«Η Ελλάδα μετεξελίσσεται όχι σε απλός κόμβος ενέργειας, αλλά σε εγγυητής της ενεργειακής ασφάλειας στην ΕΕ» δηλώνει στη συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πρώην υπουργός και υποψήφιος βουλευτής Ροδόπης Ευρυπίδης Στυλιανίδης.

Αναφερόμενος στο κοίτασμα “Γλαύκος” στην κυπριακή ΑΟΖ, ο κ. Στυλιανίδης σημειώνει ότι «πρόκειται για μια εξαιρετικής σημασίας εξέλιξη, που δικαιώνει την τολμηρή, συστηματική και συνεπή εθνική στρατηγική της Κυπριακής Δημοκρατίας» και υπογραμμίζει ότι «δημιουργείται, για πρώτη φορά, ένας ενιαίος θαλάσσιος χώρος που συνδέει το Ισραήλ, το Λίβανο και την Αίγυπτο με την Κύπρο, την Ελλάδα και την Κεντρική Ευρώπη». Επιπλέον δηλώνει ικανοποιημένος ως πολιτικός, που η ιδιαίτερη πατρίδα του, η Θράκη «καλείται να διαδραματίσει ένα σημαντικό γεωστρατηγικό ρόλο ως ενεργειακός κόμβος, συμβάλλοντας στον νέο ρόλο της Ελλάδας ως “εγγυητή ενεργειακής ασφάλειας στην ΕΕ”».

 

Σχολιάζοντας το πρόσφατο ταξίδι του Έλληνα πρωθυπουργού στην Τουρκία, ο Ευρυπίδης Στυλιανίδης τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Ανησυχώ ειλικρινά από τη μυστική διπλωματία της κυβέρνησης. Πιστεύω ότι στα εθνικά θέματα τουλάχιστον, πρέπει να υπάρχει συνεννόηση μεταξύ των αρχηγών των κομμάτων».

 

Για τις επικείμενες ευρωεκλογές ο κ. Στυλιανίδης σχολιάζει ότι «ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός, όπως ο εθνικισμός και ο εθνομηδενισμός, είναι όλα ισοδύναμα αρνητικά και εξίσου επικίνδυνα φαινόμενα, που απειλούν τόσο την Ελλάδα όσο και την Ευρώπη. Οφείλονται στη μεγάλη απόσταση που χωρίζει τη σημερινή τεχνοκρατική ευρωπαϊκή ηγεσία από τους λαούς της Ευρώπης και τα προβλήματά τους».

 

Τέλος, με την ιδιότητα του συνταγματολόγου, ο Ευρυπίδης Στυλιανίδης χαρακτηρίζει τη συνταγματική αναθεώρηση «άνευρη, άτολμη και ιδεοληπτική» και εξηγεί ότι «δεν άγγιξε καν το οικονομικό Σύνταγμα, που θα μπορούσε να καταστήσει τη Συνταγματική Αναθεώρηση εργαλείο οικονομικής ανασυγκρότησης της Ελλάδας».

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Ευριπίδη Στυλιανίδη στην Ευτυχία Αδηλίνη για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

 

Ερ. Κύριε Στυλιανίδη, μετά την ανακάλυψη του κοιτάσματος «Γλαύκος» στην κυπριακή ΑΟΖ, αλλάζουν τα γεωπολιτικά δεδομένα και οι ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο;

 

Απ. Πρόκειται για μια εξαιρετικής σημασίας εξέλιξη, που δικαιώνει την τολμηρή, συστηματική και συνεπή εθνική στρατηγική της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Με ένα μόνο από τα ερευνώμενα κοίτασμα που η αξία του ξεπερνά τα 35 δισ., διασφαλίζεται η ενεργειακή επάρκεια της Κύπρου για τα επόμενα 200 χρόνια κι αυτό ίσως είναι μόνο η αρχή της έρευνας. Η Κύπρος δυναμώνει τη διπλωματική της φαρέτρα και ενισχύει στρατηγικά τον γεωπολιτικό της ρόλο στην περιοχή καθώς και τις σχέσεις της με τις ΗΠΑ, τη Γαλλία, την Ιταλία, το Ισραήλ, το Λίβανο, την Αίγυπτο.

