Η φοίτηση στα εσπερινά λύκεια θα διαρκεί πλέον μόνο τρία έτη (αντί για τέσσερα που ίσχυε μέχρι σήμερα). Αυτό προβλέπει το άρθρο 106 του σχεδίου Νόμου που συζητείται σήμερα στη Βουλή. Το θέμα αντιμετωπίζεται με απόλυτη «ψυχραιμία» από όλους τους συντελεστές της εκπαίδευσης, Ομοσπονδίες, εκπαιδευτικούς, μαθητές, Φορείς.
Δημήτρης Αμπόνης
Εκπαιδευτικός, συνδικαλιστής της ΤΕΕ
Στην Αιτιολογική Έκθεση αναφέρεται σχετικά:
Α. «…κατοχυρώνεται το δικαίωμα των ενηλίκων και ανηλίκων εργαζόμενων μαθητών να φοιτούν σε εσπερινό λύκειο». ΣΧΟΛΙΟ: Δεν αναφέρεται από τι «κινδύνευε» μέχρι σήμερα το δικαίωμα αυτό των μαθητών και με ποιόν τρόπο «αναιρείται» αυτός ο …κίνδυνος.
Β. …«Επιπλέον, σοβαροί οικονομικοί και εκπαιδευτικοί λόγοι επιτάσσουν την εξίσωση της διάρκειας της φοίτησης στα εσπερινά λύκεια με τη διάρκεια φοίτησης στα ημερήσια». ΣΧΟΛΙΟ: Οι «εκπαιδευτικοί» λόγοι που «επιτάσσουν» μάλιστα την εξίσωση της διάρκειας φοίτησης δεν θα ήταν σκόπιμο να αναφερθούν, έστω επιγραμματικά, για να φωτιστούμε και ημείς οι αδαείς, αλλά και οι πτωχοί βουλευταί που καλούνται να σχηματίσουν άποψη και κατόπιν να ψηφίσουν ; Είναι τόσο προφανείς ώστε θα έπρεπε να τους γνωρίζουμε ; Γιατί ένα τέτοιο θέμα δεν τέθηκε ποτέ σε διαβούλευση ώστε να παρουσιαστούν τα επιχειρήματα αλλά και οι απόψεις των εκπαιδευτικών ;
Γ. …«Η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών αυτών, όντας ενήλικοι, λειτουργούν κάτω από την πίεση ελάχιστου διαθέσιμου χρόνου, εξαιτίας επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων». ΣΧΟΛΙΟ: Και με ποιόν τρόπο θα θεραπεύσει το Σχέδιο Νόμου αυτό το πρόβλημα ; Αυξάνοντας τις διδακτικές ώρες από πέντε σε έξι ή επτά ημερησίως ; Σύμφωνα με ποια παιδαγωγική ή επιστημονική μελέτη μπορεί ένας άνθρωπος να παρακολουθήσει έξι ή επτά ώρες διδασκαλίας μετά από ένα εξαντλητικό οκτάωρο δουλειάς ;
Δ. …«Η μελέτη των στατιστικών δεδομένων αποκαλύπτει ότι υπάρχει διαρροή μαθητών των εσπερινών σχολείων από τη μία τάξη στην άλλη. Η παρατηρούμενη εγκατάλειψη του σχολείου σε σημαντικό βαθμό οφείλεται στο γεγονός ότι η φοίτηση είναι τετραετής..». ΣΧΟΛΙΟ: Εδώ το Υπουργείο συλλαμβάνεται να «κλέπτει οπώρας». Μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος MySchool έχει πλήρη εικόνα των σχολείων σε πραγματικό χρόνο. Η διαρροή των μαθητών ΔΕΝ γίνεται από την μία τάξη στην άλλη, αλλά ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ της ΣΧΟΛΙΚΗΣ χρονιάς και κυρίως μετά τον Γενάρη – Φλεβάρη. Όταν γράφονται οι μαθητές γνωρίζουν ότι η φοίτηση είναι τετραετής. Αυτό που δεν γνωρίζουν είναι πόσες ώρες αντέχουν να βρίσκονται σε εγρήγορση κάθε μέρα. Ξεκινούν το Σεπτέμβρη με την ελπίδα ότι θα μπορέσουν να διαχειριστούν το χρόνο και τον κόπο τους και στα μισά του δρόμου καταρρέουν κάτω από το βάρος των υποχρεώσεων και την εξάντληση των σωματικών τους αντοχών.
