Εκατόν είκοσι επιχειρήσεις έχουν μέχρι στιγμής ολοκληρώσει τη διαδικασία υπαγωγής τους στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων (Ν.4469/2017) και οι φάκελοί τους έχουν σταλεί προς τους πιστωτές, ενώ οι αιτήσεις επτακοσίων πενήντα εταιριών «βρίσκονται σε ώριμο στάδιο» για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
«Ευελπιστούμε, μέσα στον Οκτώβριο να έχουμε και τις πρώτες ρυθμίσεις, δηλαδή να καταλήξει η διαδικασία» τόνισε ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Φώτης Κουρμούσης, σε εκδήλωση που διοργάνωσαν ο Οργανισμός Διαιτησίας και Διαμεσολάβησης (ΟΔΔΕΕ) του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου και ο Σύνδεσμος Γερμανόγλωσσων Νομικών Βόρειας Ελλάδας, στο «Goethe Institute» στη Θεσσαλονίκη, με θέμα: «Ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων, σε λειτουργία – Πρώτα συμπεράσματα».
Ο κ. Κουρμούσης τόνισε ότι η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα βγήκε στον «αέρα» του διαδικτύου στις 3 Αυγούστου, και μέσα στον μήνα κατατέθηκαν 6.500 αιτήσεις. Υπογράμμισε ότι «μέχρι τη ψήφιση αυτού του νόμου, δεν μπορούσες να διαπραγματευτείς με το δημόσιο, δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα», όπως αντίθετα συμβαίνει εδώ και δεκαετίες σε πολλές χώρες της Ε.Ε., ενώ πλέον «μπορεί να καθίσει στο ίδιο τραπέζι» η αιτούσα εταιρία, είτε με την εφορία, είτε με το ασφαλιστικό ταμείο, ή και με άλλους πιστωτές, και να συζητήσει μαζί τους ρύθμιση της οφειλής της, και να πετύχει ενδεχομένως και «κούρεμα» σημαντικού ποσού με βάση την «έκθεση βιωσιμότητας» της.
«Εγώ δεν θα συνιστούσα να μην υποβάλει ο οφειλέτης τη μελέτη βιωσιμότητας, γιατί αλλιώς βάζεις τους πιστωτές να κάνουν μελέτη και διαπραγματεύεσαι με αυτό που αυτοί θα κάνουν. Δεν το θεωρώ καλή διαπραγματευτική πρακτική» είπε ο κ. Κουρμούσης και συνέχισε: «Εμείς, λέμε (στον αιτούντα) γράψε μέσα στην πλατφόρμα, όχι μόνο τις τρέχουσες οφειλές, αλλά και τι οφειλές θα έχεις σε τρία χρόνια, ώστε να πετύχεις καλύτερο κούρεμα παλιών οφειλών».
Σε ερώτηση σχετικά με την εμπιστευτικότητα της διαδικασίας, ο κ. Κουρμούσης τόνισε πως «όλοι οι συμμετέχοντες δεσμεύονται από το απόρρητο, προς τρίτους». Απαντώντας επίσης σε άλλη ερώτηση, διευκρίνισε πως «τα δάνεια με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου ρυθμίζονται κανονικά», καθώς, σε αυτό το σημείο «ο νόμος είναι σαφής». Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού Προώθησης Εναλλακτικών Μεθόδων Επίλυσης Διαφορών (ΟΠΕΜΕΔ), διαπιστευμένος διαμεσολαβητής, Νικόλαος Κανελλόπουλος, υπογράμμισε ότι «αυτός ο νόμος αρχίζει και δημιουργεί ρίζες, είναι πραγματικότητα» και ότι πρωτοπορεί γιατί «θέτει τον οφειλέτη προ των υποχρεώσεων του, αλλά και προ των προοπτικών του στο μέλλον».
«Ο νόμος αυτός, θέτοντας τον οφειλέτη προ των ευθυνών του απέναντι στους πιστωτές, του ζητά να δει το μέλλον οργανωμένα, πρώτον να κάνει μια έκθεση βιωσιμότητας, να ελέγξει ο ίδιος με κάποια επιστημονικά κριτήρια εάν είναι βιώσιμος και ποιες προσδοκίες έχει από την επόμενη μέρα» είπε ο κ. Κανελλόπουλος.
«Το δεύτερο που κάνει αυτός ο νόμος, είναι ότι θέτει απέναντι του όλους τους πιστωτές, όλους ως ενιαίο σύνολο, και ζητά την καλύτερη λύση που θα δώσει τη δυνατότητα στην εταιρία να επιβιώσει, και στους πιστωτές να λάβουν ένα ορισμένο συμφωνημένο ποσό» πρόσθεσε.
Σημαντικό ρόλο στη διαδικασία, παίζει ο συντονιστής διαμεσολάβησης. «Για πρώτη φορά η πολιτεία αναγνωρίζει το ρόλο μιας εξωδικαστικής επίλυσης» είπε ο κ. Κανελλόπουλος και ευχαρίστησε την κυβέρνηση που ανέθεσε το ρόλο των συντονιστών στους διαπιστευμένους διαμεσολαβητές.
Ο κ. Κανελλόπουλος αναφέρθηκε τέλος, σε στοιχεία της διαδικασίας που πιθανώς ευνοούν τον υπαχθέντα στον μηχανισμό, όπως π.χ. η εκκίνηση της διαπραγμάτευσης στη βάση ανεξάρτητης εκτίμησης περιουσιακών στοιχείων, υποθηκών, ακινήτων, με βάση την τωρινή τους αξία, κ.ά..
Στην εκδήλωση διευκρινίστηκε ότι ο υπαγόμενος στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό, πρέπει να είναι συνεπής προς το σχέδιο της ρύθμισης που οικειοθελώς συμφώνησε με τους πιστωτές του, διαφορετικά, σε περίπτωση αποτυχίας της διαπραγμάτευσης, επανέρχεται στο προηγούμενο καθεστώς απαιτήσεων από τους πιστωτές του, με τη διαφορά όμως, ότι κατά τη διαδικασία έχουν ήδη υποβληθεί από τον ίδιο στοιχεία της οικονομικής του κατάστασης, τα οποία ίσως δεν γνώριζαν οι πιστωτές και ενδεχομένως θα απαιτήσουν έναντι των οφειλών τους.
Την εμπειρία του κατέθεσε διαπιστευμένος διαμεσολαβητής που διεκπεραίωσε την πρώτη αίτηση του, ο οποίος τόνισε ότι αποτελεί μια «πρωτόγνωρη, πρωτοποριακή, σύνθετη διαδικασία», που όμως, «απαιτεί μεγάλη προσοχή κατά το στάδιο της υποβολής της αίτησης», η οποία έχει τέσσερα στάδια. «Απαιτείται οπωσδήποτε η βοήθεια και η συνύπαρξη, δικηγόρου και φοροτεχνικού», ανέφερε ο διαμεσολαβητής, καλώντας τους οφειλέτες να «μη ρισκάρουν» να προχωρήσουν χωρίς επιστημονική υποστήριξη στο εγχείρημα υπαγωγής τους στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων.