Κείμενο διαμαρτυρίας προς υπογραφή όσων εκπαιδευτικών αντιτίθενται – θίγονται από την διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων
Συνάδελφοι,
Η κατάσταση που βιώνουμε τα τελευταία δύο χρόνια με την παρωδία των υποχρεωτικών μετατάξεων είναι άνευ προηγουμένου. Πρόκειται για μια διαδικασία διάτρητη και πρόχειρη, στην οποίαν δεν συμμετείχαν οι υπηρεσίες του υπουργείου, και μόνο προβλήματα και αδικίες δημιούργησε παρά έλυσε. Με δεδομένη την πρόθεση του υπουργείου να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα “υποχρεωτικές μετατάξεις” κάνουμε μια ανάλυση των λόγων που οι υποχρεωτικές μετατάξεις πρέπει να επανεξεταστούν εξ αρχής και προτείνουμε μια δίκαιη λύση που θα έχει τις ελάχιστες δυνατές παρενέργειες για τους ήδη μεταταγμένους.
Αρχικά ας αναλύουμε τους λόγους για τους οποίους θεωρούμε ότι οι υποχρεωτικές μετατάξεις θα πρέπει να επανεξεταστούν εξ αρχής στο σύνολό τους:
- Με το ΦΕΚ 1493/4-5-2012 γίνεται η σύσταση οργανικών θέσεων για τους νεοσυσταθέντες κλάδους στην Αθμια. Δέκα (10) μήνες μετά, εκδίδεται η 38784/Δ1/20-3-2013 εγκύκλιος εθελοντικών μετατάξεων στην Αθμια, για την οποία κάνουν αιτήσεις οι ενδιαφερόμενοι μέσω edatacenter και εν τέλει με το ΦΕΚ 1514/20-6-2013 γίνεται σύσταση συγκεκριμένων οργανικών θέσεων στην Αθμια σε σχολικές μονάδες της. Από εκείνο το χρονικό σημείο και έπειτα και ενώ ήμασταν σε αναμονή της έκδοσης των αποτελεσμάτων, η όλη διαδικασία πάγωσε ανεξήγητα και ουδέποτε εν τέλει πληροφορηθήκαμε το τι πρόκειται να ισχύσει. Φτάσαμε 13-8-2013 στην επίμαχη εγκύκλιο των υποχρεωτικών μετατάξεων να μη γνωρίζουμε αν οι προηγούμενες (αποκαλούμενες ευρέως ως εθελοντικές) ακυρώθηκαν ή είναι εν ισχύ. Πηγές του υπουργού διέδιδαν ότι θα συνυπολογιστούν Ουδέποτε κάποιος είπε υπεύθυνα ότι ακυρώνεται η προηγούμενη διαδικασία, προκειμένου να «εξαναγκαστούν» εν τέλει όσοι έκαναν αίτηση πριν, να ξανακάνουν με τις υποχρεωτικές, όσο και αν δεν τους άρεσαν. Είναι απορίας άξιο πως ενώ ο υπουργός επιθυμούσε διακαώς να αυξήσει τον αριθμό των συμμετεχόντων (ή έτσι διέδιδε), δεν προέβη σε ακυρωτική δήλωση της 38784/20-3-2013 εγκυκλίου. Μάλλον ήθελε να αποκλείσει κάποιους από την όλη διαδικασία. Υπάρχει λοιπόν πλάνη ενός πολύ μεγάλου αριθμού συμμετεχόντων εκπαιδευτικών, εμπαιγμός και απόκρυψη δεδομένων για να αποκλειστούν εν τέλει από τη διαδικασία.
- Ταυτόχρονα, δηλώσεις του υπουργού δεν απέκλειαν το γεγονός ότι όποιος έκανε δήλωση δε θα μετατασσόταν σε άλλη θέση εκτός των επιλογών του. Υπήρχε περίπτωση λοιπόν να μεταταχθείς υποχρεωτικά εντός περιφέρειας σε διοικητική θέση, αν δεν έβγαιναν τα νούμερα. Εν τέλει αυτό δεν εφαρμόστηκε για κανέναν, παρά το γεγονός ότι δεν επετεύχθη ο στόχος των 5000 μετατάξεων και μπορεί να θεωρηθεί ως ακόμα μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού και εκφοβισμού όσων δεν είχαν πληροφόρηση εκ των έσω.
- Οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών δεν έγιναν στο edatacenter, αλλά οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δήλωναν τη μοριοδότησή τους (!!!) καθώς και την περιοχή οργανικής. Μάλιστα στη συγκεκριμένη φόρμα (πιθανότατα google form) το πεδίο δήλωσης της οργανικής έλεγε «περιοχή που υπηρετείς» με αποτέλεσμα εκπαιδευτικοί να νομιμοποιούνται να δηλώσουν την περιοχή απόσπασης προκειμένου να προηγηθούν κατά την εφαρμογή του πρωτοφανούς αλγόριθμου επιλογής των μετατασσομένων. Έτσι προέκυψαν αποχρώσες ενδείξεις μετατάξεων εκπαιδευτικών εκτός ΠΥΣΠΕ και περιφέρειας, με ελάχιστα μόρια, επειδή «μπερδεύτηκαν» και δήλωσαν ΠΥΣΔΕ οργανικής το ΠΥΣΔΕ του σχολείου ή του φορέα (!!!) που ήταν αποσπασμένοι.
- Ο ίδιος ο αλγόριθμος υπαγόρευε ότι έχουν απόλυτη προτεραιότητα για μετάταξη όσοι ανήκουν στο ίδιο ΠΥΣΔΕ, έπειτα όσοι ανήκουν στα ΠΥΣΔΕ της περιφέρειας και έπειτα όσοι είναι στην υπόλοιπη Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι δε θα μπορούσε να μεταταχθεί κάποιος πχ στη Θεσσαλονίκη, αν ανήκε σε ΠΥΣΔΕ εκτός περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όσα μόρια κι αν είχε, αν δεν ικανοποιούνταν όλοι οι εντός ΠΥΣΔΕ και εντός περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Αυτό δε συνέβη. Μετατάχθηκαν πολλά άτομα σε Πανελλαδικό επίπεδο και άτομα εντός ΠΥΣΔΕ ή/και εντός περιφέρειας δε μετατάχθηκαν. Ένα άλλο κρυφό σημείο ήταν πως αν στις 2 επιλογές σου η 2η ήταν το ΠΥΣΠΕ του νομού του ΠΥΣΔΕ σου, τότε πήγαινες εκεί ανεξάρτητα αν θα δικαιούσουν (βάσει των υπολοίπων που μετατάχθηκαν) να πας στην 1η επιλογή σου. Όπως εν τέλει φάνηκε, κάποιοι γνώριζαν αυτά τα κρυφά σημεία και κάποιοι όχι…
- Η διαπιστωτική πράξη κενών σε ΠΥΣΠΕ και πλεονασμάτων σε ΠΥΣΔΕ έδινε σε κάποια ΠΥΣΔΕ τον αριθμό μηδέν (0). Δηλαδή σε εκείνο το ΠΥΣΔΕ δεν περίσσευε κανένας εκπαιδευτικός και δεν είχε το δικαίωμα κανένας να κάνει αίτηση. Παρόλα αυτά υπήρξαν εκπαιδευτικοί που έκαναν αίτηση, αδιαφορώντας για την εκτίμηση του ΠΥΣΔΕ, και παρά το γεγονός ότι δεν έπρεπε καν να εξεταστεί η αίτησή τους… πήραν μετάταξη. Φυσικά κάποιοι άλλοι βλέποντας το 0 δεν έκαναν αίτηση και αποκλείστηκαν από τη διαδικασία. Αυτοί προφανώς δεν είχαν καλές πηγές πληροφόρησης. Ένα άλλο δεδομένο είναι πως όταν ζητήθηκε από τα ΠΥΣΔΕ να δηλώσουν τα πλεονάσματά τους, δεν υπήρξε επεξήγηση για ποιο λόγο ζητήθηκαν με αποτέλεσμα κάποια ΠΥΣΔΕ να δηλώσουν μικρότερα νούμερα στην προσπάθειά τους να υπερασπιστούν συναδέλφους από διαθεσιμότητα. Λάθος, όπως θα δούμε των ΠΥΣΔΕ, αλλά ακόμα μια φορά διαπιστώνουμε ότι η όλη διαδικασία ενείχε την πλάνη, το ψέμα, την απόκρυψη και την… τύχη του πως θα ερμηνεύσει το ΠΥΣΔΕ σου τους χρησμούς του ΥΠΟΠΑΙΘ.
- Στην όλη διαδικασία και σε όλες τις 6 φάσεις ενστάσεων, ουδέποτε δημοσιοποιήθηκε η μοριοδότηση των εκπαιδευτικών που μετατάσσονταν, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στις υπηρεσιακές μεταβολές που εκτελούνται από το edatacenter. Δε δόθηκε λοιπόν σε κανέναν η δυνατότητα να ελέγξει τις μοριοδοτήσεις και τις σωστές ή όχι δηλώσεις οργανικής θέσης. Ο όποιος έλεγχος και ενστάσεις – καταγγελίες έγινε δυνατός με πάντρεμα πινάκων μεταθέσεων με τα αποτελέσματα των μετατάξεων.
- Δεν τηρήθηκαν ούτε εν τέλει τα κενά και τα πλεονάσματα και βγήκε 2η διαπιστωτική πράξη που κάλυψε τις πρώτες ενστάσεις. Για τις άλλες φάσεις όμως ουδέποτε βγήκε διαπιστωτική πράξη και κανένας δικαιωμένος μετατασσόμενος δεν ακύρωνε μετάταξη άλλου, αλλά προστίθετο κι αυτός στο δυναμικό. Οι αριθμοί των μετατασσομένων διαφέρουν πολύ από τις 2 διαπιστωτικές πράξεις. Ο Νόμος 4172/2013 ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ και υπήρξαν πολλές παραβιάσεις κριτηρίων του. Βασικός λόγος διαφοροποίησης του συγκεκριμένου νόμου από τις πάγιες διαδικασίες μετατάξεων, ήταν η προσπάθεια να μην αδειάσουν νησιά και απομακρυσμένες περιοχές από εκπαιδευτικούς, λόγω εξαιρετικών δημοσιονομικών συνθηκών. Το τελευταίο όμως καταπατήθηκε σε μεγάλο βαθμό με αποτέλεσμα να χρειαστούν αναπληρωτές για συγκεκριμένες ειδικότητες, όπως πχ οι ΠΕ05 σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, οι ΠΕ19 στις Κυκλάδες, απ’ όπου μετατάχθηκαν πολύ περισσότεροι απ’ όσους επέτρεπαν οι 2 διαπιστωτικές πράξεις. Περισσότερα στοιχεία: http://bit.ly/1AEyiyj
- Στις ήδη υπάρχουσες ειδικότητες (ΠΕ06, ΠΕ11) η σύγκρουση με το υφιστάμενο πλαίσιο μετατάξεων είναι προκλητική. Για να γίνει μετάταξη εκπαιδευτικού σε άλλη εκπαιδευτική βαθμίδα ή κλάδο θα πρέπει να έχει δηλωθεί οργανικό κενό πριν τις μεταθέσεις και αυτό να έχει μείνει ακάλυπτο. Κάτι τέτοιο ουδέποτε συνέβη και ικανοποιήθηκαν μετατάξεις εκπαιδευτικών σε περιοχές που είχαν απορριφθεί μεταθέσεις.
- Δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει το θέμα των ενστάσεων. Η defacto δικαίωση όλων των αδικημένων με μη αποπομπή του «παραπλεύρως» μετατασσομένου εκπαιδευτικού θα οδηγήσει σε κατά συρροή ικανοποίηση ενστάσεων και εν τέλει σε πλεονάσματα σε δημοφιλείς περιοχές της Αθμιας χωρίς καμία λογική.
