Το υπουργείο Οικονομικών δρομολογεί την οριστική κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, επεκτείνοντας το μέτρο που εφαρμόζεται για τα εισοδήματα του ιδιωτικού τομέα στις αμοιβές του Δημοσίου.
Για ποιούς έρχονται αυξήσεις
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, αρμόδια πηγή του υπουργείου Οικονομικών τόνιζε χθες ότι η αναστολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του ιδιωτικού τομέα, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά ως έκτακτο μέτρο για το 2021 και ισχύει και φέτος (ως έκτακτο), εξετάζεται να επεκταθεί και στον δημόσιο τομέα και στις συντάξεις από το 2023, όταν θα υπάρξει ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος και πλέον η κυβέρνηση θα μπορεί να υιοθετήσει μόνιμα μέτρα. Η μόνη αίρεση που έθεσε η ίδια πηγή είναι μετά το τέλος της ρήτρας συνολικής διαφυγής (δηλαδή της δημοσιονομικής ευελιξίας, η οποία ισχύει και φέτος) να τεθούν ρεαλιστικοί δημοσιονομικοί στόχοι και για την Ελλάδα.
Η επισήμανση αυτή αφορά στο δημοσιονομικό κόστος του μέτρου, το οποίο είναι σήμερα στα 800 εκατ. ευρώ όσον αφορά στα εισοδήματα του ιδιωτικού τομέα και αναμένεται να φτάσει στα 1,2 δισ. ευρώ στην πλήρη και μόνιμη εφαρμογή του για όλα τα εισοδήματα.
Προσφυγές
Η λογική της εφαρμογής της αναστολής μόνο για τα εισοδήματα του ιδιωτικού τομέα ήταν ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι δεν είχαν αρνητική μεταβολή στα εισοδήματά τους κατά τους μήνες της πανδημίας. Εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι υπάρχουν κάποιοι που διαφωνούν. Συγκεκριμένα έχει ήδη αποφασιστεί και αναμένεται να προχωρήσει προσφυγή των δικαστικών, με την οποία θα ζητούν την αναστολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και για τον δικό τους κλάδο αναδρομικά από το 2021. Είναι σαφές ότι μια θετική απόφαση -και μάλιστα άμεσα εκτελεστέα για τους δικαστικούς- θα δημιουργήσει μια χιονοστιβάδα αντίστοιχων προσφυγών και σε άλλους κλάδους του Δημοσίου.
Θέλοντας να αποφύγει δημοσιονομικές τρύπες για τον μέλλον, το υπουργείο Οικονομικών δίνει από τώρα την προοπτική της οριστικής κατάργησης του μέτρου.
Επί της ουσίας, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, η οποία είναι ένα από τα κατάλοιπα της πολυετούς οικονομικής κρίσης και των τριών Μνημονίων που πέρασε η χώρα, είναι μια παράλληλη φορολογία, η οποία επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2012 για το σύνολο των εισοδημάτων των φορολογουμένων πάνω από τις 12.000, ως φυσικά πρόσωπα, όπως αυτό προκύπτει από την άθροιση των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, είτε αυτό είναι φορολογούμενο είτε απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό.
Κλίμακα
Ο υπολογισμός του φόρου γίνεται με έναν κλιμακωτό συντελεστή, ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος:
* 2,2% για εισοδήματα 12.000 έως 20.000 ευρώ
* 5% για το τμήμα του εισοδήματος από 20.001 έως 30.000 ευρώ
* 6,5% για το τμήμα του εισοδήματος από 30.001 έως 40.000 ευρώ
* 7,5% για το τμήμα του εισοδήματος από 40.001 έως 65.000 ευρώ
* 9% για εισοδήματα ως 65.001 έως 220.000 ευρώ
* 10% για εισοδήματα άνω των 220.000 ευρώ.
Πριμ…
Η ίδια πηγή προανήγγειλε και την εφαρμογή ενός «ευέλικτου» μπόνους απόδοσης στο Δημόσιο, η οποία θα εφαρμοστεί πιλοτικά από φέτος.
