Τι ανακοίνωσε η νέα υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη – Πλαίσιο στήριξης που θα αφορά από την στέγαση των νέων οικογενειών, μέχρι την φύλαξη των παιδιών στο σπίτι («νταντάδες της γειτονιάς»), ή στους βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Σε συνέντευξή της στο Insider τόνισε πως «θέλουμε να κοιτάξουμε από την αρχή όλα τα επιδόματα που δίνονται και να εντοπίσουμε τι άλλο μπορούμε να δώσουμε για να ενισχύσουμε το διαθέσιμο εισόδημα ενός ζευγαριού. Επίσης θέλουμε να δούμε τι γίνεται με το κομμάτι της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Έχουμε παρέμβει νομοθετικά ως κυβέρνηση, αλλά θέλουμε να δούμε και οικονομικά κίνητρα γι’ αυτό».
Μεγάλη ανησυχία με τα περιστατικά αρπαγής ανηλίκων από αγνώστους
«Γκάζι» πατούν στο επόμενο διάστημα τα προγράμματα στεγαστικής πολιτικής «Ανακαινίζω – Νοικιάζω», «Κάλυψη», όπως και η «Κοινωνική Αντιπαροχή», που θα αξιοποιήσει όλα τα ακίνητα του Δημοσίου, δομημένα και αδόμητα.
Σε ό, τι αφορά την αναμόρφωση των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ και της ΔΥΠΑ, η υπουργός την τοποθετεί χρονικά στο δεύτερο μισό του 2024.
Το επόμενο έτος θα αυξηθεί στα 65 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός για τα voucher στους βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Τέλος, καταρτίζεται ήδη ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την αντιμετώπιση της βίας ανηλίκων, που ολοένα και γιγαντώνεται τα τελευταία χρόνια.
Πρώτη υπουργός στο νεοσύστατο υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Πολλές οι προκλήσεις και τα ανοιχτά ζητήματα. Σε ποια σκοπεύετε να δώσετε προτεραιότητα;
Ξεκινήσαμε σε ένα καινούργιο υπουργείο, στο οποίο αντιλαμβάνεστε πως οι προκλήσεις είναι πολύ μεγάλες, όταν έχεις να κάνεις με μια διοικητική πρόκληση, το να στήσεις δηλαδή ένα υπουργείο. Άρα πρώτη πολύ μεγάλη πρόκληση για εμένα είναι το να υπάρξει οργανισμός στο νέο υπουργείο. Στους επόμενους μήνες αυτό το θέμα θα έχει κλείσει, ώστε να ξέρει κάθε υπάλληλος σε ποια διεύθυνση ανήκει και ποιες αρμοδιότητες έχει.
Δεύτερον είναι και κομμάτι το οποίο ήταν ήδη υπάρχουσες εκκρεμότητες, άρα επισπεύσαμε πάρα πολύ την έκδοση ΚΥΑ όπως είδατε -νωρίτερα από ποτέ- την έκδοση απόφασης για τα σχολικά γεύματα, τα οποία παρεμπιπτόντως ξεκίνησαν να διατίθενται την προηγούμενη εβδομάδα σε περισσότερο αριθμό δικαιούχων από ποτέ. Αμέσως μετά τρέξαμε για θέματα του Ταμείου Ανάκαμψης, γιατί είναι σημαντικό να πετύχουμε στόχους που θα διευρυνθούν και θα αφορούν όλη την Ελλάδα. Μεγάλη πρόκληση για εμάς είναι το δημογραφικό.
Εξίσου σημαντικά είναι και τα ζητήματα της βίας ανηλίκων, που έχει ιδιαίτερη ένταση το τελευταίο διάστημα και το κοιτάμε διυπουργικά. Τα θέματα των επιδομάτων, όπως επίσης και η αύξηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος στην πολύπαθη Θεσσαλία ήταν ένα ζήτημα που αντιμετωπίσαμε άμεσα. Όπως επίσης και το θέμα του επιδόματος στέγασης για τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν δυστυχώς πρόβλημα στέγασης στη Θεσσαλία. Άρα ασχοληθήκαμε με θέματα τα οποία ήταν προς αντιμετώπιση και επίσπευση, αλλά και θέματα επικαιρότητας που προέκυψαν και έπρεπε να είμαστε πολύ γρήγοροι.
