Έρευνα της ΡΑΕ για – Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, διαπιστώνεται ότι υπάρχουν πάροχοι που επιμερίζουν τις καταναλώσεις κατά το δοκούν.

Σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, με τους πρώτους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς που αφορούν καταναλώσεις από τον Αύγουστο και μετά, όταν καταργήθηκε η ρήτρα αναπροσαρμογής και καθιερώθηκαν τα κυμαινόμενα ανά μήνα τιμολόγια, διαπιστώθηκε και ένα σοβαρό κενό του κώδικα προμήθειας το οποίο κάποιοι πάροχοι έσπευσαν να αξιοποιήσουν για να αυξήσουν τα έσοδά τους.

Η καταμέτρηση από τον ΔΕΔΔΗΕ, , γίνεται ανά τετράμηνο και βάσει αυτής οι πάροχοι εκδίδουν τους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς των πελατών τους. Με το προηγούμενο μοντέλο τιμολόγησης τα πράγματα ήταν απλά, αφού οι συμβάσεις με τους καταναλωτές ήταν τουλάχιστον εξάμηνες, οπότε η τιμή της κιλοβατώρας ήταν ενιαία για το τετράμηνο. Με το νέο μοντέλο, η τιμή της κιλοβατώρας αλλάζει κάθε μήνα, με αποτέλεσμα να προκύπτει ένα κενό σε σχέση με το πόσες επιπλέον (σε σχέση με τον έναντι) κιλοβατώρες καταναλώθηκαν ανά μήνα στο τετράμηνο.

Υπάρχουν πάροχοι που ακολούθησαν την αυτονόητη και δεοντολογικά αποδεκτή μεθοδολογία του επιμερισμού της κατανάλωσης ισόποσα σε τέσσερις μήνες, παρότι και αυτή είναι προβληματική, αφού ο καταναλωτής μπορεί κάποιον μήνα να μειώσει σημαντικά την κατανάλωσή του είτε γιατί η τιμή είναι υψηλή είτε γιατί προσβλέπει στο μπόνους της πρόσθετης επιδότησης.

Κάποιοι ωστόσο… μοίρασαν τις κιλοβατώρες στους μήνες με την υψηλότερη τιμή. Είναι ενδεικτικές αυτής της πρακτικής δύο περιπτώσεις εκκαθαριστικών λογαριασμών διαφορετικών παρόχων, που έχει υπόψη της η «Καθημερινή», όπου η μεγαλύτερη κατανάλωση του τετραμήνου –για το διάστημα από 12 Ιουλίου έως 10 Νοεμβρίου 2022 ο ένας και για το διάστημα από 22 Ιουλίου έως 21 Οκτωβρίου ο άλλος– εμφανίζεται να είναι τους δύο μήνες με τις υψηλότερες τιμές χρέωσης, δηλαδή τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Τότε η χονδρεμπορική τιμή ρεύματος είχε διαμορφωθεί στα 436,53 ευρώ/μεγαβατώρα και στα 416,87 ευρώ/μεγαβατώρα αντίστοιχα και τα τιμολόγια των παρόχων είχαν αντιστοίχως διαμορφωθεί σε υψηλά επίπεδα. Και οι δύο περιπτώσεις μάλιστα αφορούν οικίες που ήταν κλειστές τον Αύγουστο γιατί οι ένοικοι έκαναν διακοπές.

Το ζήτημα της τιμολόγησης βάσει των εκκαθαριστικών λογαριασμών απασχολεί συνολικότερα τη ΡΑΕ, η οποία αναμένεται να ζητήσει από τους παρόχους τεκμηρίωση της μεθοδολογίας που ακολουθούν για την κατάρτιση των εκκαθαριστικών λογαριασμών. «Υπάρχει ένα κενό στον κώδικα προμήθειας. Δεν προβλέπει μεθοδολογία για τον επιμερισμό της κατανάλωσης ανά μήνα. Θα ξεκινήσουμε συζήτηση με τον ΔΕΔΔΗΕ για τη δημιουργία μιας ενιαίας μεθοδολογίας, κάτι που δεν είναι απλό πάντως. Ολα αυτά θα λυθούν με τους έξυπνους μετρητές», τονίζει στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας.

Αυτό που μπορεί να κάνει σήμερα ο καταναλωτής είναι να δηλώνει μόνος του στον προμηθευτή του την κατανάλωση του μήνα, σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα. Την ίδια σύσταση κάνουν προς τους πελάτες τους και οι πάροχοι και σύμφωνα με τα όσα μεταφέρουν στην «Κ», όλο και μεγαλύτερος αριθμός καταναλωτών ανταποκρίνεται.

Το φιλόδοξο project της αντικατάστασης 7,5 εκατ. μετρητών ξεκίνησε με έναν πιλοτικό διαγωνισμό το 2014 που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και επανεκκίνησε πέρυσι από τον ΔΕΔΔΗΕ. Σύμφωνα με το σχέδιο, προβλέπεται σταδιακά η εγκατάσταση «έξυπνων» μετρητών έως το 2030. Η επένδυση φθάνει τα 830 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός, που έχει προσελκύσει επτά κορυφαίους επενδυτές του κλάδου διεθνώς, βρίσκεται από τις 14 Ιουνίου στο στάδιο της αξιολόγησης των προσφορών για την προεπιλογή των υποψηφίων που θα περάσουν στην επόμενη φάση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών.

Η ΡΑΕ αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες να ζητήσει από τον ΔΕΔΔΗΕ επίσημη ενημέρωση για την πορεία της διαγωνιστικής διαδικασίας. «Δεν υπάρχει καθυστέρηση. Είναι πολλά τα ζητήματα που θέτουν οι υποψήφιοι επενδυτές και πρέπει να διευκρινιστούν πριν περάσουμε στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για να αποφύγουμε πιθανές ενστάσεις και προσφυγές», τονίζουν κύκλοι του ΔΕΔΔΗΕ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025