Ανακοινώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε φορείς του Υπουργείου Παιδείας. Όπως είναι γνωστό οι αποσπάσεις αυτές γίνονται μέχρι σήμερα με υπογραφή του/της Υπουργού και προκαλούν σοβαρές ενστάσεις στις περιπτώσεις που καταστρατηγείται η αξιολογική σειρά προτάσεων σε κάποιους φορείς, δημιουργώντας καθαρά συνθήκες πελατειακές κράτους!
του αιρετού στο ΚΥΣΔΕ Νεκτάριου Κορδή
Πάγια θέση μας είναι οι αποσπάσεις σε φορείς και υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας να γίνονται από τα Κεντρικά Υπηρεσιακά Συμβούλια όπως το ΚΥΣΔΕ, με προκήρυξη συγκεκριμένων θέσεων, ανακοίνωση των αντίστοιχων προσόντων που απαιτούνται, με συγκεκριμένη μοριοδότηση και διαφάνεια!
Το Σεπτέμβριο του 2019 η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως έκανε την ακόλουθη δήλωση για τις αποσπάσεις αυτές: «Η κατάλληλη στελέχωση των σχολικών μονάδων απετέλεσε από την πρώτη στιγμή βασική μας προτεραιότητα.
Για το λόγο αυτό, πέρα από όλες τις αναγκαίες ενέργειες για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών που δρομολογήθηκαν αμέσως και ολοκληρώνονται βάσει και των τελευταίων καταγεγραμμένων κενών, τέθηκε παράλληλα ως στόχος η μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς. Και ο στόχος αυτός υλοποιήθηκε στο ακέραιο, καθώς για τη σχολική περίοδο 2019-2020 επετεύχθη μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών που αποσπώνται σε διοικητικές θέσεις σε διάφορους φορείς κατά 278 άτομα, σε σύγκριση με τη σχολική περίοδο 2018-2019. Η έναρξη της σχολικού έτους βρίσκει περισσότερους εκπαιδευτικούς στην τάξη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια».
Η κατάλληλη και έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων είναι κάτι που μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους και το έχουμε αναδείξει επανειλημμένα για τις εναπομείνασες 3.549 μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή, τις 5250 μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών εντός του 2020 στη Γενική Εκπαίδευση όπως έχει ανακοινώσει το Υπουργείο, για τους πίνακες αναπληρωτών Γενικής Εκπαίδευσης μέσα από τους οποίους θα γίνουν οι προσλήψεις για την επόμενη σχολική χρονιά και φυσικά για την έγκαιρη ολοκλήρωση των αποσπάσεων σε ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ. Από την άλλη πλευρά θεωρούμε ότι οι αυξημένες ανάγκες για τη στελέχωση των υπηρεσιών και φορέων του Υπουργείου θα έπρεπε να καλυφθούν μέσα στα πλαίσια της Κινητικότητας. Υπενθυμίζω ότι με την εγκύκλιο ΔΙΔΑΔ/Φ69/114/9708/8-5-2020 του Υπουργείου Εσωτερικών, καθορίζεται ότι για τις εκκρεμείς διαδικασίες των προηγούμενων κύκλων κινητικότητας (2018), οι αποφάσεις για μετάταξη ή απόσπαση εκδίδονται σε αποκλειστική προθεσμία έως τις 31 Μαΐου2020. Για τον Α΄ κύκλο κινητικότητας 2019 οι αποφάσεις εκδίδονται μέχρι 30 Ιουνίου 2020! Λόγω της Πανδημίας όλες οι διαδικασίες κινητικότητας πήγαν πίσω και συνεπώς είναι σχεδόν αδύνατη η ολοκλήρωση –εντός των προθεσμιών- των διαδικασιών για την κάλυψη των πάνω από 900 κενών οργανικών θέσεων σε διοικητικές θέσεις του ΥΠΑΙΘ! Ως εκ τούτου οι σοβαρές ανάγκες θα καλυφθούν για άλλη μια φορά με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς! Τη φετινή χρονιά ωστόσο έχουμε μια θεαματική αύξηση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών σε κάποιους φορείς! Μάλλον οι δηλώσεις-δεσμεύσεις της κ. Κεραμέως το 2019 ξεχάστηκαν πολύ γρήγορα! Εξάλλου το «επιτελικό κράτος της ΝΔ» έχει συνέπεια και συνέχεια κάτι που έχουμε διαπιστώσει πολλάκις 10 μήνες τώρα!