Αρωγοί στην όλη προσπάθεια ακύρωσης αυτής της μελανής σελίδας στις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών θα έπρεπε να είναι και οι ίδιοι οι μετατασσόμενοι, ειδικά όσοι δεν πήγαν στο νομό που ήθελαν, αλλά σε κάποιο άλλο γειτονικό, περιμένοντας μετάθεση. Μελετώντας το βασικό νόμο 1566/1985, το άρθρο 4 παράγραφοι 8 και 10, που αφορά την οργανικότητα στην Αθμια εκπαίδευση, σε αντιδιαστολή με το άρθρο 14 και τις παραγράφους 4 και 6, που αφορούν την οργανικότητα στη Βθμια εκπαίδευση, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει διαφορά στο που ανήκουν εν τέλει οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών σε Αθμια και Βθμια. Στην Αθμια η συνταγματική οργανική θέση συμπίπτει με την οριστική τοποθέτηση, ανήκει δηλαδή στη σχολική μονάδα, ενώ στη Βθμια ο υπολογισμός των οργανικών θέσεων είναι δυναμικός και επιτρέπει τη μεταφορά τους από κλάδο σε κλάδο ανάλογα με το μαθητικό δυναμικό (εγκύκλιος κενών πλεονασμάτων κάθε χρόνο πριν την έκδοση των μεταθέσεων). Για το λόγο αυτό ο 1566/1985 κάνει έναν πρώτο υπολογισμό των οργανικών ανά κλάδο εκπαιδευτικών στη Βθμια σε Πανελλαδικό επίπεδο, ο οποίος υπολογισμός κατά καιρούς τροποποιείται με αποφάσεις σύστασης οργανικών θέσεων στη Βθμια, σε Πανελλαδικό όμως επίπεδο. Τι σημαίνουν τα παραπάνω; Ότι τα ΠΥΣΠΕ δεν έχουν δικαίωμα να δηλώσουν κενά και πλεονάσματα στις νεοσυσταθείσες ειδικότητες καθώς είναι «δέσμια» των αποφάσεων σύστασης οργανικών θέσεων του ΥΠΟΠΑΙΘ. Και αν τελικά δε δοθεί κενό οργανικό ΔΕ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΜΙΑ ΜΕΤΑΘΕΣΗ νεοσυσταθέντος κλάδου, παρά μόνο αν υπάρχει αμοιβαία. Τα οργανικά κενά που προσπαθησε η προηγούμενη κυβέρνηση να συστήσει είναι ακριβώς ίδια με τους μετατασσομένους και στις ίδιες περιοχές. Δεν έγινε σύσταση ΚΕΝΩΝ οργανικών θέσεων, όπως έγινε στην εγκύκλιο των εθελοντικών μετατάξεων..
Τι προτείνουμε για να λυθεί το πρόβλημα με τον δικαιότερο τρόπο
Βάσει των παραπάνω, μοναδική λύση που απομένει είναι η επανεξέταση των υποχρεωτικών μετατάξεων από την αρχή. Ταυτόχρονα όμως και για να μη διαταραχτεί η οικογενειακή ζωή των περισσοτέρων εκ των μετατασσομένων, προτείνουμε:
Στις νεοσυσταθείσες ειδικότητες (ΠΕ05-07-19-20 κτλ) να υπάρξει:
a.οριστικοποίηση της μορφής και των προγραμμάτων των Δημοτικών σχολείων από τη νέα χρονιά, δηλαδή το αν όντως θα εφαρμοστεί η μετατροπή σε ΕΑΕΠ όλων των 6θέσιων και άνω,
b.με δεδομένο το (a), υπολογισμός από τα ΠΥΣΠΕ των οργανικών αναγκών σε νεοσυσταθείσες ειδικότητες,
c. υπολογισμός από τα ΠΥΣΔΕ των πλεονασμάτων (μετά και τον επανυπολογισμό των όσων επιστρέφουν),
d. Αφαίρεση των (c) από τους (b), [ανάγκες ΠΥΣΠΕ (b)-πλεονάσματα ΠΥΣΔΕ(c)]
e. Δυνατότητα για κατά προτεραιότητα εθελοντική μετάταξη σε ΠΥΣΠΕ όσων υπηρετούν στο ΠΥΣΔΕ του ίδιου νομού για θέσεις όχι περισσότερες από το βήμα (c), προκειμένου να μην κινδυνεύσουν οι συνάδελφοι με υποχρεωτική μετάθεση.
