Σημαντική αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου από καταναλωτές λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας του κορονοϊού καταδεικνύει online έρευνα που πραγματοποίησαν το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Την επιστημονική επιμέλεια της έρευνας είχε ο καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης (Διευθυντής του Εργαστηρίου ELTRUN) και ο Δρ Λευτέρης Κιοσές (Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ). Τα αποτελέσματα βασίζονται σε μια κυλιόμενη εβδομαδιαία έρευνα (25-27 Μαρτίου και 1-3 Απριλίου) ενώ συμμετείχαν 1000 καταναλωτές πανελλαδικά.

Αναλυτικότερα, σε σχέση με πέρυσι έχει διπλασιαστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το 21% του πληθυσμού που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019) σε 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020 και στην ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού (από 13% στο 25%). Ειδικά στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ η αύξηση των καταναλωτών είναι οκταπλάσια, αφού 8% του πληθυσμού έχει παραγγείλει online τις τελευταίες δέκα ημέρες σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019. Επίσης καταγράφεται μια βαθμιαία αύξηση τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της εξοικείωσης των καταναλωτών με την χρήση online υπηρεσιών και στην σταδιακή εμπιστοσύνη των Ελλήνων για αγορές από απόσταση.

Σύμφωνα με την έρευνα, η έκτακτη κατάσταση εγκλεισμού των πολιτών στο σπίτι αναμένεται να παγιώσει κάποιες συμπεριφορές, αφού το 50% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα συνεχίσει τις νέες συνήθειες του και όταν ξεπεραστεί η κρίση. Πέρα από την νέες ψηφιακές συμπεριφορές έχουν αυξηθεί επίσης κατακόρυφα και οι αγορές τροφίμων από απόσταση, αφού το 10% των πολιτών έχει παραγγείλει τηλεφωνικά από συνοικιακό κρεοπωλείο/οπωροπωλείο και το 5% αντίστοιχα από κοντινό/συνοικιακό κατάστημα σούπερ μάρκετ.

Παρά τις σημαντικές αυξητικές τάσεις των online αγορών, η πλειοψηφία των καταναλωτών που έχουν αξιοποιήσει το ηλεκτρονικό εμπόριο τις τελευταίες δέκα ημέρες φαίνεται να είναι γενικά ικανοποιημένοι από τα ηλεκτρονικά καταστήματα (66%) και το online fast food delivery (65%), μία από τις κορυφαίες προϊοντικές κατηγορίες που αγοράζουν ψηφιακά οι Έλληνες. Τα υψηλά αυτά ποσοστά σχετίζονται με την πολυετή εμπειρία που έχουν οι πάνω από 8000 ελληνικές εταιρίες που αξιοποιούν ψηφιακά κανάλια πώλησης, η υψηλή αξιοπιστία τους σε μία χώρα με χαμηλές υποδομές και δύσκολη γεωγραφία για την παράδοση προϊόντων και οι γενικά υψηλές απαιτήσεις των Ελλήνων on-line καταναλωτών. Παρά το γεγονός ότι μόνο 35% των online καταναλωτών απαντά ότι είναι ικανοποιημένοι από την συνολική υπηρεσία των online σούπερ μάρκετ, το ποσοστό θεωρείται ικανοποιητικό λόγω της πρόσφατης εμπειρίας του online αυτού κλάδου και της πολύ υψηλής ζήτησης.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, μόλις 1 στους 5 online καταναλωτές αξιολογούν θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων και 1 στους 3 την διαθεσιμότητα των προϊόντων. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί κάτω από τις παρούσες συνθήκες δεκαπλασιασμού των online παραγγελιών το τελευταίο διάστημα. Βέβαια αρκετά θετικά αξιολογούνται άλλοι σημαντικοί παράγοντες όπως οι τρόποι πληρωμής (68%), το προσεγμένο προσωπικό παράδοσης (49%), το σωστό πακετάρισμα των προϊόντων (47%), η ποικιλία προϊόντων (45%), η καθαριότητα και σωστή φύλαξη των φρέσκων προϊόντων (44%). Με βάση την πρόσφατη συσσωρευμένη τεχνογνωσία και τις έξυπνες επενδύσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ για αύξηση της παραγωγικότητας αναμένεται μελλοντικά η καλυτέρευση αυτών των ποσοστών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025