: Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι υψηλές τιμές θα συνεχίζουν για όλο το 2022 αλλά μέχρι και το 2025.

Αυτό αναφέρει η Κομισιόν στα έγγραφα του RePowerEU που ανακοίνωσε προχθές για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.

Με βάση τις προβλέψεις της, οι τιμές του φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του επόμενου χειμώνα θα βρίσκονται στα 100 ευρώ ανά μεγαβατόρα (MWh), ενώ θα διατηρηθούν σημαντικά υψηλότερες του μέσου όρου των τελευταίων ετών για το μέλλον, με τις εκτιμήσεις για τις τιμές της ηλεκτρικής να κινούνται ανάλογα.

Οι φόβοι είναι ότι οι τιμές αυτές μπορούν να απογειωθούν εφόσον το Κρεμλίνο αποφασίσει να διακόψει την ροή φυσικού αερίου προς την Δύση κάτι που μέχρι στιγμής δεν φαίνεται ορατό.

Με βάση τα στοιχεία της έκθεσης της Κομισιόν και τις αναλύσεις που επικαλείται του φορέα των ευρωπαϊκών διαχειριστών δικτύων φυσικού αερίου (ENTSOG), σε περίπτωση πλήρους διακοπής της παροχής ρωσικού αερίου, τις μεγαλύτερες δυσκολίες για να καλύψει την ζήτηση αντιμετωπίζει η Κεντρική και η Ανατολική Ευρώπη, καθώς και η βόρεια Γερμανία.

Η έκθεση επισημαίνει πως κρίσιμα έργα υποδομών και διασυνδέσεων ολοκληρώνονται φέτος όπως ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) με δυναμικότητα 3 δισ. κυβικών μέτρων (bcm) ετησίως, ένα έργο για το οποίο το κατασκευαστικό στάδιο  θα ολοκληρωθεί σύμφωνα με τον προγραμματισμό μέχρι τα τέλη Μαΐου. Από εκεί και πέρα «τρέχουν» οι διαδικασίες πιστοποίησης της εταιρείας και της διοίκησης, ως ανεξάρτητο σύστημα μεταφοράς αερίου, από τις ρυθμιστικές αρχές Ελλάδας και Βουλγαρίας, που αναμένεται να ολοκληρωθούν το αργότερο ως τα τέλη Ιουλίου, όπου και θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του.

Αναφορά κάνει η Κομισιόν και στο νέο τέρμιναλ (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, δυναμικότητας 5,5 bcm ετησίως, και στο διασυνδετήριο αγωγό Βουλγαρίας – Σερβίας (IBS), με δυναμικότητα 1,8 bcm το χρόνο που αναμένεται να ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2023.

Εντός του 2023 προβλέπεται η ολοκλήρωση του τερματικού της Κύπρου με δυναμικότητα 2 bcm ετησίως.

Για τον αγωγό ΤΑΡ, που μεταφέρει αζέρικο αέριο,  διέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα και καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αλβανίας, επισημαίνεται πως θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Όμως θα χρειαστεί επιτάχυνση των επενδύσεων (σταθμοί συμπίεσης, κ.λπ.) στο ιταλικό σύστημα μεταφοράς.

Μια τέτοια αναβάθμιση θα στηρίξει μελλοντικές πρόσθετες ποσότητες τόσο από τον ΤΑΡ, όσο και από τον EastMed και τη Βόρεια Αφρική.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025