Με βάση το σχεδιασμό που έχει γίνει το μπόνους απόδοσης, θα έχει δύο ταχύτητες και θα συνδέεται όσο αυτό είναι δυνατό με συγκεκριμένους στόχους απόδοσης, όπως συμβαίνει και στον ιδιωτικό τομέα. Κατά τη λογική αυτή, θα υπάρχουν συγκεκριμένες μονάδες του Δημοσίου (π.χ. οι υπηρεσίες διαχείρισης δημόσιων διαγωνισμών), οι οποίες θα μπορούν να διεκδικούν σε μόνιμη βάση το μπόνους που θα δίνεται και σε άλλες μονάδες, οι οποίες λόγω έκτακτων συνθηκών ή αναγκών θα υπάγονται κατά περίπτωση στο σύστημα του μπόνους, ανάλογα με το βαθμό που θα επιτυγχάνουν τους στόχους που θα τίθενται κάθε φορά.
Ο νέος θεσμός θα εφαρμοστεί πιλοτικά από φέτος. Μάλιστα, για το σκοπό αυτό έχει προβλεφθεί και ένα σχετικά μικρό κονδύλι της τάξης των 10 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Ανάκαμψης στο γενικότερο πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του Δημοσίου. Αρμόδια πηγή του ΥΠΟΙΚ τόνιζε ότι το συγκεκριμένο σύστημα ανταμοιβής θα έχει συγκεκριμένες ασφαλιστικές δικλίδες ώστε να μην καταλήξει άλλο ένα επίδομα στο μισθολόγιο του Δημοσίου, αλλά να αποτελέσει ένα εργαλείο ουσιαστικής αύξησης της απόδοσης σε κρίσιμους τομείς.
Ανάλογα με την εξέλιξη του προγράμματος – πιλότου, το σύστημα της ανταμοιβής έναντι συγκεκριμένων στόχων θα επεκταθεί το 2023 με ένα μεγαλύτερο κονδύλι από τον Προϋπολογισμό και περισσότερες δημόσιες μονάδες.
Παράλληλα, μέσα στο 2022 θα εξεταστεί και η θέσπιση ενός πακέτου κινήτρων μέσω των οποίων το Δημόσιο θα διεκδικήσει την πρόσληψη εξειδικευμένων στελεχών από την ιδιωτική αγορά για καίριους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης.
Εισφορά αλληλεγγύης για το 2022 | ||||||||||||
Ατομικό εισόδημα | Τα ποσά στο Δημόσιο* | |||||||||||
5000 | 0 | |||||||||||
10000 | 0 | |||||||||||
12000 | 0 | |||||||||||
13000 | 22 | |||||||||||
14000 | 44 | |||||||||||
15000 | 66 | |||||||||||
16000 | 88 | |||||||||||
17000 | 110 | |||||||||||
18000 | 132 | |||||||||||
19000 | 154 | |||||||||||
20000 | 176 | |||||||||||
21000 | 226 | |||||||||||
22000 | 276 | |||||||||||
23000 | 326 | |||||||||||
24000 | 376 | |||||||||||
25000 | 426 | |||||||||||
26000 | 476 | |||||||||||
27000 | 526 | |||||||||||
28000 | 576 | |||||||||||
29000 | 626 | |||||||||||
30000 | 676 | |||||||||||
35000 | 1001 | |||||||||||
40000 | 1326 | |||||||||||
45000 | 1701 | |||||||||||
50000 | 2076 | |||||||||||
60000 | 2826 | |||||||||||
70000 | 3651 | |||||||||||
80000 | 4551 | |||||||||||
90000 | 5451 | |||||||||||
100000 | 6351 | |||||||||||
* Τι θα γλιτώνουν από το 2023 δημοσιοι υπαλληλοι και συνταξιουχοι αν καταργηθεί το μέτρο | ||||||||||||
Σημείωση: Για τον ιδιωτικό τομέα η εισφοράς αλληλεγγύης εχει… μηδενιστεί. Η προσωρινή αναστολή του μέτρου εφαρμόστηκε για το 2021 και ισχύει και φέτος. |