ΜΕ ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ… ΤΡΙΚ Η ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ Ξαφνικά φθάνουν και περισσεύουν οι εκπαιδευτικοί
Στην τελική ευθεία μπαίνει το υπουργείο Παιδείας στην προετοιμασία του για τη φετινή σχολική χρονιά, έχοντας δύο πλεονεκτήματα: από τη μία, ο πήχης είναι ιδιαίτερα χαμηλός μετά από την «πανωλεθρία» πέρυσι, επί Αριστείδη Μπαλτά και Τάσου Κουράκη, όταν περίπου 60 σχολεία δεν έκαναν αγιασμό λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών κι από την άλλη οι ενέργειες που έχουν γίνει από τον υπουργό Παιδείας, Νίκο Φίλη χαρακτηρίζονται από αποτελεσματικότητα αφού περιορίζουν τις ανάγκες για προσλήψεις. Είναι ενδεικτικό ότι φέτος οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών δεν μιλούν για κενά στα σχολεία, αλλά αντίθετα για πλεονάσματα εκπαιδευτικών τα οποία, ωστόσο, όπως λένε, έγιναν με λογιστικά… τρικ και σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Χαρακτηριστικά η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) εκτιμά πως από την απόφαση του υπουργείου να προχωρήσει στη μείωση των ωρών διδασκαλίας στα γυμνάσια (από 35 σε 32 εβδομαδιαίως) θα προκύψουν περισσότερες από 2.000 υπεραριθμίες καθηγητών βασικών ειδικοτήτων, Φιλολόγων, Μαθηματικών και Πληροφορικής, οι οποίοι θα αναγκαστούν να κάνουν «διαδρομές» ανάμεσα σε τρία ή τέσσερα σχολεία, όχι μόνο γυμνάσια, αλλά και δημοτικά, προκειμένου να συμπληρώσουν το ωράριό τους.
Και η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ), όμως, υποστηρίζει ότι το υπουργείο Παιδείας θα κερδίσει επιπλέον 3.000 θέσεις εκπαιδευτικών από την κατάργηση του Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΑΕΠ) στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία. «Το υπουργείο Παιδείας δεν κάλυψε τα κενά με περισσότερους διορισμούς των εκπαιδευτικών ούτε τα εξαφάνισε με κάποιον μαγικό τρόπο. Απλώς, τα κατάργησε», τονίζει στην «ΗτΣ» ο αντιπρόεδρος της ΔΟΕ, Σταύρος Πετράκης. Ενδεικτικά, όπως αναφέρει ο ίδιος, εξοικονομούνται περίπου τρεις εκπαιδευτικοί σε κάθε ένα από τα 1.337 12θέσια δημοτικά σχολεία, στα οποία εφαρμόζονταν το ΕΑΕΠ.
Εξοικονόμηση προσωπικού
Ανάλογες κινήσεις του υπουργείου θα οδηγήσουν σε εξοικονόμηση προσωπικού και στα νηπιαγωγεία. Από τη νέα χρονιά, ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία τμήματος αυξάνεται στο διπλάσιο – από 7 σε 14 παιδιά, με αποτέλεσμα -όπως αναφέρει το Συντονιστικό των Νηπιαγωγών- να καταργηθούν πολλά ολοήμερα τμήματα. Κατά το περσινό σχολικό έτος, τα ολοήμερα τμήματα ήταν 3.546 με 55.318 παιδιά. Επίσης, καθώς πλέον τίθενται προϋποθέσεις για την εγγραφή των παιδιών, με προτεραιότητα εκείνα που έχουν εργαζόμενους γονείς, εκτιμάται ότι θα περιοριστεί σημαντικά ο αριθμός των τμημάτων.
Σύμφωνα με τη ΔΟΕ, για να «κερδίσει» εκπαιδευτικούς, το υπουργείο χρησιμοποιεί τον κενό χρόνο των διαλειμμάτων αφού στον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου προστέθηκε συνολικός χρόνος διαλειμμάτων 20 λεπτών. Το ιδιαίτερο μάλιστα είναι πως εάν ένα τμήμα λειτουργήσει (καθώς έχει τον ελάχιστο αριθμό των 14 μαθητών) τον Σεπτέμβριο και στην πορεία του σχολικού έτους κάποιοι μαθητές δηλώσουν ότι δεν θα συνεχίσουν να το παρακολουθούν, το τμήμα θα καταργηθεί για όλους τους μαθητές.
