Υπενθυμίζουμε ότι μέσω του, αγρότες και επιχειρήσεις, για την εγκατάσταση “πράσινων” συστημάτων σε συνδυασμό με μπαταρίες.

Σύμφωνα με το news247, οριστικοποιούνται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και οι τελευταίες λεπτομέρειες για το . Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός απροόπτου την επόμενη εβδομάδα πρόκειται να γίνει η προδημοσίευση του Οδηγού, ώστε να μπορέσουν να προετοιμαστούν οι ενδιαφερόμενοι για την υποβολή αίτησης υπαγωγής.

Την ίδια στιγμή, είναι σχεδόν έτοιμη η πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ για την κατάθεση αιτήματος σύνδεσης για συστήματα net-metering, με τη διαδικασία να έχει πλέον απλοποιηθεί σημαντικά.

Πάντως, η «πρεμιέρα» του «Φωτοβολταϊκά στις στέγες» περνά και από την ψήφιση του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ που βρίσκεται σε διαβούλευση και το οποίο αφορά την ενσωμάτωση κοινοτικής Οδηγίας για τις ΑΠΕ. Κι αυτό γιατί στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται διάταξη που θα θεσμοθετήσει την υλοποίηση ανάλογων προγραμμάτων επιδότησης συστημάτων ενεργειακού συμψηφισμού.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται στη σχετική ρύθμιση, θα πρέπει μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου να υπάρξει εφαρμοστική Υπουργική Απόφαση η οποία θα καθορίζει τις παραμέτρους υλοποίησής του «Φωτοβολταϊκά στις στέγες» – όπως τη χρονική διάρκεια του, αλλά και τα μέγιστα όρια ισχύος φωτοβολταϊκών και μπαταριών, για κάθε κατηγορία δικαιούχων. Επίσης, για την «πρεμιέρα» θα πρέπει να είναι πλήρως έτοιμη και η δεύτερη πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ, αυτή για την κατάθεση των αιτήσεων ένταξης στη δράση.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, επανέλαβε ότι η υποβολή αιτήσεων ένταξης θα ξεκινήσει μέχρι τα μέσα Μαρτίου, αν και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των παραπάνω βημάτων είναι «σφιχτό».

Μέσω του προγράμματος θα επιδοτηθούν περίπου 300.000 νοικοκυριά, αγρότες και επιχειρήσεις, για την εγκατάσταση ανάλογων συστημάτων. Πρακτικά θα επιδοτηθούν περίπου 120.000 οικιακά συστήματα, 90.000 αγροτικά και 90.000 επιχειρήσεων.

Βασική αιτία για την αύξηση του αριθμού των ωφελούμενων στους 300.000, έναντι των 250.000 που αναφέρονταν όταν είχε αναγγελθεί το πρόγραμμα, είναι ο περιορισμός της μέγιστης ισχύος των οικιακών συστημάτων που θα επιδοτηθούν. Έτσι, αντί για φωτοβολταϊκά έως 10 κιλοβάτ που προβλεπόταν σε πρώτη φάση, σύμφωνα με πληροφορίες μία κατοικία θα μπορεί να ενισχυθεί για την εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού μέγιστης ισχύος μέχρι 7 κιλοβάτ, αν διαθέτει τριφασική παροχή.

Στην περίπτωση μονοφασικής παροχής, το πλαφόν για το επιδοτούμενο φωτοβολταϊκό θα είναι τα 5 κιλοβάτ.

Στην περίπτωση των κατοικιών θα επιδοτούνται μόνο φωτοβολταϊκά που συνοδεύονται από μπαταρία. Το «κατώφλι» χωρητικότητας της μονάδας αποθήκευσης θα «ακολουθεί» την ισχύ του φωτοβολταϊκού. Επομένως, αν κάποιο νοικοκυριό με τριφασική παροχή επιλέξει να εγκαταστήσει ένα φωτοβολταϊκό 7 κιλοβάτ, αυτό θα πρέπει να συνδυάζεται με μία μπαταρία μίνιμουμ χωρητικότητας 7 κιλοβατώρων.