Η Μεγαλόνησος με τους σωστούς χειρισμούς και την συμπαράσταση της Ελλάδας, μπορεί να συμβάλλει στη θετική ανατροπή της ισορροπίας των δυνάμεων στην Αν. Μεσόγειο, αποκτώντας σταθερή υπεραξία, τόσο για την ΕΕ, όσο και για το ΝΑΤΟ.

Αυτή η μετάβαση απαιτεί ψυχραιμία, σωφροσύνη, σεβασμό στα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του Κυπριακού λαού σε μια ενωμένη και ελεύθερη Κύπρο και φυσικά ρεαλισμό που δεν πρέπει να μας αφήσει στιγμή να υποτιμήσουμε τον ρόλο, που επιδιώκει να διαδραματίσει η Τουρκία στην περιοχή, εμφανιζόμενη ως «περιφερειακή δύναμη».

 

Ερ. Η ανακάλυψη αυτή, αλλάζει τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας και της Κύπρου στην ευρύτερη περιοχή;

 

Απ. Αναμφισβήτητα δημιουργείται για πρώτη φορά ένας ενιαίος θαλάσσιος χώρος που συνδέει το Ισραήλ, το Λίβανο και την Αίγυπτο με την Κύπρο, την Ελλάδα και την Κεντρική Ευρώπη. Αυτό δεν διαμορφώνει απλά για πρώτη φορά στην ιστορία μόνο μια ευρωπαϊκή ενδοχώρα για το Ισραήλ και τις άλλες χώρες της Αν. Μεσογείου αλλά και ένα νέο δρόμο ενέργειας, σε περιβάλλον ασφάλειας που εγγυάται μεταξύ άλλων η παρουσία των ΗΠΑ και της Γαλλίας.

 

Ερ. Προ ημερών, ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ, με την ευκαιρία της παρουσίας του στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, δήλωσε ότι η Ελλάδα έχει αναδειχθεί σε ευρωπαϊκό κόμβο-κλειδί αναφορικά με τα θέματα της ενέργειας. Πώς το σχολιάζετε;

Απ. Ο Αμερικανός πρέσβης πιστεύω ότι ήταν απολύτως εύστοχος στην ανάλυση του. Η Ελλάδα μετεξελίσσεται όχι σε απλός κόμβος ενέργειας, αλλά σε «εγγυητής της ενεργειακής ασφάλειας στην ΕΕ» και θα σας εξηγήσω τι εννοώ. Οι βασικές αρχές ενεργειακής ενεργειακής ασφάλειας είναι τρεις: Α) η διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας, Β) η διαφοροποίηση των δρόμων ενέργειας και Γ) η διαφοροποίηση των μορφών ενέργειας. Η Ελλάδα μετά τις τελευταίες εξελίξεις, συμβάλλει αποφασιστικά και στις τρεις. Και είμαι ικανοποιημένος ως πολιτικός, διότι τον στρατηγικότερο ρόλο σ΄ αυτή την εξέλιξη, καλείται να διαδραματίσει η ιδιαίτερη πατρίδα μου, η Αν. Μακεδονία και Θράκη.

 

Ερ. Κύριε Στυλιανίδη, η παραπάνω εξέλιξη έχει άμεση σχέση με την επικείμενη ολοκλήρωση του ΤΑΡ στην Αλεξανδρούπολη ή και ευρύτερα θέματα, όπως η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού και η δημιουργία πλωτής εξέδρας;

Απ. Σαφώς. Η Θράκη καλείται να διαδραματίσει ένα σημαντικό γεωστρατηγικό ρόλο ως ενεργειακός κόμβος, συμβάλλοντας στον νέο ρόλο της Ελλάδας ως «εγγυητή ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ». Από το Νότιο Ευρωπαϊκό Διάδρομο που τη διασχίζει, διέρχεται ήδη ο υπό ολοκλήρωση αγωγός TAP, συνολικού μήκους 791χλμ., που θα μεταφέρει στην Κεντρική Ευρώπη ενέργεια από το Αζερμπαϊτζάν και την Κ. Ασία, διαφοροποιώντας τις πηγές και τους δρόμους της ενέργειας. Από την Κομοτηνή ξεκινά ο IGB προς Βουλγαρία, προκειμένου να μεταφέρει αέριο στην ευρωβαλκανική ενδοχώρα και την Κ. Ευρώπη. Επίσης η κατασκευή πλωτής εξέδρας LNG- TERMINAL στην Αλεξανδρούπολη και η μετεξέλιξη της σε ενεργειακό Λιμάνι-HUB, δημιουργεί ένα καινούριο θαλάσσιο δρόμο μεταφοράς υγροποιημένου αερίου LNG από την Αν.Μεσόγειο (Ισραήλ, Κύπρο, Αίγυπτο), συμπιεσμένου αερίου από τη Β.Αφρική (CNG) ή σχιστολιθικού αερίου από τις ΗΠΑ.