Ορισμένα απλά παραδείγματα για του λόγου το αληθές:
Στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το 2019 αποσπάστηκαν 64 εκπαιδευτικοί Δ.Ε. και το 2020 107 εκπαιδευτικοί. Έχουμε συνεπώς 43 περισσότερες αποσπάσεις (αύξηση 67%)!
Στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το 2019 αποσπάστηκαν 197 εκπαιδευτικοί Δ.Ε. και το 2020 288 εκπαιδευτικοί. Έχουμε συνεπώς 91 περισσότερες αποσπάσεις (αύξηση 46%)!
Στις αντίστοιχες δομές από την Πρωτοβάθμια το 2019 αποσπάστηκαν συνολικά 316 εκπαιδευτικοί και το 2020 415 εκπαιδευτικοί. Έχουμε συνεπώς 99 περισσότερες αποσπάσεις (αύξηση 31%)!
Στα ΑΕΙ το 2019 είχαμε 54 αποσπασμένους εκπαιδευτικούς Δ.Ε. και το 2020 σε ΑΕΙ και ΑΣΠΑΙΤΕ αποσπάστηκαν 102 εκπαιδευτικοί (αύξηση 88%)!
Τέλος στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου είχαμε συνολικά 422 αποσπάσεις (ανανεώσεις και νέες). Το 2019 είχαμε συνολικά 390 αποσπάσεις (αύξηση 8%).
Είναι προφανές ότι πολλοί εκπαιδευτικοί που για χρόνια υπηρετούν μακριά από τον τόπο της κατοικίας τους και δεν μπορούν να πάρουν μετάθεση ή απόσπαση έκαναν το προηγούμενο διάστημα αίτηση μετάταξης σε διοικητικές θέσεις ή και απόσπασης σε φορείς. Και αυτό είναι απόλυτα θεμιτό. Ωστόσο μέσα από τη διαδικασία αυτή προκύπτουν κάποια σοβαρά ερωτήματα:
1. Έγινε σεβαστή η αξιολογική σειρά με την οποία προτάθηκαν οι εκπαιδευτικοί κατά τις συνεδριάσεις των Υπηρεσιακών Συμβουλίων; Με ποια κριτήρια προτάχθηκαν κάποιοι εκπαιδευτικοί έναντι άλλων; Και οι διακηρύξεις περί διαφάνειας και αξιοκρατίας;
2. Τι θα γίνει με τις μετατάξεις των εκπαιδευτικών στις 900 κενές οργανικές διοικητικές θέσεις του Υπουργείου Παιδείας;
3. Για την έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων είναι απαραίτητες και οι προσλήψεις αναπληρωτών. Τι θα γίνει τελικά με τους πίνακές της 2ΓΕ; Πότε θα είναι έτοιμοι οι προσωρινοί(;) πίνακες για να έχουμε τις απαραίτητες προσλήψεις πριν την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς;
4. Και τελικά με δεδομένο ότι τη φετινή σχολική χρονιά εργάστηκαν σχεδόν 42.600 αναπληρωτές και αναπληρώτριες και ότι παραιτήθηκαν από όλη την εκπαίδευση 3.660 εκπαιδευτικοί, θα ικανοποιηθεί ο μέγιστός αριθμός των αιτήσεων απόσπασης εκπαιδευτικών σε ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ για την κατάλληλη και έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων πάνω στα υφιστάμενα σοβαρά λειτουργικά κενά; Και αυτό είναι κάτι που αναμένουν με αγωνία χιλιάδες εκπαιδευτικοί!