Με την ίδια λογική, αν διαθέτει μονοφασική παροχή και επιλέξει φωτοβολταϊκό 5 κιλοβάτ, τότε θα μπορεί να επιδοτηθεί για μπαταρία τουλάχιστον 5 κιλοβατώρων. Όπως είναι φυσικό, ανάλογος συγχρονισμός θα ισχύσει και στην περίπτωση που, λόγω της κατανάλωσής του, εγκαταστήσει φωτοβολταϊκό μικρότερης ισχύος – π.χ. 3 κιλοβάτ. Σε αυτό το παράδειγμα, η μπαταρία θα πρέπει να έχει κατ’ ελάχιστο χωρητικότητα 3 κιλοβατώρες.

Οι ενισχύσεις θα ξεκινούν από 40% και θα φτάνουν έως 60%, με το ακριβές ποσοστό για κάθε νοικοκυριό να καθορίζεται με βάση εισοδηματικά κριτήρια. Στην πράξη, με την επιδότηση θα καλύπτεται το 100% του κόστους της μπαταρίας και ένα μικρό ποσοστό του φωτοβολταϊκού.

Τα οικιακά συστήματα (όπως και των υπόλοιπων κατηγοριών δικαιούχων) θα λειτουργούν με καθεστώς net-metering. Η ύπαρξη της μπαταρίας (τουλάχιστον στα μη ευάλωτα νοικοκυριά) θα επιτρέπει την αύξηση του ταυτοχρονισμού, που σε ένα τυπικό νοικοκυριό μπορεί να φτάσει στο 60%, από 30% που είναι με ένα «απλό» φωτοβολταϊκό. Έτσι, χάρις στη μονάδα αποθήκευσης, ένα νοικοκυριό θα έχει ακόμη μεγαλύτερο οικονομικό όφελος, αφού για την ταυτοχρονισμένη παραγωγή-κατανάλωση θα έχει μικρότερη επιβάρυνση και από τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις.

Για να «τρέξει» το πρόγραμμα, έχουν ήδη διασφαλισθεί 150 εκατ. ευρώ, ενώ στην πορεία θα προστεθούν επιπλέον κονδύλια. Στη δράση θα προβλέπεται επίσης ένας μικρός διακριτός προϋπολογισμός ειδικά για ευάλωτα νοικοκυριά.

Σε αυτή την περίπτωση, το επικρατέστερο σενάριο (το οποίο πάντως δεν έχει οριστικοποιηθεί έως αυτή τη στιγμή) είναι να επιδοτηθούν «απλά» φωτοβολταϊκά. Αν όντως κλειδώσει αυτή η επιλογή, οι ενισχύσεις των «απλών» φωτοβολταϊκών, για τους δικαιούχους ΚΟΤ, θα είναι 60%.

Εκτός από τα οικιακά συστήματα, το ΥΠΕΝ θα «τρέξει» και την επιδότηση των αγροτικών συστημάτων net-metering. Το μέγιστο όριο ισχύος σε αυτή την περίπτωση θα είναι τα 10 κιλοβάτ, με επιδότηση έως 40%, ενώ τα φωτοβολταϊκά δεν θα συνοδεύονται από μπαταρίες. Ο λόγος είναι πως προβλέπονται για εποχιακή χρήση (πομόνες), επομένως δεν θα είχε κάποια αποτελεσματικότητα η αποθήκευση ενέργειας.

Από την άλλη πλευρά, το υποπρόγραμμα για τις επιχειρήσεις φαίνεται πως θα «τρέξει» από το υπουργείο Ανάπτυξης. Σε αυτή την κατηγορία, η φόρμουλα που φαίνεται να προκρίνεται (χωρίς και σε αυτή την περίπτωση να έχει οριστικοποιηθεί) είναι να επιδοτηθούν φωτοβολταϊκά ισχύος έως 10 kW (χωρίς μπαταρίες) για μικρές εταιρείες, τα οποία θα λειτουργούν με καθεστώς net-metering. Επίσης θα υπάρξει ενίσχυση και για φωτοβολταϊκά μεγαλύτερης ισχύος με μπαταρίες, για μεσαίες-μεγάλες επιχειρήσεις. Τα συστήματα που συνδυάζονται με μπαταρίες θα είναι zero-injection, δηλαδή δεν θα εγχέουν ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025