Το δημογραφικό αναδεικνύεται σε μείζον πρόβλημα για την ελληνική οικονομία και κοινωνία. Ποιες πρωτοβουλίες δρομολογούνται για να απλωθεί ένα δίχτυ ασφαλείας στους νέους αλλά και στους μελλοντικούς γονείς;
Είναι αλήθεια ότι βλέπουμε μια ευρωπαϊκή τάση στο κομμάτι του δημογραφικού, με μείωση των γεννήσεων και αύξηση των θανάτων και αυτό συντελείται εδώ και πάρα πολλά χρόνια, με ιδιαίτερη αύξηση -όπως είδαμε- μεταξύ του 2021 και 2022. Αν πάμε να κοιτάξουμε το πόσες γυναίκες είναι αυτή τη στιγμή σε δυναμικά αναπαραγωγική ηλικία, θα δούμε ίσως και την πηγή του ζητήματος.
Εμείς θα κατηγοριοποιήσουμε αυτά που έχουν γίνει μέχρι τώρα, όπως το επίδομα γέννας, η αύξηση του επιδόματος παιδιού, η αύξηση από τους 6 στους 9 μήνες της άδειας μητρότητας, όπως επίσης και όλα αυτά που έχουν να κάνουν με το δίχτυ ασφαλείας σε ένα νέο ζευγάρι ή μια μονογονεϊκή οικογένεια που θέλει το παιδί του να έχει θέση στον σταθμό. Φέτος για πρώτη φορά καλύψαμε όλες τις ανάγκες των voucher στους βρεφονηπιακούς σταθμούς και όλες τις ανάγκες για τα άτομα με αναπηρία.
Από την άλλη όμως θέλουμε να κοιτάξουμε από την αρχή όλα τα επιδόματα που δίνονται και να εντοπίσουμε τι άλλο μπορούμε να δώσουμε για να ενισχύσουμε το διαθέσιμο εισόδημα ενός ζευγαριού. Επίσης θέλουμε να δούμε τι γίνεται με το κομμάτι της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, ένα κομμάτι που βλέπουμε ότι ενισχύεται στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Έχουμε παρέμβει νομοθετικά ως κυβέρνηση, αλλά θέλουμε να δούμε και οικονομικά κίνητρα γι’ αυτό.
Το πρώτο σκέλος του στεγαστικού προγράμματος της κυβέρνησης «Σπίτι μου» ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Θα υπάρξει νέος κύκλος και ποια είναι τα επόμενα βήματα για την στήριξη των νέων προκειμένου να εξασφαλίσουν φθηνή στέγη;
Εγώ θα σας έλεγα να αποκτήσουν και ανεξαρτησία. Γιατί πολύ σημαντική είναι και αυτή η στεγαστική ανεξαρτησία από τους γονείς, που έρχεται σε πολύ μεγαλύτερη ηλικία στην Ελλάδα, σε σχέση με άλλες χώρες. Υπήρξε η κυβέρνησή μας που έδρασε μετά από πολλά χρόνια, μέσω ενός προγράμματος επιδότησης στο κομμάτι της δόσης δανείου, σε προφίλ δανειοληπτών που ίσως ήταν πολύ δύσκολο να πλησιάσουν την τράπεζα σε άλλη περίπτωση. Τα αποτελέσματα: ήδη πάνω από 9.350 εγκεκριμένες αιτήσεις, πάνω από 670 εκταμιεύσεις δανείων σε χρόνο ρεκόρ, σε 4 μήνες από τη στιγμή που ξεκίνησε το πρόγραμμα. Έγινε μια καλή αρχή, αυτή τη στιγμή όμως δεν υπάρχει πρόβλεψη για συνέχεια του προγράμματος, καθώς όπως είδατε διπλασιάστηκε το ποσό, φτάσαμε στο 1 εκατ. ευρώ, με παρέμβαση του πρωθυπουργού.
Μην ξεχνάμε όμως ότι το «Σπίτι μου» είναι ένα από τα μέτρα που λαμβάνουμε για τη στεγαστική πολιτική. Σύντομα θα έχουμε το πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω», όπως επίσης και το πρόγραμμα Κοινωνικής Αντιπαροχής, γιατί θέλουμε να αξιοποιήσουμε όλα αυτά τα ακίνητα του Δημοσίου, δομημένα και αδόμητα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν με το πρόγραμμα για κοινωνική στέγαση.
