Δύο πολύ σημαντικά μέτρα για την ρευστότητα της πραγματικής οικονομίας και την «ανακούφιση» όλων όσων άφησαν χρέη η ανέστειλαν πληρωμές λόγω κορονοϊού ετοιμάζεται να υλοποιήσει το υπουργείο Οικονομικών. Μέσα στην εβδομάδα ξεκινάει ο σχεδιασμός για τα κίνητρα και τις διατάξεις του νέου γύρου της.
Το επόμενο διάστημα κατατίθεται στη Βουλή η ρύθμιση για τις υποχρεώσεις που έχουν συσσωρευτεί λόγω της κρίσης και οι οποίες θα αποπληρωθούν σε 12 άτοκες δόσεις το 2021 ή σε 24 δόσεις με χαμηλό επιτόκιο.
Φόροι και δόσεις ρυθμίσεων, που ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ, τέθηκαν σε «καραντίνα» μαζί με την οικονομική δραστηριότητα, από τον Μάρτιο ως και τον Μάιο (αναστολή καταβολής φορολογικών υποχρεώσεων). Οι οφειλές αυτές θα πρέπει να εξοφληθούν σταδιακά από τα τέλη Αυγούστου ως το τέλος Οκτωβρίου, ωστόσο το υπουργείο Οικονομικών με τη νέα ρύθμιση παρέχει τη δυνατότητα στους υπόχρεους να αποπληρώσουν τα χρέη τους από τον Ιανουάριο του 2021.
Ωστόσο, η μεγάλη ζημία των επιχειρήσεων και ο φόβος ένα μεγάλο τμήμα των τρεχουσών υποχρεώσεων να καταλήξουν στη μεγάλη δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών που ξεπερνούν τα 105 δισ. ευρώ δημιουργούν προβληματισμό στην κυβέρνηση για τον εάν θα έπρεπε να επεκτείνει τη ρύθμιση. Συγκεκριμένα υπάρχουν εισηγήσεις η νέα ρύθμιση να αφορά και χρέη που ενδεχομένως δημιουργηθούν μέχρι το τέλος του έτους. Πρόκειται για μία απόφαση που θα ληφθεί την τελευταία στιγμή προκειμένου οι επιχειρήσεις να μη σταματήσουν να πληρώνουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις περιμένοντας τη νέα ρύθμιση.
Ειδικότερα:
Ρύθμιση οφειλών COVID-19: Φόροι και δόσεις ρυθμίσεων, ανω των 2,5 δισ. ευρώ,που τέθηκαν σε «καραντίνα» μαζί με την οικονομική δραστηριότητα, θα πρέπει να εξοφληθούν σταδιακά από τα τέλη Αυγούστου ώς το τέλος Οκτωβρίου. Ωστόσο το υπουργείο Οικονομικών με τη νέα ρύθμιση παρέχει τη δυνατότητα στους υπόχρεους να αποπληρώσουν τα χρέη τους από τον Ιανουάριο του 2021.
Η ρύθμιση αφορά τα χρέη της περιόδου Μαρτίου – Μαΐου 2020, όμως υπάρχουν εισηγήσεις η νέα ρύθμιση να αφορά και χρέη που θα δημιουργηθούν μέχρι το τέλος του έτους. Σε κάθε περίπτωση η ρύθμιση θα αφορά επιχειρήσεις που έκλεισαν με απόφαση του κράτους, επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση του κορωνοϊού και υπάγονται στη λίστα με τους πληττόμενους ΚΑΔ, εργαζομένους που εντάχθηκαν σε καθεστώς αναστολής σύμβασης εργασίας ή είναι δικαιούχοι της ειδικής αποζημίωσης, ιδιοκτήτες ακινήτων που εισπράττουν μειωμένα κατά 40% ενοίκια επαγγελματικής στέγης, πρώτης κατοικίας ή φοιτητικής στέγης.
Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορέσουν να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση μέχρι το τέλος του έτους υποβάλλοντας σχετική αίτηση στην ειδική πλατφόρμα που αναμένεται να ανοίξει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Η ρύθμιση θα αφορά όλες τις οφειλές, τακτικές (ΦΠΑ, ΦΜΥ κ.ά.) και έκτακτες (φόρος κληρονομιάς), καθώς και τις δόσεις ρυθμίσεων των οποίων η πληρωμή έχει ανασταλεί. Οσον αφορά το ύψος του επιτοκίου για όσους επιλέξουν τη ρύθμιση των 24 δόσεων, θα κυμανθεί στα επίπεδα του 2,5%. Σήμερα, η πάγια ρύθμιση οφειλών προβλέπει επιτόκιο 4,5% για 12 δόσεις και 6% για 24 δόσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα ρύθμιση έχει συζητηθεί και συμφωνηθεί με τους θεσμούς.
Επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙΙ: Οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών θα ξεκινήσουν να εξειδικεύουν τις επιμέρους δράσεις τους προγράμματος ώστε να προσδιορίσουν τους δυνητικούς δικαιούχους και να εκδοθεί έγκαιρα η σχετική υπουργική απόφαση. Στην συνέχεια θα ακολουθήσουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις προκειμένου η πλατφόρμα «my business» της ΑΑΔΕ να προσαρμοστεί στους κεντρικούς άξονες του νέου προγράμματος.
Συγκεκριμένα ο νέος κύκλος της επιστρεπτέας προκαταβολής (με τα διευρυμένα κριτήρια σε σχέση με τους προηγούμενους κύκλους) θα προβλέπει τα εξής:
Θα χορηγηθούν χαμηλότοκα κρατικά δάνεια ύψους 1,2 δισ. ευρώΘα ληφθεί υπόψη και η πτώση του τζίρου των επιχειρήσεων τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο. Θα συμπεριληφθούν και ατομικές επιχειρήσεις χωρίς εργαζομένους και χωρίς ταμειακή μηχανή.
Θα υπάρχει ειδική πρόβλεψη για συγκεκριμένες περιοχές και επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, θα δίνεται βαρύτητα σε εστιατόρια στο κέντρο της Αθήνας (στην Πλάκα το Θησείο και το Μοναστηράκι) που μπορεί να πλήττονται περισσότερο από άλλα καταστήματα σε συνοικίες.
Θα αφορά και άλλες επιχειρήσεις, όπως φαρμακεία και σούπερ μάρκετ σε νησιά, που κατέγραψαν πτώση πωλήσεων, όταν σχεδόν όλες οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου τους κατέγραφαν άνοδο λόγω πανδημίας. Μεταξύ των ωφελημένων θα είναι οι επιχειρήσεις εμπορίας τροφίμων σε τουριστικές περιοχές (τα λεγόμενα τουριστικά παντοπωλεία) , τα τουριστικά μαγαζιά που πωλούν souvenir προϊόντα ένδυσης αξεσουάρ κ.α., κοσμηματοπώλες και καταστήματα ειδών λαϊκής τέχνης.