Έρχονται σοβαρές μειώσεις και στο κόστος καυσίμων στην εγχώρια αντλία – Δείτε αναλυτικά τι αναμένεται να γίνει με τις τιμές των καυσίμων το επόμενο διάστημα.
Πιο αναλυτικά, η τιμή του Brent μέσα σε διάστημα ενός μήνα κατέγραψε κατακόρυφη πτώση της τάξης του 20% σε μια χρονική συγκυρία που και το ευρώ είναι ενισχυμένο έναντι του δολαρίου. Όπως όλα δείχνουν λοιπόν τις επόμενες ημέρες οι οδηγοί θα απολαύσουν τιμές που είχαν να δουν.. εδώ και μήνες, ενώ το ίδιο θα συμβεί και με το πετρέλαιο θέρμανσης.
Σύμφωνα με το enikonomia, τιμές που έχει να δει από τον Δεκέμβριο του 2021 και φυσικά πριν ακόμη ξεσπάσει ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας για το πετρέλαιο Brent, το οποίο διαπραγματεύεται στην περιοχή των 76$, τιμή που κόστιζε το κάθε βαρέλι λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα του 2021.
«Τσιμπημένες» οι τιμές στην ελληνική αντλία παρά τη «βουτιά» του Brent.
Τι φέρνει το 2023: ΝΕΕΣ επιδοτήσεις και επιδόματα
Και μπορεί να διαπραγματεύεται το πετρέλαιο Brent σε επίπεδα που κατέγραφε πριν από έναν χρόνο, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και στις τιμές της αντλίας στην Ελλάδα. Μάλιστα, οι τιμές είναι αυξημένες κατά πολύ σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές λιανικής όπως είχαν καταγραφεί στις 23 Δεκεμβρίου του 2021.
Συγκεκριμένα, σήμερα η αμόλυβδη πωλείται κατά μέσο όρο στα 1,942 ευρώ όταν λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 2021 διοχετευόταν στη λιανική προς 1,738 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή της δηλαδή είναι «φουσκωμένη» κατά 11,7%! Τα πράγματα είναι ακόμη πιο «δύσκολα» αν δει κανείς τις διαφορές στα κόστη του πετρελαίου κίνησης: Στα 1,877 σήμερα το diesel κίνησης, στα 1,477 τον περασμένο Δεκέμβριο με αυξημένη την τιμή του στο 27%!
Το πετρέλαιο θέρμανσης και τότε και σήμερα έχει σχεδόν την ίδια τιμή (1,17 από 1,12), μόνον που τώρα έχει ενσωματωμένη και την κρατική επιδότηση των 0,25 ευρώ το λίτρο!! Δηλαδή, η τιμή του αν δεν υπήρχε η επιδότηση θα ήταν αυτή την στιγμή «φουσκωμένη» κατά 21%.
Πόσο θα μειωθούν οι τιμές στην αντλία
Με άλλα λόγια, η διεθνής τιμή πετρελαίου μπορεί να έχει επιστρέψει σε άλλες καλύτερες εποχές -και συγκεκριμένα στον Δεκέμβριο του 2021- όχι όμως και οι τιμές λιανικής στην χώρα μας που … επιμένουν να είναι αυξημένες.
Θα μπορούσε αυτό εν μέρει να αιτιολογηθεί από το ενισχυμένο δολάριο έναντι του ευρώ -κατά 7% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του ΄21- αλλά σίγουρα δεν αιτιολογεί αυτή η διαφορά αυξημένες τιμές στην αντλία ακόμη και κατά 27%!
Όπως εκτιμούν πάντως πρατηριούχοι, αυτή τη στιγμή και με δεδομένη τόσο τη «βουτιά» των διεθνών τιμών πετρελαίου, όσο και την ενίσχυση του ευρώ έναντι του δολαρίου το ίδιο διάστημα, θα υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών που θα φανεί πολύ άμεσα στην αντλία, το πολύ έως και την ερχόμενη Δευτέρα!
Σε πρώτη φάση όλα δείχνουν ότι οι τιμές στην αντλία θα καταγράψουν πτώση της τάξεως των 10 λεπτών το λίτρο, τουλάχιστον.
Όσοι γνωρίζουν την αγορά εκτιμούν ότι στις αρχές της προσεχούς εβδομάδος θα υπάρξουν πρατήρια που θα πωλούν την αμόλυβδη των 95 οκτανίων κάτω από το 1,8 ευρώ το λίτρο και το diesel κίνησης κάτω από το 1,7 ευρώ το λίτρο. Και στο πετρέλαιο θέρμανσης -δεδομένης και της επιδότησης των 0,25 ευρώ το λίτρο- δεν αποκλείεται οι τιμές να προσεγγίσουν και το 1 ευρώ!
Δεδομένου άλλωστε ότι πλέον το περιβάλλον είναι ανάλογο με εκείνο που υπήρχε ένα χρόνο πριν, θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι υπάρχουν περιθώρια για ακόμη πιο χαμηλές τιμές!
Τα σενάρια για νέα επιδότηση καυσίμων
Και ενώ οι τιμές παρουσιάζουν σαφή αποκλιμάκωση τουλάχιστον σε επίπεδο πετρελαίου Brent κυκλοφορούν σενάρια που θέλουν την Κυβέρνηση να μελετά μια νέα επιδότηση στην τιμή του πετρελαίου κίνησης: Η αλήθεια είναι πως το συγκεκριμένο ενδεχόμενο δεν έφυγε ποτέ από το τραπέζι, υπάρχει όμως μια βασική προϋπόθεση που αυτή την στιγμή φαντάζει -εάν συνεχιστεί αυτή η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών- πολύ μακρινή.
Και αυτή δεν είναι άλλη από το να ξεπεράσουν και πάλι οι τιμές στην αντλία τα επίπεδα του 2,20 ευρώ το λίτρο! Ενδεχόμενο που σήμερα δείχνει να απέχει πολύ από την πραγματικότητα όπως αυτή έχει διαμορφωθεί.
Τα συγκεκριμένα σενάρια πάντως τα τροφοδοτεί το γεγονός πως η Κυβέρνηση εκτιμά πως στα Κρατικά Ταμεία θα κατευθυνθούν σχεδόν 600 εκατ. ευρώ από την επιβολή φορολογικού συντελεστή 90% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων, κάτι που θεωρητικά τις δίνει το περιθώριο στην κυβέρνηση για νέες παρεμβάσεις στην τιμή του πετρελαίου κίνησης, εφόσον οι τιμές παραμείνουν «τσιμπημένες».