Και θα ήθελα εδώ να επισημάνω δύο πολύ σημαντικά προγράμματα που τρέχουν: το πρόγραμμα «Στέγαση και Εργασία» που έρχεται και στοχεύει στους ανθρώπους που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη (είναι άστεγοι ή σε επισφάλεια αστεγίας, ή γυναίκες που διαμένουν σε ξενώνες) και το πρόγραμμα «Κάλυψη» που εκμεταλλεύεται στο μέγιστο αριθμό περίπου 1.000 διαμερίσματα (αν όλοι οι ιδιοκτήτες τους δηλώσουν προθυμία στους δήμους) και μπορεί αυτά να αξιοποιηθούν σε νέους ανθρώπους που είναι δικαιούχοι του ΕΕΕ, για να μπορούν να διαμείνουν και να μην έχουν και αυτόν τον προβληματισμό στη ζωή τους.
Πότε θα ξεκινήσει η κοινωνική αντιπαροχή; Υπάρχουν ακίνητα στην Αθήνα που να είναι διαθέσιμα, δεδομένου ότι η ζήτηση είναι υψηλότερη από την προσφορά κατοικιών;
Μου θέτετε ένα ζήτημα που έχει δύο διαστάσεις. Για αρχή να πούμε πως θα πάμε στις αρχές του 2024, γιατί αυτή τη στιγμή κοιτάμε όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες, έτσι ώστε η πρόσκληση που θα γίνει από τη ΔΥΠΑ, να έχει την ανταπόκριση που χρειάζεται και από την αγορά. Αντιλαμβάνεστε ότι έχουμε κάνει ήδη μια προγενέστερη έρευνα προκειμένου να εντοπιστούν ακίνητα που μπορούν να αξιοποιηθούν. Μπορεί να είναι οικόπεδα ή και δομημένα. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να δούμε σε σύζευξη με την αγορά, το πως αυτό θα μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα.
Σκεφτείτε λίγο το πως θα μπορεί να είναι αυτό το μοντέλο. Ένα οικόπεδο που χτίζεται από μια εταιρεία. Ένα μεγάλο κομμάτι των διαμερισμάτων μπορεί να δίνεται προς ενοικίαση σε κανονικές τιμές και ένα πολύ σημαντικό κομμάτι επίσης να γίνεται με όρους κοινωνικής στέγασης. Αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντικό θα είναι αυτό το εργαλείο, προκειμένου να μπορέσουμε να αυξήσουμε το δεύτερο κομμάτι που είπατε, το κτιριακό απόθεμα που είναι πολύ περιορισμένο στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Αυτό βέβαια έχει να κάνει και με την αδυναμία να βρούμε περισσότερα διαθέσιμα διαμερίσματα από ιδιώτες. Βλέπουμε ότι τα τελευταία χρόνια είναι εκατοντάδες χιλιάδες τα κλειστά διαμερίσματα. Αυτό όμως έχουμε σκοπό να το αντιμετωπίσουμε με άλλα προγράμματα, όπως εκείνα της ενεργειακής αναβάθμισης και το πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω», έτσι ώστε ο ιδιώτης να θέλει και να μπορεί να νοικιάσει πλέον το ακίνητό του και ακολούθως οι τιμές να ρυθμιστούν με το να υπάρχει πλέον μεγαλύτερη προσφορά.
Στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα υπάρχει διάταξη για το νέο τρόπο καταβολής των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ και της ΔΥΠΑ. Τι αλλάζει για τους δικαιούχους τους και από πότε;
Είναι σημαντική η μεταρρύθμιση στο κομμάτι των επιδομάτων. Είναι μια μεταρρύθμιση που δουλεύουμε μαζί με το υπουργείο Εργασίας και την ομάδα του κ. Τσακλόγλου, καθώς η αλήθεια είναι ότι έχουμε πολλά επιδόματα του ΟΠΕΚΑ μέσα. Έχουμε εξαιρέσει αυτά τα οποία υπάρχει δυσκολία να εφαρμοστεί, αλλά ουσιαστικά οι δικαιούχοι έχουν ήδη μάθει πως λειτουργεί το σύστημα, γιατί έτσι ακριβώς είναι και το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (το μισό δηλαδή διατίθεται μέσω της χρεωστικής κάρτας).
Θα περιμένουν αυτή την αλλαγή από το β’ μισό του 2024, γιατί ούτως ή άλλως υπάρχει σε εξέλιξη μια διαδικασία διοικητική και προφανώς μια μεγάλη ψηφιακή διαδικασία για να γίνει αυτό, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αυτές οι ομάδες δουλεύουν εδώ και μήνες για να ετοιμάσουν αυτή την μεταρρύθμιση και βέβαια και η Ελληνική Ένωση Τραπεζών. Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες θα ληφθούν σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας.
