Από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες της πανδημίας, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σήμανε συναγερμός. Ο Γιάννης Πλακιωτάκης και οι συνεργάτες του, μπορεί να μη γνώριζαν, τότε, την ένταση και τη χρονική διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, είχαν αντιληφθεί όμως, ότι οι επιπτώσεις στην ακτοπλοΐα θα ήταν μεγάλες, ίσως και καταστροφικές. Από την πρώτη στιγμή υπήρξε συνεχής στήριξη του κλάδου.
Όπως αποκαλύπτει ο υπουργός μιλώντας για τις επόμενες ημέρες παραδίδεται πλήρης μελέτη, από φορέα διεθνούς κύρους, στην οποία τα πρώτα συμπεράσματα τεκμηριώνουν σημαντική υστέρηση εσόδων και δυνητική παρουσίαση ζημιών κρίσιμων για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κλάδου.
Η μείωση τζίρου κατά 300 εκατομμύρια ευρώ και οι ζημιές ύψους 100 εκατομμυρίων είναι τα έως τώρα γνωστά στοιχεία εν αναμονή της νέας μελέτης του ΥΝΑ.
Η επιβατική κίνηση τους θερινούς μήνες παρουσίασε τεράστια πτώση, 57% τον Ιούνιο, 47 % τον Ιούλιο και 36% τον Αύγουστο. Πολύ μεγαλύτερα, 85% – 90% ήταν τα ποσοστά μείωσης την περίοδο Μαρτίου – Μάιου”.
«Η απειλή της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης αφορούσε και αφορά δύο θέματα. Την οικονομική διάσταση του προβλήματος, με πιθανή κατάρρευση επιχειρήσεων και ανεργία για χιλιάδες ναυτικούς και εργαζόμενους.
Την εθνική και κοινωνική διάσταση του, εάν φτάναμε σε περιορισμό δρομολογίων ή – ακόμα χειρότερα – σε διακοπή της σύνδεσης κάποιων νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα» επισημαίνει ο ΥΝΑΝΠ Γιάννης Πλακιωτάκης στο «b.s.»:
«Η κινητοποίηση της κυβέρνησης ήταν άμεση. Το σχέδιο στήριξης της ακτοπλοΐας κινήθηκε σε τρεις παράλληλους άξονες, με μέτρα που υλοποιήθηκαν εγκαίρως και αποδίδουν θετικά αποτελέσματα.
Η επικοινωνία των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα διασφαλίστηκε, οι ναυτικοί και οι εργαζόμενοι στον κλάδο στηρίχτηκαν, η υγεία πληρωμάτων και επιβατών προστατεύτηκε, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, με ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα
Η πλήρης λειτουργία του δικτύου ακτοπλοϊκών συνδέσεων, πρώτος άξονας, επιτεύχθηκε με τη διασφάλιση της βιώσιμης λειτουργίας τους, μέσω της επιχορήγησης μέρους του λειτουργικού κόστους των δρομολογίων”.
Όπως επισημαίνει ο Γιάννης Πλακιωτάκης «ήδη, από το Μάρτιο, προχώρησε η σύναψη συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για το σύνολο των ακτοπλοϊκών και πορθμειακών συνδέσεων της χώρας. Παράλληλα, έγινε αναλυτική πρόβλεψη των ζημιών και διαφυγόντων εσόδων που επιφέρει στις επιχειρήσεις του κλάδου η πανδημία, ώστε να προσδιοριστεί το ύψος της αναγκαίας ενίσχυσης προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Συνολικά, ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ οι άμεσες ή έμμεσες χρηματοδοτήσεις που χορηγήθηκαν για τη στήριξη της ακτοπλοΐας, με πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ώστε να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας» και συνεχίζει:
«Η στήριξη της ναυτικής εργασίας, δεύτερος άξονας, υλοποιήθηκε με την ένταξή των ΚΑΔ της ακτοπλοΐας στα μέτρα που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να υποστηριχθούν πληττόμενοι κλάδοι, καθώς και με επιπρόσθετα εξειδικευμένα μέτρα, όπως η ένταξη, σε συνεργασία με το ΝΑΤ και τα συναρμόδια Υπουργεία, στο καθεστώς επιδότησης εργοδοτικών εισφορών για ενεργούς ναυτικούς, για την περίοδο Ιούλιου – Σεπτεμβρίου».
Το μέτρο αυτό αναμένεται να παραταθεί έως τέλος Δεκεμβρίου, παρέχοντας συνολικοί πόροι ύψους 6.202.888,00 ευρώ.
