Αλλαγές στα σούπερ μάρκετ: Στο στόχαστρο οι «μαϊμού» εκπτώσεις και προσφορές. Νέα όπλα στη μάχη κατά της ακρίβειας σχεδιάζει το υπουργείο Ανάπτυξης αυστηροποιώντας το πλαίσιο των προσφορών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς και τον τρόπο που αυτές επικοινωνούνται στους καταναλωτές.
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, στόχος να περιορίσει τα φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών και μεσοπρόθεσμα να ρίξει και τις τιμές στο ράφι.
Συμβουλές για την Black Friday 2024: Πώς να μην πέσετε θύματα «προσφορών»
Μετά τον «κόφτη» κατά 30% που επέβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης στις προωθητικές ενέργειες με αντίστοιχη μείωση των τιμών στα ράφια σε μια σειρά προϊόντων, όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής, χαρτικά και βρεφικές πάνες, στο τραπέζι των συζητήσεων με εκπροσώπους του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων βρίσκονται και πάλι οι προσφορές, μέσω των οποίων πολλές φορές οι τιμές αυξάνονται τεχνηέντως.
Παράλληλες προσφορές
Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται αφενός να απαγορευτούν οι συνδυαστικές προσφορές για το ίδιο προϊόν, για παράδειγμα «1+1 δώρο» και έκπτωση 50%, αφετέρου στην περίπτωση που για το ίδιο προϊόν τρέχουν παράλληλες προσφορές, αυτές να είναι του ίδιου εύρους, ώστε να μην μπερδεύονται οι καταναλωτές. «Για παράδειγμα, αν ένα αποσμητικό σε προσφορά 1+1 δώρο πωλείται στα 2 ευρώ, μεμονωμένο πρέπει να κοστίζει 1 ευρώ και όχι 2 ευρώ», εξηγεί υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς. Επιπλέον, δεν μπορεί να υπάρχει διαφορά μεταξύ της συσκευασίας της προσφοράς και της μονής συσκευασίας.
Παγίδες…
Τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται καθημερινά στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα άλευρα σε πολυσυσκευασίες. Αλεύρι για όλες τις χρήσεις μεγάλης εταιρίας εκτός προσφοράς πωλείται στα 2 ευρώ το κιλό, ενώ υπό τη μορφή 2+1 δώρο κοστίζει 6 ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι οι καταναλωτές πληρώνουν κανονικά και τις τρεις συσκευασίες.
Αλλη εταιρία, με «βιτρίνα» τις προσφορές, προχωρά σε κρυφές ανατιμήσεις, παραπλανώντας τον καταναλωτή, ο οποίος τελικά πληρώνει την προσφορά ακριβότερα. Για παράδειγμα, αλεύρι που φουσκώνει μόνο του (συσκευασία 500 γραμμαρίων) με αρχική τιμή 1,25 ευρώ πωλείται σε προσφορά 1,15 ευρώ. Το ίδιο προϊόν σε συσκευασία 2+1 δώρο διατίθεται στην τιμή των 3,75 ευρώ και υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας στα 2,5 ευρώ. Δεδομένου ότι η μονή συσκευασία κοστίζει 1,15 ευρώ, η συσκευασία των 2+1 δώρο θα έπρεπε να πωλείται στα 2,3 ευρώ, ωστόσο στα ράφια η τιμή της είναι στα 2,5 ευρώ, δηλαδή 0,20 ευρώ ακριβότερη.
Αναψυκτικά, μπίρες
Συνήθης πρακτική που οδηγεί σε παραπλάνηση των καταναλωτών είναι οι συσκευασίες «5+1 δώρο» στα αναψυκτικά και τις μπίρες. Ενδεικτικά, γνωστή ζυθοποιία πουλά ένα κουτάκι μπίρας των 330 ml μεμονωμένο στο 1,05 ευρώ. Ωστόσο, η πολυσυσκευασία «5+1» δώρο κοστίζει 6,3 ευρώ, όσο δηλαδή κάνουν 6 κουτάκια μπίρας, και διαφημίζει στα ράφια προσφορά -1,05 ευρώ με τελική τιμή τα 5,25 ευρώ, όσο δηλαδή έπρεπε να κοστίζει στην πραγματικότητα η συσκευασία 5+1.
Αντίστοιχα, μεγάλη εταιρία αναψυκτικών διαθέτει την cola στα 0,60 ευρώ το τεμάχιο και η συσκευασία των 5+1 δώρο έχει αρχική τιμή 3,54 ευρώ, ενώ κανονικά θα έπρεπε να είναι 3 ευρώ. Βάζοντας προσφορά «0,94 ευρώ φθηνότερα», η τελική τιμή της πολυσυσκευασίας πέφτει στα 2,6 ευρώ.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας, κατά την ανακοίνωση μείωσης τιµής είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιµή αναφοράς, βάσει της οποίας εφαρµόζεται η έκπτωση, ενώ ως τιμή αναφοράς θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών.
ΜΕΓΑΛΕΣ προσφορές σε ταξίδια: Έρχεται η Travel Tuesday -Πότε πέφτει