f. Εγκύκλιος μετατάξεων μέσω edatacenter με δεδομένα τα οργανικά κενά του βήματος (d), πανελλαδικά και χωρίς περιορισμούς φυσικά για το ΠΥΣΔΕ προέλευσης. Τα μόρια πρέπει να είναι αυτά του 2013, τα όποια είναι διαθέσιμα από το edatacenter αλλά και από τον έλεγχο που διενήργησε το ΥΠΟΠΑΙΘ ως προς τις υποχρεωτικές μετατάξεις.
Θεωρούμε πως στην παραπάνω διαδικασία θα λάβουν μέρος όσοι μετείχαν στις εθελοντικές και υποχρεωτικές μετατάξεις καθώς οι αιτήσεις των εθελοντικών μετατάξεων είναι ακόμα καταχωρημένες στο edatacenter. Εάν παρολαυτά το υπουργείο εισηγηθεί η διαδικασία να είναι ελεύθερη προς όλους (πρόταση που υποστηρίζετε από πολλούς συναδέλφους) δεν θα μας βρει αντίθετους.
Σε περίπτωση που θεωρηθεί δύσκολη η εφαρμογή της μοριοδότησης του 2013 (είναι δικαιότερο γιατί συνάδελφοι που μετατάχθηκαν υποχρεωτικά σε αστικά κέντρα τα τελευταία 2 χρόνια μοριοδοτούνται χαμηλά), ας γίνει με τα φετινά μόρια. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Η Πανελλαδική εφαρμογή των 6θέσιων και άνω Δημ.Σχολείων με ΕΑΕΠ θα οδηγήσει σε μετατάξεις ακόμα περισσότερων εκπαιδευτικών με δίκαια όμως κριτήρια (μοριοδότηση), δεδομένου ότι υπολογίζονται σε άνω των 2200 τα Δ.Σ. με ΕΑΕΠ, ενώ οι υποχρεωτικές μετατάξεις υπολογίστηκαν με δεδομένα περί τα 1200 Δ.Σ. με ΕΑΕΠ. Το 95 με 99% των συναδέλφων που πήραν μετάταξη με τις υποχρεωτικές μετατάξεις θα μεταταχθούν με διαφανή πλέον κριτήρια σε ίδιες ή και ακόμα καλύτερες περιοχές, καθώς δε θα χρειάζεται να “τζογάρουν” με 2 επιλογές (το edatacenter επιτρέπει 15) και θα υπάρχουν πολύ περισσότερες (περί τις διπλάσιες) πραγματικές οργανικές θέσεις. Παράλληλα θα ξεκαθαρίσουν τα “εξόφθαλμα περιστατικά” τα οποία θα επιστρέψουν στο ΠΥΣΔΕ τους ή θα ικανοποιηθεί μετάταξή τους σε ελαφρώς δυσμενέστερη περιοχή. Είναι τέτοιος ο σχεδιασμός της Αθμιας εκπαίδευσης που θα εξασφαλίσει ευνοϊκή μετακίνηση και σχολική οργανική θέση σε έναν πολύ μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών που υπηρετούν 5-12 έτη σε νησιά και λοιπές απομακρυσμένες περιοχές αμειβόμενοι κατά κανόνα με τα ~850 ευρώ του βαθμού Ε.