Συνολικά, τα μέτρα στήριξης της ναυτικής εργασίας προσεγγίζουν τα 15 εκ. ευρώ.
«Η μέγιστη δυνατή προστασία της υγείας επιβατών και πληρωμάτων, τρίτος άξονας, στηρίχτηκε στη στενή συνεργασία με τον ΕΟΔΥ και τους ειδικούς επιστήμονες, για τη δημιουργία των υγειονομικών πρωτοκόλλων, αλλά και στους εκτεταμένους ελέγχους των γυναικών και των ανδρών το Λιμενικού Σώματος» προσθέτει ο υπουργός.
Ο Γιάννης Πλακιωτάκης και οι συνεργάτες του στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ωστόσο, δεν σταματούν εδώ. Εκτιμούν ότι έως και τον Μάιο του 2021, οι συνέπειες της πανδημίας θα απαιτήσουν νέα χρηματοδότηση της ελάχιστης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης βασικών δρομολογιακών γραμμών, ώστε να διασφαλιστεί η τροφοδοσία και η αδιάλειπτη επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, αλλά και να μην αυξηθεί η ανεργία των ναυτικών.
Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για τις περιπτώσεις επιχειρήσεων και εργαζομένων στα ημερόπλοια και στις λάντζες, οι οποίοι έχουν πληγεί σε μεγαλύτερο ποσοστό, αφού η δραστηριότητα τους συνδέεται άρρηκτα με την τουριστική ζήτηση.
Κυβέρνηση και Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έχουν αποφασίσει να συνεχίσουν τη στήριξη της ακτοπλοΐας, λειτουργώντας πάνω στους ίδιους βασικούς άξονες.
“Σε στενή συνεργασία με θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου και με συναρμόδια Υπουργεία, επεξεργαζόμαστε την επέκταση των υφιστάμενων μέτρων και το 2021, αλλά και πρόσθετα μέτρα στήριξης, προκειμένου η ακτοπλοΐα να ξεπεράσει τις αρνητικές συνέπειες της πανδημίας και να είναι σε θέση να αξιοποιήσει το ευνοϊκό περιβάλλον που θα δημιουργηθεί μετά το τέλος της υγειονομικής κρίσης” καταλήγει μιλώντας στο “b.s.” ο Γιάννης Πλακιωτάκης.
Τι έχει λάβει ως τώρα ο κλάδος της ακτοπλοΐας
– Η χρηματοδότηση που έχει δοθεί μέσω του ΥΝΑΝΠ για τις έκτακτες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας λόγω του covid-19 ανέρχεται περίπου στα 55 εκατ. ευρώ.
– Για την προστασία της ναυτικής εργασίας και τη στήριξη της απασχολησιμότητας των ναυτικών, μέσω του Οίκου Ναύτου κατανεμήθηκαν πόροι συνολικού ύψους 4.827.200,00 ευρώ για την καταβολή αποζημίωσης Ειδικού Σκοπού και συγκεκριμένα ελήφθησαν τα εξής μέτρα:
α) Θεσμοθετήθηκε άμεσα η αποζημίωση των 800,00 ευρώ για την αρχική αναστολή σύμβασης ναυτολόγησης για 2.374 δικαιούχους ναυτικούς και καταβλήθηκε συνολικό ποσό ύψους 1.899.200,00 ευρώ
β) Παρατάθηκε η αναστολή εργασίας η οποία αποζημιώθηκε με 534,00 ευρώ σε 1.089 δικαιούχους ναυτικούς και καταβλήθηκε συνολικό ποσό ύψους 492.223,40 ευρώ.
γ) Ως έκτακτη επιδότηση ανεργίας, καταβλήθηκε σε 2.378 δικαιούχους (έως και το μήνα Σεπτέμβριο) συνολικό ποσό ύψους 582.084,92 ευρώ
– Σε συνεργασία με το ΝΑΤ και τα συναρμόδια Υπουργεία, διατέθηκαν 6.202.888,00 ευρώ για την περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου-Σεπτεμβρίου για την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των εν ενεργεία ναυτικών που απασχολούνταν στον κλάδο της ακτοπλοίας.
Το μέτρο αυτό αναμένεται να παραταθεί έως τέλος Δεκεμβρίου, παρέχοντας πρόσθετη οικονομική ενίσχυση στις ακτοπλοϊκές εταιρίες, μειώνοντας τα λειτουργικά κόστη και παράλληλα διασφαλίζοντας ανοικτά ναυτολόγια και απασχόληση ναυτικών.