Ουσιαστικά το μισό ποσό του επιδόματος θα διατίθεται μέσω της χρεωστικής κάρτας. Μην ξεχνάμε ότι υπάρχει ειδική μνεία για ειδικές λοταρίες ως κίνητρο για τον κόσμο αυτό που θα κάνει αγορές με την χρεωστική του κάρτα, σε συνεργασία με επιχειρήσεις αλλά και τις ίδιες τις τράπεζες, για να μπορούν να κάνουν μεγιστοποίηση του ποσού αυτού που διατίθεται για την κάλυψη των βασικών τους αναγκών, μέσω των επιδομάτων.
Πώς προχωρούν τα προγράμματα Νταντάδες της γειτονιάς και Προσωπικός Βοηθός;
Στις Νταντάδες της γειτονιάς θα πρέπει να ξαναδούμε κάποια πράγματα, που αφορούν κυρίως το θέμα των κινήτρων. Ήδη η αρμόδια υφυπουργός Μαρία Κεφάλα ασχολείται με αυτό, με σκοπό να αυξηθεί το ποσό το οποίο δίνουμε στους ανθρώπους που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε αυτό τον θεσμό, ως επιμελητές, που θα πάνε στο σπίτι και θα φροντίσουν το μικρό παιδί της οικογένειας. Θα δούμε επίσης και το θέμα των δήμων, ώστε να υπάρχει καλύτερη αντιστοιχία μεταξύ των διαθέσιμων αυτή τη στιγμή επιλογών και των αναγκών που υπάρχουν στους δήμους. Άρα θα δείτε πολύ σύντομα, ίσως και το επόμενο 15νθήμερο κάποια αλλαγή στην ΚΥΑ, έτσι ώστε να μπορέσουμε να περάσουμε στα επόμενα βήματα του προγράμματος.
Για τον Προσωπικό Βοηθό, ήταν μία από τις βασικές προτεραιότητες και δική μου προσωπικά, όταν αναλάβαμε το νέο υπουργείο.Το πρόγραμμα είχε ήδη τρέξει στην Αττική, είχαμε δει που μπορεί να υπήρχαν τα ζητήματα στην εφαρμογή και ήδη πρέπει να σας πως ότι πάνω από 350 άτομα έχουν συνδεθεί με τον προσωπικό Βοηθό τους. Μάλιστα κάναμε και την κλήρωση, νωρίτερα από ότι είχαμε προγραμματίσει, για την β’ φάση του προσωπικού βοηθού, για όλη την περιφέρεια. Εκεί μάλιστα αυξήσαμε και τα διαθέσιμα κονδύλια κι έτσι αντί για 1.000 προσωπικούς βοηθούς κληρώσαμε 1.250 (ως προς τους δικαιούχους) και τώρα το επόμενο βήμα είναι να γίνουν οι επιτροπές ώστε να αξιολογήσουν το σημείο που διαμένει το άτομο με αναπηρία και να βγάλουν την τελική γνωμοδότηση.
Στόχος μας είναι αυτό το πρόγραμμα αφού πρώτα αποτυπωθεί στο πεδίο, να διευρυνθεί, έτσι ώστε μετά από 2 τουλάχιστον χρόνια να μπορέσει να συμπεριληφθεί στον κρατικό προϋπολογισμό και ο Προσωπικός Βοηθός να είναι πλέον μια κρατική πολιτική και να μην εξαρτάται από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης,
Φέτος για πρώτη φορά καλύφθηκαν όλα τα voucher για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Θα διατεθούν περισσότερα κονδύλια την επόμενη χρονιά;
Το θέμα της εναρμόνισης της επαγγελματικής με την οικογενειακή ζωή είναι πάρα πολύ κεντρικό και για το δημογραφικό. Αυτό το οποίο προσπαθούμε τα τελευταία χρόνια είναι να καλύπτουμε το μέγιστο αριθμό των αιτήσεων οι οποίες έχουν πλήρη φάκελο. Φέτος κατορθώσαμε να εντάξουμε όλες τις αιτήσεις που είχαν πλήρη φάκελο, όπως επίσης καλύψαμε και όλα τα άτομα με αναπηρία που έκαναν αίτηση για τα ΚΔΑΠ.
