: Τι ισχύει για τους σε εργασία, εστίαση και μετακινήσεις . Τα νέα της κυβέρνησης για την αναχαίτιση της πανδημίας.

Οι ανεμβολίαστοι στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, μαθητές, φοιτητές, πολίτες από 12 ετών και πάνω που θέλουν να σε ηπειρωτικούς και νησιωτικούς προορισμούς με αεροπλάνα, τρένα, ΚΤΕΛ και πλοία ή να επισκεφθούν κλειστούς δημόσιους χώρους συνάθροισης θα πρέπει να επιδεικνύουν βεβαίωση αρνητικής διάγνωσης () έως 48 ώρες πριν.

Το κόστος των 10 ευρώ για τη διενέργεια του τεστ βαραίνει τον πολίτη, καθώς από σήμερα, στις δημόσιες δομές θα μπορούν να πραγματοποιούν δωρεάν τεστ μόνο οι εμβολιασμένοι κατά της covid-19 και οι συμπτωματικοί πολίτες, ενώ θα πραγματοποιείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας.

Ανεμβολίαστοι εργαζόμενοι σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα

Διαγνωστικό έλεγχο μία φορά την εβδομάδα, με τη μέθοδο μοριακού ελέγχου (PCR) ή με τη χρήση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορονοϊού (rapid test)., θα πρέπει να πραγματοποιούν οι ανεμβολίαστοι εργαζόμενοι σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Αυτά τα τεστ θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα με δαπάνη του εργαζόμενου.

Το τεστ αποδεικνύεται με ψηφιακή βεβαίωση αρνητικού τεστ από το gov.gr που επικαιροποιείται κάθε εβδομάδα και ελέγχεται υποχρεωτικά με την εφαρμογή από τον εργοδότη.

Ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί και πανεπιστημιακοί, εργαζόμενοι σε τουρισμό, εστίαση, τηλεοπτικές, κινηματογραφικές, θεατρικές, μουσικές και χορευτικές παραγωγές θα πρέπει να κάνουν δύο εργαστηριακά test PCR ή rapid κάθε εβδομάδα. Αυτά θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα με δαπάνη του εργαζόμενου. Αποδεικνύεται με ψηφιακή βεβαίωση αρνητικού τεστ από το gov.gr και ελέγχεται υποχρεωτικά με την εφαρμογή covid free app από τον εργοδότη ή σύμφωνα με τους ειδικούς όρους που θα ισχύσουν για την εκπαιδευτική κοινότητα.

Με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης, ή βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού ελέγχου με τη μέθοδο (PCR) εντός 72 ωρών, ή rapid test εντός 48 ωρών θα μπορεί ο πολίτης από 12 ετών και πάνω να εισέρχεται σε δικαστήρια, υποθηκοφυλακεία, κτηματολογικά γραφεία. Οι ανήλικοι από 5 έως 11 ετών θα προσκομίζουν δήλωση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου () που έχει διενεργηθεί σε διάστημα 24 ωρών.
Ανεμβολίαστοι μαθητές και φοιτητές

Σε ό,τι έχει να κάνει με τους μαθητές, υποχρεωτικά είναι τα δύο self test την εβδομάδα, τα οποία διατίθενται δωρεάν από το κράτος και δηλώνονται υποχρεωτικά στην πλατφόρμα .

Για τους φοιτητές είναι υποχρεωτικά δύο εργαστηριακά rapid test αντιγόνου την εβδομάδα, που πραγματοποιούνται αποκλειστικά σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα με δαπάνη του φοιτητή 10 ευρώ ανά τεστ. Αποδεικνύεται με ψηφιακή βεβαίωση αρνητικού τεστ από το gov.gr και ελέγχεται με την εφαρμογή covid free app από τις αρχές των πανεπιστημίων.

