Tελετή έναρξης του επιμορφωτικού προγράμματος «Εκπαίδευση για την Ένταξη – Πρόγραμμα για την υποστήριξη εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο»
Το πρόγραμμα έχει ως βασικό στόχο τη βελτίωση των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης στην επαφή τους με πολύγλωσσα και πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα μάθησης. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται να ωφεληθούν μαθητές πρόσφυγες ή μετανάστες, τόσο ως προς την ενίσχυση της σχολικής φοίτησης και τον περιορισμό της σχολικής διαρροής όσο και ως προς τα μαθησιακά τους αποτελέσματα. Αποσκοπεί στην επιμόρφωση 1.600 ατόμων, με 400 ώρες επιμόρφωσης σε βάθος 9 μηνών.
Το επιμορφωτικό αυτό πρόγραμμα υλοποιούν σε συνεργασία τα Πανεπιστήμια ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Θεσσαλίας, Ιωαννίνων, Πάτρας και Κρήτης, με το Γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του προγράμματος «Όλα τα παιδιά στην εκπαίδευση», με την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, υπό την εποπτεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Το ΥΠΑΙΘ, εδώ και 2,5 χρόνια, δρομολογεί πολιτικές για την πλήρη συμπερίληψη των παιδιών προσφύγων/μεταναστών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ειδικότερα, η φετινή χρονιά βρίσκει τις σχολικές μονάδες:
Με 14.421 εγγεγραμμένους μαθητές πρόσφυγες στα σχολεία μας, περισσότερους ενταγμένους μαθητές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα από κάθε άλλη χρονιά.
Με προσλήψεις 1.540 εκπαιδευτικών για τις 110 Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) και ιδρυμένες Τάξεις Υποδοχής στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση σε όλη την επικράτεια, πιο έγκαιρα από ποτέ.
Με τοποθετήσεις 87 εκπαιδευτικών σε θέσεις Συντονιστών Εκπαίδευσης Προσφύγων.
Ενεργοποιήθηκε εκ νέου η παροχή διερμηνείας στις σχολικές μονάδες.
Επιπλέον:
Το ΥΠΑΙΘ με το ΙΕΠ, το Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης και τη UNICEF συγκρότησαν την «Ομάδα Συνεργασίας για την ανάδειξη πολιτικών υποδοχής και ένταξης μαθητών παιδιών προσφύγων και μεταναστών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα» το Νοέμβριο του 2020.
Έχει υλοποιηθεί ενημέρωση των στελεχών εκπαίδευσης με θέμα «Εκπαίδευση παιδιών προσφύγων/μεταναστών: Οπτικές και Παρεμβάσεις» και επιμόρφωση στα στελέχη εκπαίδευσης από το ΙΕΠ με θέμα «Παιδαγωγικά ζητήματα της εκπαίδευσης προσφύγων/μεταναστών».
Έχει ξεκινήσει σειρά ημερίδων με θέμα “Εκπαίδευση Προσφύγων: Προκλήσεις και Προοπτικές” με συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του ΥΠΑΙΘ, στελέχη του Αυτοτελούς Τμήματος Συντονισμού Εκπαίδευσης Προσφύγων, εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκπροσώπους της UNICEF, στελέχη εκπαίδευσης, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, Διοικητές Κέντρων Φιλοξενίας Προσφύγων και εκπρόσωπος του ΕΟΔΥ.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σε συνεννόηση με το ΥΠΑΙΘ, ηUNICEF υλοποίησε δράση κατά την οποία μεταφράστηκε το Κείμενο Οδηγιών για την Σύγχρονη και Ασύγχρονη Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση για μαθητές και γονείς (πρόσφυγες και μετανάστες)σε 11 γλώσσες και διαλέκτους, όπως αραβικά, τουρκικά, παστού, φαρσί, σορανί, κουρμαντζί, γαλλικά, αγλλικά, λιγκαλά, ορντού, αμχαρική. Τις μεταφράσεις αξιοποίησαν μαθητές και γονείς καθώς και Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων σε σχολεία και Ανοιχτές Δομές Φιλοξενίας, προκειμένου να έχουν αδιάλειπτη πρόσβαση στην εκπαίδευση και κατά την αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών εξ αιτίας του κορωνοϊού.
Το πρόγραμμα «Εκπαίδευση για την Ένταξη» εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια του ΥΠΑΙΘ για επιμορφώσεις, ενημέρωση, επαγγελματική ανάπτυξη και ουσιαστική υποστήριξη των εκπαιδευτικών. Δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχουν ήδη επιμορφωθεί, ανάμεσα σε άλλα, στη χρήση ψηφιακών εργαλείων, στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, στα αγγλικά στο νηπιαγωγείο, στα νέα προγράμματα σπουδών και στη διαφοροποιημένη διδασκαλία.
Η Υπουργός Νίκη Κεραμέως, κατά τον εναρκτήριο χαιρετισμό της, δήλωσε: «Όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην ποιοτική εκπαίδευση. Επενδύουμε στην ενίσχυση των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών μας και τους παρέχουμε ουσιαστικά εργαλεία ώστε να συνδιαμορφώσουμε το διαπολιτισμικό και συμπεριληπτικό σχολείο του 21ου αιώνα. Με στόχο όλοι οι μαθητές, χωρίς διακρίσεις, να έχουν πρόσβαση σε ένα ποιοτικό σχολείο που λειτουργεί ως αποτελεσματικός μοχλός κοινωνικής κινητικότητας για το κάθε παιδί και που παρέχει ίσες ευκαιρίες ανέλιξης στην εποχή της παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης.»