Για ακόμη μια φορά πραγματοποιείται φέτος ο διεθνής μαθητικός διαγωνισμός , στον οποίο με Υπουργική εγκύκλιο συμμετέχουν και μερικά σχολεία της Αχαΐας. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό, που στηρίζεται και προωθείται από τον ΟΟΣΑ, ενός οργανισμού που υπηρετεί με τις αρχές και τους στόχους του, πολιτικές άγριας λιτότητας και περικοπών στα κοινωνικά αγαθά (Παιδεία-Υγεία, κά), στο όνομα της ανταγωνιστικότητας.

Ιδιαίτερα στο χώρο της Εκπαίδευσης οι προτάσεις του οδηγούν στην συρρίκνωση των σχολείων, στην κατηγοριοποίησή τους, στην δημόσια υποχρηματοδότησή τους με την εισαγωγή «χορηγών», σε αποσπασματικότητα της γνώσης, σε ελαστικές σχέσεις εργασίας πολλών εκπαιδευτικών («εκπαιδευτικοί με τις βαλίτσες»), σε υπερβολική αύξηση του διδακτικού και εξωδιδακτικού έργου και σε μειώσεις των μισθών των εκπαιδευτικών της τάξης. Εργαλεία τους αποτελούν η αύξηση των μαθητών στα τμήματα, οι συγχωνεύσεις σχολείων, η μετακύλιση της ευθύνης για τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης σε τοπικό επίπεδο (δήμοι – περιφέρειες), η χρηματοδότηση συνολικά του δημόσιου σχολείου με βάση την ανταγωνιστική αύξηση των σχολικών εγγραφών και στο τέλος οι ελεύθερες εγγραφές με το σύστημα των κουπονιών. Ο διαγωνισμός PISA, μεταξύ άλλων, αξιοποιείται από τον ΟΟΣΑ προς την κατεύθυνση αυτή.

Στην πράξη καθιερώνονται “οίκοι αξιολόγησης” και στην εκπαίδευση. Ο ΟΟΣΑ και το PISA, ακραιφνείς εκφραστές του νεοφιλελευθερισμού “είναι εδώ”. Σε μια εποχή πρωτόγνωρης ανθρωπιστικής κρίσης, έρχονται να μας “πάρουν μέτρα”! Όταν η εκπαίδευση αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στοιχειώδους λειτουργίας, είναι κοινωνική αναλγησία και “παιδαγωγικός κανιβαλισμός” να ασχολούμαστε με το “τρόπαιο της Φιλανδίας”. Είναι ως εάν καταβάλλουμε τη δαπάνη συμμετοχής για να μας μιλήσουν για τις επιπτώσεις των μνημονίων στην εκπαίδευση και την κατάταξη της χώρας σε μια από τις τελευταίες θέσεις. Το PISA φετιχοποιεί τις μετρήσεις, τις συγκρίσεις και τις κατατάξεις στο πλαίσιο ενός οικουμενικού ανταγωνιστικού μαραθώνιου επιδόσεων. Υποβαθμίζει τις γνώσεις σε πληροφορίες. Κατασκευάζει καταστάσεις ζωής. Είναι ένα μονοπωλιακό υπερεθνικό πρόγραμμα “παρακυβέρνησης” της εκπαίδευσης και διαμορφώνει τη νεοφιλελεύθερη ατζέντα της εκμετάλλευσης και της οδύνης. Είναι το “μακρύ χέρι” της αγοράς. Εκεί στο Υπουργείο Παιδείας, ακούει κανείς;

Ο Διαγωνισμός PISA κινείται σε μια εκπαιδευτική λογική που επιβραβεύει μόνο δεξιότητες σε μερικά πεδία. Εισάγει και εδραιώνει αποκλειστικά την ωφελιμιστική αντίληψη για τη γνώση. Σύμφωνα με την αντίληψη αυτή, χρήσιμη είναι μόνον η γνώση που φέρνει άμεσα οφέλη. Αυτό σημαίνει πως η εκπαίδευση του μαθητή θα πρέπει να είναι στραμμένη σε χρηστικές και επικοινωνιακές δεξιότητες για την καθημερινή και επαγγελματική του ζωή, σε βάρος της γενικής μόρφωσης.

Το κίνημα των εκπαιδευτικών δεν συμφωνεί και δεν νομιμοποιεί τέτοιου είδους εξετάσεις. Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να σταματήσει τώρα το διαγωνισμό. Η εκπαίδευση των μαθητών μας, έχει πολλαπλές άλλες ανάγκες και προτεραιότητες και όχι τους διαγωνισμούς του ΟΟΣΑ. Έχουμε πλήρη συνείδηση των προβλημάτων και των αδυναμιών του εκπαιδευτικού μας συστήματος, που έχουν επιταθεί αφόρητα σε συνθήκες κρίσης και εφαρμογής των καταστροφικών μνημονιακών πολιτικών. Πιστεύουμε, όμως, ότι οδηγός στην όποια προσπάθεια για τη βελτίωσή του δεν μπορεί να είναι οι κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, της ΕΕ και, γενικότερα, η φιλοσοφία και οι επιδιώξεις των δυνάμεων της αγοράς, αλλά οι τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος, που πρέπει να συμβαδίζουν με τις πραγματικές ανάγκες και τα οράματα της ελληνικής κοινωνίας.

Για όλους αυτούς τους λόγους απευθυνόμαστε σε εσάς τους γονείς και σας καλούμε:

1) Να αρνηθείτε τη συμμετοχή των παιδιών σας στο συγκεκριμένο διαγωνισμό, υπογράφοντας την αντίστοιχη δήλωση άρνησης στο σχολείο που φοιτούν.

2) Να συμπορευτούμε στον αγώνα για ένα δημόσιο δωρεάν σύστημα εκπαίδευσης που θα υπηρετεί τις ανάγκες της νεολαίας μας, του λαού και της χώρας.

Το ΔΣ της Α ΕΛΜΕ Αχαΐας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025