Το πρώτο εξάμηνο του 2019, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το πρόγραμμα των μικροπιστώσεων και δεν θα αποκλείεται από αυτό, κανένα είδος επιχείρησης ή δραστηριότητας. «Όμως πρέπει να είμαστε σαφείς πως δεν πρόκειται για πιστώσεις που θα δίνονται χωρίς έλεγχο ή κάποιο επιχειρηματικό πλάνο. Είναι σημαντικό ότι ο φορέας που παράσχει κάθε μικροπίστωση αναλαμβάνει τη συμβουλευτική για την καθοδήγηση του ωφελούμενου στο επόμενο επιχειρηματικό του βήμα», όπως ξεκαθαρίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στάθης Γιαννακίδης.
Επίσης, ο υφυπουργός σημειώνει ότι από το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί γενικότερα για τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουν «τρέξει» και από την υπερκάλυψη των προϋπολογισμών τους, φαίνεται ότι αυτά κάλυψαν τις ανάγκες των επιχειρήσεων, ειδικά των μικρομεσαίων και αυτό σημαίνει ότι υπήρξε υψηλό επίπεδο προετοιμασίας από το υπουργείο Οικονομίας.
«Για τα επόμενα χρόνια συνολικά το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης έχει ενεργοποιήσει αρκετές δεκάδες χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα για τη χρηματοδότηση και την ενίσχυση της ρευστότητας σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών, με έμφαση στους τομείς προτεραιότητας που έχουν τεθεί και αναδεικνύουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της ελληνικής οικονομίας, συνδέουν την πρωτογενή παραγωγή με τη μεταποίηση, και συμβάλουν στην εξωστρέφεια της οικονομίας», υπογραμμίζει ο κ. Γιαννακίδης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στάθη Γιαννακίδη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και την Εύη Παπαδοσηφάκη
ΕΡ: Σε ποια κατεύθυνση κινείται ο ανασχεδιασμός των δράσεων για τη στήριξη των εξαγωγών και των επενδύσεων. Όπως έχει γίνει γνωστό, θα συνέλθει η Διυπουργική Επιτροπή Εξωστρέφειας, πριν από το τέλος του 2018, με σκοπό τη συζήτηση μέτρων για την ενίσχυση ευρύτερα της εξωστρέφειας, με βάση την έως τώρα εμπειρία και την αξιοποίηση προτάσεων γερμανικού Οργανισμού που έγιναν στο πλαίσιο της τεχνικής βοήθειας. Ωστόσο ποιες είναι οι προτάσεις του υπουργείου για το θέμα;
ΑΠ: Υπάρχει ένας συνολικός σχεδιασμός της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας για την ευρύτερη στρατηγική και το παραγωγικό μοντέλο, όπου ενσωματώνονται και δράσεις του δικού μας χαρτοφυλακίου. Ο δικός μας επιμέρους σχεδιασμός έγκειται στις δράσεις που χρηματοδοτούνται από το ΕΠΑΝΕΚ και είναι προσανατολισμένες στην εξωστρέφεια των επιχειρήσεων. Υπάρχουν τόσο ειδικά προγράμματα για την ενίσχυση εξαγωγικών επιχειρήσεων όσο και προσκλήσεις που πριμοδοτούν την αποδεδειγμένη εξαγωγική δυναμική. Η λογική μας είναι το ΕΣΠΑ να κινείται παράλληλα και συμπληρωματικά στο συνολικό σχεδιασμό, να παρεμβαίνει με συνέργειες και να δρα στοχευμένα.