«Το ολοήμερο νηπιαγωγείο με την επιστημονικά τεκμηριωμένη και την παιδαγωγική προσφορά του διαλύεται και στη θέση του έρχεται το «νέο ενιαίο» που χωρίζει το πρόγραμμα σε βασικό και προαιρετικό, αίροντας την αντισταθμιστική λειτουργία του ολοήμερου Νηπιαγωγείου μετατρέποντας το σε φύλαξη» έχει τονίσει, σε ανακοίνωσή της, η Διδασκαλική Ομοσπονδία, η οποία έχει ήδη αποφασίσει 24ωρη απεργία κατά την πρώτη εβδομάδα έναρξης των μαθημάτων και κλιμάκωση με τριήμερες ή πενθήμερες απεργίες.
Ερημώνουν τα Επαγγελματικά Λύκεια στροφή στα Γενικά
Η εικόνα από τις προεγγραφές δείχνει ότι σε πολλές περιοχές του λεκανοπεδίου θα κλείσουν πολλά τμήματά τους
Υπεραριθμίες χιλιάδες εκπαιδευτικών θα υπάρξουν και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Από τις αλλαγές που θα γίνουν στα Γυμνάσια θα εξοικονομηθούν περισσότεροι από 2.000 Φιλόλογοι, Φυσικοί και Μαθηματικοί που αποτελούν την πλειονότητα όσων αναπληρωτών προσλαμβάνονται κάθε χρόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι, από τους 1.500 αναπληρωτές που προσελήφθησαν στην ειδική αγωγή, περί τους 1.300 ήταν αυτών των ειδικοτήτων. Υπενθυμίζεται ότι από τη νέα σχολική χρονιά, το ωρολόγιο πρόγραμμα στα Γυμνάσια μειώνεται κατά τρεις ώρες εβδομαδιαίως. Ενδεικτικά, κατά μία ώρα μειώνεται η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών σε όλες τις τάξεις, το project «κόβεται», ενώ μειώνεται κατά μία ώρα η διδασκαλία της Βιολογίας και της Γεωγραφίας στην Α΄ Γυμνασίου και της Οικιακής Οικονομίας στη Β΄ Γυμνασίου. Παράλληλα, παύει να ισχύει η μείωση ωραρίου στους καθηγητές Φυσικής και Πληροφορικής οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι εργαστηρίων και εργάζονταν τρεις ώρες λιγότερο εβδομαδιαίως.
Την ίδια ώρα, όπως αναφέρει στην «ΗΜΕΡΗΣΙΑ» το μέλος της ΟΛΜΕ, Νικηφόρος Κωνσταντίνου, η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε μείωση της ύλης στα Γενικά Λύκεια έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική μείωση των εγγραφών στα Επαγγελματικών Λύκεια. «Οι μαθητές πήραν το μήνυμα ότι το Γενικό Λύκειο θα είναι εύκολο και πλέον στρέφονται σε αυτό», τονίζει ο κ. Κωνσταντίνου.
Η εικόνα από τις προεγγραφές δείχνει ότι σε πολλές περιοχές του λεκανοπεδίου, όπως στον Πειραιά και τη Β΄ Αθήνας (Φιλοθέη, η Κηφισιά, η Πεύκη κ.ά.), τα Επαγγελματικά Λύκεια θα ερημώσουν καθώς θα κλείσουν πολλά τμήματά τους.
Πώς θα συμπληρώσουν οι εκπαιδευτικοί το ωράριό τους; Μέχρι σήμερα οδηγούνταν στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, αλλά πλέον θα μπορούν να εργάζονται σε Δημοτικά, Γυμνάσια ή Γενικά Λύκεια. Όπως ορίζει ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, «εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό διδακτικό τους ωράριο, για τη συμπλήρωσή του μπορούν να διατίθενται και σε άλλες μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Ωστόσο, πολλοί αναρωτιούνται ποιο μάθημα θα μπορούσε να διδάξει στα Δημοτικά ένας, π.χ., καθηγητής με ειδικότητα Τεχνολόγου Μηχανολόγου.
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα εκδώσει σχετική γνωμοδότηση, αλλά πρόθεση είναι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ να καλύψουν αντικείμενα καλλιτεχνικών εφαρμογών ή ειδικοτήτων στα Δημοτικά και μαθήματα σχετικά με την ειδικότητά τους (π.χ. Βιολογία από καθηγητές ειδικότητας Υγείας) σε Γυμνάσια και Γενικά Λύκεια.