Νέο κύμα ιδιωτικοποιήσεων μέσω του ετοιμάζει η κυβέρνηση, το οποίο θα περιλαμβάνει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Σύμφωνα με την οικονομική ιστοσελίδα newmoney, για την επένδυση εκφράζεται ήδη έντονο ενδιαφέρον από αμερικανικές εταιρείες και τον όμιλο Κοπελούζου. Το όλο θέμα συνδέεται με τον σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη και συζητήθηκε κατά την πρόσφατη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.
Εν τω μεταξύ, στο προσκήνιο επανέρχεται η εμβληματική, όπως λένε αρμόδια στελέχη, πώληση του 30% των μετοχών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», αλλά και του 35% των ΕΛ.ΠΕ., του 65% της ΔΕΠΑ, του 5% του ΟΤΕ και του 17% της ΔΕΗ.

 

Ξεχωριστή θέση κατέχει στο νέο πρόγραμμα και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Οι κινήσεις αυτές μαζί με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και άλλα περιφερειακά λιμάνια θα αποτελέσουν τον κορμό του νέου επιχειρησιακού προγράμματος (ADP) του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων που βρίσκεται υπό κατάρτιση αυτές τις μέρες.

 

Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος επιθυμεί την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων, καθώς γνωρίζει ότι η ομαλή ολοκλήρωση του τρίτου μνημονίου απαιτεί την τήρηση των στόχων. Επίσης, παράγοντες των Βρυξελλών έχουν διαμηνύσει στην Αθήνα ότι το Eurogroup θα δυσκολευτεί να δώσει κάτι παραπάνω για το χρέος του χρόνου το καλοκαίρι αν η χώρα δεν φανεί πρόθυμη να συνεισφέρει από τη δική της πλευρά.
Πιο απλά, αν η Ελλάδα δεν προχωρήσει τις ιδιωτικοποιήσεις που έχει υποσχεθεί να κάνει και από τις οποίες προέρχονται έσοδα που μειώνουν το δημόσιο χρέος, οι Ευρωπαίοι θα έχουν μικρότερο κίνητρο να βάλουν το χέρι στην τσέπη ή να υποστούν απώλειες. Ωστόσο, την ανάγκη αυτή δεν συμμερίζονται όλοι οι υπουργοί της κυβέρνησης προκαλώντας την ανησυχία του κ. Τσακαλώτου, παρότι δεν αναφέρεται ποτέ δημοσίως στις διαφωνίες που υπάρχουν σε αυτά τα ζητήματα.

 

Είναι, για παράδειγμα, ηλίου φαεινότερον ότι ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης δεν βλέπει με καλό μάτι την παραχώρηση του πλειοψηφικού ποσοστού της ΔΕΠΑ ή του 35% των ΕΛ.ΠΕ., ενώ ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης έχει αντιρρήσεις για την παραχώρηση της Εγνατίας οδού, καθώς θέλει να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της. Για να πιάσει όμως τους στόχους του το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να εκκινήσουν οι νέοι διαγωνισμοί.

 

Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να σταματήσει να παίζει κατενάτσιο και να δώσει το πράσινο φως στο ΤΑΙΠΕΔ για να βγάλει προς πώληση τα ανωτέρω περιουσιακά στοιχεία. Εξάλλου, για τις περισσότερες ιδιωτικοποιήσεις οι σύμβουλοι έχουν ήδη προσληφθεί.
Στο πλαίσιο αυτό, κομβικό σημείο της δουλειάς που γίνεται τούτες τις μέρες είναι η προεργασία για την παραχώρηση του συνόλου ή μέρους των δραστηριοτήτων των περιφερειακών λιμανιών, με την Αλεξανδρούπολη να είναι πρώτη στη λίστα λόγω του ενδιαφέροντος που υπάρχει ήδη από υποψήφιους επενδυτές κυρίως αμερικανικών συμφερόντων.

 

Στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων η διαδικασία ενημέρωσης του νέου προέδρου Άρη Ξενόφου, από την τέως ομόλογό του Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, έχει ολοκληρωθεί, και στις επαφές με τους θεσμούς στο τέλος Νοεμβρίου θα κλειδώσουν και τα χρονοδιαγράμματα των ιδιωτικοποιήσεων. Επομένως, εκτιμάται ότι τις επόμενες εβδομάδες θα ολοκληρωθεί η κατάρτιση του νέου επιχειρησιακού προγράμματος (ADP), καθώς το υφιστάμενο είναι έγκρισης Ιανουαρίου 2017 και θεωρείται ξεπερασμένο.

 

Δεν πιάνεται ο στόχος
Σύμφωνα με το συμπληρωματικό μνημόνιο του καλοκαιριού του 2017, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις για φέτος θα πρέπει να φτάσουν τα 1,9 δισ. ευρώ, στόχος που θεωρείται ανέφικτος καθώς έχουν βγει εκτός χρονοδιαγράμματος οι διαγωνισμοί για τον ΟΛΘ και τον ΔΕΣΦΑ. Επιπλέον ο στόχος για το 2018 είναι ιδιαίτερα φιλόδοξος καθώς φτάνει τα 2,5 δισ. ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025