Μεγάλες ανατροπές στις τιμές της – Αυτό που προκύπτει είναι σήμερα η τιμή του φυσικού αερίου να είναι φθηνότερη σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου .

Η κυβέρνηση επέλεξε να επιδοτήσει όσους επιστρέψουν από το στο , ωστόσο το γεγονός ότι η τιμή του πρώτου είναι χαμηλότερη, έχει μπερδέψει τους καταναλωτές, οι οποίοι αναζητούν το κατάλληλο και φθηνότερο καύσιμο, προκειμένου να μην τιναχθεί στον αέρα ο οικογενειακός τους προϋπολογισμός.

Η ανατροπή ήρθε με το φυσικό αέριο που οι εκτιμήσεις θέλουν να πωλείται σήμερα φθηνότερα σε σχέση με το πετρέλαιο. Και όλα αυτά μόνο λίγες μέρες πριν ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης (14 Οκτωβρίου) και ανακοινωθούν τα τιμολόγια λιανικής αερίου για τον Οκτώβριο. Ενώ, οι οριστικοποιημένες τιμές φυσικού αερίου θα δοθούν από τους παρόχους την Τετάρτη 12 του μηνός. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, το πετρέλαιο θέρμανσης αναμένεται από την Παρασκευή να ξεκινήσει με εύρος τιμών ανάμεσα στα 1,50 με 1,55 ευρώ το λίτρο. Σε αυτές τις τιμές έχει συνυπολογιστεί και η ενίσχυση με 0,25 ευρώ το λίτρο (μαζί με ΦΠΑ).

Την ίδια στιγμή οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς ενέργειας θέλουν την τιμή του φυσικού αερίου για τους οικιακούς καταναλωτές που θερμαίνονται με το συγκεκριμένο καύσιμο να κινείται στα επίπεδα των 0,11 με 0,12 ευρώ ανά κιλοβατώρα. Έτσι, το πετρέλαιο θέρμανσης αν το μετρήσουμε σε κιλοβατώρες θα ξεπεράσει σε κόστος το 0,13 ευρώ ανά κιλοβατώρα.

Άρα, αυτό που προκύπτει είναι σήμερα η τιμή του φυσικού αερίου να είναι φθηνότερη σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.

Ο Χάρης Δούκας, μηχανολόγος μηχανικός, αναπληρωτής καθηγητής ενεργειακής και περιβαλλοντικής πολιτικής (ΕΜΠ), μίλησε στο Newsbomb.gr, για την ανατροπή των δεδομένων ως προς την οικονομικότερη επιλογή θέρμανσης των νοικοκυριών, αλλά και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης από το βήμα της ΔΕΘ.

«Είναι λάθος η στρατηγική της κυβέρνησης με την επιδότηση του πετρελαίου γιατί έχουμε αλλαγή δεδομένων. Αυτή τη στιγμή έχουμε ανοδική πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου κατά 12% και έχουμε υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου», είπε αρχικά ο κ. Δούκας και συμπλήρωσε αναφορικά με την εκτίμηση που επικρατούσε ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου θα υποχωρούσε κι έτσι μαζί με την επιδότηση θα μπορούσαν οι καταναλωτές να το πάρουν στην τιμή 1,25€/λίτρο, όταν θα άρχιζε η διάθεσή του στα μέσα Οκτωβρίου.

«Οι εκτιμήσεις ήταν ότι το πετρέλαιο θέρμανσης θα κόστιζε 1,25€/λίτρο ενώ τώρα υπάρχει περίπτωση να ξεπεράσει το 1,40€/λίτρο, όταν θα αρχίσει η διάθεσή του. Από την άλλη, το φυσικό αέριο ήταν σε αδιανόητα υψηλά επίπεδα τον Αύγουστο. Οι τιμές διαμόρφωσης του Οκτωβρίου βασίζονται στην χρηματιστηριακή τιμή του Σεπτεμβρίου που ήταν 50% κάτω από του Αυγούστου. Δηλαδή, τον Αύγουστο το φυσικό αέριο είχε λιανική τιμή 25 λεπτά η κιλοβατώρα, και τώρα τον Οκτώβριο η κιλοβατώρα μαζί με την επιδότηση είναι στα 11 με 12 λεπτά. Αντιστοίχως η κιλοβατώρα του πετρελαίου θέρμανσης σήμερα είναι στα 13 λεπτά. Άρα, με τα σημερινά δεδομένα δεν είναι ακριβότερο το φυσικό αέριο από το πετρέλαιο».

Για το αν θα συνεχίσουν να υπάρχουν ανατροπές στις τιμές, η απάντηση που μας έδωσε ο κ. Δούκας ήταν καταφατική. Ωστόσο, «η τιμή φυσικού αερίου παραμένει σταθερή, παρά τις εκρήξεις και τις διαρροές στους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream, δηλαδή σε δυσμενείς συνθήκες. Αντίθετα οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου όλο και αυξάνονται».