Το επόμενο βήμα είναι να αυξήσουμε τον προϋπολογισμό -από τα χρήματα που δίνει το υπουργείο μας- για το θέμα των vouchers. Άρα από τα 40 εκατ. ευρώ που πέρυσι ήταν προϋπολογισμένα για το 2022, αυξήθηκαν μέσα στη χρονιά κατά περίπου 13 εκατ. ευρώ και το 2024 θα είναι 65 εκατ. ευρώ. Επαναλαμβάνω πως αυτό είναι μόνο το κομμάτι που συνεισφέρει το υπουργείο μας, γιατί το σύνολο που δίνουμε για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ. Υπολογίστε πως πάνω από 350 εκατ. ευρώ δίνονται κάθε χρονιά, προκειμένου να μπορέσουμε να καλύψουμε τις ανάγκες των οικογενειών για να πηγαίνουν τα παιδιά τους στους βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Η απασχόληση των γυναικών στην Ελλάδα υπολείπεται κατά πολύ από τα αντίστοιχα ποσοστά που υπάρχουν στις άλλες χώρες της ΕΕ. Τι απαιτείται κατά τη γνώμη σας για να επιστρέψουν οι γυναίκες στην αγορά εργασίας, ειδικά εκείνες που έχουν οικογένεια;
Χρειάζεται να νιώσουν την ασφάλεια, το δίχτυα ασφαλείας που είπαμε πριν. Δεν είναι μόνο ένα μέτρο. Χρειάζεται να ξέρουν ότι υπάρχει ένα καλό ολοήμερο σχολείο, ώστε να ξέρεις ότι μένει το παιδί εκεί και ότι πραγματικά έχεις τη δυνατότητα να μείνει το παιδί εκεί. Μέτρο είναι, πηγαίνοντας σε μικρότερη ηλικία, να ξέρουν ότι υπάρχει θέση στο βρεφονηπιακό σταθμό. Μέτρο είναι, σε ακόμη μικρότερη ηλικία, το να ξέρεις ότι θα μπορούσες να έχεις κι εσύ μια Νταντά της γειτονιάς, να σε βοηθήσει με το παιδί. Επίσης πολύ σημαντικό μέτρο είναι το να μπορεί να βελτιωθεί το κομμάτι του σχολικού προσανατολισμού, γιατί είναι πολύ καίριο, το να μπορέσουμε να κατευθύνουμε τα παιδιά σε κρίσιμες ηλικίες στο να κάνουν επαγγελματικές επιλογές που να τους ταιριάζουν αλλά και να τους βγουν σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο επαγγελματικό περιβάλλον.
Ας κρατήσουμε το καλό στοιχείο, ότι έχει αρχίσει να αυξάνεται η συμμετοχή των γυναικών στην εργασία, σίγουρα όμως δεν είναι ικανοποιητική και δεν είναι αρκετή. Επισημαίνω τη σημασία των προγραμμάτων της ΔΥΠΑ, που στοχεύουν ακριβώς στη γυναίκα και μάλιστα πολλών ηλικιών, γιατί έχουμε και τις γυναίκες που μπορεί να τελείωσαν με τις υποχρεώσεις των παιδιών, να είναι τώρα σε μια πολύ δυναμική ηλικία και να θέλουν να επιστρέψουν στο κομμάτι της εργασίας. Πρέπει να τους δώσουμε λοιπόν την ευκαιρία και μέσα από επιδοτούμενα προγράμματα, αλλά και με ώθηση από την ιδιωτική επιχειρηματικότητα, να τις υποδεχτούν και είμαι σίγουρη ότι εκεί πέρα πραγματικά θα δικαιωθεί αυτή η επιλογή τους.
Όπως επίσης και το ζήτημα των αδειών, που ευτυχώς η κυβέρνηση πήρε πολύ καίρια μέτρα. Ένα τέτοιο μέτρο είναι η μεταφορά της άδειας στον πατέρα, έτσι ώστε και αυτός να μπορεί να βοηθήσει στην ανατροφή του παιδιού.
Το τελευταίο διάστημα τα περιστατικά βίας προς τα παιδιά αλλά και ανάμεσα σε παιδιά έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Σκοπεύετε να αναλάβετε δράσεις που να ανακόψουν αυτό το θλιβερό φαινόμενο;
Δεν περνάει μέρα ουσιαστικά που να μην έχει συμβεί κάποιο περιστατικό που καταγράφεται ή και δεν καταγράφεται, αλλά πάντως δημιουργεί ανησυχία, στους γονείς, στη σχολική κοινότητα και σε κάθε πολίτη που σκέφτεται το πώς θα μπορούσε να προστατεύσει τα παιδιά. Είναι πολύ καίριο σε όλο αυτό το κομμάτι που θα αναλάβουμε, να ασχοληθούμε με το θύμα αλλά και τον θύτη, να δούμε γιατί ένα παιδί φτάνει κάποια στιγμή να θεωρήσει πως η βία -σε οποιαδήποτε μορφή της- είναι αποδεκτή.
