Να υπάρξουν διευκολύνσεις για όσους έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία, στη βάση της άμεσης αποδέσμευσης του τραπεζικού λογαριασμού τους εφόσον έχουν ενταχθεί σε ρύθμιση, εξετάζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, όπως προέκυψε και από τη συζήτηση που είχαν ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής με τον Πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση, κατά την παράδοση της Ετήσιας Έκθεσης της Αρχής.

Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται πως υπάρχουν ήδη διερευνητικές συζητήσεις με τα τραπεζικά ιδρύματα, προκειμένου να αρθούν οι πολλές προϋποθέσεις που τίθενται για την αποδέσμευση τραπεζικού λογαριασμού.

Εάν, για παράδειγμα, ένας φορολογούμενος έχει ληξιπρόθεσμο χρέος στην εφορία 10.000 ευρώ και δεν το εξυπηρετεί, θα επιδοθεί εντολή κατάσχεσης τραπεζικού λογαριασμού. Εάν στον λογαριασμό υπάρχουν 1.000 ευρώ, το ποσό αυτό θα αποδοθεί στην εφορία και ο λογαριασμός θα παραμείνει δεσμευμένος έως ότου αποπληρωθεί το σύνολο του χρέους.

Τώρα μελετάται, εφόσον ο φορολογούμενος ενταχθεί σε ρύθμιση της οφειλής και είναι συνεπής ως προς την εξυπηρέτησή της, να αποδεσμεύεται άμεσα κάθε μήνα ένα ποσό από τον τραπεζικό λογαριασμό του.

Πότε σταματά η επιβολή κατάσχεσης

Σημειώνεται ότι υπό το ισχύον καθεστώς, όπως αναφέρει και η ΑΑΔΕ, «είναι δυνατή η άρση επιβληθεισών κατασχέσεων στα χέρια τρίτων», εφόσον:

1. Εξοφληθεί το ποσόν για το οποίο εκδόθηκε το κατασχετήριο στα χέρια τρίτου.

2. Έχει υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής οφειλών του άρθρου 51 του ν. 4305/2014, το οποίο τηρείται και συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) Έχει εξοφληθεί ποσοστό 50% της αρχικής βασικής ρυθμιζόμενης οφειλής,

β) έχει υποβληθεί σχετική αίτηση από τον οφειλέτη,

γ) έχει εξεταστεί κατά περίπτωση η συνδρομή των προϋποθέσεων υπαγωγής στη ρύθμιση και μη απώλειας αυτής, όπως ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 51 του ν. 4305/2014,

δ) η επιβληθείσα κατάσχεση αφορά αποκλειστικά σε χρέη που έχουν υπαχθεί και εξοφληθεί στο πλαίσιο των διατάξεων της ρύθμισης του ν. 4305/2014 και δεν περιλαμβάνει άλλα χρέη που δεν έχουν εξοφληθεί.

3. Έχει υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης βάσει των διατάξεων των άρθρων 1-17 του ν. 4321/2015 «Ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας» και συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

α) Έχει εξοφληθεί ποσοστό 25% της αρχικής βασικής ρυθμιζόμενης οφειλής πριν από οποιαδήποτε απαλλαγή, στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται το ποσόν της προκαταβολής του άρθρου 15 του ν. 4321/2015,

β) έχει υποβληθεί σχετική αίτηση από τον οφειλέτη,

γ) έχει εξεταστεί κατά περίπτωση η συνδρομή των προϋποθέσεων υπαγωγής στη ρύθμιση και μη απώλειας αυτής, όπως αναφέρονται στα σχετικά κεφάλαια της αριθ. ΠΟΛ.1080/2015 (Β’628, ΑΔΑ: Β5Ν0Η-ΖΥΠ) απόφασης του υπουργού Οικονομικών «Ειδικά θέματα και λεπτομέρειες εφαρμογής της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών στη φορολογική διοίκηση του ν. 4321/2015 (Α’ 32)»,

δ) η επιβληθείσα κατάσχεση αφορά αποκλειστικά σε χρέη που έχουν υπαχθεί και εξοφληθεί στο πλαίσιο των διατάξεων του ν. 4321/2015 και δεν περιλαμβάνει άλλα χρέη που δεν έχουν εξοφληθεί. Λοιπές επιβληθείσες κατασχέσεις στα χέρια τρίτων για τις οποίες δεν συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις δεν αίρονται.

Το ότι αναζητούνται λύσεις για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμα χρέη, το προανήγγειλε ουσιαστικά ο κ. Πιτσιλής, στη συνομιλία του με τον πρόεδρο της Βουλής. Όπως ανέφερε, «επεξεργαζόμαστε λύσεις για το πώς θα βρούμε έναν τρόπο οι συμπολίτες μας να μπορέσουν σιγά- σιγά να ανταποκριθούν», προσθέτοντας πως «αυτή τη στιγμή υπάρχουν διάφορες στρεβλώσεις στις διαδικασίες, οι οποίες οδηγούν σε κατασχέσεις λογαριασμών και πάγωμά τους».

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την έκθεση απολογισμού πεπραγμένων της ΑΑΔΕ για το 2017, έχουν επιβληθεί μέτρα αναγκαστικής είσπραξης σε 1.784.491 φορολογούμενους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025