«Ενθαρρυντικά και αισιόδοξα φαίνεται είναι τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τη συνεργασία μας ως Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου του ΤΕΙ Θεσσαλίας με πολλές ελληνικές επιχειρήσεις των κλάδων ξύλου & επίπλου τη χρονιά που διανύουμε. Μετά από σχεδόν οκτώ χρόνια μεγάλης ύφεσης για τις επιχειρήσεις αυτές, έχουν επιτέλους παρουσιαστεί αποδεδειγμένα σημαντικά σημεία ανάκαμψης!».
Αυτά επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δρ. Ιωάννης Παπαδόπουλος καθηγητής Οικονομικής Επιχειρήσεων Ξύλου & Μάρκετινγκ Προϊόντων Ξύλου, του τμήματος Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου – ΤΕΙ Θεσσαλίας, στο πλαίσιο σχετικής εργασίας.
Τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη θετική εξέλιξη των κλάδων αυτών είναι μεταξύ άλλων τα επίσημα στατιστικά δεδομένα που έχουν δημοσιευτεί από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (www.statistics.gr) και αποτυπώνουν τη σημερινή κατάσταση για τους κλάδους ξύλου και επίπλου ως εξής: Ο Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής (Δ.Β.Π.) για τον κλάδο επίπλου, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, εμφανίζεται αυξημένος κατά 17,6% για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2018 -σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017, ενώ για τον κλάδο του ξύλου η αύξηση αυτή περιορίζεται στο 3,5%.
Βέβαια, τα πρόσφατα στοιχεία για τον μήνα Σεπτέμβριο 2018 εμφανίζουν για τον κλάδο του ξύλου αύξηση κατά 17,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017.
Επίσης, στα ίδια στοιχεία εντάσσονται η παραγωγή και η κατανάλωση προϊόντων ξύλου και επίπλου στην εγχώρια αγορά, που όπως είναι γνωστό στους περισσότερους, σχετίζεται άμεσα με την πορεία της οικοδομικής δραστηριότητας. Τα στατιστικά στοιχεία της ΕΣΥΕ δείχνουν ότι την περίοδο Σεπτεμβρίου 2017 – Αυγούστου 2018, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους (2016-2017), καταγράφηκε, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, στο σύνολο της χώρας αύξηση της συνολικής οικοδομικής δραστηριότητας κατά 8,5% στον αριθμό αδειών, κατά 18,7% στην επιφάνεια των κτισμάτων και 19,1% στον όγκο των κατασκευών. Παρατηρώντας τα στοιχεία σε επίπεδο Περιφερειών, φαίνεται ότι τη μεγαλύτερη αύξηση στις επιφάνειες των νέων κτισμάτων εμφανίζει το Νότιο Αιγαίο με ποσοστό 92,1% και ακολουθούν η Ήπειρος και τα Ιόνια νησιά με ποσοστά 37,5% και 31,2% αντίστοιχα. Η Θεσσαλία εμφανίζει μια αύξηση 13,9%, ενώ οι μόνες Περιφέρειες που φαίνεται να υστερούν στον τομέα αυτό είναι της Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, με μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας κατά 20,5% και 7,2%. Ενδεικτικό σημάδι για τη φετινή χρονιά είναι η αύξηση του όγκου των νέων οικοδομών στην Κρήτη κατά τον μήνα Αύγουστο του 2018, σε ποσοστό 203,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017!
Πρόσφατη μάλιστα εκπαιδευτική επίσκεψη (5/11/201 τελειόφοιτων φοιτητών και καθηγητών του Τμήματος Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου του ΤΕΙ Θεσσαλίας σε δύο μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου ξυλουργικών κατασκευών στα Οινόφυτα Βοιωτίας και τον Άγιο Στέφανο Αττικής, αναδείχθηκε για ακόμα μια φορά το αισιόδοξο μήνυμα που εκπέμπεται για τον κλάδο. Ποιο είναι αυτό; Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο καθηγητής, η πρώτη απασχολεί σήμερα 123 άτομα προσωπικό, και η δεύτερη 150 άτομα (από 7 άτομα που απασχολούσε πριν από 5 χρόνια!) και εμφανίζουν μια σταθερά ανοδική πορεία, αναλαμβάνοντας πολύ μεγάλα Projects συνεργαζόμενες με πολύ μεγάλες εταιρείες, πολυτελή ξενοδοχεία, καταστήματα κ.λπ., τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Αλλά και αρκετές άλλες εταιρείες των κλάδων ξύλου & επίπλου εμφανίζουν σημαντικές αυξήσεις στις πωλήσεις τους, ιδιαίτερα όσες ασχολούνται με ανακαινίσεις, επεκτάσεις και ανέγερση ξενοδοχειακών μονάδων στην Κρήτη, στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, στη Ρόδο κλπ. Επίσης, οι πωλητές των εταιρειών επίπλων αναφέρουν ότι βλέπουν μια αυξημένη κινητικότητα, και τους πελάτες τους που έχτιζαν ένα σπίτι και είχαν σταματήσει τις εργασίες αυτά τα τελευταία χρόνια, να ενδιαφέρονται να τα ολοκληρώσουν και να παραγγέλνουν έπιπλα.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι ένας σημαντικός δείκτης είναι η ζήτηση αποφοίτων του Τμήματος Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου του ΤΕΙ Θεσσαλίας από τις ελληνικές και κυπριακές επιχειρήσεις ξύλου & επίπλου, η οποία έχει αυξηθεί σε τόσο μεγάλο βαθμό που δυστυχώς δεν μπορεί να ικανοποιηθεί. Αρκετοί καθηγητές, επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος, του Τμήματος έχουμε λίστες με επιχειρήσεις και αναζητούμε επίμονα, ξανά και ξανά, να τους προτείνουμε σχεδιαστές και τεχνολόγους ξύλου & επίπλου -χωρίς αποτέλεσμα αρκετές φορές- ώστε να βοηθηθούν στην αναπτυξιακή τους πορεία!