Τι ισχύει για τους κλειστούς δημόσιους χώρους συνάθροισης

Στους κλειστούς χώρους καταστημάτων εστίασης και κέντρων διασκέδασης, θα εισέρχονται μόνον όσοι έχουν εμβολιαστεί ή έχουν πιστοποιητικό νόσησης (έως 6 μήνες από τη διάγνωση). Θα γίνεται έλεγχος βεβαίωσης εμβολιασμού ή νόσησης και έλεγχος ταυτοπροσωπίας στην είσοδο της επιχείρησης με την εφαρμογή covid free app.Σε όλους τους υπόλοιπους κλειστούς χώρους εργασίας ο εργοδότης, βάσει νόμου, έχει δικαίωμα να γνωρίζει ποιοι από τους εργαζομένους του έχουν εμβολιαστεί.

Ανεμβολίαστοι ταξιδιώτες προς όλους τους ηπειρωτικούς και νησιωτικούς προορισμούς με αεροπλάνο, πλοίο, τρένο και ΚΤΕΛ

Νέο καθεστώς μετακινήσεων προς όλους τους ηπειρωτικούς και νησιωτικούς προορισμούς με αεροπλάνα, τρένα και ΚΤΕΛ ισχύουν από σήμερα

Πιο συγκεκριμένα:

H επιβίβαση ανεμβολίαστων επιβατών ηλικίας 12 ετών και άνω στα αεροπλάνα, τρένα και ΚΤΕΛ, επιτρέπεται εφόσον οι επιβάτες έχουν διαγνωσθεί αρνητικοί είτε σε εργαστηριακό έλεγχο για κορονοϊό COVID-19 με τη μέθοδο PCR που έχει διενεργηθεί με τη λήψη στοματοφαρυγγικού ή ρινοφαρυγγικού επιχρίσματος εντός των τελευταίων 72 ωρών πριν την προγραμματισμένη ώρα άφιξης στον προορισμό τους, είτε σε εξέταση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορονοϊού COVID-19 (rapid test) εντός των τελευταίων 48 ωρών πριν την προγραμματισμένη ώρα άφιξης στον προορισμό τους.

Οι διαγνωστικοί έλεγχοι με την μέθοδο ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορονοϊού COVID-19 (rapid test) πραγματοποιούνται αποκλειστικά σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, ιδιώτες ιατρούς και φαρμακεία με δαπάνη του ταξιδιώτη έναντι 10 ευρώ το τεστ, και αποδεικνύεται με υποχρεωτική επίδειξη βεβαίωσης αρνητικής διάγνωσης η οποία εκδίδεται μέσω της ιστοσελίδας gov.gr στο check-in κάθε μεταφορικού μέσου. Ο έλεγχος γνησιότητας τους πραγματοποιείται μέσω της εφαρμογής «covid free app» σε συνδυασμό με έλεγχο ταυτοπροσωπίας από τον ιδιώτη.

Οι ανήλικοι από τεσσάρων έως και 11 ετών δύνανται να μετακινούνται και με διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) που παρέχεται δωρεάν από το κράτος ή αγοράζεται από φαρμακεία και πραγματοποιείται έως 24 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα άφιξης στον προορισμό τους.

Εξαιρούνται της ως άνω υποχρέωσης διάγνωσης με εργαστηριακό έλεγχο (PCR ή rapid test) όσοι είναι πλήρως εμβολιασμένοι, δηλαδή έχουν ολοκληρώσει προ τουλάχιστον 14 ημερών τον εμβολιασμό για κορονοϊό COVID-19 και επιδεικνύουν πιστοποιητικό εμβολιασμού. Με εμβολιασμένους εξομοιώνονται και όσοι επιδεικνύουν βεβαίωση νόσησης εντός του τελευταίου εξαμήνου.

Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται το πιστοποιητικό εμβολιασμού ή η βεβαίωση νόσησης ή αρνητικού τεστ, ο επιβάτης δεν μπορεί να ταξιδέψει με το μεταφορικό μέσο. Επιπλέον, εφαρμόζονται όλες οι υπόλοιπες κυρώσεις της νομοθεσίας για τη μη συμμόρφωση σε μέτρα δημόσιας υγείας.