 

Παράλληλα η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης είναι και παραγωγός ενέργειας, λόγω των πετρελαίων της ENERGEAN στον Πρίνο της Θάσου, του τρίτου στην Ελλάδα Πάρκου Εναλλακτικής Ενέργειας (αιολικής και ηλιακής) στην Οροσειρά της Ροδόπης με 260MW που αυξάνονται συνεχώς, του εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ στην ΒΙΠΕ Κομοτηνής δυναμικής A600MW και φυσικά τα ανεκμετάλλευτα γεωθερμικά πεδία του Θρακικού κάμπου.

 

Όλα αυτά αναβαθμίζουν γεωστρατηγικά την ακριτική Ελλάδα, τη συνδέουν θαλάσσια με το άλλο άκρο του ελληνισμού την Κύπρο, ενισχύουν τις διεθνείς της συμμαχίες και τη θωρακίζουν, κατοχυρώνοντας όπως προείπα, όχι μόνο το ρόλο του ενεργειακού κόμβου που την καθιστά ιδανικό διεθνή επενδυτικό προορισμό, αλλά και «εγγυητή ενεργειακής ασφάλειας» στον ευρωπαϊκό χώρο.

 

Ερ. Με την ιδιότητα σας ως επί χρόνια βουλευτή Ροδόπης θα ήθελα να μου πείτε, έχουν επηρεαστεί θετικά τα ζητήματα που αφορούν στη Θράκη μετά και το πρόσφατο ταξίδι του Έλληνα πρωθυπουργού στην Τουρκία;

 

Απ. Ανησυχώ ειλικρινά από τη μυστική διπλωματία της κυβέρνησης. Πιστεύω ότι στα εθνικά θέματα, τουλάχιστον, πρέπει να υπάρχει συνεννόηση μεταξύ των αρχηγών των κομμάτων. Άλλωστε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την αρχή έδειξε αυτή τη διάθεση, αλλά δυστυχώς χωρίς ανταπόκριση. Αυτά που προκύπτουν από την επίσκεψη είναι ανησυχητικά… Ο Τούρκος Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν επεδίωξε να διμεροποιήσει ένα διεθνές ζήτημα, όπως αυτό του σεβασμού του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου και της επαναλειτουργίας της Σχολής της Χάλκης, που άλλωστε είναι διεθνής «απαίτηση-προϋπόθεση» για την ευρωπαϊκή ένταξη της γείτονος, εξισώνοντας το με ένα εσωτερικό θέμα της Ελλάδας, που είναι ο διορισμός μουφτήδων στη Θράκη. Τα αντανακλαστικά της ελληνικής πλευράς, δυστυχώς για ακόμη μια φορά αποδείχθηκαν αδύναμα. Η Τουρκία, στην οποία οι μουφτήδες διορίζονται -όπως άλλωστε σε όλα σχεδόν τα μουσουλμανικά κράτη-, θέλει να επιβάλλει εκλογή στη Θράκη, επιδιώκοντας την εδραίωση ενός «πολιτικοθρησκευτικού ηγέτη», προκειμένου να επιτύχει τη λογική της «συνδιοίκησης» στην περιοχή, μέσα από την πολιτική χειραγώγηση της μουσουλμανικής μειονότητας και τη μετεξέλιξη της σε «εθνική τουρκική μειονότητα» κατά παράβαση της Συνθήκης της Λοζάνης. Κοιτάξτε, κι εγώ πιστεύω στο διάλογο με την Τουρκία με στόχο την εδραίωση αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Όποτε το πετύχαμε ωφελήθηκαν και οι δύο πλευρές. Ένας τέτοιος όμως διάλογος, δεν μπορεί να είναι ετεροβαρής, δεν πρέπει να περιέχει αιφνιδιασμούς, ούτε φυσικά να διευρύνει αυθαίρετα και μονομερώς την ατζέντα των διμερών διαφορών.