Ποιο είναι το μέλλον; Τι πρέπει όμως να κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις;
Με βάση τα παραπάνω, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής Οικονομικής Επιχειρήσεων Ξύλου & Μάρκετινγκ Προϊόντων Ξύλου Τμήματος Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου – ΤΕΙ Θεσσαλίας, οι σωστές, έντιμες και με επαγγελματική συνείδηση ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να πάρουν την τύχη στα χέρια τους. Με θετική σκέψη θα πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται εδραιώνοντας σχέσεις εμπιστοσύνης win-win και να χαράξουν τον δρόμο που τους αξίζει. Θα πρέπει να δώσουν έμφαση στην καινοτομία, τη διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό, την εξωστρέφεια, το μάρκετινγκ, την απαλλαγή κακών νοοτροπιών και συνηθειών του παρελθόντος, αλλά και τη βελτιστοποίηση των παραγωγικών και λειτουργικών διαδικασιών της επιχείρησης μέσα από την ορθή κοστολόγηση της παραγωγής, την υιοθέτηση πρακτικών και αποτελεσματικών τρόπων αναδιοργάνωσης και την αύξηση της αποδοτικότητας και παραγωγικότητας. Παράλληλα, επιβάλλεται η Πολιτεία να δημιουργήσει ένα κλίμα «επενδυτικής ασφάλειας», να ενισχύσει όχι μόνο την τουριστική ανάπτυξη, αλλά και την μεταποιητική βιομηχανία -που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας- και, φυσικά, και την πρωτογενή παραγωγή. Τέλος, παρά τα όποια μεγάλα προβλήματα, ο τραπεζικός τομέας θα πρέπει να στηρίξει πραγματικά τις υγιείς επιχειρήσεις ώστε τα οφέλη που θα προκύψουν να είναι win-win.
Παροτρύνουμε πολλές επιχειρήσεις, συνεχίζει, κατά τη συνεργασία μας, να υιοθετήσουν όλοι οι εργαζόμενοι μέσα σε αυτές ως κουλτούρα ένα από τα μότο μου: «Όταν έχεις κατασκευάσει ένα έργο ή ένα προϊόν που το καμαρώνεις και θα ήθελες πολύ να είναι δικό σου, τότε μόνο το έχεις ολοκληρώσει και μπορείς να το παραδώσεις στον πελάτη σου!».
Τέλος, επανερχόμενος στην πλευρά της επιχείρησης: «το πρώτο βήμα σε μια αναπτυξιακή πολιτική δεν είναι να αποφασίσεις πώς και προς τα πού θα αναπτυχθείς. Είναι να αποφασίσεις τι θα εγκαταλείψεις», όπως έχει αναφέρει χαρακτηριστικά ο Αυστριακός γκουρού του management, Peter Drucker.
Είναι χαρά και συνάμα καθήκον μας να προσφέρουμε ό,τι περισσότερο μπορούμε σε επιχειρήσεις των κλάδων ξύλου & επίπλου και όχι μόνο, τόσο μέσα από την πολύχρονη εμπειρία μας όσο και μέσω των «παιδιών» μας που εκπαιδεύουμε να γίνουν άξια στελέχη επιχειρήσεων και, γιατί όχι, να δημιουργήσουν δικές τους επιχειρήσεις, καλλιεργώντας μεταξύ άλλων και την επιχειρηματικότητα, καταλήγει ο κ. Παπαδόπουλος.