Η βιώσιμη κινητικότητα και η αστική ανάπτυξη είναι τα ζητούμενα που προάγει η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας η οποία και καθιερώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2002. Το περιβάλλον όλα αυτά τα χρόνια έχει επιβαρυνθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και πλέον οι εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης γίνονται όλο και πιο αναγκαίες. Σχετικό νομοσχέδιο φέρνει και το υπουργείου Μεταφορών.
Ένας από τους δήμους της Αττικής που έχει ευαισθητοποιηθεί ιδιαίτερα στον τομέα αυτό, είναι ο δήμος Πετρούπολης και συμμετέχει ενεργά σε μια σειρά από δράσεις, δίνοντας έμφαση στη χρήση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, ενθαρρύνοντας τους δημότες να επιλέγουν βιώσιμους τρόπους. Μάλιστα, για να τονίσει τη σημασία της προσβασιμότητας σε μεταφορές μηδενικών εκπομπών και ρύπων, αλλά και τον θετικό αντίκτυπο στην υγεία, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας προχώρησε σε ένα πλήρες πρόγραμμα δράσεων, προσαρμοσμένο στα σημεία των καιρών, ώστε να τηρηθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας και κυρίως να αποφευχθεί ο κίνδυνος συνωστισμού και άρα διασποράς του κορονοϊού. Οι δράσεις μεταξύ άλλων περιλάμβαναν πεζοπορία, αναρρίχηση βράχου, δωρεάν προβολή ταινίας σε θερινό κινηματογράφο, ενημέρωση σε σχολεία και φορείς, διαγωνισμό φωτογραφίας, ζωγραφική από το τμήμα ΑμεΑ της διεύθυνσης Πολιτισμού, αλλά και έκθεση ηλεκτροκίνητων οχημάτων με επίδειξη για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ποδήλατο κι έτσι οι πολίτες είχαν τη δυνατότητα γνωριμίας με την ηλεκτροκίνηση και τα οφέλη της.
«Κάθε μετακίνηση που μειώνει ρύπους συμβάλλει τόσο στην προστασία του περιβάλλοντος, όσο και στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Πετρούπολης Στέφανος Γαβριήλ Βλάχος. Και συνεχίζει: «Το είδαμε αυτό και κατά το διάστημα της καραντίνας, όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις παγκοσμίως, καθώς η μείωση της κίνησης οχημάτων και ιδιαίτερα των αυτοκινήτων, επέφερε αμέσως και τη μείωση της ρύπανσης.
Εμείς ως δήμος είμαστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι στο θέμα αυτό και μάλιστα ενταχθήκαμε και στο πρόγραμμα για να φτιάξουμε σταθμούς ηλεκτρικής φόρτισης. Βέβαια, ως χώρα έχουμε δρόμο μπροστά μας μέχρι να πειστεί ο μέσος Έλληνας να εγκαταλείψει το αυτοκίνητό του στις καθημερινές μετακινήσεις του, ωστόσο το σχετικό Νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και διευκολύνει την Τοπική Αυτοδιοίκηση να αναπτύξει τον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας».
Σχετικά με το πρόγραμμα που έχει ο δήμος, ο κ. Βλάχος τονίζει: «Εμείς πέρα από όλα τα άλλα, έχουμε και έναν κεντρικό εμπορικό δρόμο που είναι πολύ φορτωμένος από οχήματα. Υπάρχει ολόκληρο πλάνο λοιπόν ώστε να αναπτυχθεί ένα ευρύ δίκτυο ποδηλατοδρόμων και μετακίνησης χωρίς εκπομπές ρύπων και κάνουμε τις ανάλογες ενέργειες. Τα πράγματα έχουν ζορίσει πολύ περιβαλλοντολογικά και έχει μεγάλη σημασία να μην συνεχιστεί η κίνηση με μηχανές, ρύπους κ.λ.π.
Στη νέα μελέτη για την κεντρική λεωφόρο θέλουμε να ενθαρρύνουμε και να αναπτύξουμε την κίνηση με το ποδήλατο και την πεζοπορία, είμαστε σε συνεργασία με τον ποδηλατικό σύλλογο και παράλληλα εκπονούμε και ολόκληρη περιβαλλοντολογική εξόρμηση. Άλλωστε προστατεύοντας το περιβάλλον προστατεύουμε και την υγεία».
Για το κατά πόσο οι πολίτες μπορούν να ευαισθητοποιηθούν στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και γενικότερα της βιώσιμης κινητικότητας και να φτάσουν στο σημείο να επιλέγουν ενεργητικούς τρόπους μετακίνησης ή ακόμη και συνδυασμό αυτών (π.χ. ποδήλατο και μέσα μαζικής μεταφοράς), ο δήμαρχος της Πετρούπολης απαντά: «Μια μερίδα πολιτών είναι ήδη ευαισθητοποιημένη. Όμως χρειαζόμαστε δουλειά ακόμη και ιδιαίτερα προς την κατεύθυνση των νέων, που γενικότερα βρίσκονται σε μια παλινδρόμηση.
Σίγουρα ο μέσος Έλληνας δεν εγκαταλείπει εύκολα την κίνηση με το αυτοκίνητό του, έχει ένα στενό δέσιμο μαζί του, ενώ διαπιστώνεις και σε άλλους τομείς ότι χρειάζεται δουλειά γύρω από τη σχέση του με το περιβάλλον. Ωστόσο, η ελληνική κοινωνία πρέπει να ευαισθητοποιηθεί, πρέπει να αποκτήσει περιβαλλοντική αγωνία για το αύριο».