: Στις “κλασικές” κατευθύνσεις επαγγελματικής αποκατάστασης, με άλλα λόγια στο τρίπτυχο των ιατρικών, νομικών και πολυτεχνικών σχολών, στράφηκαν και φέτος οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, καθώς οι επιλογές τους διαμορφώνονται πολύ διαφορετικά σε σχέση με μια δεκαετία πριν, όπως υποστηρίζει μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο FM”, ο Χρήστος Κάτσικας, ειδικός σε θέματα εκπαίδευσης.

Πρόκειται, όπως λέει, για επιστροφή σε επιλογές που ιστορικά είναι επιθυμητές και όχι για νέου τύπου και κατεύθυνσης, αφού “έχει γίνει συνείδηση ότι κανένα τμήμα δεν μπορεί να εξασφαλίσει μια επαγγελματική αποκατάσταση και έτσι οι περισσότεροι υποψήφιοι στρέφονται σε επιλογή τμημάτων που θέλουν και επιθυμούν, τμήματα που είναι ως επί το πλείστον τα κλασικά τμήματα”.

“Γνωρίζει για παράδειγμα ο υποψήφιος πως μπαίνοντας στη Νομική Σχολή έχει μπροστά του 35.000 δικηγόρους στην ανεργία ή με μειωμένη εργασία, ξέρει πως η Ιατρική Σχολή έχει δύσκολη επαγγελματική αποκατάσταση, όπως ξέρει και πως οι Πολυτεχνικές Σχολές με την έμφαση στην οικοδομή και την κατασκευή βρίσκονται σε πάρα πολύ κακή κατάσταση. Ωστόσο δεν έχει άλλες επιλογές και δίνει βαρύτητα σε αυτό που θέλει να σπουδάσει βλέποντας και κάνοντας μετά το τέλος των σπουδών (αφού) υπάρχει πλέον η πεποίθηση ότι οι σπουδές δεν τελειώνουν στα προπτυχιακά, θα χρειαστεί να κάνει (σ.σ ο σπουδαστής) μια εξειδίκευση μεταπτυχιακή και έτσι διαλέγει σχολή με πλατύ γνωστικό αντικείμενο” σημειώνει ο κ. Κάτσικας.

Πώς αναμένεται να κινηθούν οι  στα διάφορα επιστημονικά πεδία

“Με την ανακοίνωση των βαθμολογιών για τους υποψήφιους των Πανελλαδικών εξετάσεων έχουμε πλέον μια πιο ξεκάθαρη εικόνα που μπορεί με ασφάλεια να οδηγήσει σε βασικά συμπεράσματα” τόνισε ο ειδικός σε θέματα εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τον κ. Κάτσικα λοιπόν, στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο θα πρέπει να αναμένεται μια περιορισμένη αυξομείωση των βάσεων “στο συν 50 με 100 και μείον 50 με 100 στα περισσότερα τμήματα κάτι που αφορά και τα τμήματα της Νομικής που είναι περιζήτητα, έστω και αν τα χαμηλόβαθμα τμήματα είναι φανερό πως θα έχουν άνοδο”.

Σε ό,τι αφορά το 2ο Επιστημονικό Πεδίο στο οποίο συμπεριλαμβάνονται “κύρια οι Πολυτεχνικές Σχολές, όπως και οι σχολές που έχουν σχέση με τα Μαθηματικά και τη Φυσική θα έχουμε μια πτώση στις βάσεις η οποία θα είναι μεγαλύτερη όσο το τμήμα είναι απομακρυσμένο από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και μπορεί να ξεκινάει από τα 350 μόρια και να φτάνει μέχρι τα 1000 μόρια κατά μέσο όρο”.

Στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο, που περιλαμβάνει τις επιστήμες υγείας, τουτέστιν και τις ιατρικές και οδοντιατρικές σχολές, σύμφωνα με τον κ.Κάτσικα “τα περιφερειακά τμήματα θα υποχωρήσουν σε σχέση με τις περσινές βάσεις με την Ιατρική Αθήνας και Θεσσαλονίκης ωστόσο να κρατηθούν στα περσινά επίπεδα”. Στην περίπτωση δε του 4ου Επιστημονικού Πεδίου, που περιλαμβάνει τις παιδαγωγικές σχολές εκτιμάται πως “θα υπάρχει μια τρανταχτή άνοδος καθότι υπάρχουν πολλοί περισσότεροι υποψήφιοι από την περυσινή χρονιά κάτι που θα πιέσει τις βάσεις στο να κινηθούν ανοδικά” τονίζει ο Έλληνας ειδικός. Αντίθετα, υποστηρίζει, στο 5ο Επιστημονικό Πεδίο “θα έχουμε μια τρανταχτή κάθοδο των βάσεων η οποία θα ξεκινάει από τα 300 μόρια για τα τμήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και θα φτάνει ακόμη και μέχρι τα 800 ή και τα 1000 μόρια και παραπάνω στα αντίστοιχα περιφερειακά τμήματα του 5ου Επιστημονικού Πεδίου, τμήματα Οικονομικά και Πληροφορικής”.

Επιλογές ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα της οικογένειας και την εγγύτητα

Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικό της φετινής χρονιάς περιλαμβάνεται -σύμφωνα με τον κ.Κάτσικα- και ο μειωμένος αριθμός αριστούχων κάτι που ανέμεναν οι ειδικοί ενώ “στον αντίποδα υπάρχει ένας αυξημένος υποψηφίων με βαθμολογίες κάπως καλύτερες στο χαμηλό σκέλος σε σχέση με πέρυσι κάτι που σημαίνει πως υπήρχε μια στάθμιση θεμάτων που είχε σαν στόχο να δυσκολέψει το άριστα και να διευκολύνει τις χαμηλές βαθμολογίες”.

“Για μεγάλο αριθμό υποψηφίων κύριο ρόλο θα παίξει εάν η σχολή βρίσκεται κοντά στο σπίτι των οικείων του για άλλη μια χρονιά με τη δική του επιλογή, εάν δηλαδή είναι η σχολή που επιθυμεί και του αρέσει, να έχει δεύτερο ρόλο καθώς επεμβαίνει στη διαδικασία το οικονομικό ζήτημα” σημειώνει.

Εκτιμήσεις για τις – Έως 14/7 το μηχανογραφικό 2017

Οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων φανερώνουν σοβαρό πρόβλημα με τη διδασκαλία των Μαθηματικών, ήδη από το Γυμνάσιο τονίζει στην “Αυγη” ο εκπαιδευτικός αναλυτής Στ. Στρατηγάκης σύμφωνα με τα βαθμολογικά στατιστικά των πανελλαδικών και τις εκτιμησεις για τις βάσεις 2017.

Αλματώδη άνοδο στις για τα Παιδαγωγικά τμήματα και “βουτιά” στα Πολυτεχνεία, τα Οικονομικά, τα τμήματα Διοίκησης και τις Πληροφορικές δείχνουν τα βαθμολογικά στατιστικά των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων. Την ίδια ώρα αξιοσημείωτες αποκλίσεις καταγράφει ο αριθμός των υποψηφίων που δήλωσαν ότι θα εξεταστούν στο 5ο μάθημα για τα Παιδαγωγικά ή για τις λεγόμενες “παραϊατρικές σχολές” του 3ου πεδίου, σε σχέση με όσους προσήλθαν τελικώς στην εξέταση.

Εως τις 14 Ιουλίου οι υποψήφιοι θα μπορούν να οριστικοποιούν το μηχανογραφικό 2017 στο http://exams.it.minedu.gov.gr. Στο ίδιο διάστημα καταθέτουν Μηχανογραφικά και όσοι υποψήφιοι έχουν παραπεμφθεί στις επαναληπτικές Πανελλαδικές του Σεπτεμβρίου. Οι βάσεις αναμένεται να ανακοινωθούν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου προκειμένου να ξεκινήσει εγκαίρως η ηλεκτρονική εγγραφή των επιτυχόντων στις σχολές και στα τμήματα στα οποία εισάγονται.