Νοσοκομεία, κλινικές, ιατρεία, διαγνωστικά κέντρα και κέντρα αποκατάστασης

Για το προσωπικό που έχει τεθεί σε αναστολή άσκησης καθηκόντων του και κατά τη διάρκεια αυτού του διαστήματος νόσησε από covid-19 ισχύουν τα εξής:

Ο εργαστηριακός μοριακός έλεγχος (PCR) του συμπωματικού εργαζόμενου γίνεται σε δημόσια δομή. Σε περίπτωση που ο πρώτος εργαστηριακό έλεγχος έγινε σε ιδιωτική δομή επιβεβαιώνεται εντός 24ωρου σε δημόσια δομή υγείας. Δεν επιτρέπεται η προσκόμιση εκ των προτέρων ληφθέντος δείγματος και η δειγματοληψία διενεργείται εντός της δημόσιας δομής με παρουσία περισσότερων του ενός ατόμου με αρμοδιότητα δειγματοληψίας.

Οι πλήρως εμβολιασμένοι και οι νοσήσαντες το τελευταίο 6μηνο συνοδοί ασθενών υπόκεινται σε rapid test εντός 48 ωρών πριν από την είσοδό τους σε δημόσια ή ιδιωτική δομή υγείας.

Οι μη εμβολιασμένοι υπόκεινται σε μοριακό έλεγχο (PCR) 48 ώρες πριν από την είσοδο τους στη δομή.

Τι ισχύει στα γήπεδα

Λειτουργία μόνο για εμβολιασμένους και νοσήσαντες (έως 6 μήνες από τη διάγνωση). Έλεγχος βεβαίωσης εμβολιασμού ή νόσησης και έλεγχος ταυτοπροσωπίας στην είσοδο της επιχείρησης με την εφαρμογή covid free app. Η συνύπαρξη εμβολιασμένων και μη αφορά κυρίως χώρους τέχνης και πολιτισμού.

Τι ισχύει στα γυμναστήρια

Λειτουργία για εμβολιασμένους, νοσήσαντες (έως 6 μήνες από τη διάγνωση). Οι αθλούμενοι που είναι ανεμβολίαστοι υποχρεούνται σε ένα PCR ή rapid test μία φορά την εβδομάδα. Έλεγχος βεβαίωσης εμβολιασμού, νόσησης, αρνητικού τεστ και έλεγχος ταυτοπροσωπίας στην είσοδο της επιχείρησης με την εφαρμογή covid free app.

Όλοι οι υπόλοιποι κλειστοί χώροι εργασίας

Ο εργοδότης διατηρεί βάσει νόμου το δικαίωμα να γνωρίζει αν οι εργαζόμενοι στην επιχείρησή του είναι εμβολιασμένοι και υποχρεούται να ελέγχει την εγκυρότητα της βεβαίωσης αρνητικού τεστ για τους ανεμβολίαστους εργαζόμενους, αναλόγως της συχνότητας διάγνωσης που έχει οριστεί για την κατηγορία δραστηριότητας.

10 ερωτήσεις-απαντήσεις σχετικά με τα νέα μέτρα που τίθενται σε εφαρμογή από σήμερα

1. Γιατί υπάρχουν διαφοροποιήσεις στην πρόσβαση σε κάθε χώρο και δεν ισχύουν ενιαίοι κανόνες;

Η διαφοροποίηση σχετίζεται με τον βαθμό αναγκαιότητας κάθε δραστηριότητας για τον άνθρωπο. Σε απολύτως αναγκαίες για την ζωή των πολιτών δομές, όπως υγειονομικές και σούπερ μάρκετ, δεν μπορεί να υπάρξει περιορισμός στην πρόσβαση, αλλά μόνο μέτρα προφύλαξης.

2. Γιατί δεν υπάρχουν μέτρα για τις Εκκλησίες;

Οι χώροι λατρείας, όπου εκδηλώνεται η θρησκευτική πίστη, δεν μπορεί να εξομοιώνεται με ένα κοινό κατάστημα, αλλά προσιδιάζει στις αναγκαίες δομές. Εφαρμόζονται, πάντως, περιορισμοί με υποχρεωτική χρήση μάσκας από τους πιστούς, με ένα άτομο ανά 15 τετραγωνικά μέτρα και μέγιστο αριθμό 100 πιστών.

