Στην πυρά οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί λόγω των μεγάλων αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης. Τα νοικοκυριά, σύμφωνα με παραδείγματα που έχει υπολογίσει η «Ημερησία», χάνουν σε σχέση με πέρυσι 506 ευρώ καθώς τόσο εκτιμάται η άνοδος της ετήσιας επιβάρυνσης.

Ειδικότερα, και σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων η αμόλυβδη βενζίνη έχει μέση τιμή 1,544 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης 0,991 ευρώ ανά λίτρο. Πέρυσι την ίδια εποχή η βενζίνη είχε καταγραφεί στο 1,371 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο στα 0,746 ευρώ το λίτρο.

Οι αυξήσεις σε ετήσια βάση είναι 17,4 λεπτά το λίτρο για την αμόλυβδη και 24,5 λεπτά για το «θέρμανσης». Ας δούμε, όμως, αυτές οι μεταβολές πόσο κοστίζουν στις οικογένειες. Σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη αν υποτεθεί, ότι ένα νοικοκυριό έχει ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο που καταναλώνει 10 λίτρα βενζίνης ανά 100 χλμ και διανύει αποστάσεις ετησίως 15.000 χιλιομέτρων (ήτοι 1.500 λίτρα κάθε χρόνο) τότε πέρυσι είχε πληρώσει 2.056 ευρώ. Φέτος για τα ίδια δρομολόγια οι δαπάνες του θα είναι αυξημένες στα 2.317 ευρώ. Δηλαδή η επιβάρυνση που θα επωμιστεί θα είναι 261 ευρώ.

Η φωτιά στα καύσιμα «καίει» 506 ευρώ τον χρόνο

Μεγάλη είναι και η απώλεια εισοδήματος της ίδιας οικογένειας που κατάφερε… και πέρυσι και φέτος να αγοράσει πετρέλαιο θέρμανσης για να ζεσταθεί. Το πρόσθετο κόστος που έχει είναι 245 ευρώ. Έτσι, στις 8 Ιανουαρίου του 2016 το πετρέλαιο θέρμανσης είχε μέση πανελλαδική τιμή 0,746 ευρώ το λίτρο. Αν έβαλε 1.000 λίτρα στη δεξαμενή της κατοικίας του τότε πλήρωσε 746 ευρώ. Στις 6 του ίδιου μήνα, αλλά φέτος, το πετρέλαιο είχε μέση τιμή 0,991 ευρώ ανά λίτρο. Αν γεμίσει τώρα τη δεξαμενή του με 1.000 λίτρα θα πληρώσει 991 ευρώ. Επιβαρύνεται, δηλαδή, όπως προαναφέρθηκε κατά 245 ευρώ. Άρα η οικογένεια του παραδείγματος έχει επιβαρυνθεί για την ακρίβεια 506 ευρώ σε ετήσια βάση από την αύξηση των τιμών της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης.

Δύο λόγοι

Οι ανατιμήσεις στα καύσιμα αποδίδονται σε δύο λόγους. Αφενός στην κούρσα ανόδου που έχει ξεκινήσει από τις 18 Νοεμβρίου η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου και αφετέρου από την αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Για την αμόλυβδη βενζίνη ο ΕΦΚ ανέβηκε την 1η Ιανουαρίου κατά 3 λεπτά το λίτρο. Για το πετρέλαιο θέρμανσης ο ίδιος φόρος είχε αυξηθεί από τις 15 Οκτωβρίου κατά 5 λεπτά το λίτρο. Μεγαλύτερη κατά 8 λεπτά είναι και η αύξηση του ΕΦΚ στο ντίζελ κίνησης, που πέρασε, όπως και για την αμόλυβδη βενζίνη, την Πρωτοχρονιά. Πέρα, όμως, από αυτές τις ανατιμήσεις, όπως επισημάνθηκε η άνοδος των τιμών του Μπρεντ προκάλεσε κι άλλες, πρόσθετες, αυξήσεις στα καύσιμα κίνησης. Πιο συγκεκριμένα, στις 18 Νοεμβρίου το αργό πετρέλαιο ήταν στα 46,49 δολάρια το βαρέλι και στις 6 Ιανουαρίου είχε σκαρφαλώσει… στα 56,89 δολάρια το βαρέλι. Για το ίδιο διάστημα και το ευρώ είχε υποχωρήσει έναντι του αμερικανικού νομίσματος κατά μισό λεπτό περίπου του ευρώ.