Τέλος, οι υποψήφιοι σε Λέσβο, Χίο, Οινούσσες και Ψαρά θα μάθουν τις επιδόσεις τις επόμενες ημέρες, όταν θα ανακοινωθούν και οι βαθμοί των ειδικών μαθημάτων, η εξέταση των οποίων συνεχίζεται έως τις 30.6.

Πτώση στο 5ο πεδίο

“Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τη διδασκαλία των Μαθηματικών, ήδη από το Γυμνάσιο” τονίζει στην “Α” ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Στράτος Στρατηγάκης, σχολιάζοντας τις πολύ χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων της παλιάς τεχνολογικής κατεύθυνσης (και νυν Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) στα Μαθηματικά.

Πάνω από το 83% των υποψηφίων -που προετοιμάζονταν με φροντιστήρια και ιδιαίτερα για το συγκεκριμένο μάθημα βαρύτητας- έγραψε κάτω από τη βάση. Μάλιστα, το 49% σχεδόν έγραψε μόλις 0 ως 5. Εκπαιδευτικοί αναλυτές είχαν εξαρχής επισημάνει τη δυσκολία της εξέτασης στα Μαθηματικά Προσανατολισμού φέτος, παρ’ όλο που το υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει ότι τα θέματα ήταν συνολικά “διαβαθμισμένης δυσκολίας”.

Στην πλειονότητα των μαθημάτων ήταν, αλλά όχι στα Μαθηματικά. Εξάλλου πάνω από το 56% των υποψηφίων των Θετικών Σπουδών -που γενικά θεωρούνται πιο “δυνατοί” σε αυτό το μάθημα- έγραψε εξίσου κάτω από 10.

Οι κακές επιδόσεις, σε συνδυασμό με τις χαμηλές βαθμολογίες στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντική υποχώρηση τις βάσεις στις σχολές του 5ου πεδίου -όπου ειρήσθω εν παρόδω σε πολλά τμήματα ο αριθμός των εισακτέων έχει αυξηθεί. Πάνω από 3 στους 10 έγραψαν στις ΑΟΘ κάτω από τη βάση.

Άνοδος στα Παιδαγωγικά

Άλμα των βάσεων αναμένεται στα τμήματα των Παιδαγωγικών Σχολών, αφού αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός όσων υποψηφίων έγραψαν πάνω από τη βάση. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι υποψήφιοι ήταν πιο… διαβασμένοι από πέρυσι, αλλά ότι ήταν σαφώς περισσότεροι.

«Μιλάμε σχεδόν για διπλάσιο αριθμό παιδιών, που μπορεί να εκτοξεύσει τις βάσεις έως και 1.000 μόρια. Οι θέσεις για τα Παιδαγωγικά είναι περίπου 4.000. Για τις θέσεις αυτές πέρυσι στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας έγραψαν πάνω από τη βάση 1.660 απόφοιτοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών, ενώ φέτος 2.948» επισημαίνει ο Στράτος Στρατηγάκης. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για το 31% των υποψηφίων, που, αν και έχουν “κλίση” στα Αρχαία και την Ιστορία, έγραψαν πάνω από 10 στα Μαθηματικά.

