαϊκών συμφερόντων. Οι συσχετισμοί που θα προκύψουν από την κάλπη θα δώσουν το μέτρο, αλλά και την κατεύθυνση ενδεχόμενης κυβερνητικής συνεργασίας. Δικός μας στόχος είναι η προοδευτική συνεργασία, όχι σαν μια πολιτική εμμονή αλλά σαν μια αναγκαιότητα στις σημερινές συνθήκες, μια αναγκαιότητα προοδευτικής-δημοκρατικής διακυβέρνησης στην μεταμνημονιακή Ελλάδα.
Ερ.: Το σχόλιο σας για το πόρισμα για την πυρκαγιά στο Μάτι.
Απ.: Η τραγωδία στο Μάτι δεν ήταν ένα γεγονός στιγμιαίο, αλλά η τραγική κατάληξη σειράς κακοδαιμονιών του ελληνικού κράτους, κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Αυτό περιγράφεται και στο πόρισμα. Ο επιμερισμός των ευθυνών, όπως γίνεται, είναι στη βάση δύο κατευθύνσεων, η μια είναι η άμεση ευθύνη συγκεκριμένων οργάνων και η άλλη η πολιτική ευθύνη. Η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης σήμερα σε καμία περίπτωση δεν απαλλάσσει όσους επί σειρά δεκαετιών δια πράξεων και δια παραλείψεων άφησαν στο έλεος της τύχης τους ολόκληρες περιοχές. Πολύ δε περισσότερο οι ίδιοι άνθρωποι δεν δικαιούνται να είναι τιμητές και κατήγοροι εκείνων που βρέθηκαν στο επίκεντρο της διαχείρισης μιας ακραίας κατάστασης.