Αν μετατρέψουμε την τιμή του αργού στην αξία του ευρωπαϊκού νομίσματος και στη μονάδα μέτρησης του λίτρου τότε προκύπτει μία αύξηση της τιμής του Μπρεντ κατά 6,3 λεπτά το λίτρο.

Ανατιμήσεις

Τα διυλιστήρια για την ίδια περίοδο επηρεαζόμενα από την ανοδική τροχιά των διεθνών τιμών των έτοιμων προϊόντων, όπως αυτές διαμορφώνονται στη Μεσόγειο, έκαναν ανατιμήσεις 8,7 λεπτά το λίτρο. Η τελική τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης συνυπολογίζοντας και τους αναπροσαρμοσμένους ειδικούς φόρους κατανάλωσης εκτινάχθηκε κατά 12,7 λεπτά το λίτρο. Στις 18 Νοεμβρίου η μέση πανελλαδική τιμή ήταν στα 1,418 ευρώ το λίτρο και στις 6 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 1,545 ευρώ το λίτρο. Το ντίζελ κίνησης ακρίβυνε κατά 16,2 λεπτά το λίτρο. Έτσι έφτασε να πωλείται (μέση τιμή) στα 1,28 ευρώ το λίτρο, από 1,118 ευρώ το λίτρο στις 18 Νοεμβρίου.

Πια στην τελική διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων το μεγαλύτερο μερίδιο έχουν οι φόροι και τα τέλη. Είναι χαρακτηριστικό πως το ποσοστό συμμετοχής στην αμόλυβδη βενζίνη είναι κοντά στο 65%. Αυτά είναι και τα έσοδα που κατευθύνονται προς τα δημόσια ταμεία. Στην τελική τιμή του ντίζελ κίνησης ποσοστό της τάξης του 52% διαμορφώνεται από τους φόρους και τα τέλη.

ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ

Μείζον θέμα η θέρμανση

Σε μείζον κοινωνικό πρόβλημα αναδεικνύεται το θέμα της θέρμανσης στις πολυκατοικίες. Εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες διαμερισμάτων δεν θέλουν πλέον να βάλουν πετρέλαιο και κλείνουν τα καλοριφέρ τους προκειμένου να μην επιβαρυνθούν με υψηλά κοινόχρηστα. Επιλέγουν άλλες μορφές θέρμανσης, κυρίως τα αιρ κοντίσιον και σε αρκετές περιπτώσεις φορητά καλοριφέρ, σόμπες, θερμοπομποί κ.λπ. Σε σπίτι που διαθέτουν τζάκια, αυτά… έχουν πάρει φωτιά με αποτέλεσμα την «έκρηξη» του φαινομένου της αιθαλομίχλης, καθώς καίγονται ακόμη και κολώνες της ΔΕΗ!

Σε πολλές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες έχουν επιλέξει ατομικούς λέβητες που εγκαθιστούν (κατά παράβαση του κανονισμού της πολυκατοικίας) στα μπαλκόνια. Τις τελευταίες ημέρες η υπόθεση της αυτόνομης θέρμανσης ήρθε στο φως μετά από ασαφή τροπολογία στη Βουλή η οποία αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να μπορούν οι ιδιοκτήτες να επιλέγουν αυτόνομη θέρμανση χωρίς την έγκριση του 50%+1 της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας. Μετά την τροπολογία έχει επικρατήσει αλαλούμ σχετικά με το τι τελικά ισχύει, ωστόσο, όπως όλα δείχνουν οδηγούμαστε σε μια «αυτονόμευση» των αποφάσεων για σύνδεση π.χ. ενός διαμερίσματος στο δίκτυο φυσικού αερίου χωρίς να ερωτάται γι’ αυτό η γενική συνέλευση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025