3. Γιατί διακρίνονται οι χώροι εστίασης από τους χώρους πολιτισμού;

Υπάρχουν δύο λόγοι που διαφοροποιούν τα εστιάτορα, τα καφέ – μπαρ από τα μουσεία, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα θέατρα και τους κινηματογράφους. Ο πρώτος είναι ότι η πρόσβαση στον πολιτισμό συνιστά στοιχείο ανάπτυξης της προσωπικότητας μας και άρα θα πρέπει να διασφαλίζονται όροι ευρύτερης δυνατής πρόσβασης. Ο δεύτερος είναι ότι στους χώρους πολιτισμού οι επισκέπτες και οι επισκέπτριες φορούν μάσκα και καταρχήν δεν συνομιλούν.

4. Γιατί δεν επιτρέπεται πρόσβαση στην εστίαση σε ανεμβολιαστους πολίτες με τεστ;

Το τεστ αποτελεί τη φωτογραφία μιας στιγμής σε σχέση με τον ιό. Είναι απολύτως δυνατόν κάποιος να έχει νοσήσει και το τεστ προ 24 ωρών να είναι αρνητικό, είτε επειδή εμπίπτει στο όριο τους στατιστικού λάθους είτε επειδή νόσησε μετά το τεστ. Συνεπώς, μόνο όπου βρίσκονται αποκλειστικά άτομα που έχουν αναπτύξει αντισώματα, δηλαδή εμβολιασμένοι και νοσήσαντες, διασφαλίζεται ένα σχετικά πιο ασφαλές περιβάλλον, ιδίως μάλιστα σε μέρη όπου οι πελάτες δεν φορούν μάσκα.

5. Πώς εξηγείται να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο εστίασης θαμώνες μόνο εμβολιασμένοι, αλλά και εργαζόμενοι που δεν είναι υποχρεωτικά εμβολιασμένοι;

Δεν είναι η ίδια η φύση της παρουσίας των δύο κατηγοριών προσώπων. Οι θαμώνες βρίσκονται στον χώρο για αμιγή ψυχαγωγία, ενώ οι εργαζόμενοι ασκούν μια αναγκαία για την επιβίωσή τους λειτουργία. Άρα η διαφοροποίηση αναγκαίου και μη αναγκαίου είναι προφανής. Επιπλέον, οι ανεμβολίαστοι/-ες εργαζόμενοι/-ες στα καταστήματα αυτά τηρούν πολύ αυστηρούς όρους προφύλαξης με δύο τεστ εβδομαδιαία και υποχρεωτική χρήση μάσκας καθολη τη διάρκεια της βάρδιας τους.

6. Γιατί σε ορισμένους χώρους οι εργαζόμενοι και οι εργαζομενες υποχρεούνται σε δύο τεστ εβδομαδιαία και σε άλλους ένα;

Ο αριθμός των απαιτούμενων εργαστηριακών τεστ εξαρτάται από τη μεταδοτικότητα που παρουσιάζει κάθε χώρος εργασίας, σε σχέση είτε με τον συγχρωτισμό που αναπτύσσεται, είτε με την αμεσότητα στην επαφή πελατών και εργαζομένων, είτε με την επαφή των εργαζομένων με μέσα και υλικά, όπως φαγώσιμα είδη. Εύλογο είναι για αυτό να απαιτούνται δύο τεστ για εκπαιδευτικές δομές και χώρους εστίασης και ένα σε λιγότερους επικίνδυνους χώρους εργασίας.

7. Θα πρέπει να επεκταθεί η υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού και σε άλλες κατηγορίες πληθυσμού;

Ο εμβολιασμός αποτελεί το πλέον ισχυρό όπλο ευρείας κλίμακας κατά της πανδημίας. Δυστυχώς, η σταδιακά φθίνουσα ζήτηση έχει ως αποτέλεσμα να απέχουμε ακόμη από τον στόχο που θα μας οδηγήσει σε ανοσία πληθυσμού. Το πρώτο βήμα του υποχρεωτικού εμβολιασμού περιελάμβανε τους εργαζόμενους/-ες σε δομές φροντίδας ηλικιωμένων, δομές φροντίδας ΑμεΑ και υγειονομικές δομές, για λόγους που είναι προφανείς.