ΕΡ:
Ποιες βελτιώσεις σχεδιάζονται στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ώστε να επιτυγχάνεται ακόμη καλύτερη στόχευση σε σχέση με τις περιφέρειες της χώρας αλλά και για συγκεκριμένες επιχειρηματικές δράσεις;
AΠ:Όλο το προηγούμενο διάστημα έχει γίνει μια πολύ μεγάλη αναδιοργάνωση στην αρχιτεκτονική των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων όσο και στο αναβαθμισμένο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα που ενοποιεί τις κρατικές ενισχύσεις, αναγκαίο έτσι κι αλλιώς για να αποκαταστήσει την αξιοπιστία και να απαντήσει στις αιρεσιμότητες που είχαν επιβληθεί από την Ε.Ε. τα προηγούμενα χρόνια.
Ήδη, όμως, η αρχιτεκτονική των προσκλήσεων που έχουν γίνει τον τελευταίο καιρό παγιώνεται και ενισχύει συγκεκριμένους τομείς αιχμής για την ελληνική οικονομία, συγκεκριμένες δράσεις με διάφανες και αξιοκρατικές διαδικασίας αλλά και κριτήρια επιλεξιμότητας που υπακούουν σε μια συγκεκριμένη στρατηγική.
Σε ότι αφορά στις περιφέρειες κατανέμονται πόροι του ΕΣΠΑ στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα που διαχειρίζονται κατά τόπους και δίνουν τη δυνατότητα να αξιοποιούνται με βάση τις τοπικές ανάγκες και προτεραιότητες.
ΕΡ: Στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης του δημοσίου αλλά και της μείωσης της γραφειοκρατίας, ποιες δράσεις σχεδιάζει το υπουργείο;
ΑΠ: Ήδη έχουν γίνει αρκετά βήματα και πρέπει να υπενθυμίσουμε κατί που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό, ότι ήδη έχει υλοποιηθεί η δυνατότητα ίδρυσης μονοπρόσωπων ΙΚΕ μέσω ψηφιακής πλατφόρμας. Πρόκειται για ίδρυση εταιρίας που γίνεται εξ αποστάσεως, διαρκεί λιγότερο από 10 λεπτά και έχει βραβευτεί ως εξαιρετική καλή πρακτική πανευρωπαϊκά. Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι μετά από δεκαετίες εξαγγελιών, η κυβέρνηση αυτή έκανε κάτι που έμοιαζε υπέρβαση για τις προηγούμενες αλλά για εμάς είναι σχεδόν αυτονόητη. Για το λόγο αυτό σταδιακά οι ψηφιακές αυτές δυνατότητες θα επεκταθούν και σε άλλες μορφές εταιριών.
Το δικό μας χαρτοφυλάκιο έχει μια σημαντική παρέμβαση στο δημόσιο τομέα μέσω των πόρων του ΕΚΤ και του ΕΤΠΑ που χρηματοδοτούν ένα φιλόδοξο και πολυτομεακό πρόγραμμα, τη «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα», συνολικού προϋπολογισμού 486,9 εκατ. ευρώ σε τρεις άξονες που αφορούν το Υπουργείο μας, τα Υπουργεία Οικονομικών, Δικαιοσύνης, Κοινωνικής Πρόνοιας καθώς και τους ΟΤΑ της χώρας. Έργα-«σημαίες» του προγράμματος είναι η Εθνική Πύλη Κωδικοποίησης της Νομοθεσίας, η «Ηλεκτρονική διακυβέρνηση τώρα», το Ενιαίο Σύστημα Εξυπηρέτησης Πολιτών, και άλλες δράσεις για τη μεταρρύθμιση των ΟΤΑ, της κεντρικής διοίκησης, της δικαιοσύνης, της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Το μεγάλο έργο του προγράμματος είναι η «ΣΥΖΕΥΞΙΣ 2» που θα διασυνδέσει 34.000 κτίρια φορέων του Δημοσίου.