Συγκεκριμένα όμως ξεκινήσαμε ήδη διϋπουργικά μια ομάδα δράσης (task force), έτσι ώστε να πάρουμε όλες τις προτάσεις από τα υπουργεία, τα υφιστάμενα μέτρα αλλά κυρίως αυτά τα οποία προτείνουν, για να μπορέσουμε να κάνουμε παρεμβάσεις παντού. Στο σχολείο, θυμίζω πως υπήρχε ο πρόσφατος νόμος του Απριλίου 2023, που μιλάει όχι μόνο για μια κοινότητα που χτίζεται μέσα με τους ψυχολόγους, τους κοινωνικούς λειτουργούς, με τον υπεύθυνο του κάθε σχολείου για τα θέματα σχολικής βίας, αλλά επίσης και μια πλατφόρμα η οποία σύντομα θα είναι στον αέρα, για να μπορούν να αναφέρονται τα περιστατικά βίας, έτσι ώστε να μπορούμε να αυξήσουμε και την ορατότητα αυτών.
Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι επίσης είναι και το κομμάτι της βίας που τελείται διαδικτυακά. Συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για να δούμε πώς εκδηλώνεται, πως μπορούμε να προστατεύσουμε τα παιδιά, ή πως μπορούμε να διαπαιδαγωγήσουμε έτσι ώστε αυτό το οποίο βλέπουν, να μην είναι κάτι που μπορεί να «αθωώνει» τη βία, ή να μπορεί να γίνει κτήση ή και δράση τους. Άρα ειδική ομάδα εργασίας, ειδική καμπάνια για το θέμα, αλλά και ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την αντιμετώπιση της βίας ανηλίκων.
Τα παιδιά που μπαίνουν σε ιδρύματα υφίστανται μια δευτερογενή κακοποίηση, όπως αναφέρει η έκθεση του Συνηγόρου του Παιδιού. Ποιες ενέργειες απαιτούνται ώστε να βγουν τα παιδιά από τα ιδρύματα;
Έχει ήδη ξεκινήσει, μετά και την πολύ σημαντική δουλειά που είχε γίνει από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου μας, έτσι ώστε να ενταθούν οι έλεγχοι σε κάθε κέντρο παιδικής προστασίας, με το να υπάρχει υπεύθυνος κάθε κέντρου παιδικής προστασίας, πολύ καλύτερη επαφή και με το κομμάτι των Εισαγγελιών, όπως επίσης και εξαιρετικά καλή επαφή με τις αρμόδιες υπηρεσίες των περιφερειών οι οποίες έχουν την αρμοδιότητα και τον έλεγχο.
Όλα αυτά τα έχουμε βάλει σε ένα αυστηρό πλαίσιο, όμως εμείς θέλουμε να δώσουμε προτεραιότητα στην ενίσχυση της αναδοχής και της υιοθεσίας. Κοιτάμε όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες ώστε να επισπεύσουμε για να μπορέσουν οι άνθρωποι που το επιθυμούν να μην αποτρέπονται από το ίδιο το Κράτος.
Συγχρόνως έχουμε και το δεύτερο κομμάτι ώστε να μπορέσουμε να ανεξαρτητοποιήσουμε τα μεγάλα παιδιά, με τις στέγες ημιαυτόνομης διαβίωσης. Είναι το επόμενο βήμα μας, καθώς ήδη έχουν ξεκινήσει σε μερικές περιφέρειες, όπως στη Δ. Ελλάδα. Θα χρηματοδοτήσουμε μέσω του Ταμείου Aνάκαμψης, Στέγες ημιαυτόνομης διαβίωσης για παιδιά με αναπηρία, ώστε να βγαίνουν από τα κέντρα παιδικής προστασίας για να βρίσκονται ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε την αυτόνομη διαβίωσή τους μέσα στην κοινότητα, σε συνεργασία με ειδικούς ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και όλες τις άλλες ειδικότητες που χρειάζονται δίπλα τους. Άρα προστασία – ενίσχυση του συστήματος αναδοχής και υιοθεσίας – αποιδρυματοποίηση.