Επομένως, η μείωση των ετών φοίτησης (με παράλληλη αύξηση των ωρών διδασκαλίας) νομοτελειακά θα ΕΠΙΤΕΙΝΕΙ αυτό το φαινόμενο: Πολλοί περισσότεροι θα ξεκινήσουν τη φοίτηση (δελεαζόμενοι από τη σύντμηση των ετών) και ακόμη περισσότεροι θα την εγκαταλείψουν, αφού η φοίτηση θα είναι πρακτικά ανέφικτη για εργαζόμενους ενήλικες λόγω της επιπλέον αύξησης των ωρών κατά ημέρα !
Ε. …«Παράλληλα, είναι εφικτό στην εκπαίδευση ενηλίκων να συμπυκνωθεί η διδασκαλία σε χρόνο, καθώς είναι δυνατόν να αξιοποιούνται οι γνώσεις που μέσα από τις εμπειρίες τους έχουν αποκτήσει οι μαθητές. Με την προτεινόμενη ρύθμιση το εσπερινό καθίσταται λύκειο τριετές ενώ το πρόγραμμα σπουδών αντιστοιχίζεται με αυτό του ημερήσιου λυκείου». ΣΧΟΛΙΟ: Εδώ μιλάει καθαρά για μείωση του διδακτέου αντικειμένου. Ο όρος «αντιστοίχιση» συνοδεύεται από …«πετάρισμα του ματιού» και πονηρό μειδίαμα. Δεν θα είναι ίδιο το πρόγραμμα, αλλά … αντίστοιχο. Η μπομπότα θα αντιστοιχηθεί «δια νόμου» με το παντεσπάνι. Εδώ παραγνωρίζονται ότι:
α) Οι μαθητές των εσπερινών, όχι μόνο δεν έχουν μικρότερες μαθησιακές ανάγκες, αλλά παρουσιάζουν σοβαρά μαθησιακά κενά, είτε επειδή έχουν αφήσει τα θρανία για χρόνια, είτε επειδή ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες και σε χαμηλότερα κοινωνικά και οικονομικά στρώματα.
β) Αν το γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων «Γενικής Παιδείας» περιοριστεί δραματικά, το χορηγούμενο Απολυτήριο του εσπερινού ΓΕΛ θα είναι πλέον «ισότιμο» με του Ημερήσιου ; Και, ακόμη κι αν είναι «νομικά», θα είναι «πραγματικά» ; Ή θα αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο να απαξιωθεί το Απολυτήριο των εσπερινών στην πράξη από την κοινωνία ;
γ) Το Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο περιέχει επαρκή διδασκαλία μαθημάτων «Γενικής Παιδείας» ώστε να χορηγεί «Απολυτήριο ισότιμο του ΓΕΛ» και επαρκή διδασκαλία μαθημάτων «Ειδικότητας» ώστε να χορηγεί «Πτυχίο», κατάλληλο για άσκηση επαγγέλματος ; Από ποια κατηγορία μαθημάτων θα γίνουν οι περικοπές ; Αν ελαττωθούν τα μαθήματα Ειδικότητας, πώς θα χορηγείται Πτυχίο ; Αν ελαττωθούν και άλλο τα μαθήματα Γενικής Παιδείας (ήδη μειωμένα σε σχέση με τα ΓΕΛ), σε ποιο πραγματικό περιεχόμενο θα …«αντιστοιχίζεται» το Απολυτήριο εσπερινού ΕΠΑΛ ;
****
Πέρα από τα παραπάνω, αν εφαρμοστεί αυτός ο Νόμος θα δημιουργηθεί το φαινόμενο να «αδειάσουν» όλα τα ημερήσια Λύκεια από μαθητές οι οποίοι θα εγγράφονται μαζικά στα εσπερινά προκειμένου να λάβουν τους ίδιους τίτλους, στα ίδια έτη σπουδών, αλλά με λιγότερη «προσπάθεια». Πώς θα αποφύγει το Υπουργείο αυτό το ενδεχόμενο ;