Προϋπάρχουσες Ειδικότητες
Στις ήδη υπάρχουσες ειδικότητες δεν μπορεί να γίνει κάτι ανάλογο. Μετά την ακύρωση των μετατάξεων αυτών των ειδικοτήτων και της επιστροφής στα ΠΥΣΔΕ προέλευσης των μετατασσομένων, υπάρχουν 2 επιλογές:
- Εφαρμογή αυστηρά και μόνο της υπάρχουσας νομοθεσίας και διενέργεια μετατάξεων μόνο σε περιοχές που έχουν οργανικά κενά που δεν καλύπτονται από τις μεταθέσεις
- Μια εγκύκλιος-πρόσκληση για παράλληλη εφαρμογή μεταθέσεων και μετατάξεων, όπου οι ενδιαφερόμενοι θα ζητήσουν συγκεκριμένες οργανικές θέσεις (ίδιες με αυτές της διαπιστωτικής πράξης) και θα συναγωνιστούν με τα μόριά τους (έτους 2013) Τα μόρια όσων ακυρωθεί η μετάταξή τους έχουν ήδη υπολογιστεί και αναχθεί σε μόρια Αθμιας από τις ΔΠΕ. Η όλη αυτή διαδικασία τεχνικά μπορεί να γίνει μέσω edatacenter αν “εικονικά” (στο edatacenter) για όσους διοικητικά ακυρωθεί η μετάταξη θεωρηθεί ότι μετατίθενται υποχρεωτικά στο ΠΥΣΠΕ του ΠΥΣΔΕ που υπηρετούσαν πριν (για το edatacenter να μη γίνει ακύρωση της μετάταξης προκειμένου να συνεξεταστούν όλοι με μόρια Αθμιας). Έτσι όλοι θα εξεταστούν σαν να ζητούν μετάθεση με μόρια Αθμιας. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, όσοι εξ αυτών που ακυρώθηκαν οι μετατάξεις τους δεν μεταταχθούν (δεν μετατεθούν κατά την εικονική διαδικασία του edatacenter) επιστρέφουν και “τεχνικά” στη Βθμια που υπηρετούσαν.
Συνάδελφοι, η όλη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων έσπειρε τη θλίψη και την απογοήτευση στο σύνολο των εκπαιδευτικών που ήταν συνηθισμένοι να λειτουργούν υπό ένα καθεστώς διαφάνειας (με ελάχιστες εξαιρέσεις υποκειμενικού υπολογισμού κενών πλεονασμάτων), μοριοδότησης και συγκεκριμένων νομικά κατοχυρωμένων διαδικασιών υπηρεσιακών μεταβολών. Η μη επίλυση της κολοσσιαίας αυτής ανωμαλίας θα επιφέρει πολύ άσχημες σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών, και μια καλλιέργεια ατομικισμού όχι μόνο σε θέματα υπηρεσιακών μεταβολών, που δε συνάδει με το ρόλο του εκπαιδευτικού. Η παραπάνω προταθείσα λύση μπορεί να δείχνει χρονοβόρα, αλλά δεν είναι καθόλου ειδικά αν δοθούν τα δεδομένα στις ΔΔΕ-ΔΠΕ και στη μηχανογράφηση του ΥΠΟΠΑΙΘ. Κατ αυτόν τον τρόπο, θα εξαφανίσει αυτή τη μαύρη κηλίδα που χρονικά θα διαιωνίζεται από τις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών
Εκπαιδευτικοί Ειδικοτήτων Αντιτιθέμενων – Θιγόμενων από τις Υποχρεωτικές Μετατάξεις
Το κείμενο βρίσκεται στην παρακάτω διεύθυνση ΕΔΩ
Μέσα σε τρεις μόλις ημέρες το κείμενο έτυχε της υποστήριξης 35 και πλέον συναδέλφων των οποίων τα στοιχεία βρίσκονται στην διάθεσή μας.
Η φόρμα συλλογής υπογραφών βρίσκεται στον σύνδεσμο ΕΔΩ
Παρακαλούμε πολύ να δημοσιευτεί για να ακουσθεί και η άλλη άποψη