Τα νοικοκυριά έρχονται αντιμέτωπα με νέα επιβάρυνση στους προϋπολογισμούς τους από τις 15 Οκτωβρίου, πέραν των άλλων δαπανών που πρέπει να καλύψουν, όπως φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, έμμεσοι φόροι κ.λπ.

Το «Εθνος» υπολόγισε την τελική τιμή του καυσίμου σαν να επρόκειτο να ξεκινήσει η διάθεσή του στην αγορά από σήμερα, δηλαδή με τις τωρινές τιμές διύλισης και τον νέο ΕΦΚ και τον ΦΠΑ που έχουν ψηφιστεί από τα τέλη του περασμένου Μαΐου. Ετσι οι καταναλωτές θα το πληρώνουν με τιμή περίπου στα 0,92 ευρώ το λίτρο ή 920 ευρώ τα χίλια λίτρα.

Πέρυσι στις 15 Οκτωβρίου του 2015 το πετρέλαιο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, είχε ξεκινήσει να πωλείται με μέση τιμή τα 0,838 ευρώ το λίτρο. Η αύξηση είναι 8,2 λεπτά το λίτρο ή σχεδόν 10%.

Το κόστος είναι πολύ πιο τσουχτερό, αν αναλογιστεί κανείς ότι στις 30 Απριλίου του 2016, οπότε και σταμάτησε η διάθεση του «θέρμανσης» στην αγορά, η μέση τιμή ήταν στα 0,764 ευρώ το λίτρο. Η διαφορά που προκύπτει σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα είναι της τάξης του 20% ή 0,15 ευρώ το λίτρο.

Τα μέτρα

Η εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης οφείλεται στους νέους τσιμπημένους έμμεσους φόρους που θεσπίστηκαν στο τέλος της περασμένης άνοιξης, όταν έκλεισε η συμφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς για τα πρώτα μέτρα της ολοκλήρωσης της πρώτης αξιολόγησης του δημοσιονομικού προγράμματος της χώρας.

Πιο συγκεκριμένα, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης ανεβαίνει στα 0,28 ευρώ το λίτρο ή 280 ευρώ τα χίλια λίτρα από 0,23 ή 230 ευρώ ανά χίλια λίτρα που ίσχυε μέχρι και την περασμένη χειμερινή σεζόν.

Επιπλέον ο ανώτατος ΦΠΑ αναπροσαρμόστηκε στο 24% από 23%, ήτοι κατά μία ποσοστιαία μονάδα, με αποτέλεσμα την πρόσθετη επιβάρυνση στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.

Οι υπολογισμοί του «Εθνους» για την εκτίμηση της τιμής του βασίστηκαν στην τωρινή τιμή διυλιστηρίου για το συγκεκριμένο καύσιμο, που είναι γύρω στα 0,356 ευρώ ανά λίτρο, στον νέο ΕΦΚ 0,280 ευρώ ανά λίτρο, στο μεικτό περιθώριο κέρδους πρατηρίων και εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών που είναι γύρω στα 0,10 ευρώ το λίτρο.

Σε αυτά τα μεγέθη συνυπολογίζονται επίσης το ανταποδοτικό τέλος υπέρ της ΡΑΕ, που είναι 0,21 ευρώ ανά χίλια λίτρα, η εισφορά για τον ειδικό λογαριασμό των πετρελαιοειδών, η οποία προκύπτει με το 1,2% επί της τιμής του διυλιστηρίου και το ειδικό τέλος δικαιωμάτων εκτέλεσης τελωνειακών εργασιών (ΔΕΤΕ), το οποίο προκύπτει από το 0,5% του αθροίσματος της τιμής του διυλιστηρίου και του ΕΦΚ.

Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και ο ΦΠΑ 24%.

Στοιχεία

Αν λοιπόν υπολογίσει κανείς με μολύβι και χαρτί αναλυτικά τη διαμόρφωση της τελικής τιμής, προκύπτει πως το 50% που πληρώνουν τα νοικοκυριά για τη θέρμανσή τους πάει στα ταμεία του Δημοσίου. Και για να γίνει απολύτως αντιληπτό το άθροισμα του ΕΦΚ, του ΦΠΑ και των λοιπών τελών και επιβαρύνσεων είναι στα 0,465 ευρώ το λίτρο, όταν η τελική τιμή είναι στα 0,92 ευρώ το λίτρο.

Σε ό,τι αφορά την πορεία της ζήτησης, είναι πολύ πρόωρο να μιλήσει κανείς, αν και τα στοιχεία δείχνουν πως πολλές οικογένειες έσπευσαν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους τον περασμένο Απρίλιο, όταν έκλεινε η περίοδος διάθεσης του καυσίμου, προκειμένου να προλάβουν να γλιτώσουν τις νέες φετινές αυξημένες δαπάνες.