: Σε υψηλά επίπεδα κινούνται οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης

 

Η μέση πανελλαδική τιμή για την απλή αμόλυβδη να διαμορφώνεται στα 2,026 ευρώ το λίτρο και το κίνησης στα 2,139 ευρώ το λίτρο.

 

Πιο αναλυτικά, τις τελευταίες εβδομάδες το diesel κίνησης αποτελεί μόνιμο πονοκέφαλο για έναν μεγάλο αριθμό ιδιωτών και επαγγελματικών οδηγών οι οποίο χρησιμοποιούν πετρελαιοκίνητα οχήματα ενώ η τιμή του Brent εξακολουθεί να κινείται με σχετική αστάθεια, μην ξεπερνώντας το όριο των 94 δολαρίων το βαρέλι αλλά και μην πέφτοντας κάτω από τα 92 δολάρια, αν ληφθούν υπόψιν οι κινήσεις των τελευταίων ημερών. σύμφωνα με το insider.

Παρά τις προβλέψεις για ύφεση και πτώση της ζήτησης (οι εισαγωγές αργού στην Κίνα τον Σεπτέμβριο μειώθηκαν κατά 2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος) και υπό τη σκιά νέων lockdown σε ορισμένα μέρη του κόσμου, τα παραμένουν ακριβά για τις χώρες εισαγωγής όπως είναι η Ελλάδα. Mόνο µέσα στο 2022 το ευρώ βρέθηκε να υποχωρεί σε ποσοστό άνω του 13% έναντι του δολαρίου ενώ η συνεχής ανατίμηση του δολαρίου που υποστηρίζεται από τις συνεχείς αυξήσεις επιτοκίων και το αμερικανικό QT προκαλεί συρρίκνωση της ρευστότητας διεθνώς.

Οι διεθνείς αναλυτές παραπαίουν μεταξύ του φόβου για ύφεση, της στενής προσφοράς και των υψηλών τιμών ενέργειας ενώ επικεφαλής διεθνών οργανισμών κάνουν λόγο για πρωτόγνωρες καταστάσεις. «Ο κόσμος βρίσκεται στη μέση της πρώτης πραγματικά παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης», δήλωσε χθες στη Σιγκαπούρη ο εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, Φατίχ Μπιρόλ.

Υπό αυτό το πρίσμα, τα αντιφατικά μηνύματα από τη διεθνής αγορά, ο κοινωνικός αντίκτυπος των υψηλών τιμών σε αγαθά πρώτης ανάγκης και τα δημοσιονομικά περιθώρια μπαίνουν στο ζύγι του κυβερνητικού επιτελείου το οποίο αξιολογεί τις δυνατότητες παρέμβασης με μέτρα ελάφρυνσης για τα καύσιμα κίνησης.

Από την προηγούμενη εβδομάδα αξιωματούχοι της κυβέρνησης άφηναν ανοιχτό το ενδεχόμενο επιστροφής της έκπτωσης απευθείας στην αντλία για το diesel κίνησης (η συζήτηση άλλωστε για ένα Fuel Pass 3 για τη βενζίνη έχει παγώσει εδώ και καιρό όπως έχει αναφέρει σε σχετικό ρεπορτάζ το Insider.gr). Η τελική απόφαση για το εάν θα επιστρέψει το ένα από τα δύο μέτρα, η επιδότηση στο diesel κίνησης, δεν έχει ακόμη ληφθεί και θα κριθεί από την πορεία των τιμών και την ανάγκη ενίσχυσης των ευάλωτων νοικοκυριών όπως αυτή διαμορφώνεται από μέρα σε μέρα.

Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, σημείωσε ότι οι επιδοτήσεις θα υπάρχουν όσο υπάρχει ανάγκη και ότι «η ενίσχυση ενίσχυση της ελληνικής κοινωνίας θα είναι διαρκής, όσο κρίνουμε ότι οι τιμές είναι απαγορευτικές ιδίως για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, θα παρεμβαίνουμε δημιουργικά». Αναφερόμενος στο σημείωσε ότι για την ώρα δεν υπάρχει σκέψη ενεργοποίησής του ενώ αναγνωρίζει ότι οι καταναλωτές αναμένουν μια ενίσχυση για το diesel κίνησης αποτελεί πηγή ανησυχίας. «Αυτή τη στιγμή δεν συντρέχει ζήτημα για fuel pass 3 και τέτοιου είδους ενισχύσεις. Έχω την κατανόηση ότι επειδή πάντοτε ο κόσμος αντιλαμβάνεται τη δυσκολία να μπορέσει να αντιμετωπίσει αύξηση των τιμών, υπάρχει μία λογική να στοχεύουμε εκεί που είναι πιο ακριβά τα προϊόντα. Αυτή τη στιγμή το diesel κίνησης είναι σε σχετικώς υψηλά επίπεδα και για αυτόν τον λόγο ο πληθυσμός εκτιμά ότι πρέπει να υπάρχει μία ενίσχυση», επεσήμανε σχετικά.

Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στον ΣΚΑΙ, επανέλαβε μεν ότι δεν αποκλείεται η λήψη μέτρων αλλά παρέπεμψε στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος ουσιαστικά είχε αναφερθεί μόνο ε επιδότηση για τη θέρμανση σημειώνοντας ότι δεν μπορούν να υιοθετούνται κάθε εβδομάδα νέες παρεμβάσεις.

Ως προς το τρίτο μέτρο που έχει επανειλημμένως προτείνει η αγορά, τη μείωση του ΕΦΚ, η κυβέρνηση αντιτίθεται σταθερά σε τέτοιου είδους οριζόντιες παρεμβάσεις. Για το θέμα, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι «τα μέτρα δεν μπορεί να είναι οριζόντια, πρέπει να εκτιμάται το δημοσιονομικό κόστος, που δεν το αντέχουμε. Τα υπερέσοδα των εταιρειών ενέργειας εισπράττονται. Δημόσια δεν έχω αποκλείσει ποτέ τίποτα, αλλά είναι δύσκολο να κάνεις σχεδιασμό με τόσο μεγάλη μεταβλητότητα. Πρέπει να είσαι κοντά στην κοινωνία, αλλά να έχεις και περιθώρια. Βασική στόχευση είναι να πετύχουμε αυτά που λέει ο προϋπολογισμός. Να επιστρέψουμε σε χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Αυτήν τη στιγμή δεν τίθεται θέμα παρέμβασης στο πετρέλαιο κίνησης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025