Το ενδεχόμενο να επεκταθεί η υποχρεωτικότητα και σε άλλες κατηγορίες πληθυσμού, ιδίως όσων εργάζονται σε πεδία εν δυνάμει υπερμετάδοσης ή σε κρίσιμες για τη χώρα υποδομές, παραμένει ανοιχτό και θα αξιολογηθεί σε συνάρτηση με τα ποσοστά του εμβολιασμού που θα προκύπτουν σε κάθε κατηγορία και τις εκάστοτε ανάγκες, δεδομένου, μάλιστα, ότι τα εμβόλια σταδιακά λαμβάνουν οριστική άδεια, όπως συνέβη με το εμβόλιο της Pfizer από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων των Η.Π.Α..

8. Είναι τα μέτρα αντισυνταγματικά;

Το Κράτος, σύμφωνα με το Σύνταγμα, οφείλει να μεριμνά για την υγεία των πολιτών και δικαιούται να αξιώνει από όλους τους πολίτες την εκπλήρωση του χρέους κοινωνικής αλληλεγγύης. Η ιδιωτική αυτονομία δεν μπορεί να φτάνει στο σημείο να τίθεται σε κίνδυνο η δημόσια υγεία και η ευημερία της χώρας.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί τηρούν το αναγκαίο μέτρο και είναι σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας. Ο μεν υποχρεωτικός εμβολιασμός περιορίζεται όπου κρίνεται ότι υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος μετάδοσης και νόσησης. Τα δε μέτρα πρόσβασης σε χώρους συγκέντρωσης του κοινού διαβαθμίζονται, πρώτον ανάλογα με το κάθε πεδίο, τον βαθμό επικινδυνότητάς του και τον αναγκαίο ή μη χαρακτήρα του και, δεύτερον, ανάλογα με τον κίνδυνο που κάθε πρόσωπο έχει στο να μεταδώσει τον ιό.

Για τα θέματα αυτά, η νομολογία είναι σαφής: Επιτρέπεται ο υποχρεωτικός εμβολιασμός ως προϋπόθεση για την πρόσβαση στην τυπική εκπαίδευση και για την κατάληψη θέσης εργασίας σε κρίσιμες κρατικές υποδομές, όπως η ΕΜΑΚ και δομές κοινωνικής προστασίας. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου έχει επίσης κρίνει σύμφωνη με τη Σύμβαση εθνικά προγράμματα υποχρεωτικού εμβολιασμού.

9. Συνιστούν τα μέτρα διχασμό της κοινωνίας;

Σήμερα υπάρχει καθολική και άμεση πρόσβαση σε εμβόλιο της επιθυμίας του καθενός και της καθεμιας. Επιπλέον, γνωρίζουμε ότι η πιθανότητα να νοσήσει κάποιος/-α ανεμβολίαστος/-η είναι υπερπολλαπλάσια έναντι ενός/μιας εμβολιασμένου/-ης, ενώ το Σύστημα Υγείας πιέζεται λόγω της νόσησης των μη εμβολιασμένων, καθώς περισσότερο από το 90% των ασθενών Covid σε Μ.Ε.Θ. είναι ανεμβολίαστοι.

Με αυτά τα δεδομένα δεν υπακούει σε καμία λογική ούτε είναι ηθικό να επιβάλλονται καθολικοί περιορισμοί που θα καταλαμβάνουν τόσο τους ανεμβολίαστους όσο και τους εμβολιασμένους. Ο διχασμός δεν προκαλείται όταν μεριμνάς για τη δημόσια υγεία θέτοντας ανάλογες προϋποθέσεις, αλλά, αντιθέτως, όταν δεν διασφαλίζεις σε εκείνους που φροντίζουν για τον εαυτό τους και τους άλλους την κανονική τους ζωή. Την απάντηση τη δίνει το Συμβούλιο της Επικρατείας μνημονεύοντας ρητά ότι συνταγματικά δεν υφίσταται ταυτότητα συνθηκών μεταξύ εμβολιασμένων και μη εμβολιασμένων.

