Η κυβέρνηση εξετάζει την τρίτη επιδότηση καυσίμων ( fuel pass 3) . Μάλιστα, υπό προϋποθέσεις μπορεί να είναι «ενισχυμένη».
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο , παρά την έντονη νευρικότητα που συνεχίζεται στις τιμές των υγρών καυσίμων, στελέχη του υπουργείου οικονομικών δήλωναν αισιόδοξα ότι είναι σχεδόν εξασφαλισμένη από τώρα η περαιτέρω ενίσχυση των πολιτών μέχρι και το τέλος του χρόνου, αφού υπάρχουν πλέον αισιόδοξα στοιχεία για την πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης και του τουρισμού.
Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση, για το πρώτο τρίμηνο η τελική δαπάνη για νοικοκυριά και επιχειρήσεις είχε αύξηση κατά 10,4%. Ωστόσο, το πρώτο τρίμηνο του χρόνου για φέτος, συγκρινόταν με το πρώτο τρίμηνο του 2021, όταν υπήρχαν ακόμη περιορισμοί για τη συγκράτηση της μετάδοσης του κορονοϊού. Με βάση τα στοιχεία που φτάνουν τον τελευταίο καιρό στο ΥΠΟΙΚ, φαίνεται ότι και το δεύτερο τρίμηνο του χρόνου, πήγε το ίδιο καλά σε επίπεδο κατανάλωσης, με το ποσοστό αύξησης να πλησιάζει αυτό του πρώτου τριμήνου. Το σημαντικό είναι ότι η μέτρηση δεν έγινε μόνο με βάση της καταναλωτική δαπάνη η οποία ενσωματώνει τις αυξήσεις των τιμών λιανικής, αλλά τον όγκο πωλήσεων προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι και το τέλος του Ιουνίου η κατανάλωση νοικοκυριών και επιχειρήσεων δεν παρουσίασε κόπωση παρά τον ψηλό πληθωρισμό.
Η δεύτερη πηγή αισιοδοξίας είναι τα έσοδα από τον τουρισμό. Με βάση πλέον τα πρώτα μετρήσιμα αποτελέσματα για το διάστημα Απριλίου – Ιουνίου, ο τζίρος του τουρισμού ξεπέρασε το 90% του τζίρου του 2019, πριν φτάσουμε ακόμη στο αποκορύφωμα της τουριστικής περιόδου το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Με βάση τις μέχρι στιγμής κρατήσεις υπολογίζεται ότι και η φετινή τουριστική περίοδος θα επεκταθεί όπως και πέρσι μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου. Η διαφορά του 2021 από το 2022 είναι ότι πέρσι η τουριστική περίοδος ξεκίνησε με αργούς ρυθμούς από τέλος Μαΐου ενώ φέτος διανύει ήδη τον τρίτο της μήνα. Επίσης, με βάση στοιχεία του υπουργείου Τουρισμού και το μέσο εισόδημα που καταναλώνεται στη χώρα μας φέτος, είναι υψηλότερο από πέρσι.
Πακέτο στήριξης
Με αυτά τα δεδομένα, αρμόδιες πηγές του ΥΠΟΙΙΚ τόνιζαν ότι η επόμενη επιδότηση καυσίμων μπορεί να είναι υψηλότερη ανά δικαιούχο, αν οι τιμές συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία και τους υπόλοιπους μήνες του καλοκαιριού. Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο περαιτέρω αύξησης του αριθμού των δικαιούχων, τόνιζαν ότι με το fuel pass 2 στο οποίο οι δυνητικοί δικαιούχοι φτάνουν τα 3,1 από τα 3,5 εκατομμύρια ιδιοκτητών Ι.Χ., μάλλον έχουμε πλησιάσει το «ταβάνι», με δεδομένο και το αυξημένο εισοδηματικό κριτήριο που φτάνει τα 45.000 για οικογένεια με τρία παιδιά. Οι υπόλοιποι 400.000 ιδιοκτήτες έμειναν εκτός, διότι με βάση τις φορολογικές δηλώσεις υπερβαίνουν από λίγο έως πολύ το όριο αυτό. «Ο στόχος μας είναι το μέτρο να είναι στοχευμένο στους οικονομικά ευάλωτους, αλλά και τη μεσαία τάξη», δήλωναν χαρακτηριστικά. Στην κατεύθυνση αυτή, τόνιζαν ότι αν υπάρξει επιπλέον περιθώριο από τα έσοδα, αυτό θα κατευθυνθεί για να στηριχτούν οι οικονομικά ευάλωτοι από όλο το πλέγμα της ακρίβειας. Με τον τρόπο αυτό άφηναν εμμέσως ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας παρέμβασης αντίστοιχης της «επιταγής ακρίβειας» μέσα στο φθινόπωρο.