 

Ερ. Καθώς βρισκόμαστε στην επόμενη μέρα της Συμφωνίας των Πρεσπών θα ήθελα να σας ρωτήσω, η ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ δεν θα συντελέσει στην εμπέδωση σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων;

Απ. Η Νέα Δημοκρατία δεν αρνήθηκε ποτέ τη σημασία και την αναγκαιότητα της ένταξης των γειτόνων μας στο ΝΑΤΟ. Υποστήριξε όμως με ξεκάθαρο τρόπο ότι οι Πρέσπες δεν κλείνουν, αλλά ανοίγουν ζητήματα για το μέλλον, με τις άστοχες αναφορές σε αναγνώριση γλώσσας και εθνότητας, όπως κατέδειξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έπρεπε να φτάσουμε σε μια συμφωνία. Εδώ όμως μιλάμε για μια κακή και ετεροβαρή Συμφωνία, που ευκαιριακά μπορεί κάποιους να τους βολεύει. Αφήνει όμως επικίνδυνες εκκρεμότητες για τη σταθερότητα και τη συνεργασία στο μέλλον, όπως πχ τις εμπορικές επωνυμίες των εξωστρεφών ελληνικών επιχειρήσεων της Μακεδονίας, τα ζητήματα υδροοικονομίας και προστασίας του περιβάλλοντος λόγω των κατιόντων ποταμών του μακεδονικού μας κάμπου, που είναι ο δεύτερος πιο παραγωγικός της χώρας, τα θέματα της ΑΟΖ του Β. Αιγαίου σε σχέση με τα μελλοντικά δικαιώματα περίκλειστης χώρας κλπ. Αυτά ή τα κλείνεις από την αρχή ή αφήνεις το διεθνές δίκαιο να τα ρυθμίσει, χωρίς ειδικές αναφορές τής διμερούς συμφωνίας που παραπέμπουν σε νέες διαπραγματεύσεις. Αυτή άλλωστε την έννοια έχει και η συμμετοχή σε μια κοινή συμμαχία χωρίς προβλήματα. Οι επιτυχημένες ιστορικά συμφωνίες στην περιοχή μας άντεξαν στο χρόνο, μόνο όταν δεν άφηναν κενά και ασάφειες, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από κακοπροαίρετους εταίρους του μέλλοντος.

 

Ερ. Να περάσουμε και στην εσωτερική επικαιρότητα. Πότε εκτιμάτε ότι θα γίνουν οι εθνικές εκλογές;

 

Απ.

Όποτε κρίνει ο Αλέξης Τσίπρας ότι τον συμφέρει προκειμένου να μειώσει την εκλογική υπεροχή της Νέας Δημοκρατίας, ακόμα κι αν χρειαστεί να συμπέσουν με τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Πάντως με ενοχλεί ότι κριτήριο της κυβέρνησης δεν είναι το συμφέρον του τόπου, αλλά το μικρό κομματικό της συμφέρον.

 

Ερ. Αναφορικά με τις επικείμενες ευρωεκλογές, εκτιμάτε ότι θα αποτυπωθούν έντονα τα φαινόμενα του λαϊκισμού και του εθνικισμού;

 

Απ. Για μένα ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός, όπως ο εθνικισμός και ο εθνομηδενισμός, είναι όλα ισοδύναμα αρνητικά και εξίσου επικίνδυνα φαινόμενα, που απειλούν τόσο την Ελλάδα όσο και την Ευρώπη. Οφείλονται στη μεγάλη απόσταση που χωρίζει την σημερινή τεχνοκρατική ευρωπαϊκή ηγεσία από τους λαούς της Ευρώπης και τα προβλήματα τους. Και επιτείνονται από τη κλονισμένη αξιοπιστία των εθνικών κυβερνήσεων, που στο όνομα της εξουσίας περιφρονούν τους πολίτες και τα δικαιώματα τους.

