Έρχεται η ψήφιση των βελτιωτικών ρυθμίσεων του εξωδικαστικού μηχανισμού. Συγκεκριμένα, την Τρίτη θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών
Το νομοσχέδιο έχει στόχο να μεγαλώσει η περίμετρος των οφειλετών που μπορούν να ενταχθούν και μαζί τα είδη των χρεών και να καταστεί ο μηχανισμός πιο αποτελεσματικός.
Market Pass: Ανοίγει η πλατφόρμα – Πώς θα γίνουν οι πληρωμές
Υπό το φόβο της διόγκωσης του ιδιωτικού χρέους, το οικονομικό επιτελείο έχει έτοιμο το «λίφτινγκ» στον εξωδικαστικό, ώστε να αυξηθούν τα ποσοστά εγκρισιμότητας και αποδοχής των ρυθμίσεων. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται η διαγραφή περίπου 30.000 αιτήσεων που είναι «κολλημένες» στο αρχικό στάδιο, καθώς οι αιτούντες δεν προχωρούν στην οριστικοποίηση της αίτησης τους.
Ως γνωστόν για τα χρέη προς το δημόσιο η ρύθμιση προβλέπει εξόφληση σε έως 240 μηνιαίες δόσεις και για τις οφειλές προς τράπεζες/servicers έως και 420 δόσεις.
O υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας περιέγραψε πρόσφατα στη Βουλή, αλλά και κατά την εξειδίκευση των μέτρων στήριξης, το βασικό πλαίσιο αλλαγών που προωθούνται και οι οποίες θα προβλέπουν:
Μείωση του επιτοκίου των ρυθμίσεων του Δημοσίου. Σύμφωνα με πληροφορίες θα διαμορφωθεί στο 3% (από 5%) ενώ θα καταργηθεί και το πέναλτι προεξόφλησης:
Ρεύμα: Αυτές θα είναι οι τιμές και οι επιδοτήσεις για τον Μάρτιο
Σε ό,τι αφορά το επιτόκιο των ρυθμίσεων τραπεζών-servicers τον περασμένο Οκτώβριο αποφασίστηκε η μείωσή του ως εξης:
κατά 75 bps και διαμορφώνεται σε 2,50% + Euribor τριμήνου (με ελάχιστη τιμή το μηδέν) για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια, από 3,25% που ήταν έως τώρα, και
κατά 150bps και διαμορφώνεται σε 3% + Euribor τριμήνου (με ελάχιστη τιμή το μηδέν) για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια, από 4,5% που ήταν έως τώρα.
Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του εξωδικαστικού μηχανισμού για να μπορούν να εντάσσονται οφειλέτες και με μια και μοναδική οφειλή:
Το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει ότι «αν ο οφειλέτης χρωστά σε πολλαπλούς πιστωτές (άνω του ενός) και το 90% του συνολικού χρέους του ανήκει μόνο σε έναν ιδιώτη θεσμικό πιστωτή, ή τα συνολικά του χρέη (προς όλους τους θεσμικούς πιστωτές) είναι μικρότερα από 10.000 ευρώ, τότε θα πρέπει να ρυθμίσει τα χρέη του απευθείας με τους πιστωτές του (διμερώς)». Με τις προωθούμενες αλλαγές καταργείται ο περιορισμός του 90%, αλλά διατηρείται αυτός των 10.000 ευρώ.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αν ένας δανειολήπτης έχει, για παράδειγμα συνολική οφειλή 100.000 ευρώ, εκ των οποίων οι 94.000 ευρώ αφορούν μη εξυπηρετούμενο δάνειο και 6.000 ευρώ οφειλές προς το δημόσιο θα μπορεί να προσφύγει στον Εξωδικαστικό για να ρυθμίσει συνολικά τις οφειλές του και όχι διμερώς με την τράπεζα και μέσω πάγιων / έκτακτων ρυθμίσεων της ΑΑΔΕ και ΕΦΚΑ. Στην περίπτωση που οι οφειλές δεν ξεπερνούν τις 10.000 ευρώ (πχ. 6.000 καταναλωτικό δάνεικα2.000 οφειλές προς τον ΕΦΚΑ) η πόρτα του εξωδικαστικού θα παραμείνει κλειστή.
Εξαίρεση για τα ενήμερα δάνεια: Σύμφωνα με πληροφορίες ετοιμάζεται μια ακόμα αλλαγή που ενδεχομένως να ανοίξει την περίμετρο και κυρίως, όπως εκτιμάται θα αυξήσει το ποσοστό εγκρισιμότητας από τους χρηματοδοτικούς φορείς.
Ειδικότερα, πρόθεση είναι να εξαιρούνται από τη ρύθμιση του εξωδικαστικού τα δάνεια που εξυπηρετούνται κανονικά (συνήθως ρυθμισμένα στεγαστικά). Το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει ότι τα ενήμερα δάνεια ρυθμίζονται μαζί με τις υπόλοιπες οφειλές.
Σε αυτή την περίπτωση όμως οι τράπεζες τα «γράφουν» στον ισολογισμό του ως «κόκκινα», καθώς ρυθμίζονται εκ νέου. Μέσω του εξωδικαστικού, τα δάνεια αυτά -αν και ενήμερα- θα έπρεπε να ρυθμιστούν εκ νέου, το οποίο όμως σημαίνει ότι θα “κοκκινίσουν” στα βιβλία των τραπεζών. Αυτό το “αγκάθι” ήταν ο λόγος που οι τράπεζες απέρριπταν τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις στην πλατφόρμα καθώς προτεραιότητα τους είναι τη διατήρηση της υφιστάμενης ρύθμισης
Εντάσσονται και νέες κατηγορίες οφειλών που μπορούν να ρυθμιστούν, όπως είναι οφειλές υπέρ τρίτων που εισπράττονται από την φορολογική διοίκηση (πχ οφειλές προς τους Δήμους)
Καθίσταται υποχρεωτική η αιτιολόγηση μη συναίνεσης στην πρόταση ρύθμισης που παράγει ο αλγόριθμος, τόσο για τους χρηματοδοτικούς φορείς (τράπεζες, servicers) όσο και για τους οφειλέτες και θα πραγματοποιείται δημόσια ανάρτηση της αιτιολόγησης στην πλατφόρμα.