Το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής θέτει σαφές χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή της επιδομάτων, με την προθεσμία να ορίζεται έως τις 15 Ιουνίου, σύμφωνα με τις προβλέψεις νέου νομοσχεδίου.

Μετά από σημαντική καθυστέρηση, η νέα κάρτα προορίζεται να χρησιμοποιηθεί για την καταβολή τεσσάρων βασικών , από τα οποία επωφελούνται περίπου ένα εκατομμύριο δικαιούχοι.

Συγκεκριμένα, τα επιδόματα που θα ενταχθούν στο σύστημα της προπληρωμένης κάρτας περιλαμβάνουν το επίδομα γέννησης, το επίδομα παιδιού, το επίδομα ανεργίας και το εγγυημένο εισόδημα.

Δείτε επίσης

 

Μέσω της νέας μεθόδου πληρωμής, οι δικαιούχοι θα μπορούν να κάνουν χρήση του 50% του ποσού που τους αναλογεί σε μετρητά για προσωπικές ανάγκες, ενώ το υπόλοιπο μισό θα κατευθύνεται υποχρεωτικά σε συγκεκριμένες δαπάνες, όπως η καταβολή ενοικίου, οι αγορές σε σούπερ μάρκετ, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές και η εξόφληση λογαριασμών.

Η έκδοση της προπληρωμένης κάρτας θα πραγματοποιείται μέσω τραπεζικών ιδρυμάτων, όπου οι δικαιούχοι διατηρούν ενεργούς λογαριασμούς πληρωμών.

Ο χρήστης της κάρτας θα μπορεί να αναλαμβάνει μετρητά από τον λογαριασμό του, με ανώτατο όριο το 50% των επιδομάτων που του έχουν χορηγηθεί.

Η εισαγωγή της προπληρωμένης κάρτας αποσκοπεί στη βελτίωση της οικονομικής διαχείρισης των κρατικών ενισχύσεων προς τα ευάλωτα νοικοκυριά. Παράλληλα, θα τεθεί σε λειτουργία ένα ενιαίο μητρώο επιδομάτων, όπου θα καταγράφονται όλοι οι δικαιούχοι, με στόχο την αποφυγή παράλληλων ή πολλαπλών καταβολών από διάφορες κρατικές πηγές, φαινόμενο που μέχρι σήμερα είτε δεν ελέγχεται, είτε εξετάζεται αποσπασματικά.

Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση έπρεπε να είχε εφαρμοστεί ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024, όπως προέβλεπε το άρθρο 152 του νόμου 5078/2023. Ωστόσο, με τις τροποποιήσεις που εισάγει το νέο νομοσχέδιο, η ενεργοποίησή της τοποθετείται το αργότερο έως τις 15 Μαρτίου 2025. Αν μέσα στο προβλεπόμενο διάστημα δεν έχει εκδοθεί η απαραίτητη υπουργική απόφαση, τότε η προθεσμία παρατείνεται έως τις 15 Ιουνίου 2025.

Η εγγραφή στο ενιαίο μητρώο θα είναι υποχρεωτική για όλους τους δικαιούχους που επιθυμούν να συνεχίσουν να λαμβάνουν επιδόματα, εφόσον πληρούνται τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Το εγγυημένο εισόδημα και το στεγαστικό επίδομα ήδη υπόκεινται σε τέτοιες προϋποθέσεις. Το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής σχεδιάζει να εφαρμόσει αντίστοιχα κριτήρια και στο επίδομα παιδιού, ωστόσο δεν έχει ακόμα προσδιορίσει τις ακριβείς προϋποθέσεις. Εξετάζεται, πάντως, να τεθεί όριο ακίνητης περιουσίας έως 320.000 ευρώ, προκειμένου κάποιος να είναι δικαιούχος του επιδόματος τέκνου.

Επιδόματα: Έρχεται η προπληρωμένη κάρτα και ενιαίο μητρώο

 

Επιπλέον, δεν έχει προχωρήσει ακόμη η συγχώνευση της τρίτης εισοδηματικής κατηγορίας με τη δεύτερη για το επίδομα παιδιού, μια αλλαγή που θα οδηγούσε σε αύξηση των επιδομάτων για τις οικογένειες της τρίτης κατηγορίας. Συγκεκριμένα, η ενίσχυση για αυτήν την ομάδα δικαιούχων αναμένεται να αυξηθεί κατά 60,7%. Για παράδειγμα, το επίδομα για ένα παιδί από 28 ευρώ τον μήνα θα ανέλθει στα 45 ευρώ, ενώ για δύο παιδιά θα αυξηθεί από 56 σε 90 ευρώ. Για τις οικογένειες με τρία παιδιά, το επίδομα θα διαμορφωθεί από 112 σε 180 ευρώ.

Επιδόματα που δεν θα ενταχθούν στην προπληρωμένη κάρτα

Ορισμένα επιδόματα θα συνεχίσουν να καταβάλλονται ολόκληρα στους δικαιούχους, χωρίς να υπόκεινται στον μηχανισμό της προπληρωμένης κάρτας. Αυτά περιλαμβάνουν:

Το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων πολιτών.
Το επίδομα που χορηγείται σε πρόσφυγες ομογενείς.
Την οικονομική ενίσχυση οικογενειών που ζουν σε ορεινές ή μειονεκτικές περιοχές.
Τη χορήγηση εξόδων κηδείας.
Το επίδομα στέγασης για ανασφάλιστους ηλικιωμένους.
Την οικονομική ενίσχυση για τα προστατευόμενα τέκνα θυμάτων φυσικών καταστροφών.
Το επίδομα που χορηγείται σε περίπτωση αφερεγγυότητας εργοδότη.
Παροχές που δίνονται μέσω επιταγών.
Ειδική επιδότηση ανεργίας σε εργαζομένους της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε.
Επιδοτήσεις που απευθύνονται σε άτομα με σοβαρή οπτική αναπηρία (80% και άνω), βάσει ισχύουσας ιατρικής γνωμάτευσης.

Η εισαγωγή της προπληρωμένης κάρτας εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια του κράτους να διασφαλίσει την ορθολογική κατανομή των επιδομάτων και να περιορίσει φαινόμενα καταχρηστικής λήψης ενισχύσεων.