 

Στις ευρωεκλογές αυτές δεν θα δοκιμαστεί απλά το ευρωπαϊκό όραμα, αλλά και η ίδια η Δημοκρατία με τις κατακτήσεις και τα δικαιώματα που κατοχύρωσε ως δεδομένα, κατά την εξέλιξη της ιστορίας μετά το Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όλοι όσοι έχουμε ψήφο έχουμε και ευθύνη. Έχουμε δύναμη που δεν πρέπει να τη σπαταλήσουμε.

Ερ. Κύριε Στυλιανίδη, η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας κατά δύο μονάδες από τον οίκο Moody΄s και το γεγονός ότι οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2006, δεν είναι μια απόδειξη ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας;

 

Απ. Οι τιμές των πενταετών ομολόγων δεν είναι αντιπροσωπευτικές. Η περαιτέρω πορεία των δεκαετών ομολόγων θα μας δείξει καθαρότερα το τοπίο και εύχομαι και ελπίζω για την Ελλάδα να πάνε καλά. Πάντως αυτή η κυβέρνηση ήταν μέχρι τώρα τυχερή, διότι δεν έζησε ενδιάμεση αξιολόγηση, ούτε από την σκληρότητα των αγορών, ούτε από την αυστηρότητα των πολιτών. Ο ΣΥΡΙΖΑ τώρα θα αξιολογηθεί για πρώτη φορά με όρους πραγματικής οικονομίας και εφαρμοσμένης πολιτικής. Θα πληρώσει σίγουρα τις παλινωδίες και καθυστερήσεις του παρελθόντος του στην οικονομία και θα εισπράξει με βεβαιότητα την διπροσωπία και το λαϊκισμό του στην πολιτική. Αυτό όμως που έχει σημασία για τους Έλληνες είναι την επόμενη μέρα να υπάρχει μια σταθερή και υπεύθυνη κυβέρνηση, που θα κεφαλαιοποιήσει υπέρ τους και υπέρ τις πατρίδας τις θυσίες που έκαναν.

 

Ερ. Τέλος θα ήθελα ως συνταγματολόγος το σχόλιό σας για την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση.

 

Απ. Άνευρη, άτολμη και ιδεοληπτική. Δεν άγγιξε καν το οικονομικό Σύνταγμα, που θα μπορούσε να καταστήσει τη συνταγματική αναθεώρηση εργαλείο οικονομικής ανασυγκρότησης της Ελλάδας. Το σπάσιμο του κρατικού μονοπωλίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση με την αλλαγή του άρθρου 16, θα μπορούσε να καταστήσει την πατρίδα μας διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο, επαναπατρίζοντας χιλιάδες Έλληνες επιστήμονες και δημιουργώντας μια νέα πηγή για το ΑΕΠ της χώρας, όπως συμβαίνει στην Κύπρο. Η πρόβλεψη για σταθερό φορολογικό σύστημα με δυνατότητα ad hoc φορολόγησης για μεγάλες επενδύσεις, η ταχεία εκδίκαση ή ο εξωδικάστικός συμβιβασμός σε δεκάδες χιλιάδες εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις, θα μπορούσε να φέρει ανώδυνα, φρέσκα έσοδα στο κράτος, απελευθερώνοντας και τη δημιουργική αγορά από χρόνιες δουλείες. Τα προαδειοδοτημένα έργα (projects) θα έσπαγαν το καύκαλο της γραφειοκρατείας, αποσπώντας το ενδιαφέρον της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας, που αυτό ακριβώς την απομακρύνει από την Ελλάδα.

 

Θα μπορούσα να σας παρουσιάσω πολλές προτάσεις που εδώ και χρόνια δουλεύουμε για να αλλάξει πραγματικά η χώρα. Δυστυχώς χάνουμε ακόμη μία ευκαιρία να χτίσουμε μια εντελώς καινούργια προοπτική για την Ελλάδα του αύριο, εμπεδώνοντας μια διαφορετική, πραγματικά σύγχρονη νοοτροπία και αντίληψη. Προσδοκώ στο κοντινό μέλλον έξυπνες πολιτικές της παράταξης μου, όταν θα είναι σε λίγο στην κυβέρνηση, να μας επιτρέψουν να καλύψουμε τα κενά που αφήνει πίσω της αυτή η άνευρη αναθεώρηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025