Το «κλειδί» του πραγματικού εισοδήματος, η «προστασία» της μεσαίας τάξης και οι εξαιρέσεις συνταξιούχων και κατοίκων μικρών χωριών και νησιών. Ερχονται και κίνητρα για αύξηση της χρήσης πλαστικού χρήματος από τους φορολογούμενους.

Η πρώτη «νάρκη» έξτρα φόρου πίσω από το μέτρο υποχρεωτικών δαπανών ίσων με το 30% του εισοδήματος με πλαστικό χρήμα εξουδετερώθηκε. Μετά τη σύσκεψη του οικονομικού επιτελείου υπό τον Πρωθυπουργό χθες στο Μέγαρο Μαξίμου έγινε γνωστό ότι το 30% των δαπανών με πλαστικό χρήμα θα συναρτάται με τα πραγματικό και όχι το τεκμαρτό εισόδημα.

Οι διορθωτικές κινήσεις στο μέτρο το οποίο προβλέπεται από τον προϋπολογισμό ότι θα φέρει έξτρα έσοδα πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ, δεν σταματούν εδώ και θα αποκαλυφθούν στην πλήρη τους έκταση με τις διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου που αναμένεται -εκτός απροόπτου- να αναρτηθεί σήμερα για δημόσια διαβούλευση. Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν χθες πως «προωθούνται ειδικές ρυθμίσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων που έχουν αντικειμενική αδυναμία να συγκεντρώνουν το απαιτούμενο ποσοστό».

Μια λέξη, στο συγκεκριμένο μέτωπο αρκεί να κάνει τη διαφορά. Εάν το «φορολογητέο» εισόδημα αντικατασταθεί από το «διαθέσιμο» η εικόνα αλλάζει άρδην. Αρμόδια πηγή μεταφέρει εναλλακτικές προσεγγίσεις. Εξηγεί, για παράδειγμα, πως εάν ένας φορολογούμενος δαπανά μεγάλο μέρος του φορολογητέου εισοδήματός τους για την κάλυψη δανειακών υποχρεώσεων ή καταβάλλει επίσης μεγάλο μέρος του εισοδήματός του για την κάλυψη των φορολογικών υποχρεώσεων, αυτό θα ληφθεί υπόψη.

Μια άλλη πτυχή συναρτάται με το ύψος του πλαφόν των απαιτούμενων το οποίο αρχικά είχε οριστεί ενιαίο στο ύψος των 20.000 ευρώ.

Με την καθιέρωση πλαφόν 20.000 ευρώ (έναντι 34.000 ευρώ σήμερα), οι παγίδες έξτρα θα περιορίζονταν για φορολογούμενους με εισόδημα πάνω από 66.700 ευρώ. Ενδέχεται, όμως, να υπάρξει αδυναμία κάλυψης των απαιτούμενων αυξημένων δαπανών με πλαστικό χρήμα και σε χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια της μεσαίας τάξης ένα πεδίο στο οποίο επίσης θα πρέπει να αναμένονται διορθωτικές κινήσεις.

Όσον αφορά στο γενικό όριο του 30%, πληροφορίες αναφέρουν πως δεν πρόκειται να υπάρξει αλλαγή, ενώ συνταξιούχοι άνω των 70 ετών, κάτοικοι μικρών χωριών με πληθυσμό χαμηλότερο από 500 κατοίκους και μικρών νησιών με πληθυσμό κάτω των 3.000 κατοίκων οι οποίοι μέχρι σήμερα υποχρεούνται να συλλέγουν χάρτινες αποδείξεις θα απαλλαγούν από αυτό το βάσανο χωρίς κανένα πρακτικό αντίκρυσμα.

Παράλληλα με τις «ποινές», η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει και κίνητρα για την αύξηση της χρήσης πλαστικού χρήματος.

Στο τραπέζι των υπό εξέταση μέτρων το προηγούμενο διάστημα είχαν πέσει αρκετές ιδέες. Μεταξύ αυτών, το ΙΟΒΕ για παράδειγμα είχε προτείνει αλλαγή στη «φιλοσοφία» της μηνιαία φορολοταρίας όπου κάθε μήνα κληρώνονται 1.000 ευρώ για 1.000 ΑΦΜ με την κλήρωση μεγαλύτερων ποσών ανά τακτά χρονικά διαστήματα ή αυτοκινήτων. Παράλληλα είχε εισηγηθεί η «βαρύτητα» ορισμένων πληρωμών με πλαστικό χρήμα από κλάδους στους οποίους υπάρχει πιστοποιημένη ροπή προς φοροδιαφυγή να είναι αυξημένη και η λήψη τέτοιου είδους αποδείξεων να οδηγεί σε μείωση φόρου.

Η τελευταία αυτή πρόταση ενσωματώνεται εν μέρει στη διάταξη του φορολογικού που θα ορίζει έκπτωση φόρου 40% για τα παραστατικά τα οποία εκδίδονται μετά από ηλεκτρονικές πληρωμές για τις εργασίες αισθητικής, ενεργειακής και λειτουργικής αναβάθμισης ακινήτων (από υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, ελαιοχρωματιστές κ.λπ.).

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025