Θα δημιουργηθεί επίσης ισχυρή εντατική κατάσταση μέσα στα εσπερινά σχολεία, σε καθημερινή βάση, πίεση από τους μαθητές για «ανοχή» σε απουσίες, ειδικά τις πρώτες και τις τελευταίες ώρες. Ήδη σήμερα, ακόμη και σε περίοδο εξετάσεων, πολλοί εργοδότες δεν επιτρέπουν στους εργαζόμενους σε αυτούς μαθητές μας να προσέλθουν εγκαίρως ούτε για την εξέταση. Επίσης, όσοι διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές ήδη τώρα ζητούν άδεια να φύγουν λίγο νωρίτερα για να προλάβουν το τελευταίο δρομολόγιο. Είναι προφανές το τι θα συμβεί μόλις αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας, είτε πριν είτε μετά το υφιστάμενο ωράριο. Τη στιγμή μάλιστα που μειώθηκαν τα όρια απουσιών για το χαρακτηρισμό της φοίτησης ως επαρκούς.
****
Είναι προφανές ότι η μείωση των ετών φοίτησης δεν έγινε με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών των εσπερινών σχολείων. Επίσης δεν υπάρχει καμία επιστημονική ή παιδαγωγική τεκμηρίωση για το εγχείρημα.
Ο τρόπος που εισάγεται και η χρονική συγκυρία, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για να κρυφτεί η πικρή αλήθεια: Περιλαμβάνεται και αυτό στην προαπαιτούμενη δέσμη μέτρων προκειμένου να εγκριθεί «η τελευταία δόση» από τους «θεσμούς». Η αναφορά της Αιτιολογικής Έκθεσης …«Επιπλέον, σοβαροί οικονομικοί ….λόγοι επιτάσσουν την εξίσωση της διάρκειας της φοίτησης» είναι τραγικά αληθινή, όχι βέβαια αναφορικά με τους μαθητές ή την εκπαιδευτική διαδικασία…
Το τραγικό της υποθέσεως δεν είναι ότι μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα έχουν «τιναχθεί στον αέρα» το 25% των οργανικών θέσεων των εσπερινών και το 34% των οργανικών Τεχνικών Ειδικοτήτων, ούτε η εξόφθαλμα υποκριτική αιτιολόγηση ότι αυτό γίνεται δήθεν για το καλό των μαθητών και μάλιστα ότι είναι παιδαγωγικά και επιστημονικά …τεκμηριωμένο, ούτε καν ότι θεσμοθετείται κυριολεκτικά «στο γόνατο» μια εκπαιδευτική «ανωμαλία» που πιθανότατα θα αποβεί κοινωνικά μοιραία για την πληθυσμιακή ομάδα την οποία υποτίθεται ότι σκοπεύει να προστατεύσει.
Το τραγικό είναι ότι όλα αυτά πραγματοποιούνται «μέρα μεσημέρι», υπό την ΕΚΚΩΦΑΝΤΙΚΗ ΣΙΩΠΗ όλων ημών, εκπαιδευτικών, συνδικαλιστικών φορέων, μαθητών, ενώ κάποιοι φαίνεται και να επιχαίρουν, όχι όμως δημόσια, όχι υποστηρίζοντας το Νόμο. Αν τα επιχειρήματα που εκτέθηκαν παραπάνω συνιστούν οικτρά πλάνη, ας υποστηρίξει κάποιος το αντίθετο, ας υπερασπιστεί επιτέλους τη ρύθμιση. Αυτό που είναι εξοργιστικό είναι η απόλυτη απονεύρωση όλων μας, σαν να μην συμβαίνει τίποτε !
Η «εξ-ημέρωση» των εσπερινών ανέδειξε την πλήρη …«εξημέρωση» όλων ημών, των (αν-ενεργών πλέον) πολιτών, εκπαιδευτικών και των Φορέων μας.