ΕΡ: Μπορείτε να μας εξηγήσετε πως θα λειτουργεί το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις μικρο-πιστώσεις και πότε σχεδιάζεται να είναι λειτουργικό;
ΑΠ: Το νομοσχέδιο για τις μικροπιστώσεις που σύντομα θα βγει σε διαβούλευση, και μάλιστα, ευρεία, αποτελεί το αποτέλεσμα μιας δουλειάς που γίνεται εδώ και αρκετούς μήνες στο Υπουργείο και επιχειρεί να να επιλύσει, παράλληλα, μια σειρά από θεσμικά εμπόδια προκειμένου να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο απλό και λειτουργικό. Είναι μια διαδεδομένη ευρωπαϊκή πρακτική που θα εφαρμοστεί και θα δώσει διέξοδο σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας, που είναι αποκλεισμένες από την συστημική τραπεζική, κυρίως νέες και νεοφυείς επιχειρήσεις, επιχειρήσεις της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας
κλπ. Θα παράσχει μικροπιστώσεις μέχρι 25.000 ευρώ χωρίς εμπράγματες εγγυήσεις με ορίζοντα 5ετούς εξόφλησης.
Οι φορείς που θα εμπλακούν θα είναι νέα ιδρύματα ή υπάρχοντες οργανισμοί, συνεταιρισμοί ή μη κερδοσκοπικές εταιρίες που θα λειτουργούν ως παράλληλο τραπεζικό σύστημα. Παράλληλα, μπορεί να υπάρξουν μικτά σχήματα με συστημικές τράπεζες ή και αμιγώς τραπεζικά ιδρύματα. Η λειτουργία των φορεών και οι προϋποθέσεις θα διέπονται από τον έλεγχο της Τράπεζας της Ελλάδος που θα είναι η εποπτεύουσα αρχή.
Από το πρόγραμμα, που επιδιώκουμε να έχει ψηφιστεί και να τεθεί σε λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2019, δεν αποκλείεται κανένα είδος επιχείρησης ή δραστηριότητας. Όμως πρέπει να είμαστε σαφείς πως δεν πρόκειται για πιστώσεις που θα δίνονται χωρίς έλεγχο ή κάποιο επιχειρηματικό πλάνο. Είναι σημαντικό ότι ο φορέας που παράσχει κάθε μικροπίστωση αναλαμβάνει τη συμβουλευτική για την καθοδήγηση του ωφελούμενου στο επόμενο επιχειρηματικό του βήμα.
ΕΡ:
Πλησιάζει το τέλος του έτους τι δείχνει ο απολογισμός των χρηματοδοτικών εργαλείων που έχουν τεθεί σε λειτουργία; Ποιες είναι οι στοχεύσεις για τα χρόνια που έρχονται;
ΑΠ: Το ενδιαφέρον και η υπερκάλυψη των προϋπολογισμών των χρηματοδοτικών εργαλείων δείχνει ότι τα προγράμματα κάλυψαν τις ανάγκες των επιχειρήσεων, ειδικά των μικρομεσαίων και αυτό σημαίνει ότι είχαν υψηλό επίπεδο προετοιμασίας από τις αρμόδιες Γραμματείες μας. Υπενθυμίζω ότι το «Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Τουριστικών Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων» έκλεισε με προτάσεις που υπερκάλυψαν τον προϋπολογισμό του έργου κατά 3 φορές, κάτι στο οποίο ανταποκριθήκαμε, αυξάνοντας αντίστοιχα τους πόρους στα 400 εκατομμύρια ευρώ.
Εξάλλου, πρόσφατα έκλεισαν δύο προσκλήσεις μας για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό με υπερκάλυψη του αρχικού προυπολογισμού.
Για τα επόμενα χρόνια συνολικά το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης έχει ενεργοποιήσει αρκετές δεκάδες χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα για τη χρηματοδότηση και την ενίσχυση της ρευστότητας σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών, με έμφαση στους τομείς προτεραιότητας που έχουν τεθεί και αναδεικνύουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της ελληνικής οικονομίας, συνδέουν την πρωτογενή παραγωγή με τη μεταποίηση, και συμβάλουν στην εξωστρέφεια της οικονομίας.