«Kαλάθι του νοικοκυριού» – Τι λέει για την πρώτη ημέρα εφαρμογής του μέτρου, ο πρόεδρος των Μικρών και Μεσαίων Σούπερ μαρκετ Ελλάδος, Γιάννης Πηλίδης

Πιο αναλυτικά, επιτυχημένη κρίνει την ο Πρόεδρος των Μικρών και Μεσαίων Σούπερ μαρκετ Ελλάδος, Γιάννης Πηλίδης. Σύμφωνα μάλιστα με τον ίδιο τα προϊόντα που εντάχθηκαν σε αυτό καταγράφουν μείωση στις τιμές τους σε ποσοστό 15%.

«Σε σχέση με τον στόχο του στα βασικά προϊόντα για τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη, νομίζω ότι αυτός επετεύχθη. Υπό αυτή την έννοια λοιπόν είναι θετικό. Οι τιμές έχουν μειωθεί σε ποσοστό 15% σε σχέση με τις αρχές Οκτωβρίου», αναφέρει στο Newsbomb o κ. Πηλίδης.

Και προσθέτει: «Στα υπόλοιπα προϊόντα οι ανατιμήσεις συνεχίζονται. Άλλωστε το Καλάθι του Νοικοκυριού δεν θα λύσει το θέμα του πληθωρισμού. Αυτό δεν γίνεται. Όμως θα απαλύνει τον πόνο μιας μερίδας του πληθυσμού που βρίσκεται σε μεγάλη ανέχεια».
Κάθε Τετάρτη θα αλλάζει η λίστα

Μπήκε από χθες Τετάρτη σε εφαρμογή το «καλάθι του νοικοκυριού» στο πλαίσιο της προσπάθειας για την συγκράτηση τιμών σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, οι ανατιμήσεις στα οποία πλήττουν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά.

Ήδη από την προηγούμενη μέρα 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ είχαν αναρτήσει – όπως υποχρεούνται – τους τιμοκαταλόγους στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στη διεύθυνση e-katanalotis.gov.gr. και οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν τα προϊόντα που εντάσσονται στο καλάθι ανά αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Σημειώνεται ότι στην εφαρμογή εμφανίζεται η τιμή ανά συσκευασία αλλά και ανά μονάδα μέτρησης.

Οι τιμές που ανακοινώθηκαν χθες θα ισχύουν μέχρι και την ερχόμενη Τετάρτη, καθώς κάθε Τετάρτη μπορεί να αλλάζει η σύνθεση του καλαθιού. Οι έλεγχοι για την αποστολή των τιμοκαταλόγων θα γίνονται από τη ΔΙΜΕΑ, θα είναι εντατικοί και οι κυρώσεις για μη αποστολή ή αποστολή ελλιπούς καταλόγου θα είναι αυστηρές, καθώς προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου.

Επισημαίνεται ότι όσα σούπερ μάρκετ συμμετέχουν στο «καλάθι» υποχρεούνται να περιλαμβάνουν τουλάχιστον ένα προϊόν από τις 51 προβλεπόμενες κατηγορίες, ενώ μπορούν να προσθέτουν ακόμη περισσότερα. Μπορούν δηλαδή να έχουν προϊόντα πέραν των 51 που προβλέπονται, αλλά δεν μπορεί να έχουν λιγότερα. Υποχρεούνται παράλληλα, να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι» και την τιμή τους με κάθε πρόσφορο μέσο και ιδίως με ειδική σήμανση επί των προϊόντων ή του χώρου πώλησής τους.

Το «καλάθι του νοικοκυριού» προφανώς δεν είναι πανάκεια, ούτε θα λύσει το πρόβλημα της ακρίβειας οταν σε χώρες όπως η Γερμανία και μέχρι τώρα ο πληθωρισμός ήταν θέμα-ταμπού, τον Οκτώβριο εκτοξεύτηκε στο 11,6%. Το “καλάθι” είναι ένα ακόμη εργαλείο που προστίθεται στα όσα ήδη εφαρμόζονται όπως το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους οι έλεγχοι των αποθεμάτων, οι έλεγχοι απέναντι σε φαινόμενα αισχροκέρδειας. Στόχος είναι αφενός να υπάρχει μια σειρά από προϊόντα, απολύτως απαραίτητα για το κάθε νοικοκυριό, που θα δίνει τη δυνατότητα για φθηνότερες επιλογές στον καταναλωτή και αφετέρου να παρακινηθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Σημειώνεται ότι χθες πρώτη ημέρα εφαρμογής του μέτρου η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης πραγματοποίησε επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ για την παρακολούθηση των ζητημάτων που εγείρονται. Οι αλυσίδες -όπως δήλωσε ο Υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης- έχουν προσφέρει σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε κρίσιμα είδη. Ο καταναλωτής που θα επιλέξει το καλάθι του νοικοκυριού, σίγουρα θα έχει μια σημαντική ωφέλεια στην εβδομαδιαία του κατανάλωση και αυτός είναι και ο στόχος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025