Το προνοιακό “μέτωπο” μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών ανοίγει από το ερχόμενο Φθινόπωρο, μετά το διαφαινόμενο, προς το παρόν, “κλείσιμο” του ασφαλιστικού που έφερε η ψήφιση συνολικού πακέτου 3,1 δισ. ευρώ την περίοδο 2019 -2022.

Το “μέτωπο”, σύμφωνα με όσα προβλέπει το νέο Μνημόνιο, θα ξεδιπλωθεί σε δύο φάσεις:

-Η πρώτη φάση αφορά τη θέσπιση αλλαγών στα (αναπηρικά, οικογενειακά, μεταφορικά, στεγαστικά, εκπαιδευτικά) μέχρι τον ερχόμενο Νοέμβριο.

-Η δεύτερη φάση του “μετώπου” αφορά την έναρξη υλοποίησης των παρεμβάσεων αυτών στο διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου-Ιουνίου 2018, δηλαδή τουλάχιστον έξι μήνες πριν ξεκινήσουν το 2019 οι στις και εφαρμοστούν τα κοινωνικά “αντί-μετρα” (εφόσον, φυσικά, επιτευχθεί το 2018 ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ).

Στο επίκεντρο τα αναπηρικά επιδόματα

Αν και οι μεταρρυθμίσεις αυτές –σύμφωνα με όσα αναφέρονται τουλάχιστον στο Μνημόνιο- δεν συνδέονται ρητά με κάποιο δημοσιονομικό στόχο (αν και φυσικά, υποτάσσονται αντικειμενικά στο γενικότερο στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος τα επόμενα χρόνια), κύκλοι του Υπ. Εργασίας αναφέρουν πως το ΔΝΤ δεν έχει πάψει να θεωρεί αναγκαίες την περικοπή 23% της κρατικής δαπάνης για τα αναπηρικά επιδόματα (δηλαδή μείωση από τα 860 εκατ.ευρώ στα 660 εκατ. ευρώ).

Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει δεκτό από το Υπουργείο Εργασίας.

Αντ΄ αυτού εξετάζεται, σε πρωτόλυο, ακόμα επίπεδο από ελληνικής πλευράς, στο πλαίσιο του Μνημονίου, σχέδιο αναδιοργάνωσης του τρόπου χορήγησης των επιδομάτων προς τους ΑμεΑ.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr, εκείνο το οποίο σκέφτονται αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Εργασίας ειδικά για τη μεταρρύθμιση στα αναπηρικά επιδόματα, η οποία πρέπει να θεσπιστεί έως το Νοέμβριο του 2017 και να εφαρμοστεί πλήρως από τον Ιούνιο του 2018 είναι το ακόλουθο σχέδιο :

-Να υπάρξει επαναξιολόγηση το αν και κατά πόσο μπορεί ένας ανάπηρος να εργασθεί

-Να υποστηρίζεται πλήρως από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες (πχ από τον ΟΑΕΔ και τον κυοφορούμενο Ενιαίο Φορέα Απονομής Προνοιακών Επιδομάτων) η επανένταξή του αναπήρου στην αγορά εργασίας, εφόσον ένας ανάπηρος κρίνεται ικανός να εργασθεί

-Να διατηρείται το αναπηρικό επίδομα το οποίο λαμβάνει για ένα τρίμηνο από τη στιγμή της πρόσληψης του σε κάποια θέση εργασίας (εφόσον κάτι τέτοιο καταστεί δυνατό)

-Να αντικαθίσταται μετά τον 4ο μήνα της απασχόλησης του το αναπηρικό επίδομα το οποίο λαμβάνει “σε χρήμα” (εφόσον κάτι τέτοιο δεν του στερεί τους αναγκαίους όρους διαβίωσης του) με άλλες, έως και αντίστοιχου ύψους προνοιακές παροχές “σε είδος” ανάλογα με τις ανάγκες του.

Πέραν της μεταρρύθμισης στα αναπηρικά επιδόματα, στο υπουργείο Εργασίας πρέπει, βάσει Μνημονίου, να περάσει άλλες τέσσερις μεταρρυθμίσεις στα ακόλουθα πεδία:

-Θέσπιση μίας μεταρρύθμισης του συστήματος οικογενειακών επιδομάτων μέχρι το Νοέμβριο του 2017.Στόχος είναι “να βελτιωθεί η στόχευση και να αυξηθεί η ισότητα μεταξύ των παιδιών που υποστηρίζονται”. Η μεταρρύθμιση αυτή θα τεθεί σε ισχύ από από 1.1.2018 και, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Εργασίας, κυβερνητική μέριμνα είναι να αυξηθούν τα επιδόματα για όσους έχουν 1 – 2 παιδιά στην οικογένεια, χωρίς να μειωθούν τα επιδόματα για όσους έχον 3 και πάνω παιδιά. Εξάλλου από το 2019, εφόσον επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2018, οι δαπάνες για οικογενειακά επιδόματα θα αυξηθούν από τα 650 εκατ. ευρώ στα 910 εκατ. ευρώ.

-Σχεδιασμός μίας μεταρρύθμισης των επιδομάτων (στο πλαίσιο της ανασκόπησης των δημοσίων δαπανών), για τις μεταφορές μέχρι το Νοέμβριο του 2017. Η μεταρρύθμιση αυτή πρέπει να τεθεί σε ισχύ το 2018 μετά την εφαρμογή της ηλεκτρονικής μεταρρύθμισης των εισιτηρίων από τις εταιρείες μεταφορών. Κύκλοι του Υπ. Εργασίας αναφέρουν στο Capital.gr πως μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα φανεί το πραγματικό αναγκαίο δημοσιονομικό βάρος από την παροχή καρτών μειωμένου κόστους σε ορισμένες κοινωνικές ομάδες.

-Ολοκλήρωσης μίας μελέτης για τον εξορθολογισμό των εκπαιδευτικών επιδομάτων (στο πλαίσιο της ανασκόπησης των δημοσίων δαπανών), μέχρι τον Ιούνιο του 2017. Η σχετική μεταρρύθμιση πρέπει να εφαρμοστεί έως τον Οκτώβριο του 2017. Τα εκπαιδευτικά επιδόματα αφορούν κυρίως τους φοιτητές.

-Θέσπιση νέας νομοθεσίας για τον προσδιορισμό του σχεδιασμού των επιδομάτων στέγασης μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2017 (με βάσει συστάσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας). Υπενθυμίζεται πως στα κοινωνικά αντί-μέτρα τα οποία θα εφαρμοστούν το 2019 (εφόσον επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2018) περιλαμβάνεται επίδομα ενοικίου ή στεγαστικού δανείου α’ κατοικίας συνολικού ύψους 600 εκατ. ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025