Την ίδια ώρα, κάτω από 10 έγραψαν στην Ιστορία Γενικής Παιδείας 2.080 υποψήφιοι -ή το 90%- από όσους στόχευσαν στα Παιδαγωγικά μέσω Θετικών Σπουδών. Πέρυσι κάτω από τη βάση είχαν γράψει 1.170. Στο ίδιο μάθημα κάτω από τη βάση έγραψαν 1.875 υποψήφιοι των Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής -εξίσου το 90%-, όταν το 2016 είχαν γράψει κάτω από 10 περίπου 1.400 μαθητές.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι το 2015 τα Παιδαγωγικά τμήματα μπορούσαν να διεκδικήσουν προνομιακά οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών (της Θεωρητικής, δηλαδή, κατεύθυνσης με το παλιό σύστημα εξέτασης). Από πέρυσι όμως (με το νέο σύστημα) οι τελευταίοι υποχρεούνται να εξεταστούν και στα Μαθηματικά. Αντίστοιχα, όσοι θέλουν να μπουν στα Παιδαγωγικά από Θετικές Σπουδές ή Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής οφείλουν να εξεταστούν στην Ιστορία.

Οι επιδόσεις στα δύο αυτά μαθήματα ήταν τόσο χαμηλές το 2016, ώστε οδήγησαν σε «κατρακύλα» τις βάσεις στις σχολές των δασκάλων και των νηπιαγωγών. Ύστερα από αίτημα της Συνόδου των Πρυτάνεων, αλλά και ομοφωνία της Συνόδου των Προέδρων των Παιδαγωγικών τμημάτων, για την άμεση ένταξή τους σε όλα τα επιστημονικά πεδία, στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2018 καταργείται το επιστημονικό πεδίο Παιδαγωγικών Σπουδών.

Δάσκαλοι από παντού

Ειδικότερα οι αντίστοιχες σχολές απορροφώνται από τα υπόλοιπα -τέσσερα πλέον- επιστημονικά πεδία, σύμφωνα με διάταξη που θα συμπεριληφθεί στο προς κατάθεση νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Σύμφωνα με αρμόδιους κύκλους του υπουργείου Παιδείας, αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι δάσκαλοι θα εξετάζονται όπου διαλέξουν: είτε στα… Λατινικά, την Ιστορία και τα Αρχαία, που απαιτούνται για τις Ανθρωπιστικές Σπουδές, είτε σε Μαθηματικά, Φυσικοχημείες και Βιολογία από την ομάδα των Θετικών Σπουδών ή σε Μαθηματικά, Προγραμματισμό και Αρχές Οικονομικής Θεωρίας από την ομάδα Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.

Υπενθυμίζεται πως δύο μήνες μετά την ανακοίνωση των βάσεων πέρυσι, όταν διαπιστώθηκε στην πράξη το… «χαμηλό επίπεδο», όπως έλεγαν ακαδημαϊκοί και καθηγητές, των εισακτέων στα Παιδαγωγικά, οι πρυτάνεις είχαν χαρακτηρίσει «εκ του αποτελέσματος ανεπιτυχή» την κατανομή των επιστημονικών πεδίων στο μηχανογραφικό δελτίο, τονίζοντας πως έχει «συνέπεια και την περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου και του επαγγέλματος της/του εκπαιδευτικού».

Ανακατατάξεις

Μικρές ανακατατάξεις βλέπει ο Στρ. Στρατηγάκης στις σχολές του 1ου, του 2ου και του 3ου πεδίου. Ειδικότερα επισημαίνει ότι οι χειρότερες από πέρυσι επιδόσεις των υποψηφίων στη Χημεία και τα Μαθηματικά προσανατολισμού θα οδηγήσουν σε πτώση τις βάσεις στις Πολυτεχνικές Σχολές.

Στις Ιατρικές αναμένει μικρή άνοδο των βάσεων, κυρίως λόγω της μείωσης των θέσεων των εισακτέων. Χαρακτηριστικά και εκπαιδευτικοί επισημαίνουν πως οι Ιατρικές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα ξεπεράσουν τα 19.000 μόρια. Για τις Νομικές εκτιμάται εξίσου άνοδος των με φόντο τη μείωση των θέσεων εισακτέων και τη σχετική σταθερότητα των επιδόσεων σε σχέση με το 2016.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025