Μάλιστα, ο κ. Δούκας επεσήμανε πως «αυτή τη στιγμή δεν πρέπει να αλλάξει κανείς το φυσικό αέριο σε πετρέλαιο», σε αντίθεση με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης στη ΔΕΘ που παρότρυνε τους καταναλωτές να κάνουν αλλαγή στον καυστήρας τους.

Όπως αναφέρει το πρακτορείο Reuters, ο διάδρομος θα εφαρμοσθεί σε όλες τις συναλλαγές χονδρικής και δεν θα περιορίζεται σε εισαγωγές από συγκεκριμένες περιοχές ούτε σε ειδικές χρήσεις του φυσικού αερίου» αναφέρει χαρακτηριστικά η πρόταση.

Ουσιαστικά, το σχέδιο προβλέπει την επιβολή ενός ευέλικτου αλλά σε αρκετά υψηλά επίπεδα πλαφόν, προκειμένου να διατηρηθεί το ενδιαφέρον από τους προμηθευτές και να μην υπάρχει πρόβλημα στα επίπεδα προσφοράς, προστατεύοντας ταυτόχρονα νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Μάλιστα γίνεται αναφορά στην πιθανότητα οι συναλλαγές να γίνονται σε ακόμη πιο υψηλές τιμές, από αυτές που ορίζει ο «διάδρομος», αν αυτό συμφωνηθεί και κριθεί απαραίτητο, ώστε να προσελκυστούν προμηθευτές και να μην υπάρχει ζήτημα επάρκειας.

Παράλληλα το εν λόγω σχέδιο με βάση τα όσα αναφέρει το Reuters δεν έχει σκοπό να συμπιέσει τις τιμές σε ένα τεχνητά χαμηλό επίπεδο, ενώ θα ισχύει σε υφιστάμενα μακροπρόθεσμα συμβόλαια προμήθειας φυσικού αερίου, καλύπτοντας όλους τους προμηθευτές και για όλες τις χρήσεις.

Το σχέδιο για πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου βρίσκεται επί τάπητος στην άτυπη Σύνοδο που πραγματοποιείται στην Πράγα, με την Ελλάδα και άλλες 15 χώρες να έχουν προσυπογράψει επιστολή-αίτημα προς την Κομισιόν.

Κι ενώ αρχικά η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είχε απορρίψει την πρόταση, οι επικρίσεις που δέχθηκε από αρκετούς ευρωπαίους ηγέτες, την ανάγκασαν να αναδιπλωθεί και να αποστείλει επιστολή της προς τους «27» πριν τη Σύνοδο, δίνοντας το πράσινο φως για την εφαρμογή του μέτρου υπό όρους. Οι όροι αυτοί έχουν να κάνουν με την παροχή απαραίτητων διασφαλίσεων πως το πλαφόν δεν θα οδηγήσει σε ελλείψεις και προβλήματα επάρκειας. Σημειώνεται πως την αντίθεσή της στην επιβολή πλαφόν έχει εκφράσει η Γερμανία και οι δορυφόροι της (Ολλανδία, Αυστρία). Υπενθυμίζεται πως την περασμένη εβδομάδα η Γερμανία ανακοίνωσε ένα εθνικό σχέδιο 200 δισ. ευρώ για την προστασία της οικονομίας της από την αύξηση των τιμών της ενέργειας προκάλεσε επικρίσεις ευρωπαίων αξιωματούχων, οι οποίοι εκφράζουν φόβους για αθέμιτο ανταγωνισμό και κατακερματισμό της ενιαίας αγοράς, καθώς πολυάριθμα κράτη δεν είναι σε θέση να αποδεσμεύσουν τέτοια ποσά για να προστατεύσουν τις επιχειρήσεις τους.

Πάντως ο Εμανουέλ Μακρόν δεσμεύθηκε «να πείσει» τους άλλους Ευρωπαίους -και συνεπώς να υπερβεί μερικές από τις γερμανικές αντιρρήσεις- σχετικά με ένα μηχανισμό καθορισμού ανώτατου ορίου στις τιμές του αερίου που χρησιμεύει για την παραγωγή ηλεκτρικού. «Το υποστηρίζουμε πολύ αυτό», δήλωσε ο γάλλος πρόεδρος στη διάρκεια μιας συνόδου επιχειρηματιών που οργανώθηκε στο Παρίσι από τη Δημόσια Τράπεζα Επενδύσεων. «Θα πείσουμε τους άλλους Ευρωπαίους», «το αργότερο» μέχρι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που θα πραγματοποιηθεί στις 20 και 21 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες, διαβεβαίωσε. «Θα δημιουργήσουμε ένα σύστημα στο πλαίσιο του οποίου θα θέσουμε ανώτατο όριο στο αέριο που χρησιμοποιούμε για να παράγουμε ηλεκτρικό», κάτι που «θα επιτρέψει να μειωθεί» η «τιμή του παραγόμενου ηλεκτρικού», τόνισε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025