10. Ποιος είναι ο πραγματικός δείκτης κινδύνου για τους ανεμβολιαστους πολίτες;

Κάποιοι -ευτυχώς λίγοι- αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα των εμβολίων ως προς τον κίνδυνο βαριάς νόσησης επικαλούμενοι τους απόλυτους αριθμούς των εμβολιασμένων πολιτών που νοσούν και είναι διασωληνωμένοι σήμερα στις Μ.Ε.Θ. Κάνουν λάθος.

Εάν -για παράδειγμα- έχουμε ένα χωριό με 1.000 κατοίκους ηλικίας 60 ετών και άνω, εκ των οποίων οι 800 έχουν εμβολιαστεί και οι 200 όχι, στις Μ.Ε.Θ. από αυτό το χωριό, θα νοσηλεύονταν 8 κάτοικοι που έχουν κάνει το εμβόλιο και 4 που δεν το έχουν κάνει. Αν γίνει μια διαίρεση, μια στατιστική αναγωγή, του αριθμού των εμβολιασμένων διασωληνωμένων προς τον αριθμό των εμβολιασμένων κατοίκων του χωριού, δλδ 8/800=1%. Και αντίστοιχα άλλη μια διαίρεση των ανεμβολίαστων διασωληνωμένων προς τους ανεμβολιαστους κατοίκους, δλδ 4/200=2%. Προκύπτει επομένως ότι οι ανεμβολίαστοι έχουν στατιστικά τον διπλάσιο κίνδυνο να κολλήσουν και να διασωληνωθούν από τους εμβολιασμένους.

Το παράδειγμα αντικατοπτρίζει και την κατανομή των εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων πολιτών στις ηλικίες 60 ετών και άνω, καθώς το 80% του πληθυσμού αυτής της ομάδας, περίπου 2,4 εκ. σε σύνολο 3 εκ. πολιτών, έχει εμβολιαστεί. Στην πραγματικότητα, οι περίπου 600.000 ανεμβολίαστοι πολίτες αυτής της ηλικιακής ομάδας δεν έχουν απλά διπλάσιες πιθανότητες να διασωληνωθούν αν νοσήσουν, αλλά 20 φορές περισσότερες πιθανότητες να νοσήσουν πολύ βαριά σε σχέση με τους εμβολιασμένους συμπολίτες τους.

Άρα αν οι διασωληνωμένοι που είναι σήμερα ανεμβολίαστοι και άνω των 60 ετών είχαν κάνει όλοι το εμβόλιο θα είχαμε 9 διασωληνώσεις (170/20) σε αυτή την ηλικιακή ομάδα αντί των 170, και συνολικά περίπου 50 αντί για 332 όπως είχαμε χθες Τετάρτη.

Τα εμβόλια, συνεπώς, έχουν υψηλό βαθμό αποτελεσματικότητας αλλά είναι προφανές ότι όσο αυξάνεται ο αριθμός των εμβολιασμένων πολιτών θα αυξάνεται σε απόλυτους αριθμούς και ο αριθμός εκείνων που νοσούν από COVID καθώς ο βαθμός νοσηρότητας συνδέεται και με άλλες υποκείμενες ασθένειες που έχει ένας φορέας του ιού. Στατιστικά και πραγματικά όμως είναι και θα είναι πολύ λιγότεροι από όσους θα είχαν νοσήσει βαριά αν δεν είχαμε το εμβόλιο.

Ακόμη κι αν είχαμε εμβολιάσει κατά 100% τον πληθυσμό δεν θα εξαφανίζαμε εντελώς τον ιό. Το εμβόλιο μειώνει αλλά δεν εξαφανίζει τις πιθανότητες νόσησης. Θα συνεχίσουμε να κολλάμε δηλαδή και ως εμβολιασμένοι, όπως συμβαίνει με τον ιό της γρίπης, αλλά αυτό θα συμβαίνει σε πολύ μικρότερο βαθμό και με πιο ήπια συμπτώματα για τους περισσότερους από εμάς.

Αυτό που κάνει τα εμβόλια επιτυχημένα είναι ότι μειώνει πολύ σημαντικά τις πιθανότητες βαριάς νόσησης και θανάτου, όπως δείχνουν τα πρόσφατα στοιχεία του ΕΟΔΥ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025